MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Harley-Davidson JD 1200

Youngtimer

Motocykl Harley-Davidson typu JD přišel na trh počátkem dvacátých let minulého století. Ve své době patřil k nejvýkonnějším a současně i obchodně nejúspěšnějším modelům značky.

Když americký prezident Woodrow Wilson zveřejnil 18. ledna roku 1918 před kongresem čtrnáctibodový program ukončení 1. světové války, začalo se pomalu blýskat na lepší časy. Alespoň v USA, neboť starý kontinent se musel s důsledky válečného konfliktu vypořádat v nejbližších letech prakticky sám. Tak jako pro mnoho strojírenských podniků v Evropě a USA i pro motocyklovou továrnu Harley- Davidson byla válečná léta celkem příznivá. Díky početným dodávkám motocyklů pro armádu i stále trvající poptávce v tuzemsku i na některých válkou nepřímo zasažených trzích se dařilo značce nejen zvýšit vlastní kapitál a upevnit postavení na trhu, ale v krátké době předstihnout i svého největšího domácího konkurenta ve výrobě, značku Indian z města Springfield ve státě Massachusetts. Celý svět včetně válkou zdecimované Evropy pevně věřil, že se válečný požár již nikdy nebude opakovat. Psal se rok 1919 a továrna ve městě Milwaukee, rozprostírající se v ulici Juneau Avenue na ploše 37 000 m2 s 1800 zaměstnanci, vyrobila 22 685 motocyklů. I přes skutečnost, že neodmyslitelný vidlicový dvouválec o objemu 1000 cm3 (61 cu. in) byl stále vyhledávaným modelem a díky nadnormativním zůstatkovým zásobám z armádních dodávek ihned k odběru, přišel Harley-Davidson na trh s novým typem motocyklu, který se v porovnání s dosavadními typy znatelně lišil. Nově uvedený stroj, v historii známý jako typ W - Sport Twin, totiž poháněla zcela jiná pohonná jednotka, podélně uložený dvouválec s ležatými protiběžnými válci (boxer) o objemu 584 cm3. V době uvedení pro značku nadějného „boxeru“ typu W - Sport Twin, do kterého všichni vkládali velké naděje, začala poptávka po motocyklech, hlavně v USA, stagnovat. Největší vliv na tuto situaci měla stále klesající cena tuzemských velkosériově vyráběných automobilů, hlavně legendárního vozu Henryho Forda, typu T. Jeho jediný model, který se později nabízel i s několika druhy karoserií, vyráběl Ford v obrovských sériích. Zaváděním stále nových technologií a zvyšováním produkce se počet vyrobených vozů nejen zvyšoval o tisíce kusů za rok, ale jeho cena průběžně klesala. Když v roce 1921 představil Harley-Davidson své nové modely JD, jejichž prodejní cena činila v roce 1922 celých 330 dolarů a s postranním vozíkem v nejdražší verzi JDS již 390 dolarů, mohl si americký zákazník pořídit Ford T ve dvousedadlovém provedení Runabout za částku 395 dolarů, za čtyřsedadlovou verzi Touring se stahovací plátěnou střechou ale zaplatil 450 dolarů.

V této pro americké motocyklové prodejce nelehké době si ale stále udržovaly své slušné postavení „litrové“ vidlicové dvouválce Harley-Davidson, které byly velmi žádány i s postranními vozíky. Vždyť neuplynulo ještě ani 5 let od doby, kdy vojenské motocykly Harley-Davidson se svými sidecary pomáhaly americké armádě na evropských bojištích plnit náročné úkoly. Také v Evropě začala počátkem dvacátých let obliba sidecarů stoupat. Zde byl důvod v porovnání s USA ale jiný, v evropských zemích byl automobil v mnoha směrech stále drahým a většině lidí nedostupným luxusem. A ještě jedna skutečnost hrála roli ve prospěch sidecarů. Velké oblibě se těšily postranní vozíky s dodávkovou nebo nákladní nástavbou pro převoz menších nákladů, které přímo nabízely levné využití motocyklu při dopravě živnostníkům, dodavatelským firmám, venkovským poštám a řemeslníkům. Skutečnost, že se pro volné chvíle dal sidecar zcela odstranit nebo jeho účelová nástavba rychle nahradit osobní pro běžné cestování, jejich oblibu jen zvyšovala. Celková situace na počátku dvacátých let firmu donutila, aby zvýšila své úsilí v reklamě a propagaci. Vždyť již v roce 1921 bylo ve světě více jak 2000 prodejců v 67 zemích, včetně Austrálie, Nového Zélandu a od roku 1925 i Japonska. I když měl v roce 1919 příchozí model W - Sport Twin s protiběžnými válci i své přednosti, představy výrobce nenaplnil a v roce 1922 byl stažen z výroby. Velký zájem klientů o silný motocykl s výkonným a pružným motorem v USA i ve světě, který by svými parametry vyhovoval i k provozu se sidecarem, podnítil firmu v roce 1921 k uvedení zcela nového typu harleye, který měl náročné požadavky klientů splňovat. Již při jeho vývoji byl stroj podroben náročným zkouškám, což v té době nebylo stále ještě běžné. Tak jak se stalo v Milwaukee již nepsaným zákonem, jednalo se opět o velký motocykl poháněný vidlicovým dvouválcem, ale o zvýšeném objemu válcu na plných 1213 cm3 (74,2 cu. in). Dobová reklama uváděla, že nová dvanáctistovka o výkonu 13,3 kW (18 k) je „obzvláště vhodná pro připojení sidecaru i nejtěžší provozní podmínky“. Reklama tentokrát nelhala, neboť v dosavadní existenci podniku se jednalo o nejsilnější sériový model s největším objemem válců. Když se pak tyto stroje objevily i ve službách dopravní policie, kvalita nového typu harleye se tím jen potvrdila. První série modelu JD i FD přišly do prodeje počátkem roku 1922. Zatímco model JD se mohl pochlubit kompletní šestivoltovou elektroinstalací zahrnující dynamo, baterii, stop spínač, přední světlomet i koncové světlo a indikátor stavu oleje, model FD se musel spokojit s elektroinstalací s magnetkou. Motor obou variant opatřený automatickým čerpadlem oleje mazání měl stále ještě ventilový rozvod IOE (se sacím vrchovým ventilem OHV a spodním výfukovým SV) a poháněl jej jeden vačkový hřídel. Poměrně vysoká stavba motoru s „vrchovými“ sacími ventily si vyžádala ojedinělou úpravu palivové nádrže, se spodním vybráním pro obě vahadla sacích ventilů. Ručně řazená třístupňová převodovka měla ovládání po levé straně nádrže paliva. Motocykl o rozvoru kol 1510 mm měl ve svých začátcích pouze jednu, nožním táhlem po pravé straně ovládanou pásovou brzdu působící na zadní kolo, teprve od roku 1928 začínaly být stroje dodávány i s předními bubnovými brzdami. V sólovém provedení mohl motocykl dosáhnout rychlosti i 115 - 120 km/h. Během výrobního cyklu trvajícího 8 let se stal „74palcový“ Harley-Davidson JD i JDS (S - sidecar) vyhledávaným a v létech 1923 až 1930 i nejprodávanějším typem značky. Jeden z těchto motocyklů, Harley-Davidson typu JD pocházející z roku 1925, si dnes můžeme prohlédnout na našich snímcích. Současný majitel stroje, pan Udo Feist ze Saska, celý motocykl z vraku s nevšední pečlivostí vlastnoručně zrenovoval včetně originálního odstínu olivově zeleného laku a ozdobného linkování. Aby také obutí celého vozidla o hmotnosti 298 kg bylo co nejvěrnější, objednal si v USA zesílené pneumatiky s originálním vzorkem, který byl továrnou dodáván v roce 1925. Bez zajímavosti není ani postranní vozík motocyklu, který je jedním z prvních originálních sidecaru Harley-Davidson, vyráběných rovněž od roku 1925. Před  tímto rokem používaly „stroje z Milwaukee“ postranní vozíky od cizích dodavatelů, mezi něž se řadila nejčastěji firma Rogers Company. Vidlicová „dvanáctistovka“ JD, ve své době jeden z nejpopulárnějších modelů značky Harley-Davidson, neztratila lesk ani po více jak osmdesáti letech od svého uvedení. I dnes je totiž nedostižným snem nejednoho sběratele veteránů i příznivců značky kdekoliv na světě.






Vidlicový dvouválec IOE tradičně svírající úhel 45° měl objem 1213 cm3 a v roce 1925 disponoval výkonem 18,4 kW (25 k). O přípravu pohonné směsi se postaral mezi válci uložený karburátor Schebler De Luxe. Ovládání spojky umožnoval pedál nad levou stupačkou. Také primární převod byl plně zakrytován.





Pohodlně odpérovaný sidecar vlastní výroby Harley-Davidson ukrýval i opěrku pro nohy spolujezdce. Malá dvířka měla dámám usnadnit jejich nástup k sedadlu.




Na palivové nádrži uchycený americký rychloměr Corbin s pohonem od zadního kola mohl mít pro evropský trh údaje uvedené v kilometrech. Ukazoval denní i celkový počet ujetých kilometrů.







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: