MC 9/14 právě v prodeji
Obrazek V aktuálním čísle najdete:
MV Agustu Brutale Dragster
Sportovně-cestovní pneu v testu
Tamburiniho biky, 2. díl

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ojetina Triumph Tiger

Ojetina

Koncepce tříválcového cestovního endura z britské stáje Triumph byla od prvopočátku jasná: konkurovat osvědčeným „boxerům“ s přídomkem GS.

První ocelový Tiger na dvou kolech spatřil světlo světa v roce 1993 pod interním modelovým označením T 400 – od té doby byl takřka beze změn vyráběn až do roku 1998. Přesto si dokázal získat věrnou skupinu přívrženců, kteří si poctivý kus „anglické oceli“ zamilovali, a to nejen pro charakteristický zvuk tříválcového agregátu. V roce 1999 přišli Angličané s kompletní inovací pod označením T 709, která byla poháněna modifikovaným agregátem o objemu 885 cm3 modelu Speed Triple. Po dalších dvou letech výroby se dočkal Tiger dopingu v podobě litrového tříválce vypůjčeného od modelu Daytona. S mohutnější porcí točivého momentu a výkonu se však ukázala také tygrova slabina, kterou byla příliš měkká přední teleskopická vidlice. Vysoko uložené těžiště a nemalá hmotnost se staly v terénu pro majitele s menším vzrůstem takřka noční můrou, Tiger své kvality prokázal spíše na dlouhých cestách po zpevněném terénu, kde přesvědčoval ovladatelností, komfortem a robustností.

Prohlídka

Čtyři svolávací akce, které britský výrobce v průběhu výroby inicioval, by mohly svědčit o nevyzrálé konstrukci stroje. Tak tomu ale rozhodně není, jednalo se výhradně o méně podstatné detaily (viz. svolávací akce). Pečlivě vyplněná servisní knížka ale na závadu rozhodně nebude. Známou slabinou typu T 709 byla poddimenzovaná

přední teleskopická vidlice – osazením tvrdšími pružinami určitě chybu neuděláte. Dobrým indikátorem toho, zda byl Tiger v minulosti nešetrně „položen“, je lak na držácích stupaček spolujezdce – rád praská. Zastrašit byste se naopak neměli nechat pískajícími brzdami, což je jeden z mála problémů, který lze odstranit jeho ignorováním.

Situace na trhu

Triumph Tiger s agregátem o objemu 855 cm3 je zřídkakdy k vidění, jelikož byl vyráběn pouze dvě sezony, tedy od roku 1999 do roku 2000, načež byl osazen silnějším agregátem. Cena slabší verze se dnes pohybuje mezi 3500 až 5000 eury, verze s agregátem o 955 cm3 pod 4000 eur pořídíte jen s velkou dávkou

štěstí. Od roku 2004 je Tiger osazen litými ráfky kol včetně systému kufrů a hlavním stojanem, což jeho atraktivitu zvyšuje, zachovalý exemplář pořídíte za částku kolem 7000 eur. U všech typů T 709 doporučujeme vyžadovat servisní knížku a potvrzení o provedení všech výměn (viz. svolávací akce).

Technické údaje

(Tiger 955i, modelové označení T 709 EN, rok výroby 2001)

* Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový tříválec, vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené vačkové hřídele poháněné řetězem, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání se suchou klikovou hřídelí, jednotka elektronického vstřikování, O 41 mm, řídicí jednotka, katalyzátor, alternátor 480 W, baterie 12 V/14 Ah, mechanicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s X-kroužky.
Vrtání x zdvih: 79,0 x 65,0 mm
Zdvihový objem: 955 cm3
Stupeň komprese: 11,7:1
Jmenovitý výkon: 72 kW (98 kW) při 8200 1/min
Max. točivý moment: 95 Nm při 6200 1/min

* Podvozek: Rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice O 43 mm, zadní dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, centrální tlumicí a pružicí jednotka s nastavitelným útlumem a předpětím

pružiny, vpředu dvojitá kotoučová brzda, O 310 mm, vzadu kotoučová brzda, O 285 mm.
Vyplétaná kola: 2.50 x 19; 4.25 x 17
Pneumatiky: 110/80 V 19; 150/70 V 17

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1550 mm, úhel hlavy řízení 62 stupně, stopa 92 mm, délka dráhy odpružení vpředu/ vzadu 230/200 mm, výška sedla 850 mm, hmotnost s plnou nádrží 256 kg, náklad 229 kg, objem nádrže 24 litrů.


Naměřené hodnoty

* Jízdní výkony

Max. rychlost 204 km/h
Zrychlení
0–100 km/h     3,6 s
0–140 km/h     6,4 s
Elasticita
60–100 km/h       4,6 s
100–140 km/h     4,5 s
Spotřeba     4,7 až 8,1 l/100 km


Modelová péče

1999 Uvedení modelu T 709 na trh, kompletně nový model s agregátem 885 cm3 disponující 62 kW (85 k), vstřikováním, řízeným katalyzátorem, cena: 9439 eur 2001 Nový tříválcový motor o objemu 995 cm3 se chlubí 72 kW (98 k) a pochází z modelu Daytona, modelové označení T 709 EN, cena: 10 220 eur 2004 Tvrdší nastavení pružicích komponentů, zkrácená délka dráhy odpružení, litá kola s bezdušovými pneumatikami, sériově dodáván se zavazadlovým systémem, hlavním stojanem a vyhřívanými rukojetěmi. Výkon motoru zvýšen na 78 kW (106 k), cena: 10 600 eur 2007 Nástup kompletně nového modelu pod typovým označením 115 NG, cena 319 000 Kč Svolávací akce 1999 Do servisů byly povolány motocykly s čísly rámu 76793 až 84542, důvodem byla nutnost výměny centrálního šroubu klikové hřídele, který projevoval tendence k uvolnění. 2000 Čísla rámů 96412 až 112417, výměna snímače stavu paliva kvůli možným netěsnostem. 2001 Čísla rámů 108876 až 137189, výměna spojkového lanka kvůli nebezpečí přetrhnutí. 2004 Čísla rámů 74450 až 1146021, výměna palivových hadiček, které projevovaly tendence k praskání.


Obrazek

Kritizovanými body všestranného modelu Tiger byla příliš měkká přední vidlice a vysoko umístěné těžiště, což omezovalo využití v off-roadových pasážích. Centrální trubkový rám typický pro první modely.


Obrazek

Od roku 1999 začali gentlemani upřednostňovat oblé tvary. „Malý“ motor o objemu 885 cm3 se vyráběl pouhé dva roky.


Obrazek

Model se vstřikováním se mohl pochlubit novým rámem a faceliftem designu. Měkká přední vidlice přežila modelovou péči bez úhony…


Obrazek

Počínaje rokem 2005 směřovalo britské cestovní enduro čím dál více na silnice. Sériově bylo vybavováno litými ráfky kol a bezdušovými silničními pneumatikami, podvozek se konečně dočkal tužšího nastavení.


Obrazek

Jediné, co zůstalo, je jeho název, zbytek je nový: tříválec má nyní 1050 cm3, profil obutí je jednoznačně silniční a o terénu si může nechat jenom zdát… Funbike se vším všudy.






Komentáře

Žádný komentář nebyl vložen. Buďte první :)
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: