MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré

Test


Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré
 

     VZPOMÍNKY NA AFRIKU         SUPER TÉNÉRÉ^/\                                              

Je to škoda – Dakar už se v Africe nekoná, protože v pouštích není bezpečno... Ale jeden mýtus znovu povstal – je tu návrat legendární Yamahy Super Ténéré!

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

Super Ténéré – tohle jméno vždy vyvolávalo přímé asociace, připomínalo pouště, Afriku, dobrodružství. A stálo také za šesti vítězstvími Stéphana Peterhansela na rallye Paříž–Dakar. Především je však jméno Super Ténéré spojováno s domestikovanou odnoží dvouválcového stroje pro rallye… Vzpomínky ale blednou. Slavný pouštní závod se v současnosti odehrává v Jižní Americe, francouzský jezdec dávno přesedlal z motorek na auta a cestovní enduro se stalo součástí historie modelu, a již koncem roku 1996 jej Yamaha stáhla z programu.

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200


O třináct let později. Super Ténéré – malá žlutá samolepka se slavným jménem se skromně ukrývá na kapotáži nově zrozeného stroje. To je signál, že dávné vavříny se už dnes téměř nepočítají. A proto technická příbuznost s původní Super Ténéré končí u koncepce pohonu, dvouválcového řadového motoru. Zdvihový objem 1199 cm3, vstřikování s elektronicky řízeným ovládáním škrticích klapek (ride-by-wire), ABS, kontrola trakce, integrální brzdy, bezdušová kola s drátěným výpletem a pohon kardanem katapultují Super Ténéré do žhavé technické současnosti.


 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200Nyní přichází ten zásadní moment – zmačknutí knoflíku startéru. Mohutný dvouválec okamžitě akusticky prozrazuje trik japonských konstruktérů. Podobně jako u R1 je i zde nepravidelná sekvence zapalování zajištěna přesazením ojničních čepů o 270 stupňů, což motoru propůjčuje výkonovou charakteristiku a zvuk vidlicového dvouválce s úhlem válců 90 stupňů. Při tomto nezvyklém zvuku by člověk skoro zapomněl, že před několika lety Yamaha u tohoto motoru v jiném modelu skončila s charakteristickým prvkem této značky, totiž s pěti ventily. Dvě nahoře uložené vačkové hřídele však nyní ovládají jen čtyři ventily na válec. To jsou důležitá základnítechnická rozhodnutí, která však na sebe jen těžko poutají pozornost v grandiózní kulise západních Pyrenejí a především v prostředí stovek malých, úzkých a zatáčkovitých silniček. Míříme směrem k Pau, Lourdes a Pamploně – cílem jsou zatáčky, zatáčky a zase zatáčky!

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200
Již při prvním přidání plynu mezi dvěma oblouky silnice je nápadné, jak hebký chod má tento dvouválec. Kdo to má rád, může mohutný motor pustit ze řetězu již pod hranicí 2000 otáček. Je ohromující, jak tenhle motor umí bez cukání a protestů táhnout už z takhle nízkých otáček. Za tento charakter vděčí částečně zmíněné nepravidelné sekvenci zapalování a skoro rekordnímu zdvihu 79,5 milimetru, ale také pořádným setrvačným hmotám klikové hřídele a dvěma vyvažovacím hřídelím. Prudký nárůst otáček a rtuťovitý tah nejsou silnou stránkou této 110 koní silné Yamahy, jejím krédem je harmonie. Výkonová křivka plynule stoupá až k zásahu omezovače otáček při 7800 1/min. Spolehlivě, vytrvale, bez překvapení. To lze vnímat jako zážitek bez silných emocí – anebo také jako absenci stresu. A přesně tenhle poslední aspekt byl zřejmě jedním z hlavních cílů při plánování Super Ténéré: ABSENCE STRESU. Tohle zadání určuje charakter Yamahy v každé situaci. Řazení? Beze stresu. Šestistupňová převodovka patří v současnosti k nejtišším a nejpreciznějším motocyklovým převodovkám.

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200
Velice pohodlné sedlo je příjemné také na dotek.
 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200
Pozice sezení? Beze stresu. Všechno sedí. Jezdec nepostrádá ani chybějící možnost nastavení řídítek. Otevřený úhel kolen a především prvotřídně čalouněné a tvarované sedlo beze zbytku přesvědčují. Navíc lze pouhým přestavením plastové šablony snížit výšku sedla z 870 na 845 milimetrů. Jezdcům malých postav je kromě toho k dispozici ještě o 35 milimetrů nižší sedlo z programu originálního příslušenství.


Stále jsme ještě nenarazili na pořádnou rovinku… Přidání plynu, ubrání, nájezd do zatáčky, sklopení. Bez přestávky. S moderními stroji to není vždy zábava. Ale někdy nepěkné projevy kombinace systému ride-by-wire a chudé směsi jsou Yamaze cizí. Ténéré jde za plynem jemně a kontrolovaně, ze zatáček táhne po přesné linii. Pilota přímo svádí, aby dobromyslný nárůst výkonu trochu opepřil použitím agresivnějšího režimu Sport (standardní režim je Touring). Navíc i pneumatiky poskytují dobrou podporu. Relativně úzké obutí Bridgestone Battle Wing 501/502, s rozměry vzadu 150/70 R 17 a vpředu 110/80 R 19, dává Yamaze výbornou přilnavost, jen minimální tendenci k postavení při brzdění v náklonu a pořádnou porci ovladatelnosti.

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

###
 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

Schovaný: Mohutný tlumič výfuku z jednoduchého ocelového plechu se skrývá pod velkými kryty. :::: Ozubení: Při jízdě vestoje se pro pevnější zachycení bot zmáčkne pryžová vložka ve stupačce. :::: Funguje i bez elektroniky: nastavení základního předpětí ručním kolečkem. Chytré: indikace nastavení (šipka) :::: Nahoru a dolů: Přestavením plastové šablony lze výšku sedla upravit o 25 milimetrů!

To je také potřeba, protože uváděných 261 kilogramů u Super Ténéré s plnou nádrží je při průjezdech zatáčkami dosti znát. Pro srovnání: U BMW R 1200 GS ukázala váha 246, u Ducati Multistrada dokonce jen 234 kilogramů. Malou útěchou je fakt, že v nádrži o objemu 23 litrů dokáže Yamaha pojmout o tři litry více paliva než konkurence.

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200


Dostáváme se do vysokých poloh, začíná být chladno. Dokonce i silnice jako by se scvrkávala, stává se stále užší a hrbolatější. Hmotnost může být i výhodou. Jemně reagující obrácená vidlice a komfortně nastavená pružicí jednotka polykají krátká tvrdá zvlnění jako houba. Opět se nám připomíná zmíněný pojem: absence stresu.


A když už jsme u toho,
tak odbyto je i téma péče o řetěz. A ještě lépe: Pohon kardanem, který si vystačí bez záchytu momentu, je nápadný jen jedním: svou nenápadností. Žádné cvakání při změně zatížení, žádná reakce při zrychlování – při zkoušce naslepo by člověk tipoval pohon řetězem. Skvělé.
Nepropadejme však euforii. Ubrat plyn, blíží se francouzsko-španělská hranice. Široko daleko žádný celník. Tak dobrá, zase přidáváme. Cesta vede dolů do údolí. Stále ještě je hrbolatá a stále ještě na ní malé potůčky vody splavují štěrk a písek. Je třeba dávat pozor. Jistě, k dispozici je ABS i integrální brzda. Obojí však většinou není znát. Mimo oblast regulace – tedy v 99 procentech všech brzdění – stačí jeden prst na páčce. Ta ovládá přední i zadní brzdu současně a zpomaluje Ténéré suverénním způsobem. V kritických situacích je však pro brutální zabrzdění nutné použít sílu celé ruky. Zato ABS reguluje příjemně pozdě a jeho zásah se projevuje pulzující páčkou až krátce před zastavením. Mimochodem sešlápnutí brzdového pedálu účinkuje pouze na zadní brzdu, brzdění v ostrých zatáčkách pro přizpůsobení tedy probíhá bez vlivu na přední část stroje!

Štěrková cesta odbočuje, žádná zákazová značka. Na asfaltu zůstává kontrola trakce nenápadná, dokonce i při citlivějším ze dvou stupňů zasahuje během ostrého zrychlování na již zmíněných potůčcích – kde také jinak – velmi jemně. A co teď? V těchto partiích stačí bez problémů stupeň 1, stupeň 2 pak dovoluje odvážné drifty, takže úplné vypnutí kontroly trakce je při tomto sportovně-liberálním nastavení zbytečné. Navíc překvapuje, jak ovladatelně lze toto velké enduro s ohledem na jeho hmotnost a rozměry hnát terénem, přičemž měkké odpružení jde na doraz teprve na hrubých hranách. Konec terénu, křižovatka se silnicí. Opět jsme na asfaltce. A ta vede rovnou směrem k Pamploně.

###

Nyní nastal čas na počítání: speciální, limitovaná řada First Edition Super Ténéré (s bočními kufry, hliníkovým chráničem motoru, ochranným štítkem reflektoru atd.) stojí 389 990 Kč, čímž se cenově dostává přesně mezi podobně vybavenou Hondu Varadero za 347 700 Kč (ABS, integrální brzdy, Travel paket – kufry, vytápěné rukojeti, hlavní stojan) a nadále referenční BMW R 1200 GS, které stojí v plné polní 443 250 Kč (ABS, ASC, RDC, Touring paket – ESA, kufry, vytápěné rukojeti, chrániče rukou atd.).

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

Jedno je jisté: Nová Super Ténéré nechce a také ani nemůže být čistě sportovním strojem či extrémním bikem pro dobrodruhy. V první řadě je něčím jiným: parádním cestovním strojem – a zcela jistě tím beze stresu!           . .

 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200 Prvotřídní komfort sezení
 Mimořádně elastický motor
 Velmi komfortní odpružení
 Velký dojezd díky nádrži o objemu 23 litrů
 Pohon kardanem bez údržby a reakcí

 Značná hmotnost a těžkopádnější ovladatelnost
 Ochrana proti větru by mohla být účinnější
 Tlumič výfuku z oceli s rizikem koroze

Závěr



 Motocykly Yamaha Super Ténéré 1200

 






Komentáře

Motokatalog
Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Technické informace:
Objem motoru 1199 cm3
Výkon 80,9 kW při 7250 ot/min
Točivý moment 114 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: