MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 RT

Jízdní dojmy


 BMW R 1200 RT 2010
 

       Dokonalost zná své jméno                                                          

Hledání dokonalého motocyklu bylo ukončeno. Úkol splněn - nalezený objekt je ještě o 20% dokonalejší než se předpokládalo.

 Motocykly BMW R 1200 RT

Koncem srpna jsem měl tu čest stát se kapitánem. Kapitánem lodi, ba přímo křižníku, chcete-li. Ano, řeč je o BMW R 1200 RT, které je považováno za jeden z nejlepších cestovních motocyklů současnosti. Zprvu jsem se tohoto BMW trochu bál (nebojím se použít toto slovo) a považoval jej za těžko ovladatelný motocykl, se kterým bude mimo dálnici asi docela problém s ovladatelností.

 Motocykly BMW R 1200 RT


Mám obavy, ale těším se. Kolega mi do rukou podává klíčky od eRTéčka, které kupodivu nevypadají jako nějaký kalkulátor, ale prostě jako obyčejné klíče od motocyklu. Běžím po schodech dolů na parkoviště, kde R 1200 RT svými rozměry nijak nevyčnívá z řady, z řady stojících automobilů…
Už z prospektů na mě působila armáda tlačítek a ovladačů jako naprosto nezvládnutelná, takhle v reálu je to snad ještě o něco horší. R 1200 RT mám sice vypůjčené pouze na jeden den, jsem ale rozhodnut vyzkoušet všechny jeho funkce a možnosti. Takhle vymožený bike se člověku nedostane do ruky každý den.



Počasí je nepřející:
Z redakce vyrážím za hustého deště a ošklivé, opravdu vlezlé zimy. Znáte takový ten pocit zaťatosti pokaždé, když se v podobném počasí vyškrábete na motocykl a čekáte pořádné prochladnutí? To na BMW neexistuje - začínám být uvolněný. Ještě nevím nic o ovladatelnosti, kvůli vodě a studeným pneumatikám si příliš nedovolím, ale zjišťuji jednu zásadní věc: Ze všech mých smyslů už vodu vnímají pouze oči, Ruce jsou v teplíčku, vyhřívané sedlo dává pocit pohodlí domácího křesla a plexi nastavené na nejvyšší stupeň nepustí k jezdci ani jednu kapku vody. Dobře, pár kapek  Motocykly BMW R 1200 RT dopadne na přilbu, ale to beru jako jen takové upozornění na to, že prší a že si tak nemůžu dovolit úplně všechno. Už asi pět minut laboruji s laděním rádia. Aha, mám to – to kolečko vedle levé rukojeti, ono se s ním nedá jen točit, ale pohybem do strany swapujete mezi radiostanicemi (nebo skladbami v případě připojení externího zvuk. přehrávače – MP3 nebo iPod, vstupy jsou v polstrovaném kaslíku pod pravým řidítkem, kde naleznete rovněž output pro použití sluchátek).

 Motocykly BMW R 1200 RT
BMW R 1200 RT dostalo pro rok 2010 také novou palubní desku. Já říkám, že je dokonalá.

Ovládání rádia je tedy bezvadně vymyšlené a anténka vpravo nenechá nikoho na pochybách, že tam ten „magič“ prostě máte. Za největší luxus ale považuji nastavitelné plexisklo – jeho pohyb ovládáte stiskem kolébkového tlačítka na levém ovladači. Když prší, okamžitě vyhnat plexi na nejvyšší úroveň, když je dusno po dešti, stáhněte je úplně dolů, aby se vám dobře dýchalo. Luxus, který mi připomíná začátek devadesátých let, kdy se u automobilů ve větší míře objevila elektronicky stahovatelná okénka a každý se s tím snažil „machrovat“. Jak vypadá v praxi spojení vysokého plexištítu a kvalitního audio systému? Výtečně, když je plexi na nejvyšší pozici, rozumíte i každému slovu Xavera Veselého při dálničních 130 km/h (při 160 km/h také :-)

 Motocykly BMW R 1200 RT
Tak tento boxer míří vždy přímo na solar!

Celý den prší. Opravdu celý den. Na BMW mi to ale vůbec nevadí a provádím zběžnou kontrolu oblečení. Přilba: napočítal jsem deset kapek na plexi, bunda: naprosto suchá, kožené rukavice: naprosto suché a teploučké, kalhoty: naprosto suché, obuv: naprosto suchá. No řekněte sami, není to skvělé? Postupem času mám pocit, že nemohu zmoknout, ani když s motorkou stojím na semaforech. Ne, dnes vůbec nechci být doma v teple, chci být v teple na palubě R 1200 RT!

 Motocykly BMW R 1200 RT
Vypadá hrůzostrašně, po dvou minutách v sedle si ale budete jejích rozměrů přímo užívat.

Nedokážu popsat všechny elektronické vychytávky na BMW R 1200 RT, to by bylo na pět stran textu. Stručně řečeno je tu všechno, všechno můžete nastavit na více režimů nebo všechno povypínat. Na BMW R 1200 RT jste naprosto soběstační až začnete od motocyklu očekávat, že by vás mohl také nasytit, připravit vám nějakou tu chutnou krmi přímo na palubě. To ale 1200 RT neumí, nebo jsem to na něm nikde nenašel. Co jsem ovšem našel hned a také si to velmi oblíbil, byl tempomat. Pohlédnout v dál liduprázdné, mokré silnici, nastavit tempomat i rádio, dát si ruce za hlavu a jet. Opravdu exotický zážitek, který mohu všem jen doporučit.   

 Motocykly BMW R 1200 RT


Tahle motorka je tak zvláštní, že mám zmatek v tom, jestli popisovat chování motoru a podvozku nebo se věnovat jen dalším jejím vychytávkám. Pár slov k boxeru, který byl pro rok 2010 značně přepracován: Pro mě osobně je tenhle dvouválec prototypem perfektního motoru. Táhne silně odspodu, jde s chutí do otáček, táhne mohutně v každém momentu otáčkového spektra a přitom je nabitý jakousi „gumovou hutností“, díky níž si jízdu nesmírně užíváte. Kdo by si myslel, že bude mít boxer 1200 cm3 potíže s uvedením té obrovské hmoty do pohybu, je na omylu. BMW R 1200 RT sprintuje z nulové rychlosti jako splašené, až jsem za tím začal hledat něco víc. A našel jsem: hmotnost nenatankovaného biku je pouhých 229 kg, což také vysvětluje tu neočekávanou sílu akcelerace.   

 Motocykly BMW R 1200 RT


Comfort, jezdil jsem na komfort. Právě tento ESA mód mi přišel pro jízdu v dešti neideálnější. Při průjezdu zatáčkami se sice bike kolébal, ale nepotřeboval jsem jet žádné závodní tempo, tudíž mi to nevadilo a vychutnával jsem si pohodlí. Další den a cesta do práce přinesly poměrně slušné počasí, při kterém jsem vyzkoušel ostatní dva módy nastavení podvozku. Očekávané se vyplnilo – i v zatáčkách se BMW R 1200 RT chovalo znamenitě. A co mé obavy z mamutích rozměrů a těžkopádné ovladatelnosti? Ale no tak, prostě jsem se zmýlil v prvním dojmu – podvozek BMW funguje znamenitě, je také vskutku agilní a brzdy může účinně používat i hodně upovídaný člen Jakuzy.

R 1200 RT jsem dostal pozdě odpoledne a ráno jsem jej musel zase vrátit. Vzhledem k tomu, že tu Báwo zatím jen chválím, bude jasné, že se jezdilo dlouho do noci…

Pořád pršelo, ale já byl stále suchý a odpočatý. Potkávací světla udělají z noční jízdy zábavu, pohodlně si „přesvítíte“ většinu protijedoucích automobilů, přičemž na jiných motocyklech to bývá většinou opačně. Co dálková světla? Dálkovky představují jakýsi úzký laserový paprsek, který podle mě slouží k vyhledávání a zvýraznění středových čar na silnici. V zemi jménem Česká republika to nikdy nevyužijete naplno, neboť zde se středové čáry vyskytují asi tak hojně jako motocykly značky Boss Hoss. Celkově vzato je ale noční jízda s R 12000 RT parádní, noc by mohla mít klidně patnáct hodin…  
 Motocykly BMW R 1200 RT
... plavba ukončena, noc dnes stráví v přístavních vodách.

Můžu to říctna rovinu: Kdyby se u nás v zimě na silnicích neobjevoval agresívní solný posyp, dalo by se s BMW R 1200 RT jezdit skutečně po celý zimní čas a vánoční dárky bychom mohli svážet v prostorných postranních kufrech BMW.

Z cca 20 % to bylo zapříčiněno přítomností kvalitního audio systému, ale i tak musím říct, že jsem měl na R 1200 RT vždy skvělou náladu a úsměv na tváři, i když se ostatní účastníci provozu vytrvale snažili o mé rozesmutnění. Ale mně to nevadilo, neboť tento BMW křižník může při plavbě ohrozit opravdu jen máloco. BMW R 1200 RT je dokonalý motocykl, dokonalý pro toho, kdo na něj má finance a pro toho, kdo právě o takovou dokonalost stojí.          . .


 Motocykly BMW R 1200 RT






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 RT 2010
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 RT
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 115 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: