MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Hypermotard 1100 SP Evo kontra KTM 990 SMR

Srovnávací test


 Velká supermota


o-oo-STÁLE PO ZADNÍM  o-oo-o

 Obě tato velká supermota bezesporu patří k nejlepším funbikům, které se v současnosti vyrábí  – a oba stroje řádně motivují své piloty k odvážným kouskům, nejčastěji pak k jízdě po zadním. Který je tím zábavnějším?



Doba se mění stejně jako naše představy – a tyto změny s sebou nesou nové dojmy a otázky. Jsou současná supermota ještě stále symbolem vysokých dravců s jadrným jednoválcem vhodným pro divoké drifty a extrémní náklony? To bylo kdysi, dnešní realita je poněkud jiná… V tomto segmentu se totiž etablovala další významná odnož kategorie supermot. Ano, stále ještě jde o vysoké, nespoutané stroje, které však namísto výkonově omezeného jednoválce disponují silnými, vysoce emotivními dvouválci.   

 Motocykly Ducati Hypermotard 1100/S


Větší olejový chladič zajišťuje tepelnou stabilitu vzduchem chlazeného dvouválce. ::: Kokpit Ducati: Méně informací, dobré ovládání, jasná kontrolka řazení :::  Brzdy jsou lahůdka pro závodníky, lineárnější nárůst účinku by byl ale praktičtější…

Firma KTM
s modelem 990 Supermoto R parádně předvedla, jak něco takového může vypadat. Protiúder Ducati slyšící na jméno Hypermotard odpovídá brutální stylizací. Se svými poněkud svéhlavými jízdními vlastnostmi však doposud stála tato divoká italka ve stínu rakouského stroje, který v tomto ohledu nastavil laťku proklatě vysoko. To by se nyní mělo změnit. Model Hypermotard 1100 Evo SP (pouze model SP) dostal nyní zcela nové nastavení podvozku. Prvky odpružení s delší dráhou zvedají zadní partii o 15 a čelní rovnou o 30 milimetrů. Díky tomu má teď Hypermotard Evo SP být výrazně lépe vyvážené. A to přesto, že v technických údajích mají 1100 Evo a Evo SP uvedeny stejný úhel řízení a stopu. Ale to je koneckonců jedno, rozhodující je, co je uvnitř.

Chytrá výpůjčka z oblasti terénních strojů: sklopná řadicí páka u KTM ::: Kokpit je přehledný a informativní, ovládací knoflíky nejsou šikovné. ::: Nádrž oleje s praktickým průzorem je příznivě umístěna i z hlediska těžiště.

A zde Ducati i nadále důvěřuje vzduchem chlazenému dvouventilovému agregátu. To nemusí být bezpodmínečně nevýhoda oproti oranžové konkurenci s vodním chlazením a čtyřventilovou technikou. Desmodue je jednak velmi talentovaný pohon pro běžné silnice a jednak mu Ducati nyní dala do vínku o pět koní vyšší výkon a o pět kilogramů nižší hmotnost. To se podařilo díky rozsáhlým úpravám hlav válců, kompaktnějšímu, vakuovým litím vyrobenému tělu motoru a lehčímu setrvačníku.

Technické údaje Ducati Hypermotard uvádějí výkon 91 koní, redakční váha ukazuje pěkných 191 kilogramů. Výkonově má Hypermotard Evo SP sice stále značný odstup od KTM se jmenovitými 116 koni, přesto však nemá v rukou špatné karty, protože KTM 990 SMR váží 203 kilogramů… Před jízdou je ale třeba nasednout. A tady se Ducati Hypermotard před svým řidičem mohutně tyčí. Do sedla ležícího ve výšce pořádných 900 milimetrů je doslova nutné se vyšplhat (sedlo KTM se nachází ve výšce 870 mm). Pilot by tedy měl být urostlé postavy, pokud nechce, aby každé otáčení na malém nebo svažitém prostoru neskončilo trapným cupitáním či dokonce pádem!

###
Fakt, že k uvolněnému projíždění zatáček patří i relaxovaná pozice sezení, věděli konstruktéři KTM 990 SMR velmi dobře. Stupačky, řídítka i sedlo mají tak harmonickou vzájemnou polohu, že pilot drží široká hliníková řídítka zcela uvolněně. Držení těla u řidiče Ducati Hypermotard je naopak výrazně sportovnější, mnohem více orientováné na přední kolo a působí velmi útočně. O to se starají i nadále mírně dopředu klesající sedlo a o poznání výše namontované stupačky.



Každopádně je to o dost
harmoničtější než u dosavadních Hypermotardů – nejen díky o 20 milimetrů vyšším držákům řídítek. Zásluhu na tom má i nastavení podvozku,  jeho přepracování bylo trefou do černého. Ducati se ostrými zatáčkami prohání s lehkostí supersportovního žihadla. Čím větší je náklon, tím snazší se zdá být přechod do něj. Znovu se narovnat a překlopit stroj do druhého směru – to se jeví jako naprostá hračka, protože svéhlavé chování dosavadních Hypermotardů při nájezdu do zatáčky, na které bylo nutné si zvyknout, je již minulostí.

 Motocykly KTM 990 SMR


Konečně má stroj potřebnou vyváženost a neutrálnost, která je k pohodové a přitom dravé jízdě potřeba. Zde se nyní nabízí otázka: Proč tomu tak nebylo rovnou? Rakouská KTM 990 SMR se musí pořádně snažit, aby zde dokázala Ducati konkurovat. S pomocí širokých řídítek klade při hrátkách s náklony KTM téměř stejně malý odpor jako Ducati Hypermotard. Jen při opravdu velkých náklonech je potřeba nepatrně větší tlak, což ale nelze považovat za nevýhodu – u některých pilotů tomu může být dokonce naopak.


 
Teprve při vyšším tempu se ovladatelnost KTM 990 SMR mírně zhoršuje, ale rázem zase boduje v pomalejších obloucích. Svou cestu do zatáčky a skrz ni nachází s přesností a samozřejmostí, jaké Ducati nedosahuje. Ducati Hypermotard jednak nedokáže zcela skrýt tendenci řídítek k mírnému natáčení k vnitřní straně pomalých zatáček, řízení se prostě samo zavírá… Také přední kolo není vedeno tak exaktně a projíždí zatáčku mírně širší stopou. Podvozek Hypermotardu ale roste s nároky, které jsou na něj kladeny.
 



Když přijdou na řadu rychlé oblouky a pořádné náklony, tak všechno sedí. Volnosti náklonu je dostatek a podvozek s klidem polyká vlny na vozovce. Záplaty a hrany, které řidič na KTM 990 SMR pociťuje jasněji, jsou díky prvkům odpružení Ducati velmi pečlivě odfiltrovány. Při velkých náklonech také boduje výbornou stabilitou. Když se však zatáčí s velkým nasazením, s pozdním a tvrdým brzděním do zatáčky, přece jen vidlici chybí trochu tlumení a přední část se rychle ponořuje.

###
 
Tohle zvládá KTM lépe. Navíc disponuje monoblokovými brzdami na předním kole, které jsou z hlediska účinku a dávkovatelnosti prvotřídní. A zatímco u Ducati Hypermotard téměř shodné brzdy při silném zabrání sklapnou jak past na medvěda, poskytují brzdiče Brembo u KTM krásný, zcela lineárně vzrůstající účinek.

Až dosud byl souboj obou supermot v podstatě vyrovnaný, díky skvělému motoru ale obrací KTM 990 SMR hru ve svůj prospěch. A to i přesto, že vidlicový dvouválec Ducati s chladicími žebry ze sebe dokáže vymáčknout pozoruhodných 96 koní, ochotně se vytáčí a vydatně zabírá z nízkých otáček. Jako bonus přidává i přímou a jiskrnou reakci na přidání plynu. Pouze mimořádně silný tah z nejnižších otáček, kterým se vyznačoval předchůdce, byl obětován větší ochotě k vytáčení a vyššímu špičkovému výkonu. O tom svědčí i nepatrně horší hodnoty elasticity modelu Evo SP oproti loňskému modelu 1100. Navzdory celkem kultivovanému chodu motor Ducati do 4000 1/min citelně vibruje…


Reakce na změnu zatížení
probíhají u Ducati Hypermotard pružněji než u KTM 990 SMR a také řazení rychlostí s krátkými dráhami je jednoznačné a přesné. I nadále je to dvouválec pro požitkáře, disponující jemností a silným charakterem. Ukázat temperamentnímu motoru KTM, zač je toho loket, je však nad jeho síly a opak je skutečností. Rakouská V2 s úhlem válců 75 stupňů akceleruje jak střela, velmi ostře jde za plynem a dravě  šplhá nahoru pásmem otáček. Není divu, vždyť motor KTM přímo kypí silou a za hranicí 7000 1/min ještě jednou přidává. Se změřenými 127 koni také překonává výrobcem uváděný výkon, a jak!

Pod hranicí 3000 1/min však KTM 990 SMR nepěkně škube řetězem, jeho přímá odezva je vykoupena tvrdou reakcí na plyn a konstantním cukáním kolem 3000 1/min. To je sice znát i na Ducati Hypermotard, ale ve výrazně jemnější formě. Rakouský dvouválec nechce zůstávat v klidu – touží po otáčkách a dravosti, chce být hnán kupředu.

 Motocykly KTM 990 SMR


A tak je KTM 990 SMR ideální hračkou pro jezdce bezpodmínečně upřednostňující dynamiku, zatímco Ducati potěší srdce jak těch, kteří se rádi prohánějí zatáčkami, tak i požitkářů, kteří dokáží oželet překypující špičkový výkon. Jak se tedy rozhodnout? Ducatisté mají jasno, ostatní mohou přemýšlet… Jedno však platí pro všechny: oba stroje jezdí po zadním téměř sami, stačí vzít pořádně za plyn a bez použití spojky vyletí přední kolo k nebi – je jedno, zda sedíte na Ducati Hypermotard či KTM 990 SMR. Pak už stačí jen jemně regulovat sklon stroje zadní brzdou. Oba stroje působí dojmem, že byly přímo v této pozici navrženy – doslova stvořeny k jízdě po zadním!     . .




Závěr





WALLPAPER KE STAŽENÍ:



Kompletní článek (+jednotlivá hodnocení) v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 8+9/2010.
MOTOCYKL 8+9/2010







Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 950 Supermoto R
Technické informace:
Objem motoru 942 cm3
Výkon 72 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 94 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Hypermotard 1100/S
Technické informace:
Objem motoru 1078 cm3
Výkon 66 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 102,9 Nm při 4750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: