MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Nejlepší supermota 125 ccm

Srovnávací test


 Supermota 125 cm
3 
 Aprilia SX 125 SM
 Beta RR 125 Motard
 Derbi Senda DRD 125 SM
 Husqvarna SMS 4 
 Yamaha WR 125 X

                                OBCHODNÍ DRIFTUJÍCÍ                                        

Není sporu o tom, že nás malá a obratná supermota svádějí ke svižné jízdě a drzému driftování na každém sebemenším ohbí silnice. Která ze stopětadvacítek s patnácti koňmi nás nejvíce oslnila v každodenním provozu?   


 Motocykly Supermota 125 ccm

Autor:Michal MisíkFoto:MPI

Nejmladšími kandidáty na vítězství jsou modely od Derbi, Bety a Husqvarny, které usilují o přízeň kupujících od začátku, popř. poloviny roku 2009. Yamaha a Aprilia jsou sice starší, to však poukazuje na jejich vyzrálost, a nikoliv přestárlost. Že je možné se od starších lecčemu přiučit a mnozí je rádi napodobují, to se ukazuje nejen u velmi podobného, elegantního designu pestrých plastových dílů, nýbrž i při zkoumání „vnitřních hodnot“: Beta a Husqvarna využívají vodou chlazený motor od Yamahy, který je ale v obou případech krmen karburátorem namísto vstřikováním jako u Yamahy WR 125.

 Motocykly Aprilia RX 125 Enduro
Další varianta od Aprilie: model RX 125, terénní motocykl


Derbi sází na čtyřventilový motor Piaggio, který byl už použit u jejích dalších modelů, zatímco Aprilia s osvědčeným jednoválcem z Aprilie RS 125 jako jediná pozvedá nad hlavu korouhev dvoutaktů. Italský „cvajtakt“ je také jediným bikem v testu, který se k životu musí probouzet našlápnutím, což se s pomocí sytiče a slušného švihu v noze daří vždy nejpozději na třetí pokus. Poté se rozezní tlumený plechový zvuk a člověk si za tohoto pleskotu už dopředu představí ten jedovatý dvoudobý nárůst výkonu.

Aprilia SX 125 Supermoto
Pěkně uspořádané: Pod sedlem je umístěna dobře přístupná baterie a nádržka pro dvoutakt životně důležitého oleje.


Nejsnáze se startuje Yamaha, díky vstřikování není nutné se obtěžovat sycením ani jakoukoli jinou činností. Stačí stisknout knoflík a motor, který je znám už z modelu YZF-R 125, se okamžitě kultivovaně rozpřede a na plyn reaguje čistě. Husqvarna, Derbi a Beta vyžadují trochu akrobacie s ukazováčkem na páčce sytiče, chvíli po startu ale mají volnoběh již také ustálený. Už na bočním stojánku se zvukově tlačí do popředí Husqvarna, jež se projevuje jadrně téměř jako závodní stroj. Ani Beta se nenechává zahanbit a při každém přidání plynu basově zaburácí, jako by snad chtěla předstírat větší zdvihový objem. Premiantem je tu ale Yamaha WR 125 X, ať už jde o dospělost zvuku nebo o vytříbenost chodu motoru.

 Motocykly Supermota 125 ccm
Ojedinělý okamžik: Stání na stojánku je pro ně „depka“ – tyto stopětadvacítky chtějí jezdit!


Nejprve je však nutné zdolat výšku sedla 910 milimetrů, což je mezi těmito biky ten nejvyšší post. Japonský stroj svého jezdce rozmazluje příjemnou ergonomií sedla, bohatě vybaveným kokpitem a celkově dospělým dojmem - WR 125 by kontrolou STK klidně prošla i jako dvěstěpadesátka (a někde dost možná i jako 660). Její kvalitní komponenty a zpracování jsou pozitivní stránkou věci, vysoká hmotnost 144 kilogramů pak tou odvrácenou.

Počáteční souboje na semaforech nerozhoduje ani tak velikost armádičky koní, jako spíše hbitá práce se spojkou a správný okamžik pro řazení vyšších rychlostí. Tam, kde třeba Beta RR vyžaduje včasné přeřazení, neboť její motor sice táhne nejlépe odspodu, ale nevyniká přílišnou ochotou k vytáčení, musí být jedovatá Aprilia pro pořádný zátah neustále udržována v úzké oblasti mezi sedmi a devíti tisíci otáčkami. Poklidná dvoutaktní jízda je možná i níže, výkon však nastupuje až od 6000 otáček, pořádný zátah teprve od 7000 1/min. Ani Husqvarna nevyniká velkou elasticitou a navíc má stejně jako všechny ostatní stroje (více nebo méně výrazně) příliš dlouhý stálý převod. Pořádnou sílu rozvíjí Husky až od středních otáček.

Beta RR 125 Motard
Odklopit a tankovat: Pod krytem se ukrývá šroubovací uzávěr nádrže. Přední brzda se vzdušným kotoučem se po několika tvrdých zkouškách přehřála až k totálnímu výpadku.


Podobně to platí i pro Derbi
, u španělského stroje však kazí požitek z používání převodovky trochu dlouhé dráhy řazení. A častá změna rychlostního stupně je přitom v této kategorii pro svižný pohyb nezbytná. V elasticitě je s časem 16,7 vteřiny poražena dokonce i Aprilií, která je jako dvoutakt v této disciplíně přirozeně dýchavičná. Přestože by člověk při pohledu na tenké čalounění sedla Aprilie SX 125 žádný velký komfort neočekával, je po přesednutí z Derbi příjemně překvapen. Sedlo Sendy je totiž velmi rychle prosezené, dokonce i lehčí jezdci zcela promáčknou čalounění a až příliš zřetelně cítí pod ním umístěné trubky rámu. Podobně je na tom i Beta, na ní řidič trpí i poněkud svérázným držením těla. Pilot sedí velmi nízko, ruce natahuje k vysoko namontovaným řídítkům a současně musí dosti ohnout své nohy – držení těla na supermotu přece vypadá trochu jinak. Po určité době zvykání lze i s Betou RR svižně atakovat zatáčky, v důsledku horší odezvy a menší důvěry v přední kolo tu ale zůstává jemně nahořklá pachuť nedůvěry.

Že to jde i lépe, ukazují Husqvarna a Yamaha. Mají dostatečně pohodlné sedlo, pilot sedí blízko širokým řídítkům a má příjemně zalomená kolena – tady je vše „oukej“. Především na SMS 4 se řidič okamžitě cítí jako doma a důvěřuje podvozku s tuhým, ale nikoli příliš tvrdým nastavením. Měkce naladěná Yamaha je ještě o něco pohodlnější, to ale při dravějším stylu jízdy vede ke znatelným výkyvům v čelní partii. Vidlice se silně ponořuje a ovlivňuje vlastnosti řízení, naproti tomu umí do hladka vyžehlit mnohé silniční nerovnosti, které jezdec u konkurence jasně pociťuje.

Derbi Senda DRD 125 SM
V chudém kokpitu výrazně září velké a zřetelné kontrolky. Neutrál se někdy falešně rozsvítí, i když je v převodovce zařazená rychlost! Drobná brzdová armatura pumpuje skrze opletenou brzdovou hadici do čelistí opravdu dobrou porci tlaku, dávkovatelnost jí ale do vínku nadělena nebyla.


Pozoruhodné přitom je, jak obratně se těžká WR 125 X proplétá kombinací ostrých pomalých zatáček, teprve při ostrém tempu působí trochu těžkopádněji než konkurence, jinak je vše přesvědčivé. Unikátní pocit z jízdy nabízí Aprilia: V zatáčkách všech druhů drží stabilně a přesně vytčenou stopu, čímž okamžitě vzbuzuje důvěru a nastavení jejího podvozku se jeví jako nanejvýš povedené. Lehká SX sice zatáčí enormně obratně, na druhou stranu však působí také dojmem, že je přední kolo daleko vepředu a vždy chce jet tak trochu delším obloukem.

 Motocykly Supermota 125 ccm


Dálky? Dlouhé trasy? To s Aprilií raději nepodnikejte, není k tomu určena a kromě toho by musela mít po ruce svou čerpací stanici. Při rozumném stylu jízdy činí spotřeba mimo město čtyři litry na sto kilometrů a to dává tušit, že se bude v nádrži nakroucat slušný vír, až jezdec pořádně zatahá za plyn. S desetilitrovou nádrží se pak příliš daleko nedostanete, SX je velmi žíznivá malorážka, k tomu připočtěte také nutnost koupě kvalitního (a drahého) oleje pro dvoutakty. Žízeň je holt žízeň a nejinak je tomu i u lidí – jeden z testovacích jezdců již cítí „decentní pocit prázdného žaludku“, proto se vydáváme do jednoho fajn bistra v centru města. Za pískotu gum a malých „stoppiesek“, jak se na tuto čeleď motocyklů sluší a patří, parkujeme pět rozjívených stopětadvacítek před vchodem občerstvovny. A právě nyní se projevují drobné překážky každodenního používání, jako třeba boční stojan Husqvarny, k jehož otevření je zapotřebí velkého citu, anebo ten u Derbi, který se kvůli chabé pružině nevrací zpět. Tohle může být po delší době nepříjemné.

 Motocykly Supermota 125 ccm
Husqvarna SMS 4

 
Vháníme motardy do pekla obří dálnice vedoucí ven z města. Tady se projevuje rozměrná čelní plocha vysoké Yamahy, na které je pilot vystaven náporu větru nejvíce z této pětice. Společně s dlouhým převodem nedává WR svému řidiči žádnou šanci udržet se zbytku skupiny. Za ideálních podmínek změřená maximální rychlost 110 km/h poklesne při sebemenším závanu větru nebo vjezdu do mírného stoupání. Jakmile se Yamaha odpoutá i z větrného stínu, její řidič se už na skupinu nedokáže znovu dotáhnout. Teď přichází čas pro Aprilii SM, která zde s maximální rychlostí 114 km/h ostatním lehkonožkám ujíždí…
 
Husqvarna SMS 4
Sériová čelní maska vypadá jako položka z katalogu doplňků. Disponuje malým, průměrně svítivým reflektorem. Jeden z mála nedostatků na Husqvarně: hůře přístupný, obtížně vyklopitelný boční stojan


Konečně je v dohledu výjezd z dálnice, Yamaha dotáhla naši skupinu a znovu míříme do labyrintu křivolakých silniček, které se kroutí mezi malebnými vinicemi. Krásu okolí však nikdo z jezdců vnímat nechce a nebude, už dávno se všichni mentálně proměnili v šestnáctileté pacholky, včetně veškerých pubertálních vzorců chování. V nelítostném souboji a kopcem před námi si pilot Aprilie nesmí dovolit žádnou chybu při řazení, kvůli úzkému pásmu „těch dobrých“ otáček musí volit okamžik přeřazení co nejpřesněji. Beta RR se dokáže ze zatáček vyřítit i z menších otáček, aniž by hned dosáhla na své maximum, Yamaha a Husqvarna zase naplno těží ze své vyváženosti a ovladatelnosti.

Následný sešup z kopce dolů ukazuje zcela jiná pozitiva a slabiny našich biků: Tam, kde Yamaha WR 125 X v pohodě absolvuje už několikáté brutální brzdění před vracečkou, tam jde Beta do kolen, a to hned ve dvou ohledech. Za prvé se její téměř netlumená vidlice vždy nemilosrdně ponoří, někdy i na doraz, a za druhé dramaticky klesá účinek rychle se ohřívající brzdy. Při pátém brzdění naplno dokonce zaznamenáváme její totální výpadek… to je na pováženou.

 Motocykly Yamaha WR125R 2009
Kokpit Yamahy WR 125, která se také vyrábí v offroadové verzi.


Aprilia SX 125 se na brzdách ukazuje být stejně dobře připravená jako Yamaha, následována Husqvarnou, jejíž brzda vykazuje jen mírný, nikoli problematický fading (vadnutí, slábnutí, fading zní ale akčněji). Tupě reagující brzdy, fungující stylem „všechno nebo nic“, s jen průměrnou dávkovatelností předvádí Derbi Senda: Není to opravdu špatné, ale ani nijak skvělé. A tato předchozí formulace by mohla platit pro celkové hodnocení Sendy DRD 125 SM.

Yamaha WR 125 X
Dobře přístupné: Prostor pro nářadí je na dosah ruky a nabízí překvapivě bohatý sortiment. Jednoduchý napínák řetězu a kyvná vidlice z ocelového profilu snižují jinak vysokou úroveň zpracování stroje.


Na konci dlouhého dne plného skopičin, závůdků na semaforech, postrkování, smyků a zvednutých předních (i zadních) kol je třeba se vrátit do střízlivého světa dospělých a klidných. Nám ten den zůstaly jen zasněné pohledy a také jedna kruciální otázka: Husqvarno, Yamaho a ostatní holky, kde jste proboha byly, když bylo nám kdysi šestnáct let?       . .




Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 4/2011 .






Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: