MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Wakan 100 Roadster

Představení


 Wakan 100 Roadster

  RAUBÍŘ                                                                                                                             .  .


 Jízda na Wakanu je neslýchaným zážitkem. Nejenom pro uši.  



Tenhle Wakan 100 Roadster umí dělat show, má senzační zpracování, ryzí díly a spektakulární design. Autorovo nadšení se zpočátku přesto drželo v jistých mezích. Zkušenost přece ukazuje, že kvality kusově vyráběných strojů se často omezují na vzhled. Autor má přitom slabost pro konstrukce mimo hlavní proud, zvláště jde-li o velkoobjemové dvouválce, avšak kombinované se spíše pragmatickým pohledem na téma funkčnosti.

V první řadě musí motocykl běžet, tedy jet, pak musí být do určité míry vhodný pro běžný provoz – tedy mít rozumnou ergonomii, poloměr otáčení, ovládání atd. – a teprve pak přichází na řadu vzhled.

Ale Wakan 100 Roadster není žádná kusovka, nýbrž je vyráběn v malé sérii. Uzavírat sázky o místu jeho vzniku by však měli pouze vyslovení hazardéři. Kdo by totiž na základě jména Wakan, které pochází z řeči indiánského kmene Siouxů a znamená „posvátný“, anebo podle klonu mohutné pohonné jednotky Harley-Davidson amerického dodavatele S&S i údaje zdvihového objemu v kubických inchích usuzoval, že jde o americký výrobek, jednal by sice pochopitelně, ale zcela chybně. A to o celou šířku Atlantiku.

Tvůrce, vývojář a stavitel Joël Domergue nesídlí v texaské prérii, nýbrž ve Francii, v Provenci, přesněji řečeno v idylickém Flecken Aniane. Tam se vyrábějí především trialové motocykly značky Scorpa. A jde jim to dosti úspěšně, takže si mohl splnit svůj sen o AC-Cobra na dvou kolech – o Brigitte Bardotové mezi auty, které stvořil automobily a závodním sportem posedlý Texasan Carroll Shelby v 60. letech. Vzhledově tohle srovnání sedí, oba silné rallyepruhy sluší Wakanu stejně dobře jako vozu Cobra.

Chlapácký dojem z Wakanu zajišťují obě elektronicky ovládané sací klapky na atrapě nádrže, která funguje jako airbox a vede udatný, i když marný boj proti hluku sání. Náhoda tomu chtěla, že jízdy a fotografování se rovněž konaly na jihu Francie, přibližně 200 kilometrů od místa zrození Wakanu. Jen málokdy vzbudí focení – konalo se přímo na plážové promenádě La Ciotat – takovou pozornost jako tentokrát.

 Motocykly Wakan 100¨Roadster

 Motocykly Wakan 100¨Roadster


Řidiči aut zůstávali hromadně stát uprostřed silnice, aby se alespoň krátce podívali, běžci ztráceli svůj rytmus, důchodci na chvilku zapomínali na své yorkshirské teriéry. Několik motocyklistů se dokonce otočilo a udělalo si přestávku. Muselo být zodpovězeno mnoho otázek, třeba ohledně zdvihového objemu Wakanu (1647 cm3), výkonu a točivého momentu (změřených 111 k/153 Nm) nebo ceny (33 320 eur).


###

Největší ohromení
ale vždy způsobila informace, že Wakan 100 Roadster pochází skoro ze sousedství. Během fotografování bylo dost možností podívat se na Roadster zevrubně. Nápadné přitom bylo, že Joël Domergue jen nerad dělá kompromisy, když jde o kvalitu zpracování a povrchů. Mohutný blok S&S tak zdobí řada krytů, držáků a drobných dílů, frézovaných z masivního materiálu, a extrémně strmá, plně nastavitelná obrácená vidlice Ceriani je držena ve filigránských můstcích. Samonosná zadní část přesně ladí s celkovou koncepcí a také ukrývá 14 litrů paliva.

Záliba v detailech se na Wakanu 100 Roadster plně projevuje i na kovaných kolech Marchesini, jejichž povrch je kompletně ofrézován. Škoda, že z nich člověk během jízdy nic nevidí, na rozdíl od dosti nudného a navíc lacině působícího digitálního kokpitu.

 Motocykly Wakan 100¨Roadster



Tím se dostáváme k vlastnímu určení stroje, tedy k jízdě. Počáteční euforie dostává již při posazení první trhlinu, protože malinké sedlo je nejenom tvrdé jako prkno, ale neposkytuje ani žádnou oporu. Zato poloha rukou na řídítkách je zcela přirozená. Za chladného počasí se startování V2 opatřené dvěma karburátory Keihin s plochým šoupátkem poněkud protahuje, a když stroj naskočí, může to dosvědčit polovina okresu. Záhadou zůstává, kde Wakan 100 Roadster přišel k homologaci. Ale bez ohledu na extrémní hlučnost a skutečnost, že zadní kolena výfuku snadno propálí díru do kalhot, dokáže být Roadster návykový.


Již po několika metrech je jasné, že tenhle americko-francouzský stroj nebyl zkonstruován do vitríny, nýbrž pro silnici. Od volnoběhu je k dispozici více než dostatek točivého momentu, a kromě toho je pilot až do oblasti středních otáček příjemně masírován po celém těle. Jeden brzdový kotouč vpředu stačí, aby se dal 208 kilogramů těžký Roadster zabrzdit dvěma prsty. Chování při nájezdu do zatáčky a neutrálnost jsou výrazně lepší, než jaké nabízí Buell XB 12. Ani volnost náklonu není žádným problémem. Před motocyklem se objevuje další rovinka a stroj na ní s řevem vyráží!
Wakan 100 Roadster je hračka s velkým potenciálem zábavy pro všechny, kdo nemají hluboko do kapsy. S trochu snesitelnějším zvukovým projevem by byl nejenom raubířem, nýbrž i trhákem roku.        . .

 Motocykly Wakan 100¨Roadster


MOTOR
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 45 stupňů, dole uložená, řetězem poháněná vačková hřídel, dva ventily na válec, hrníčková zdvihátka, rozvodové tyčky, vahadlová zdvihátka, mazání se suchou klikovou skříní, karburátory s plochým šoupátkem Ø 41 mm, akumulátor 12 V/19 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová suchá spojka, pětistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih               101,6 x 101,6 mm
Zdvihový objem            1647 cm3
Kompresní poměr          10,3:1
Jmenovitý výkon        89,0 kW (121 k)
při 5750 1/min

Max. točivý moment    165 Nm při 4250 1/min

PODVOZEK
Jednoduchý ocelový rám, plně nastavitelná teleskopická vidlice Ø 46 mm, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, kotoučová brzda
vpředu Ø 340 mm, šestipístková pevná čelist, kotoučová brzda vzadu Ø 220 mm,
dvoupístková pevná čelist.


Kovaná hliníková kola     3,50 x 17; 5,75 x 17
Pneumatiky        120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY
A HMOTNOSTI
Rozvor 1380 mm, úhel hlavy řízení 68,0 stupně, stopa 85 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 105/70 mm, výška sedla* 790 mm, hmotnost s plnou nádrží* 208 kg, objem nádrže 13,0 litru.

Záruka         dva roky
Barvy           šedá, černá, bílá, červená
Cena            33 320 eur





Závěr


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 4/2010.

MOTOCYKL 4/2010







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: