MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Kawasaki KLX 250 a Yamaha WR 250 R

Srovnávací test


 Malá Endura 250 

                                                      MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE                                                        

Enduro – to nejsou jen těžké závody či šestidenní. A ne každý, kdo propadl kouzlu endura, se touží prodírat podrostem na divokém, často zbytečně silném stroji. I s objemy 250 ccm se dá zažít dobrodružství, i když o poznání klidněji… 

 Motocykly Kawasaki KLX250 2009

Na fanoušky endur, kteří se svému hobby věnují bez sportovních ambicí, kladou radikálně orientované závodní stroje často až příliš velké nároky. Zvláště u méně zkušených pilotů způsobuje nadbytek výkonu spíše stres než radost z jízdy. Ale ani zkušenější často nevědí, co mají s velkým výkonem dělat, když se dostanou do těžkého terénu. O přebytku výkonu u mé WR450F bych mohl po každém návratu z Rumunska dalekosáhle vyprávět… A proto jsme se v redakci rozhodli zaměřit naši pozornost na nižší level!

 Motocykly Kawasaki KLX250 2009
Kawasaki KLX 250

V tomto testu představená endura nabízejí pro mnohé přiměřenou alternativu. Zvláště Kawasaki KLX 250 alias lesní skútr (jak tento stroj nazval kamarád a náš spolupracovník Marek Urx) vychází všem nováčkům v terénu vstříc. Ve srovnání s Yamahou WR 250 R působí zelený stroj zřetelně drobněji – už jen o 40 milimetrů nižší výška sedla 900 milimetrů budí důvěru. Ergonomie Kawasaki je orientována méně sportovně než u Yamahy WR 250 R. Začíná to sedlem, které není tak spartánské (i když i na Kawasaki se člověk nejpozději po hodině jízdy rád postaví do stupaček).

Kawa má ocelový dvojitý rám, jenž je veden vpředu obrácenou vidlicí s průměrem trubek 43 milimetrů a nastavením tlakového útlumu, vzadu pak najdete hliníkovou kyvnou vidlici, která pracuje s plně nastavitelnou pružicí jednotkou pomocí pákového systému. Celkově je nastavení podvozku velmi měkké, což je pro pohodové výlety mimo silnici naprosto v pořádku. Při drsnějším zatížení i vyšším tempu se však Kawasaki KLX 250 rychle dostává na hranice svých možností. Tzn.: Pro příležitostné řádění na terénní trati jsou vhodnější stroje!




Tak například malá Yamaha WR 250.
Jednak její dráhy odpružení 270 milimetrů jsou vpředu o 15 a vzadu o 30 milimetrů delší a kromě toho je podvozek naladěn výrazně tvrději. Prvky odpružení jsou plně nastavitelné, s výjimkou základního předpětí obrácené vidlice. Rám je rovněž dvojitý, zde je však vytvořen z hliníku a snadno zvládá i sportovní nasazení v terénu.

 Motocykly Kawasaki KLX250 2009

 Motocykly Kawasaki KLX250 2009 Motocykly Kawasaki KLX250 2009

Koncepcí je Kawasaki dítětem devadesátých let. Rám je ocelový, ergonomie turistická, nastavení podvozku měkké… ::: Čistá práce: Výfuk je kompletně vyroben z nerezové oceli a je příkladně tichý. Pěkné na pohled: Háky na upevnění zavazadel a přihrádka na nářadí        

Rozhodující a nakonec i charakteristický rozdíl mezi Kawasaki a Yamahou je dán pohonem. Přestože je papírová forma obou strojů velmi podobná, oba malé jednoválce se vzájemně značně liší. Obě pohonné jednotky mají k dispozici čtyři ventily, které jsou ovládány dvěma nahoře umístěnými vačkovými hřídelemi prostřednictvím hrníčkových zdvihátek. Vstřikování s průměrem sací trubky 34 (Kawasaki KLX 250), popř. 38 milimetrů (Yamaha) zajišťuje napájení palivovou směsí. Výfukové plyny odcházejí u Kawasaki KLX kompletně nerezovým výfukovým systémem, zatímco Yamaha WR 250 se spokojila s běžnou ocelí. Síla je na zadní kolo přenášena šestistupňovou převodovkou…




Ale zatímco u KLX je délka zdvihu pístu 61,2 milimetru, u WR 250 to je jen 53,6 milimetru! Yamaha WR je tak výrazně krátkozdvihovější, což ji z hlediska ochoty k vytáčení a nárůstu výkonu katapultuje do vyšší ligy. Čísla hovoří za vše: Kawasaki uvádí výkon 22 koní při 7700 otáčkách, Yamaha pak 31 koní při 10 000 otáčkách.

U točivého momentu již nejsou rozdíly tak velké: 21 Nm při 7000 oproti 24 Nm při 8000 otáčkách. Ale v praxi to znamená, že v jízdních výkonech nemá zelený stroj proti bílému příliš velkou šanci. U maximální rychlosti to je 105 ku 130 km/h, při zrychlování z nuly na 100 km/h potřebuje Kawasaki se 17,6 vteřinami o 10,4 s více než Yamaha. Spotřeba 3,4 (Kawasaki KLX 250), popř. 3,5 litru naturalu je prakticky shodná.

Pro svižnou jízdu je Yamahu WR 250 R nutné energičtěji vytáčet než Kawasaki KLX 250. Na druhou stranu vždy dokáže v pohodě sledovat naplno ždímanou Kawasaki. Oba stroje mají po jednom brzdovém kotouči na předním a zadním kole, což stačí na spolehlivé zpomalení, přičemž Yamaha WR 250 R zde boduje menší ovládací silou a lepší čitelností. S hmotností pod 140 kilogramů s plnou nádrží jsou obě endura vhodná pro transport na zadní traverze obytného automobilu. Jízda se spolujezdcem je sice v zásadě možná s oběma, s ohledem na omezené místo ji však lze doporučit pouze v případech, kdy je tělesný kontakt žádoucí.


Ve vybavení se oba protivníci liší
jen málo, digitální kokpity zobrazují jen to nejnutnější, v obou případech jsou výložníky zrcátek dosti krátké. Kawasaki může kromě již zmíněného nerezového výfuku ještě nabídnout malou tašku na nářadí na zadním blatníku. Kromě toho svítí její reflektor na silnici o něco lépe, záplava světla to ale také není. Zato Yamaha působí celkově hodnotněji a navíc si vystačí se servisními intervaly jen každých 10 000 kilometrů (Kawasaki již při 6000 km). Doposud leccos hovořilo pro Yamahu WR 250 R, ale velká chvíle Kawasaki KLX 250 přichází při placení. Částka 139 000 Kč je přece jen citelně nižší než 169 990 Kč, což stojí Yamaha WR 250 R… Navíc za tuto částku již lze získat dospělý jednoválec, například španělský GasGas.

Závěr: Kawasaki klx 250 se hodí pro lidi, kteří hledají v první řadě výhodný, nekomplikovaný a obratný dopravní prostředek, kdažto výlety mimo silnici chápou spíše jako relaxaci než divoké dovádění. Naopak Yamaha WR 250 R je celkově sportovnější, agresivnější a terénní nasazení zvládá výrazně lépe než Kawasaki. K tomu je ovšem nutné sáhnout hlouběji do kapsy.      . .









Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 12/2010.

MOTOCYKL 12/2010







Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: