MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki Bandit 1250 S: Ve vší nevinnosti

Test

Nakonec je rebelka oděna v bílé. Ale už neloupí v cizích revírech, už nestřílí ostrými náboji. Ustoupila na druhou kolej, aby na stará kolena odložila rebelství a stala se zdvořilou a laskavou paní domácí. Myslíte si, že zábava skončila?

Zrodil se v roce 1996 jakožto průkopník nové třídy, dlouhá léta pak byl milován a uctíván jakožto nesporný král kvót. Dnes je zástupcem vymírajícího druhu. Platí ještě stále heslo: „doby se mění, Bandity přetrvávají“, nebo je tahle mašina tím, co nabízí, už zkrátka mimo rámec zájmu běžné motocyklistické populace?

Bandity jsou robustní a kvalitní stroje, symbol spolehlivosti a trvanlivosti, přesto tento model zažívá úpadek v prodejích. Tak bídné časy někdejší nejprodávanější motorka za celou svou kariéru ještě nezažila. A to i přesto, že jakožto model 2012 (technicky v absolutní shodě s variantou pro rok 2013) je v současnosti k dostání za nejlepší cenu 236 900 Kč. Vyzrálá dvanáctistovka za méně než 250 000 Kč – za tyhle peníze nikde jinde více motocyklu neseženete, nad tím stojí za to přemýšlet.



Vraťme se ale k otázce, zda a proč tento stroj už nedokáže vyhovět současným nárokům. Je to snad nominálních 98 k, čeho se výkonu přivyklí klienti obávají, ačkoliv se u velkého Bandita už od prvního modelu pravidelně na motorové brzdě měřilo více koníčků, než bylo slibováno ( většinou okolo 110 k)? Nebo je to snad patinou oněch mnoha let, zastaralou image, chybějícími technickými novinkami? Jak tomu často bývá, také Bandit poukazuje především svou ergonomií na vlastní dlouhou historii. Úsilí zajistit dostatečnou volnost náklonu, a přesto nenechat výšku sedla vystoupat až do nebe totiž v Japonsku nového tisíciletí pravidelně vedlo k relativně malým odstupům stupaček a sedla a nutnému přílišnému zalomení kolen. Tak je tomu dokonce i u poslední varianty Bandita vyráběné od roku 2007. Dále pak člověka praští do očí usedlá architektura kokpitu. Analogový otáčkoměr, kombinovaný s digitálními základními informacemi ve dvou kulatých přístrojích – tento designový pokus z dnešního pohledu nutně působí nevydařeným dojmem. Informační displej modelu Bandit ani není hezký, ani nepřekypuje informacemi. Po krátkém přivykání ale ani tohle nebudete brát jako vážný důvod k odmítnutí.



Zbývají výkon motoru, podvozek a design. Co se prvního bodu týče, vyplatí se ohlédnutí do dlouhé historie Bandita. Bandit v době svých začátků vážil 233 kilogramů, což je zhruba o 20 kilo méně než dnes. Ale i tento z hlediska momentálních měřítek skutečně nevinný vztah mezi výkonem a hmotností stačil díky velkému zdvihovému objemu bez potíží k tomu, aby zrealizoval okouzlující jízdní výkony. Z 0 na 100 km/h za 3,7 vteřiny, 160 km/h je záležitostí 8,6 vteřiny. A co teprve elasticita: ze 60 na 140 za 8,9 vteřiny, to tehdy skoro žádná, ani supersportovní motorka neuměla. Aktuální Bandit zrychluje na 100 km/h za 3,5 vteřiny, dvousetkilometrové rychlosti dosahuje po nějakých 14 vteřinách, za to se nestydí ani kdejaké Porsche. A elasticitu z 60 na 140 km/h vyřídí nyní Bandit za 8,3 vteřiny. Při pohledu do těchto čísel si může každý vyzkoušet své osobní jízdní zvyklosti a přemýšlet o tom, kdy s ohledem na hustotu provozu pociťoval opravdový nedostatek výkonu.
 
Skutečnost, že se mezitím objevily mnohem a mnohem silnější naked biky, není přinejmenším z racionálního hlediska pro Bandita na překážku. V úvahu připadá spíš podvozek. Dvojitý ocelový rám určitě neztělesňuje poslední výstřelek techniky, hmotnost 255 kilogramů pak neslibuje zrovna nejlepší ovladatelnost. A Bandit 1250 S se ve skutečnosti cítí ve svém živlu spíše při zdrženlivé než sportovní jízdě – stejně jako předchozích 16 ročníků. Krom toho stačí Bandita přezout na modernější pneumatiky (viz test cestovních pneumatik v Motocyklu 9/2013). Stačí místo zastaralých Dunlopů D 218 obout pneumatiky Michelin Pilot Road nebo vítěze testu cestovních pneumatik Pirelli Angel GT a hned se nám Bandit ukáže z té dynamičtější stránky.



Jako třetí a poslední téma do diskuze tu máme design – nebo lépe: ducha doby. A tím otevíráme kapitolu, v níž není tak snadné nalézt pádné argumenty. Duch doby velkého Bandita jednoznačně zanikl. Dnes je třeba být agresivnější, velké naked biky vystupují bojovněji, jsou zlé už od pohledu. Po motocyklu od základu solidním už ani pes neštěkne, zde potom pomohou pouze přestavby – na streetfighter, což už se nespočetněkrát přihodilo.

Každopádně musíte vědět, co po motocyklu chcete. Pokud jde o příjemný výlet na nejbližší koupaliště, každodenní cestu do práce nebo o víkend v Alpách, bude Bandit věrným a spolehlivým průvodcem. Takovým byl vždy. A to je pravděpodobně jeho největší problém: „Pro někoho, kdo už Bandita má, neexistuje žádný důvod k tomu, aby si kupoval nového.“ Bandit byl fenomén, dokonce byl považován z hlediska ceny (jak nového, tak jetiny) za měřítko: tamta motorka stojí Bandita a půl, tuhle jsem prodal za tři čtvrtiny ceny nového Bandita, anebo oblíbené porovnávání: mám si koupit to předražené ojeté enduro, když za něj mám celého Bandita?

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR:
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, vrtání x zdvih 79,0 x 64,0 mm, zdvihový objem: 1255 cm³, kompresní poměr 10,5:1, výkon 72,0 kW (98 k) při 7500 1/min, maximální točivý moment 108 Nm při 3700 1/min, vstřikování Ø 36 mm, šestistupňová převodovka, řetěz.

PODVOZEK:
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice Ø 43 mm, dvouramenná hliníková kyvná vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvojitá kotoučová brzda vpředu Ø 310 mm, čtyřpístková pevná čelist, kotoučová brzda vzadu Ø 240 mm, jednopístková plovoucí čelist, ABS, pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI:
Rozvor 1485 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/136 mm, výška sedla 785–805 mm, hmotnost s plnou nádrží 255 kg, náklad 220 kg, objem nádrže 19,0 litru.

CENA:
236 900 Kč







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: