MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Harley-Davidson Fat Boy Special

Test


 H-D  Fat Boy Special

                                                  -- ČERNÝ RYTÍŘ --                                                    

Stejně jako na sebe korpulentní dívky navlékají černé šaty, tak si i tlustý chlapec od Harleye napochodoval do světa celý v černém. Proč vlastně? Chce působit kompaktněji, nebo naopak budit ještě větší pozornost?

 Motocykly Harley-Davidson Fat Boy Special
                                                        

Jak to udělat a nekrást?
Teď nehovořím o pořízení Fat Boye jako takového, ale o mé prvotní myšlence před psaním tohoto článku. Klasický Fat Boy testoval již předloni kolega Martin Tománek a jeho článek byl natolik obsáhlý a kvalitní, že nebude zrovna snadné odradit zlodějskou mysl mou od potutelného kopírování. Rád bych vás upozornil, že tento předloňský test naleznete na tomto webu www.motocykl-online.cz v sekci „Testy“.

Harley-Davidson Fat Boy považuji za vlajkovou loď amerického výrobce a za pravý Harley se vším všudy. Jeho vůdčí postavení spatřuji tam, kde jsou Sportstery a Dyny pro velké chlapíky příliš vyzáblé a modely Electra Glide zase až moc našňořené. Harley v mých představách musí být pořádně rostlý terminátor, který si prorazí cestu skrze všechno zlo (i dobro) na světě.

Dívám se tu na černého chlapáka před sebou a přemýšlím, jestli není tato speciální edice jen ztělesněním tzv. prodejního katalyzátoru aneb když bike nejde na odbyt, tak jej natřete načerno a on si ho hned někdo koupí. O tomto H-D se to ale říct nedá a já věřím tomu, že kdyby se právě „můj“ Fat Boy Special objevil na filmovém plátně po boku slavného Arnieho, pak by kdysi kina musela odolávat náporům dalších desítek milionů dychtivých fanoušků. Černý Fat Boy Special je prostě černý klenot, luxusní zboží… 
 
POŘÁDNĚ TLUSTÉ DETAILY:


  • Full metal jacket: Tato partie činí Fat Boy nezaměnitelným a úspěšně odolává módním trendům. 
  • Středový panel je krásný, malý palivoměr byl integrován do levého, slepého víčka palivové nádrže.
  • Genuine leather: Kůže je zaklínadlo pro milovníky cruiserů a ani se nedivím, že v podobném sedle Arnie slavný skok ustál.


Usedám do rozměrného sedla z pravé kůže,
stisknu tlačítko startéru, motocykl se celý otřese a z motoru vyletí tvrdá rána kov na kov – tak se mi to líbí. Za dalšího zaznění kovadlin zařadím první rychlost a vyrážím do města plného automobilů bez disciplíny, kde si musím na svého 331 kg vážícího „Haryka“ dávat pořádný pozor – černý a nízký tlouštík je totiž také docela tichý chlapec, snadno k přehlédnutí. Překvapením číslo jedna je na poměry třídy perfektní ovladatelnost, která vám dovoluje kličkovat provozem s nečekanou lehkostí a omezují vás až skřípající stupátka, která se kvůli absenci pružiny nevracejí do původní polohy, a tak musíte občas procvičit špičky bot při jejich návratu zpět na pozici.
   
 Motocykly Harley-Davidson Fat Boy Special
Další dominanty stroje: pneumatika 140/75-17 vpředu a 200/55-17 vzadu


Jak se prodírám městem, tak si uvědomuji, že ten nástup motoru z nízkých otáček je vskutku měkký, možná až poněkud mdlý – že by „přírodní“ kontrola trakce v americkém pojetí podle logiky, že na nízké otáčky se kolo neutrhne a výš už Harley stejně nikdo netočí? Tak jako tak, Fat Boy Special začíná pořádně dusat až ve vyšších otáčkách, kde za hlubokého hučení vyvolává dojem obří lokomotivy, co se právě utrhla od tažených vagonů. Je to jedinečný zážitek a nerušený pohled na přední megasvětlomet ze silného plechu vám dává naději, že můžete projet zdí a z cesty odtlačíte klidně i kamion.

   ... vám dává naději, že můžete projet zdí a z cesty odtlačíte klidně i kamion.   

Tohle je suverenita, kterou potvrzují i snahy o vyvedení motocyklu z rovnováhy – brutální lomcování s řídítky v nízkých i vysokých rychlostech, ta samá zkouška také ze sedla spolujezdce a nic – Fat Boy si jede stále tu svou. Zatáčet jde s tímto H-D skvěle a zároveň je neochvějný také v přímém směru – to zní skoro neuvěřitelně!
    


Na testovaných motocyklech se nesnažím za každou cenu hledat nějaké nedostatky, patřím naopak k těm, kteří by jen rádi zprostředkovali pocity z biku v nezkreslené podobě – vždyť každý motocykl má svůj vlastní způsob, jakým vám doručí čirou radost, a „hádéčka“ znají dokonce způsobů více. Radost u Fat Boye začíná už poklepovou masáží, při níž zjistíte, že je všechno vyrobené pěkně z kovu a vše je poctivé – H-D zůstává pořád tou robustní motorkou na celý život.

Potěšily mě rovněž brzdy, které ač postrádají ABS, krotily motocykl bezpečně, účinně a čitelně i při průjezdu zatáčkou. Podvozek má u mě za jedna: nebojí se města ani zakroucených silniček a na dálnici je naprosto imunní vůči vyjetým kolejím. Díky šestce v převodovce (overdrive) si připadáte stejně pyšně jako kočí dostavníku z Divokého západu, který právě vyměnil krátkonohé poníky za párek amerických klusáků.

Nejlepší na tomto U.S. motocyklu je, že nemusíte nic předstírat - jedete prostě na Harleyi a to je ta nejvyšší meta, které můžete v kategorii chopper & cruiser vůbec dosáhnout. Opakování je matka tradice, proto neuškodí si v helmě občas vyslovit jméno americké legendy nahlas a hned se vám pojede lépe - Harley je stále ještě něco víc a to se prostě počítá.

 Motocykly Harley-Davidson Fat Boy Special


Pořizovací cenu nebudu komentovat, kdo ty peníze má, ten si může koupit prakticky kterýkoli jiný sériový motocykl, a když si vybere zrovna Fat Boy, tak asi ví, co dělá, a nejspíš nebude litovat. Pro mě, jakožto pro obyčejného studenta, bylo testování Fat Boye Special životním zážitkem a musím říci, že nám to s tímto černým rytířem velice dobře klapalo. Třeba se i já jednou stanu majitelem-leštičem jeho ušlechtilých kovů, vždyť také Harley začal konečně podávat ruku i těm méně movitým zájemcům o americké železo.     . .


 Motocykly Harley-Davidson Fat Boy Special


 Motocykly Harley-Davidson Fat Boy Special
   Image a prestiž
   Robustní zpracování
   Ovladatelnost

 
  Malý
zátah v nízkých otáčkách
  Pořizovací cena







Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 2/2011.






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Fat Boy Special 2010
Technické informace:
Objem motoru 1584 cm3
Výkon 55 kW při 4750 ot/min
Točivý moment 127 Nm při 3000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: