MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Monster 1100, Harley-Davidson XR 1200, Moto Guzzi Griso 1200 8V

Srovnávací test


 Ducati Monster 1100
 Harley-Davidson XR 1200
 Moto Guzzi Griso 1200 8V 

                                         DVOUVÁLCOVÉ DUNĚNÍ                                              
Na jeviště vstupují tři charaktery, které snad ani nemohou být rozdílnější, velké a výrazné dvouválce chlazené vzduchem, jadrné, drsné a svéhlavé. Srovnejte s námi Ducati Monster 1100, Moto Guzzi Griso 8V a Harley-Davidson XR 1200.



Jsou teprve čtyři hodiny odpoledne a už je skoro tma. Drsné basové pulzování se ozývá z vnitřku omláceného Peugeotu 206, někde na bohem zapomenuté čerpací stanici u silnice vinoucí se po severním okraji masivu Sainte Baume. Ale monotónní rytmus ze stowatových reproduktorů je náhle přehlušen temným duněním, které je čím dál silnější a konečně s posledními třemi přidáními plynu u čerpacího stojanu utichá.

Čtyřem mladíkům stísněným v Peugeotu zůstávají samým údivem viset brady. Obvykle se tady objevují jen starší čtyřválce s vykuchaným výfukem a zvukem, který dokáže připravit o nervy. A teď tohle, tři impozantní dvouválcové naked biky, něco zcela jiného než standardní japonské zboží. Ale hlavně neprojevit žádný zájem, nedat najevo, jak cool tyto motocykly člověku připadají, nýbrž sám zůstat nad věcí. Poslední, kradmý a trochu lítostivý pohled zpět, zastrčit klíček do zapalování a rychle pryč. S pískajícími pneumatikami a lomozícím výfukem auto odjíždí.

 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009

 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009

Láska k detailu a ke krásné technice: zrcátka proudnicového tvaru, kvalitní radiální brzdové válce a elegantní kombinovaný přístroj. Vzduchem chlazený dvouválec se svým vzhledem nenechává zahanbit


Začíná pršet. Také včera, když ještě slunce zářilo z azurově modré oblohy, silnice byly suché a přilnavé, byla testovaná trojice – Ducati Monster 1100, Moto Guzzi Griso 8V a Harley-Davidson XR 1200 – středem pozornosti. Ve slunečním svitu se blyštily, jiskřily chromovanými díly, vystavovaly na odiv své hliníkové frézované díly i krásné tvary, to celé podmalováno statečným barytonem tří, vzduchem chlazených, dvouválcových motorů. Tři sportovní koncepce motocyklů, které snad ani nemohou být rozdílnější, se snaží vzájemně překonávat. Už jen půvabný vzhled Ducati Monster 1100.

 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009


Je působivé, jak tento štíhlý italský stroj se svým filigránským, červeným, jako lak na nehty se blyštícím, příhradovým trubkovým rámem na sebe upozorňuje a plochý reflektor drze vystavuje větru. Příjemně působí oblé tvary decentně stříbrněšedé nádrže, která přes štíhlý pas přechází do krátké zadní partie. Pod kompaktní zádí se k nebi zvědavě tyčí tlumiče výfuku o rozměru trubek od kamen. A pak ta sice technicky nikoli nezbytná, ale esteticky prostě neodolatelná jednoramenná kyvná vidlice, která umožňuje volný výhled na mohutné zadní kolo Marchesini – to je zkrátka třída.
  V protikladu k Ducati Monster zde Griso 8V od Moto Guzzi stojí jako hradba postavená z kvalitních podvozkových dílů a výborně zpracovaných materiálů. Velká, mohutná, respekt budící a klasicky krásná. Jako ochranné ruce se kolem masivního bloku motoru rozkládají ocelové trubky mostového rámu. Jako loket silná kolena výfuku z nerezové oceli se krásně vinou dozadu a ústí ve dva nestejně velké, vzájemně se prolínající turbínovitě zakončené tlumiče.

 Motocykly Harley-Davidson XR 1200

  Motocykly Harley-Davidson XR 1200 Motocykly Harley-Davidson XR 1200 Motocykly Harley-Davidson XR 1200
 
Stupačky a držáky výfuku, řadicí mechanizmus a páka jsou stylizované stejně jako chromovaný dvojitý výfuk. I když na tlumiči kvete rez.


Ani Harley-Davidson XR 1200 se v žádném případě nemusí schovávat. Zářivá oranžová, kombinovaná s černou, nemá jen signální účinek, nýbrž současně odkazuje na sportovní geny XR, jejíž designéři tím chtěli připomenout úspěchy v dirttrackových závodech v dřívějších dobách. Vysoká prohnutá řídítka, protáhlá, úzká kombinace nádrže a sedla, k tomu vizuálně dominantní, bočně kolem bloku motoru ohnutý dvojitý výfuk – to vše sedí a v kombinaci s nahrubo pískovaným motorem s rozvodovými tyčkami zaručuje prapůvodní šarm.

Tvrdým rázem probouzí startér k životu vidlicový motor s úhlem válců 45 stupňů, který je se změřenými 90 k zřejmě nejsilnějším sériovým, vzduchem chlazeným dvouválcem Harley. Archaicky působící, v pryžových blocích uložený motor s rozvodem OHV se ve dvojitém rámu vehementně otřásá. Ale z vibrací toho ve stupačkách a řidítkách není příliš cítit. Přitáhnout spojku s těžkým chodem, cvak, zařadit rychlost a jde se na to. Ještě mírné otřesy, pak se dvouválec se srdnatým nástupem dává do díla. Již krátce nad volnoběhem pořádně tahá za řemen, hluboce dýchá při krátkém sprintu, aby se pak s lehkostí vyšplhal až k hranici 7000 1/min, kde náhle zasahuje omezovač otáček.

 Motocykly Harley-Davidson XR 1200
Vidlicový dvouválec s rozvodovými tyčkami: Na poměry vzduchem chlazených H-D je to evil twin.


Pořádné vytáčení, aby byl cítit zátah – to Harley XR 1200 nevyžaduje. Mezi 3500 a 5000 otáček disponuje takovou silou, že zaručuje plynulý přechod při zařazení některého z pěti dobře odstupňovaných rychlostních stupňů. Je překvapivé, jak jemně a bezhlučně jde vidlicový dvouválec za plynem, navzdory mohutným setrvačným hmotám. Nervující reakce na změnu zatížení jsou tomuto pohonu cizí, už proto, že přenos síly na zadní kolo prostřednictvím řemenu funguje téměř bez vůle.

Temperamentní XR 1200 dosahuje jízdních výkonů, které byly majitelům vzduchem chlazených Harleyů, bez ohledu na zdvihový objem, doposud neznámé. Přesto je na tomto místě nutné říci, že ani tenhle sportovní Harley s 90 koni a mohutným točivým momentem 100 Nm nedokáže ve zrychlení ani elasticitě udržet krok s Guzzi nebo s Ducati. Rozhodující měrou se na tom podílí jeho vysoká hmotnost 263 kilogramů.

Ani Moto Guzzi Griso 8V není žádný drobek, se 247 kilogramy sice není tak těžkou váhou, zato pořádně neotesanou. Stačí stisknutí knoflíku startéru a mohutný dvouválec to ozřejmuje. Razantně se pohybuje zprava doleva, oklepává se jako mokrý pes, než se síly zase zklidní, aby pak každé přidání plynu opět vneslo do stroje trochu neklidu. Tahle svébytnost je vlastní téměř každé Guzzi. Přitom Griso se umí chovat velmi vybraně, jemně jít za plynem a pokojně si brumlat. A s každým srdnatým otevřením škrticích klapek se z výfuku ozývá hluboký, sytý bas, který by snad plnější ani nemohl být.

Moto Guzzi Griso V8 ukazuje svaly a srdce.


Změřených 107 koní a špičkových 109 Nm z pořádného zdvihového objemu 1151 cm3, to by mělo být znát. A taky že je. Pouze ve středních otáčkách ne. Mezi 4000 a 5000 otáčkami číhá nemilosrdný propad točivého momentu, což brání dosažení dobrých hodnot elasticity jen otevřením plynu bez podřazování. Naopak v čistém zrychlení dokáže dvouválec s podporou šestistupňové převodovky vydatně bodovat, je dokonce nepatrně nadřazen i o 60 kilogramů lehčímu Monsteru. Na tento charakter stroje je nutné si zvyknout, stejně jako na výrazné reakce na změnu zatížení, které ssebou nese tuhý náhon kardanem. Když to však člověk překoná, může z toho být nádherné přátelství.

 Motocykly Moto Guzzi Griso 8V

 Motocykly Moto Guzzi Griso 8V Motocykly Moto Guzzi Griso 8V Motocykly Moto Guzzi Griso 8V

Tady se nešetřilo. Tvarově krásné držáky řídítek a pěkné nastavení vidlice. Je jedno, kam člověk pohlédne: Od motoru až po mohutnou jednoramennou kyvnou vidlici je znát skrytá síla.


Takovou pozornost nová Ducati Monster 1100 nevyžaduje. Základy jejího vzduchem chlazeného dvouventilového agregátu pocházejí z modelů Multistrada a Hypermotard, s novou elektronikou Siemens a větším airboxem vykazuje na zkušebních válcích skvěle homogenní křivky výkonu a točivého momentu. Již z nízkých otáček má dvouválec s výkonem 97 k spoustu síly, až do 6000 1/min si nedopřává pauzu a žene 187 kilogramů lehký Monster s vervou vpřed. Využitelné spektrum výkonu je enormní a na zatáčkovitých horských silnicích na jihu Francie se výborně uplatňuje.

Za doprovodu stakata z obou tlumičů výfuku žene vidlicový dvouválec stroj mohutným točivým momentem od jedné zatáčky k druhé. Řazení je tvrdé ale přesné, přičemž spojka Ducati – stejně jako u obou dalších strojů – vyžaduje silnou ruku. Teprve s vysokými otáčkami zátah pozvolna polevuje, než při přibližně 8500 1/min měkce zasáhne omezovač. Reakce na plyn je jemná a každé sebemenší pootočení rukojetí plynu je kvitováno spontánní reakcí. Kdo má trochu citu a nenechává motor trápit na vysoké rychlostní stupně v nízkých otáčkách, dokáže redukovat reakce na změnu zatížení na minimum.

 Motocykly Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009


Monster je obratný sportovní stroj. Posadit se znamená zapadnout dovnitř. Uložen v prohlubni mezi nádrží a sedlem spolujezdce, řidič okamžitě splývá se strojem a nebýt těch, pro Monster typických podivně zalomených řidítek, pasovala by tato jedenáctistovka jako dobře ušitá bota. Vzdálenost mezi sedlem a řídítky je příjemně krátká, úhel kolen uvolněný, pozice sezení pohodlná.

Pohyb na zatáčkovitých silnicích tak Monster svému pilotu usnadňuje. Plně nastavitelné prvky odpružení jsou dobrým kompromisem mezi sportovně tuhým nastavením podvozku, zajišťujícím odezvu, která budí důvěru, a dobrým komfortem. Je však potřeba trochu jemného doladění, aby sedělo vyvážení mezi tužší obrácenou vidlicí a spíše měkčeji nastavenou pružicí jednotkou. Pak se potlačí nepříjemná vlastnost, totiž nutnost vyvíjet při nájezdu do zatáčky protitlak řídítky. Temperamentní Monster pak jakoukoliv kombinaci zatáček projíždí přesně a se snadnou ovladatelností, ležérně drží stopu, zůstává neutrální a stále bezpečně zvladatelný. Radiální ruční pumpa umožňuje s vynaložením malé síly dobrou dávkovatelnost čtyřpístkových čelistí, které se vehementně zakusují do kotoučů o průměru 320 milimetrů. Zadní brzda poskytuje stabilizující podporu a dravé průlety zatáčkami jsou tak opravdovou zábavou.

Navázat rychlé přátelství jako s Monsterem, to se u Grisa 8V nedaří. Kvůli ploché, mezi horní trubky rámu vklíněné nádrži, působí Griso vysloveně dlouhým dojmem. Řídítka sice v pohodě sedí v rukách, ale kvůli nataženému trupu sedí řidič s roztaženýma nohama více nahoře než uvnitř. Kolena navíc narážejí na vyčnívající plastové díly, které částečně zakrývají hlavy válců a vstřikování podélně vestavěného vidlicového dvouválce. Splynout se strojem není snadné, člověk se musí snažit.

 Motocykly Moto Guzzi Griso 8V
Raketová základna Moto Guzzi Griso V8, nápadněji už tlumič výfuku snad ani nemůže vypadat.

 Motocykly Moto Guzzi Griso 8V
Pracoviště jezdce je dosti tvrdé, protože prvky odpružení jsou jak
vpředu tak i vzadu nastaveny zatím příliš tvrdě. To ale lze díky plně nastavitelné vidlici i pružicí jednotce rychle změnit. Po této operaci
se Griso s citem prohání i po záplatované vozovce, dobře zvládá i
drsnější nerovnosti a navzdory, stále ještě sportovně tuhému
nastavení a dobré odezvě, poskytuje dokonce i trochu komfortu.
Vytyčený kurz drží pevně, přesně provádí pokyny řídítek a ovladatelnost není ani tak zlá, jak by naznačoval dlouhý rozvor 1554 milimetrů. Stroj je vybaven radiálně přišroubovanými čtyřpístkovými čelistmi a vlnitými kotouči o průměru 320 milimetrů. Brzdy s přehledem drží Griso na uzdě, přičemž se dobře dávkují, vyžadují však větší ovládací sílu. Nepřekvapí vás tedy, že stroj se všemi těmito sportovními atributy se může pustit do stíhání Ducati.

Zatímco Monster nedokáže Griso setřást, XR 1200 sleduje toto
dění už z odstupu. XR se svým masivním hliníkovým odlitkem kyvné
vidlice a proti zkrutu odolnou obrácenou vidlicí je z pohledu firmy
Harley nepochybně sportovním nástrojem. Přesto se konstruktéři
zdráhali dát prvkům odpružení příslušně tuhé nastavení. Nebo to nikdy
neměli v úmyslu? A řidič může nastavovat pouze předpětí zadních
pružicích jednotek, opřených z obou stran o zadní část stroje. Vpředu
i vzadu měkké tlumení zprvu předstírá něco jako komfort, při prvním
větším výtluku nebo tvrdém zabrzdění na zvlněné vozovce však jde vidlice tvrdě nadoraz a také zadní tlumiče se dostávají do problémů s udržením zadního kola v kontaktu s hrbolatým povrchem. Z pohledu sportovního jezdce je proto XR 1200 stěží přijatelná, pro fanouška Harleyů, který se rozhlíží po něčem sportovnějším, však může být tím správným zjevením.

Dokonce i při plné rychlosti má Harley neomylnou stabilitu, z klidu ho nevyvedou ani hluboké vyjeté koleje na vozovce, pokynům řídítek se podřizuje bez námitek, uvolněně projíždí táhlé oblouky a snáší přitom pořádné náklony. V pravých zatáčkách však dosti nečistě škrtá výfuk o vozovku. Navíc takhle silně zabírající brzdové čelisti ještě u Harleye k vidění nebyly. Kdyby stupačky nebyly umístěny tak daleko vzadu, byla by situace s příjemně zalomenými, zvýšenými řídítky dosti podobná chopperu. Takhle však pozice sezení podporuje svižný styl jízdy, který je na XR 1200 možný. Tvrdé hrany skrovně čalouněného sedla však bolestivě tlačí na stehna řidiče.

ZÁVĚR 
Pro všechny tři značky je typická velká loajalita zákazníků, takže rady ke koupi by byly možná zbytečné. Jen málo kupců není rozhodnuto předem. Bohužel zůstává Harley v komplexním tisícibodovém hodnocení poražen se značným odstupem. Ale fanouškům-harlejářům je to patrně jedno, pro ně je měřítkem sportovnosti. Stejně tak budou uvažovat o nenapodobitelném modelu Griso 8V nejen sportovně naladění příznivci motocyklů Guzzi, ale i všichni fanoušci jadrných a charakterních motorů. A Ducati Monster 1100? Pro přátele Monsterů není v současnosti nic lepšího, z testu vyšel jako nejúspěšnější a ani jeho cena člověka neodradí.        . .


 
Klikni pro ZMĚŘENÉ ÚDAJE.


Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 4/2009.






Komentáře

Motokatalog
Moto Guzzi Griso 8V
Technické informace:
Objem motoru 1151 cm3
Výkon 80 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 108 Nm při 6400 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson XR 1200
Technické informace:
Objem motoru 1203 cm3
Výkon 67 kW při 7000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 3700 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Monster 1100 1100S 2009
Technické informace:
Objem motoru 1100 cm3
Výkon 69,8 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: