MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia Caponord 1200: Bombarďák

Představení

Moc se o něm nemluví, moc se o něm nepíše a vlastně se o něm ani moc neví – nový Caponord 1200 přišel, a ještě než stihl rozbalit svůj orchestrion, ocitl se ve stínu ostatních. Byla by velká škoda, kdyby tam měl zůstat.

I když jsem tomuto motocyklu zrovna příliš nefandil, získal si mne. Bez podmínek a zkušebních otázek, kterými si vás nové přítelkyně občas oťukávají. Ano, tenhle bike bych mohl mít v garáži. Může za to jedna služební cesta do Alp a pak na místě možnost přímého srovnání s konkurencí.

Reinkarnaci Caponordu jsem sledoval od prvních skic a na veřejnost proniknuvších špionážních fotografií a přiznávám, nadšen jsem z něj rozhodně nebyl. Ano, RSV4 je super, ale musíme z něj dělat už i cestovní enduro? A je nový Caponord ještě vůbec cestovním endurem?

 Motocykly Aprilia Caponord 1200 2013


Lekce číslo jedna. Nový Caponord cestovním endurem není. Dojde vám to při prvním pohledu, geny z funbiku Dorsodura jsou patrné a nový dynamicky střižený obleček, slibující oproti Dorsu alespoň nějakou ochranu a díky přítomnosti kufrů dokonce i praktičnost, je rozhodně zastřít nedokáže. Prostě oblečený funbike, vpředu 17palcové kolo, vzadu řádná stoosmdesátka, subtilní stavba s dominantou dvouválcového motoru slibujícího řádnou porci emocí. A několik velmi vkusně dotažených detailů – „zdvojená“ zadní kyvná vidlice, přední radiálně šroubované třmeny, střídmý kokpit i jednoduše nastavitelný štít. Příhradový rám a jeho esteticky příkladně zvládnuté napojení na výlisky jsme chválili už u Dorsa – finesy Italové opravdu umějí.

Lekce číslo dvě. Nový Caponord si nehraje na nic. Natož na cestovní enduro. Nevím, jestli je to dar nebo prokletí, ale čas od času se Aprilii povede udělat bike, který se jen velmi těžko s něčím srovnává – Caponord je jedním z nich. Jakmile ho jednou chytnete za jeho široká řídítka a zatáhnete za plyn, dokáže vám velmi rychle vsugerovat, že je na světě jediný. Dnes jsou všechny motocykly vynikající, ale podobnou „husinu“ vám nažene jen málokterý z biků. Odhlédneme-li od škatulek, v nezvyklé míře trefně a harmonicky se tu potkávají a doplňují čtyři zásadní témata: motor, podvozek, komfort a kvalita zpracování.

 Motocykly Aprilia Caponord 1200 2013

Sytý, hluboký, měkký – rád bych vám přesněji přiblížil charakter 125 koní silného véčkového dvouválce, ale nevím jak na to. Je jiný než současné točivé a vysportované agregáty strojů této kategorie, papírově dává oněch 115 Nm až při 6800 1/min, ale v břiše máte pocit, jako by zatahoval odněkud z hlubin země. V reálu to je od 2000 otáček, při svižné jízdě se budete pohybovat někde kolem čtyř a půl tisíce otáček. Více netřeba. Tam, kde ostatní začínají se svým divadlem, vy jste na vlně. Na rozdíl od Dorsa také s dobře nastaveným plynem ride-by-wire, takže bez škubání a s možností vybrat si jednu ze tří palivových map (déšť s restrikcí na 100 koní, turistika na plný výkon s jemnější odezvou a sport). A díky bohu také se znatelně menší spotřebou, pohybující se nyní kolem šesti litrů (rakouské a české okresky směr Mariazell).

Na vlně: už během cesty mne napadalo přirovnání se surfováním nebo jízdou v prašanu, což se mi na motocyklech pravda moc často nestává. Ano, zčásti je to díky zmíněnému charakteru twinu, hlavní roli v tom ale hraje podvozek. Také Aprilia vyvinula svůj „nebeský hák“, tedy podvozek, jenž je schopen díky senzorům umístěným v podvozkových komponentech snímat údaje při jízdě a komunikovat s řídicí jednotkou, tedy vyhodnocovat situaci a v milisekundách reagovat na povrch, po kterém právě jedete. V tomto režimu „auto“ jsem se pohyboval v průběhu necelých 1000 najetých kilometrech suverénně nejčastěji. Ne že bych byl líný si naklikat tvrdší či měkčí nastavení – vyzkoušel jsem všechny alternativy, ale jednoduše proto, že to funguje opravdu skvěle (viz. boxik „Jako v prašanu“). Neptejte se mne, jak je to možné, ale nejel jsem na lépe fungujícím inteligentním podvozku. Tečka. Systém dokázal bez prodlev odfiltrovat nerovnosti vozovky, co je ale důležité, to vše bez ztráty citu pro povrch, pro obě kola. Naopak, vše cítíte, regulujete si prokluz zadku stupněm kontroly trakce (pozor, na první stupeň jde Capo na zadní, na trojku zasahuje kontrola trakce v každém výjezdu ze zatáčky), ale přitom vás nenakope každá druhá díra. Jako jízda v prašanu.

 Motocykly Aprilia Caponord 1200 2013


To všechno by ale bylo celkem na nic bez pohodlí a komfortu, které vám Capo na dlouhých cestách poskytne. Do motorky příjemně vplujete, sedlo je sice tvrdší, ale bohatě polstrované, což je na dlouhých cestách příjemnější než měkký polštář, který se po chvíli prosedí… Nohy tu máte příjemně natažené, přesto si stupačkami jen tak neškrtnete. Jízdní pozice je celkově aktivní, orientovaná dopředu nad řídítka, což před pasivním posazem jednoznačně upřednostňuji. Čelní štít lze nastavit bez použití nářadí, v nejvyšší poloze chrání výborně, kufry příliš objemné nejsou (pojmou dohromady 27 l), ale na víkend ve dvou se sbalíte. Pikantní v této souvislosti je možnost nastavitelné výšky koncovky výfuku – kvůli kufrům je třeba ji umístit níže, vliv na chování při jízdě to nemá žádný. À propos – hlas twinu je nádherný. Sytý, nevtíravý, ale jasně demonstrující ukrytý potenciál.

A poslednímu bodu, věci, která mne potěšila už při první zastávce na svačinu v pískovnách kousek za Halámkami. Péče o detail. Časy, kdy měli u Aprilky s finišem svých biků problém, jsou naštěstí pryč. Lícovaní plastů, kvalita laku i montovaných dílů, dnes je vše top, znatelně nad průměrem současné produkce. Je to důležité a je to třeba, jenom tak lze zákazníky přesvědčit, že v Noale dokáží nejen držet krok, ale v případě systému elektronického podvozku dokonce udávat trendy.

 Motocykly Aprilia Caponord 1200 2013


A jak se ta věc vlastně řídí? S trochou nadsázky je Caponord bombardér na dvou kolech. Zapomeňte na lehkost supermot (KTM Adventure) nebo uživatelskou vstřícnost (BMW GS), tuhle věc je třeba řídit, dotlačit do zatáčky na brzdách a pod plným plynem a za surového hřmotu akcelerovat. Rám je tuhý, vedení stroje přesné. Každá zatáčka, každý výjezd je radost – a na rozdíl od dlouhonohého superbiku (Duc Multistrada) si s tímhle V2 užijete i alpské vracečky a rozbité serpentiny. Při správném vedení je jízda s Caponordem velmi uvolněná a relaxační, ale rozhodně ne pomalá. Brzdy jsou s ABS, lze jej vypnout, ale v podstatě k tomu není rozumný důvod – zasahuje až opravdu na poslední chvíli, nechá obě kola lehce podklouznout a vám pocítit hranici adheze. Na šotolině toho s Caponordem mnoho nevymyslíte – díky zmíněným přednostem podvozku ji přejedete v relativním komfortu, vcelku přirozeně lze stát i ve stupačkách a do driftu lze motorku dostat jen lehkým přidáním plynu. Žádná velká radost to není, nicméně široké spektrum, které tahle motorka zvládá, potěší.

Je zřejmé, že nový Caponord nebude motocyklem pro světoběžníka ani pro milovníka prašných pist, na to tu máme jiné adepty. Caponord je sportovně-cestovní alternativou pro jezdce, který vyžaduje zátah odspodu, komfort, jasnou zpětnou vazbu a také krapet té praktičnosti. A který se chce odlišovat od mainstreamu. Mně osobně je tato interpretace kategorie cestovních endur velmi blízká.

Jako v prašanu: semiaktivní odpružení Aprilia Dynamic Damping (ADD)

Elektronické podvozky dnes nejsou ničím ojedinělým – běžně si tak můžete na displeji naklikat, zda budete cestovat v jednom, ve dvou, případně jak moc budete obtěžkáni zavazadly a v jakém terénu se budete pohybovat. Nastavíte a jedete, maximálně v průběhu jízdy odladíte – některé systémy jsou intuitivní a lze je ovládat za jízdy, u jiných je lepší raději zastavit.

 Motocykly Aprilia Caponord 1200 2013


Caponord ale nabízí ještě něco navíc – podvozek Sachs, který se vám sám přizpůsobí a nastaví se podle toho, po jakém terénu právě jedete. Zní to jako sci-fi a ještě před pár lety by jen málokdo tipoval, že podobné systémy běžné u luxusních vozů se stanou výbavou také u motocyklů. Jak to funguje? Od senzorů z přední vidlice a zadní jednotky, které snímají rychlost zdvihu pružiny a tlumičů, jsou posílány informace do centrální jednotky VCU, která je vyhodnocuje souběžně s informacemi o míře plynu, točivém momentu, případně intenzitě brzdění. A následně vysílá signály do podvozku, který se na danou situaci zcela automaticky nastaví – přední vidlice řeší útlum, zadní centrála útlum a dokonce pomocí servomotorku také předpětí pružiny.

Popravdě, na to, abych vám vše mohl popsat fundovaněji, bych asi musel vystudovat. Sám jsem v kontaktu s podobnými systémy velmi obezřetný, ale musím konstatovat, že ADD funguje výborně a že je to vpravdě velmi komfortní záležitost i na špatných cestách. Bál jsem se prodlev v reakcích, případně toho, že se pode mnou budou v ostřejším režimu dít věci, které mne budou v zatáčkách zneklidňovat, avšak ani jedno se v praxi nepotvrdilo. Konkurenční systémy od BMW a Ducati se nám dosud v identických podmínkách srovnat nepodařilo.

TECHNICKÉ ÚDAJE:


MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec do V, sklon válců 90 stupňů, po dvou nahoře uložených vačkách poháněných řetězem, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Ø 57 mm, řízený katalyzátor, alternátor 690 W, baterie 12 V/12 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, řetěz, sekundární převod 42:17.
Vrtání x zdvih:  106,0 x 67,8 mm
Zdvihový objem: 1197 cm3
Stupeň komprese: 12,0:1
Jmenovitý výkon: 92,0 kW (125 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment: 115 Nm při 6800 1/min

PODVOZEK
Příhradový rám z oceli, přední vidlice USD, Ø 43 mm, elektronicky nastavitelný útlum i odpružení podvozku, dvouramenná hliníková kyvná vidlice, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, jednopístkový třmen, ABS, kontrola trakce.
Hliníkové ráfky 3,50 x 17; 6,0 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1555 mm, úhel hlavy řízení 63,0 stupně, stopa 127 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 170/150 mm, nosnost 460 kg, objem nádrže 24 l, rezerva 5 l.

Záruka: dva roky
Barva: šedá, červená, bílá
Cena: 374 990 Kč


+
Geniální podvozek
Nádherný motor – zatahuje od volnoběhu
Komfort
a pohodlí
-
Vyšší hmotnost oproti konkurenci
Využití pouze on-road





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Aprilia Caponord 1200
Technické informace:
Objem motoru 1197 cm3
Výkon 94 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 116 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: