MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW F 800GS kontra Honda XL 700V Transalp

Srovnávací test


 Honda Transalp a BMW F 800 GS

                                                                         Cestovní endura roku 2008     


 Nová Honda Transalp a BMW F 800 GS patřila k dlouho očekávaným horkým novinkám.  Oba pohání moderní dvouválcové agregáty a oba jsou dnes navzdory své rozdílnosti řazeny do stejné všeobjímající kategorie – cestovní enduro.


 Motocykly Honda XL700V Transalp

Kritický čtenář jistě namítne, že se jedná o motocykly zcela nesrovnatelné. Může mít pravdu, záleží na úhlu pohledu. Ať už je označení „cestovní enduro“ jakkoli vágní, něco do sebe přece jenom má: velký rozdíl je totiž v tom, na které slovo ze zmíněného spojení budete klást větší důraz, na slůvko cestovní, či na ono enduro?

 Motocykly BMW F800GS 2008
 


V tom prvním případě pak budete mít jistě na mysli motocykl, s nímž lze pohodlně a bez větších obtíží zdolávat dlouhé silniční etapy, ale který nezastaví první šotolinová cesta či menší brůdek. V tom druhém případě by se mělo jednat o primárně off-roadové náčiní, které umožňuje nicméně i komfortní cestování po zpevněném povrchu. Zdá se, že před sebou máme dva takřka ideální představitele obou kategorií.

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Tak která se vám líbí více? Funkcionalisticky střižené BMW F 800GS nebo Honda XL 700V v designu "bioshock"?

Nové elegantní oplastování a přední devatenáctipalcový ráfek jsou prvotními rysy svědčícími o tom, že se Honda Transalp 700 pomalu, ale jistě terénu vzdaluje. Inženýři Hondy se k tomuto kroku rozhodli údajně na základě zjištění, že velká většina majitelů starého Transalpu zavítá mimo asfalt spíše omylem, tedy velmi, velmi zřídka, a pakliže se tak opravdu stane, jedná spíše o horské šotolinové přejezdy, než o náročný off-road.

 Motocykly Honda XL700V Transalp

 

 Motocykly Honda XL700V Transalp Motocykly Honda XL700V Transalp Motocykly Honda XL700V Transalp Motocykly Honda XL700V Transalp



Proč jim tedy nedopřát motocykl, který jim poskytne na silnici agilnější svezení a ve městě atraktivnější „look“?  Delší dráha spíše sportovněji naladěného odpružení a měkký zátah přepracovaného čtyřventilového agregátu do V, zabudovaného v jednoduchém ocelovém rámu, nyní se zdvihovým objemem 680 cm3 a výkonem 60 koní, jim pak má zajistit alespoň jakés takés ambice na nezpevněném povrchu. Ti, kteří příliš brzdným driftům neholdují, či věčně „napakovaní“ cestovatelé pak jistě ocení příplatkové a v tomto případě nevypínatelné ABS pracující ve spolupráci s přední dvojicí třípístkových třmenů a zadním jednopístkem. Převodovka zůstala beze změn. Stejně jako v modelu Honda Deuville je přesná, citlivá a pětistupňová.

 Motocykly BMW F800GS 2008


###

 Motocykly BMW F800GS 2008
BMW F 800GS je paradoxně označováno za nástupce legendární Hondy Africa Twin.

Ze zcela opačného konce přistupovali ke konstrukci nového modelu mnichovští, chcete-li berlínští inženýři. Jejich markentigovým stratégům totiž nemohl uniknout zájem především mladého publika o stroj poněkud extrémnějšího ražení, než  je velké BMW GS – motocykl toť praktický, pohodlný a nenáročný, v opravdovém terénu však použitelný pouze v míře omezené. O volbě vhodného agregátu bylo rozhodnuto už dávno předtím – stal se jím paralelní dvouválec proslulý už z modelu BMW F 800 S/ST svým příjemným zátahem v celém spektru otáček a klidným chodem bez vibrací.

 Motocykly BMW F800GS 2008



Pro potřeby endura F 800GS bylo třeba změnit pouze sklon válců (o 20 stupňů ostřejší), to aby zbylo dostatek místa na dlouhé dráhy odpružení. Beze změn zůstala hlava válců, jiné je pouze nastavení časování a maping řídicí jednotky, při kterém byl kladen důraz především na příznivou hodnotu točivého momentu. Maximální výkon 85 koní je identický se silniční verzí S/ST, dosahován je nicméně už o 500 otáček dříve, tedy při 7500 1/min. Z hlediska konstrukce je BMW F 800GS zcela konvenčním motocyklem.

 Motocykly BMW F800GS 2008

 

 Motocykly BMW F800GS 2008 Motocykly BMW F800GS 2008 Motocykly BMW F800GS 2008


 
V tomto případě se bavorští vzdali jakýchkoli experimentů a zasadili řadový agregát do klasického ocelového příhradového rámu s teleskopickou vidlicí USD o průměru 45 mm a zadní hliníkovou dvouramennou kyvnou vidlicí nesenou centrální pružicí a tlumicí jednotkou. Uvažovalo se prý i o dnes už klasických bavoráckých systémech (Paralever, Telelever), ty by ale už beztak vyšší hmotnost 207 kg z 90 procent natankovaného stroje ještě neúměrně navýšily, a tak se sáhlo po osvědčeném konceptu a pohonu zadního kola řetězem.

 Motocykly BMW F800GS 2008
Téměř Afrika: BMW F 800GS a Honda XL 700V Transalp musely ukázat své kvality i mimo zpevněný povrch.

K ideálnímu vyvážení motocyklu, a tedy i k jeho lepším jízdním vlastnostem má přispět 16litrová nádrž uložená pod sedlem, ale i na to jsme si koneckonců u BMW už navykli. Pro úplnost a radost všech blátomilů pak nezbývá než doplnit rozměr kol: vpředu rotuje kolo 21palcové, vzadu pak devatenáctka. Sériové obutí Bridgestone Battle Wing však off-roadovým ambicím příliš nepřeje, homologovány jsou nicméně i různé typy „špalků“. Kdo na ně své BMW F 800GS přezuje ihned po opuštění bran showroomu, nebude o příplatkovém ABS asi vůbec uvažovat. Těm ostatním ho ale můžeme vřele doporučit, už z toho důvodu, že jej lze v případě potřeby jednoduše vypnout a spolehnout se na svůj cit a přesnou práci přední dvojice dvoupístkových třmenů a zadního jemně dávkovatelného jednopístku zakusujícího se do kotouče o nezvykle velkém průměru 265 mm.

 Motocykly BMW F800GS 2008



Focení v pískovně se zdálo být výborným nápadem, jak českému obecenstvu představit oba motocykly na nevšedním, takřka africkém pozadí. Z  plánovaných efektních záběrů „štorcem“ však nebylo nic především z jednoho důvodu, a tím byl silniční vzorek pneumatik. Po několika zkušebních průjezdech, kdy místo kontrolovaného driftu nevypočitatelně ustřelovalo přední kolo jsme štěstěnu raději nepokoušeli – počechrat takové krasavce by přece bylo barbarství. To platí obzvláště o Hondě Transalp: rafinovaná přední kapotka s oválným světlometem, jemné linky bočního oplastování, elegantní zadní partie, zkrátka, ať už se na něj díváte z jakéhokoli úhlu, vždy je to kus líbivého motocyklu, za kterým se otočí každý a jehož „položení“ by jistě představovalo nemalý zásah do domácího rozpočtu.

 Motocykly BMW F800GS 2008


###

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Transalp jen pro fotografa: Při sprintu na šotolině bylo vždy rychlejší BMW F 800GS.

To F 800 GS by z takového zaváhání vyvázlo jistě mnohem lépe: jeho strohý a německy minimalistický design navazující úspěšně na vzezření velkého BMW R 1200GS je zaměřen primárně na funkčnost a tady se nějaký ten škrábanec určitě ztratí. Asi se mnou budete souhlasit, ale krása doménou tohoto stroje s typickým kachním zobákem nebude. Stejně jako podobně „vojensky“ střižená Suzuki V-Strom či KTM Adventure vás však BMW F 800GS přesvědčí svými vnitřními kvalitami.

 Motocykly BMW F800GS 2008
Chce to jen trochu odvahy a s BMW F 800GS projedete všechno.

 Motocykly BMW F800GS 2008
Venkovské silnice v klidném Posázaví Transalpu vysloveně sedly. Díky příkladnému vyvážení hmotnosti, orientaci na menší přední kolo, aktivní pozici jezdce a v neposlední řadě i díky velmi kompaktní stavbě se honda do zatáček zakusovala s chutí mnohem sportovnějších motocyklů. Emoce tlumí přesně dávkovatelné brzdy s velmi citlivě reagujívím ABS. Standardem japonského výrobce je také centrální brzdový systém CBS adekvátně rozkládající brzdný účinek mezi přední a zadní brzdiče. Na silnici je nastaven primárně i sportovně tužší podvozek – přední vidlici sice nenastavíte, ale na rozdíl od zadní pružiny k tomu není nejmenší důvod. S podtlumeným „zadkem“ jsme naopak laborovali pravidelně, bohužel bez cíleného zlepšení. Hrubší nerovnosti zkrátka pocítíte, obzvláště cestujete-li pravidelně ve dvou i po nekvalitním povrchu.

 
 Motocykly BMW F800GS 2008


 Motocykly Honda XL700V Transalp
Pro jezdce střední postavy, (měřím 180 cm), kteří se nemusí potýkat s větším úhlem pokrčení kolen, je ale komfort v sedle Transalpu doslova královský. Do příjemně tvarovaného širokého křesla za masivní nádrží pilot přímo zapluje, kolena má přitom chráněna předními spoilery, účinná je rovněž ochrana horní poloviny těla. Za čelním štítem jsou jednoduché a přehledné palubní přístroje, kterým dominuje analogový otáčkoměr a digi displej s ukazatelem rychlosti, stavu paliva, teploty motoru a jiných nezbytností. Řídítka jsou sice užší, padnou ale příjemně do ruky, rukojeti jsou navíc už v sérii opatřeny plastovými krytkami, což člověk ocení nejen při první jarní přeháňce. Známý agregát se sklonem válců 52 stupňů jde za plynem sametově a za doprovodu hlubokého barytonu od 3000 1/min. Chcete-li se proplétat zatáčkami svižněji, doporučujeme nenechat spadnout otáčky pod 4500 1/min – vzhledem k dobře odstupňované a přesné pětistupňové převodovce to není nejmenší problém.

 Motocykly BMW F800GS 2008
BMW F 800GS poskytuje pilotovi patřičnou dávku emocí a také široké pásmo využitelných otáček.

Přílišným vytáčením tohoto čtyřdobého pracanta od Hondy si ale člověk spíše uškodí – nad 7000 1/min se už žádné zázraky nedějí, spotřeba navíc dramaticky stoupá. Tempo 140-150 km/h je ale při dálničních přesunech bez problémů udržitelné, aniž by to bylo na úkor komfortu či nadměrné žíznivosti. Se spotřebou si jezdec na mnohem sportovněji střiženém BMW F 800GS paradoxně hlavu lámat nemusí.

 


Ať už vytáčí jeho agregát k 9000 1/min, nebo se jen líně klouže po křivce točivého momentu, šetrný Rotax si neřekne o více než 5,3 litru. Nastavení motoru je bez přehánění skvělé – tolik emocí bychom od BMW snad ani nečekali! Řadový dvouválec jde ostře, to slovo by se mělo psát velkými písmeny, a bez výkonových propadů, za plynem už od 2500 1/min, přičemž sranda končí až  zásahem omezovače ve zmíněných 9000 1/min. Jedním slovem pohádka! … tedy až na ten zvuk. Pamatujete si na klapot starého šicího stroje vaší prababičky? Ne nepodobné zvuky se ozývají z jedné nerezové tlumivky BMW F 800GS ve středních otáčkách. Buď si na to zvyknete, nebo vyhledáte první pomoc u doktora Akrapoviče.

 Motocykly BMW F800GS 2008


###

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Honda Transalp se na silnici projevuje jako spolehlivý a příjemný parták - v terénu se ale spíše trápí.

Na chování v zatáčkách to ale samozřejmě vliv nemá, tady je BMW suverénní a mimořádně stabilní. Jen je třeba si na pár věcí zvyknout. Předně, že nesedíte na silničním motocyklu (viz Honda Transalp), který se skládá do zatáčky jen při pouhém pomyšlení. BMW F 800 GS je enduro a tomu odpovídají i takové „maličkosti“, jako jiné rozložení hmotnosti či úhel hlavy řízení a délka zdvihu odpružení (230/215 mm). Tím nemám na mysli fakt, že jsem na zem dosáhl jen špičkami chodidel, ale to, že relativně dlouhý a vysoký stroj musíte do zatáčky zkrátka sklopit.

 


Příjemným zjištěním je pak fakt, že BMW F 800GS drží jako přilepené a netrpí nectností například KTM 990 Adventure, která prý mívala chuť odcestovat přes přední kolo. Ostatně, srovnání se zmíněným modelem není náhodné, a to nejen z důvodu, že mají oba stroje téměř stejnou hmotnost, ale také proto, že se dle mého názoru jedná o jediná skutečná, tedy v terénu použitelná endura mezi těmi cestovními, ale k tomu až později.

 
 Motocykly Honda XL700V Transalp

 Motocykly Honda XL700V Transalp Motocykly Honda XL700V Transalp Motocykly Honda XL700V Transalp
Jednoduchost nade vše: jednoduché přístroje a ovladače Hondy XL 700V Transalp


Měkce naladěný podvozek vyžehlí všechny myslitelné i nemyslitelné nerovnosti, které vás na našich pistách mohou překvapit. Zpětná vazba tím naštěstí neutrpěla, takže na rozdíl od velkého GS víte naprosto přesně, po čem skutečně jedete. Brzdy jsou O.K., přesnosti a citlivosti komponentů Transalpu však nedosahují. To samé platí i o hrubě reagujícím ABS. Také komfort je třeba v případě BMW F 800GS chápat trochu jinak, než je zvykem. Rozmazlování měkkým sedlem se tu nekoná, sportovně laděná lavice však nefixuje jezdce pouze v jedné pozici, ale nabízí mu prostor. Tak tomu je i v případě úhlu pokrčení kolen, tady si pohoví i vyslovení dlouháni dokonce více než na velkém géesu. Ochrana proti větru je prima, ale schoulit se tak jako na Transalpu se vám za malým štítkem asi nepovede. Dlouhá šestka ale přijde na dálničních přejezdech rozhodně vhod.

 
 Motocykly BMW F800GS 2008

 Motocykly BMW F800GS 2008 Motocykly BMW F800GS 2008 Motocykly BMW F800GS 2008
Nikoho asi nepřekvapí, že v příplatkové výbavě BMW naleznete téměř všechny myslitelné "featuretky". Dvouválec BMW F 800GS se také vyznačuje extrémně nízkou spotřebou paliva.

 Motocykly BMW F800GS 2008
Off-road je jednoznačně doménou BMW F 800GS. Lehce a plavně se přenáší přes polní cesty s hlubokými kolejemi, nezalekne se prudkých lesních stoupání, říčních brodů, na špalcích by si v rukou zkušeného pilota ostudu neutrhlo ani v opravdu náročném terénu. Vzadu umístěné stupačky jsou přesně tam, kde mají být, úzká nádrž si o sevření koleny přímo říká, široká řídítka padnou skvěle do ruky. Je znát, že na off-roadové ambice s častou jízdou ve stupačkách kladli pánové od BMW opravdu značný důraz. Hmotnost natankovaného stroje tomu přitom tak úplně neodpovídá. 207 kg není až tak úplně zanedbatelná hodnota, vždyť velké GS s náplněmi a plnou nádrží váží už jen o 22 kg více. Jenže tady je zkrátka každé kilo znát – když na to přijde, dokáže se úzké a obratné efko protáhnoutlesem stejně elegantně jak šestistovkový jednoválec. Tohle že je cestovní enduro? Dokonalé! Pravda, velmi ostrá reakce na plyn a velká výkonová rezerva točivého motoru tu nemusí být vždy výhrou, chování stroje s rozvorem 1578 mm je však zcela suverénní.

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Testování v pískovně bylo tvrdou zkouškou pro oba tyto biky - lépe si zde počínalo BMW F 800GS.

Mnohem větší dobrodružství zažívá kolega statečně svírající užší řídítka Hondy Transalp. Nebudu vás napínat, projel všude, ale to, co jsme na Transalpu vítali na silnici s otevřenou náručí, tedy rozložení hmotnosti, kratší rozvor (1515 mm), menší přední kolo, pěkné oplastování a komfortní posaz jsou v terénu spíše na obtíž. Stupačky tu jsou navíc umístěny více vpředu, široká nádrž však jistý postoj neumožňuje. Časné sepnutí ventilátoru a vysoká teplota motoru pak prozrazují, že trialové pasáže projížděné na jedničku tím pravým prostředím pro přemožitele alpských průsmyků zřejmě nebudou.

 Motocykly Honda XL700V Transalp


###

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Nesnadné: Taková místa by s Hondou Transalp měli vyhledávat jen zkušení jezdci.
 Motocykly Honda XL700V Transalp



Příjemná je naopak
charakteristika měkce zatahujícího motoru umožňující citlivou kontrolu prokluzu zadního kola a opravdu povedené brzdy i navzdory tomu, že ABS vypnout nelze. Tužší podvozek je pak v terénu vysloveně nevhodnou volbou, pružení jdoucí často na doraz je jasným signálem k ostražitější, především ale k pomalejší jízdě. Jezdcům menší postavy usnadní zdolávání překážek i sedlo uložené o 50 mm níže než u BMW F 800GS (830 mm). Šlápnou si ale i ti zkušenější. Ti, vyžaduje-li to situace, překonají s obratnou hondičkou stejné nástrahy, jaké čekaly i na pilota BMW. Rozdíl je ale v tom, že je musejí zdolávat v „potu tváře“, že si to zkrátka příliš neužijí. A tím se dostáváme k jádru pudla: s Transalpem si užijete snad všechno až na terén, a ten je pro F 800GS záležitostí naprosto přirozenou. A za to se platí: ať méně elegantním, stroze funkčním designem, sportovnějším a méně pohodlným posazem a v neposlední řadě i vyšší pořizovací cenou.

 Motocykly BMW F800GS 2008
Dlouho a věrně: BMW F 800GS i Honda XL 700V Transalp by měly být opravdové držáky.

V základu vás totiž F 800 GS vyjde na rovných 265 800 Kč (cena: zima 2010). Námi testovaný stroj vybavený ABS, palubním počítačem a hlavním stojanem však stojí ještě o dalších 26 000 Kč více. Cestovatelé si jej jistě ještě dovybaví sadou kufrů a vyhřívanými rukojetěmi – cena plně vybaveného endura pak lehce přesáhne hranici tří set tisíc. Inu, BMW je BMW… Jediným opravdu seriózním konkurentem mu nicméně může být snad jenom KTM 990 Adventure, a tu pořídíte ještě za citelně dražší peníz. 

 Motocykly Honda XL700V Transalp
Desert storm: Oba motocykly ustály drsné testování bez ztráty kytičky - ani jednou neokusily tvrdost země.

Zákazník kladoucí důraz spíše na slůvko cestovní proto zvolí spíše cenově dostupnější a o 14 koní slabší variantu s označením F 650 GS. Pohání ji stejný, ale elektronikou uškrcený agregát jako osmistovku, má však standardní podvozek s kratšími drahami odpružení a litými koly.
Za Hondu Transalp s ABS dáte na stůl 215 000 Kč (cena: zima 2010), stačí jen dokoupit sadu bočních kufrů (22 165 Kč) a hurá na dovolenou. A tady už nezáleží jen na obsahu vaší peněženky, ale i na vašich ambicích a prioritách – francouzské Alpy nebo pisty střední Afriky? Transalp nebo BMW F 800 GS? Cestovní endura jsou to totiž obě.       . .

 Motocykly BMW F800GS 2008

Závěr

Srovnávací test v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 6/2008.

MOTOCYKL 6/2008

 

 






Komentáře

Motokatalog
BMW F 800 GS
Technické informace:
Objem motoru 798 cm3
Výkon 62 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 83 Nm při 5750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda XL700V Transalp
Technické informace:
Objem motoru 680 cm3
Výkon 44 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 60 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: