MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Triumph Speed Triple 2011

Představení


 Triumph Speed Triple

                                                                            MIMOŘÁDNÝ OKAMŽIK ///                                
Velké oblé oči činí Speed Triple již léta jedinečným. Triumph dal novince do vínku módně tvarované reflektory – důležitější je však to, co se skrývá za touto fasádou. A je toho mnoho, o čemž jsme se přesvědčili na závodním okruhu Ascari.   

  Motocykly Triumph Speed Triple 2011

Kletba a požehnání k sobě často nemají daleko. Například výrobce má radost, že model určený k vyplnění mezery na trhu se pozvolna stal klasikou – žijící, téměř nedotknutelnou legendou. Právě v tom je však odvrácená strana úspěchu: Trh vyžaduje stále nové podněty ke koupi a každý model zkrátka jednou potřebuje svůj osobní facelift. Nemluvě o tom, že i výkon léta úspěšného modelu jednou nutně sklouzne do průměru…

Triumph Speed Triple je bezpochyby klasikou, jakoby matkou všech streetfighterů. O to choulostivější je každý malý zásah do designu, který Triumph u nového modelu provedl. Poté, co chromované dvojité reflektory dlouhých třináct let určovaly image Speed Triplu, bude se mezi příznivci těchto strojů nepochybně vést vzrušená debata o nových reflektorech. Důležitější však je otázka, co nový Triumph Speed Triple skrývá pod sukněmi. Odpověď zní, že je toho mnoho. To se také jeví jako nutnost, protože Speed Triple 1050 se přece jen dostal trochu do let. To platí v první řadě ve vztahu k poklidnějším jízdním vlastnostem, jimž chybí ostrost a dravost, kterých má nový temperamentní tříválec na rozdávání.
 
 Motocykly Triumph Speed Triple 2011


Ascari Raceway, Ronda, Španělsko. Závodní okruh, nádherně vytvarovaný do krajiny podobné parku, a k tomu to nejkrásnější pozdně podzimní motocyklové počasí. Tady se nepočítají tvary a barvy, ale jízda a pocit. Takže hurá na trať.

 Motocykly Triumph Speed Triple 2011 Motocykly Triumph Speed Triple 2011 Motocykly Triumph Speed Triple 2011 Motocykly Triumph Speed Triple 2011


Již po úvodním kole je jedna věc jasná: Motor je v pozitivním smyslu tím starým dobrým tříválcem s duší! I nadále nedisponuje spodní silou dunícího dvouválce ani řízností ječícího čtyřválce, ale budí nadšení zcela lineárním průběhem točivého momentu, rovnoměrným tahem, který nepolevuje od těch nejnižších až po maximální otáčky. To dává velmi speciální tříválcový pocit, který je navíc nádherně podkreslen ostrým zvukem.

 Motocykly Triumph Speed Triple 2011


Na pohonné jednotce bylo provedeno pár malých, leč citelných zásahů. Tříválec Triumphu nyní díky změněnému mapování a průměrům výfukových kolen citlivěji visí na plynu, ve střední oblasti otáček získal pár newtonmetrů navíc a maximální výkon je o pět koní vyšší. Ale to vše nejsou žádné zásadní změny. Speed Triple 1050 je a zůstává Speed Triplem – z hlediska motoru.

Pokud jde o podvozek, vypadá to úplně jinak. Britský Speed Triple je náhle lehkonohý, téměř připomíná malého rtuťovitého sourozence Street Triple. Množství malých změn se v celkovém součtu na jízdních vlastnostech projevuje nečekaně výrazně. Protože i když Triumph Speed Triple na první pohled nepůsobí příliš přepracovaně (a to by ani neměl, viz výše), podařilo se Triumphu techniku podvozku značně vylepšit. Dřívější, tu a tam pozorovaná vzdornost je ta tam a v náročných kombinacích zatáček španělského závodního okruhu lze s klidem provádět jemné korekce zvolené jízdní linie. Přitom není zcela jasné, jakou roli hrají jednotlivé změny jako optimalizované rozložení hmotnosti nebo upravená geometrie. Asi to bude kombinace všeho…



Každopádně obutí k tomu přispělo
podstatnou měrou. Triumph Speed Triple nyní jede na pneumatikách Metzeler Racetech K3, vzadu s aktuálním rozměrem 190/55 na šestipalcovém ráfku. Novinka tak působí velmi obratně, takže člověk by klidně hádal minimálně o deset kilogramů nižší hmotnost. Ve skutečnosti se Triumphu podařilo snížit hmotnost „jen“ o tři kilogramy. Zato však tam, kde se to vyplácí, totiž na neodpružených dílech podvozku a rotujících hmotách.


Také u odpružení
je znát výrazný pokrok. Zatímco starý Speed Triple na nerovné vozovce rád přecházel do progresivní oblasti, reaguje novinka lineárněji, jednoduše žehlí každou nerovnost. Dokonce i tehdy, když člověk stroj nemilosrdně žene přes hrubé vruby asfaltu. Pouze při tvrdém stlačení, například v převýšené klopené zatáčce, by bylo možné přát si více rezerv. Ale pro běžný provoz je nastavení absolutně bezchybné, jak ostatně ukázal krátký výlet do okolí.

Dalších pokroků bylo dosaženo u brzdového systému. V první řadě je přirozeně nutné zmínit na přání dodávané ABS. Tím však testovaný stroj vybaven nebyl, ABS se ale má dodávat prakticky od začátku prodeje již v lednu. Nové radiální čerpadlo Brembo nyní zajišťuje citlivější odezvu. K jízdě ale v neposlední řadě patří i sezení. Triumph Speed Triple 2011 svého řidiče posunul více dopředu, poskytl mu víc místa na delším sedle, konce řídítek umístil níže a učinil stroj štíhlejším. To přináší více pohodlí a možností pohybu, především ale lepší cit pro přední kolo.

Takže jasný závěr: Pryč se starým a sem s novým? Toto rozhodnutí chce Triumph osladit skvělou zaváděcí cenou, no uvidíme! Leckterý majitel Speed Triplu se však nepodívá jen do peněženky, ale nejprve vrhne hluboký pohled do očí novinky…         . .
 
   Co je nové   / /                                                                                                                       
 
   Triumph Speed Triple 2011
- Motor s vyšším výkonem a točivým momentem díky většímu vzduchovému
   filtru,
změněný výfuk, optimalizované charakteristiky
- Snížená spotřeba
- Rám se změněnou geometrií a novou pozicí motoru
- Kyvná vidlice je delší, tužší, přesto o jeden kilogram lehčí
- Změněné rozložení hmotnosti, baterie přemístěna za hlavu řízení
- Zmenšené neodpružené hmoty díky o 0,5 milimetru tenčím brzdovým
   kotoučům
a o jeden kilogram lehčímu zadnímu kolu

 Motocykly Triumph Speed Triple 2011


- Odpružení zadního kola s méně progresivním pákovým systémem
- Větší volnost náklonu
- Změněná ergonomie s větší volností pohybu a pozicí sezení posunutou dopředu
- Výška sedla o pět milimetrů snížena
- Nový rozměr zadní pneumatiky 190/55 na šestipalcovém ráfku
- Nové přístroje včetně kontrolky řazení, stopek a jako možnost ukazatel tlaku
   pneumatik





Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 1/2011.

MOTOCYKL 1/2011







Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Triumph Speed Triple 2011
Technické informace:
Objem motoru 1050 cm3
Výkon 99 kW při 9400 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 7750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: