MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM Duke 690 R

Test


 KTM 690 Duke R
 
    !!!  R jako rošťák  !!!                                                               

 Ještě dál po zadním, více driftování, ještě divočejší jízda: 
KTM Duke byla doposud pokládána za jeden z nejrebelštějších biků v ulicích. Na tom nejspíš nic nezmění ani verze R tohoto stroje s objemem 690 kubických centimetrů. Nebo přece jen ano? 


 Motocykly KTM Duke 690 R

Zkusme chvíli počítat: V roce 1993 se objevil první Duke, tehdy s revolučním jednoválcem LC4 s objemem 553 cm3. O šest let později představili Rakušané model KTM Duke II s vyvažovací hřídelí a objemem 625 kubíků. Když v roce 2008 spadla opona a odhalila kompletně přepracovaný Duke 690 s nově vyvinutým, vysoce výkonným jednoválcem o objemu 654 cm3, vyvolalo to velký rozruch. Se jmenovitým výkonem 65 koní šlo o nejsilnější jednoválec světa. Tehdy by sotvakoho napadlo, že tenhle motor bude ještě možné výrazně vylepšit, ale podařilo se!

 Motocykly KTM Duke 690 R


V modelu KTM 690 Duke R
je od dubna k dispozici čtvrtý a současně nejsilnější jednoválec všech dob. R znamená jako obvykle Racing, nejinak je tomu u KTM. A v případě KTM Duke toto označení znamená kromě snížení hmotnosti o přibližně jeden kilogram také přírůstek výkonu o jmenovitých pět koní. Nová KTM 690 Duke R slibuje zákazníkům výkon 70 koní při 7500 1/min a točivý moment 70 Nm při 5500 1/min. Přitom je třeba říci, že jsme v roce 2009 při měření měli k dispozici vysloveně silný exemplář, který nás již tehdy ohromil výkonem 69 koní. Tuto hodnotu nový model R s výkonem 71 k překonává a na zadní kolo posílá točivý moment 73 newtonmetrů již při 5400 otáčkách. A co je mnohem důležitější: Více síly má ve všech oblastech otáček.

 Motocykly KTM Duke 690 R
Změněný kokpit je odolný a vodotěsný.

Tři dny po měření
na zkušebních válcích je nová, 159 kilogramů vážící KTM Duke R připravena vyjet z naší dodávky. Sluneční paprsky září na rámu (který je opatřen typickou oranžovou práškovou barvou) a lámou se na předním karbonovém blatníku, který vyrobila firma Wethje – známý to dodavatel dílů pro formuli 1. Další rozdíly, kterými se model Duke R odlišuje od standardního modelu Duke, jsou uchycení brzdových kotoučů; brzdové čelisti a nosník stupaček spolujezdce jsou černé, a lépe se tak hodí k image „zlého chlapce“. To celé podtrhuje charakter skutečně rozverného funbiku, který vás nenechá klidným ani cestou do práce, natož pak při odpoledním výletě za město.

 Motocykly KTM Duke 690 R
Jednoduchá je volba jízdního režimu.
 Motocykly KTM Duke 690 R
Jemné stisknutí knoflíku probouzí 690kubíkový jednoválec ze zimního spánku. Již při volnoběhu zní motor jadrně a hladově, připraven ke každé špatnosti. Po deseti kilometrech má již motor KTM Duke potřebnou provozní teplotu a může ukázat svůj potenciál. Krátká kontrola spínače jízdního režimu: stupeň jedna – měkká reakce na plyn, zdrženlivé reakce na změnu zatížení, režimy dva a tři jsou pro sportovní jízdu s velmi přímou, agresivní reakcí a silnějšími reakcemi na změnu zatížení. Dobrá, jde se na to, režim tři a hurá za plynem. Téměř automaticky přichází dlouhé wheelie. Kolo se zvedá výš a výš, tady pomůže jen zadní brzda – pneumatiku o rozměru 160 mm lze báječně kontrolovat, její rozměr lze s klidem v duši nazvat jako efektivní. Přední kolo si s písknutím sedá zpátky na zem – a to je dobře, protože se rychle blíží zatáčka. Přední brzda, k jejímuž ovládání stačí jeden prst, má dobrou dávkovatelnost a v případě potřeby i mohutný účinek...

 Motocykly KTM Duke 690 R

###
 
 Motocykly KTM Duke 690 R
Díky karbonu byla snížena také hmotnost blatníku.

KTM Duke vyvolává bleskové opojení, při kterém jde vše nahoru – tep, tlak i přední kolo.  Další jízda po zadním, kombinovaná s pořádnými náklony a nájezdem do zatáčky na štorc – tedy s napříč driftujícím strojem. Extrémně vysoko umístěné stupačky a standardně montovaná a dobře fungující antihoppingová spojka tento styl jízdy podporují. Speciálně pro model Duke R vrstvou nitridu titanu opatřené trubk Motocykly KTM Duke 690 Ry vidlice i pístní tyč pružicí jednotky svádějí k dravé jízdě, protože podvozek reaguje fantasticky jemně, poskytuje vynikající odezvu a vydatné rezervy. K charakteru stroje však rozhodující měrou přispívá motor: Kliková hřídel, ojnice a písty jsou nové. O 4,5 milimetru delší zdvih znamená nárůst objemu o 36 kubíků. Stupeň komprese byl zvýšen z 11,8 na 12,5:1. Výsledek je prvotřídní – skoro se nechce věřit, že by firma KTM tenhle pokrok upřela dalším modelům s objemem 690 cm3.




 Motocykly KTM Duke 690 R Motocykly KTM Duke 690 R Motocykly KTM Duke 690 R Motocykly KTM Duke 690 R


 Motocykly KTM Duke 690 R
Již od 2500 1/min napíná Duke R své šlechtické svaly – žádné váhání, žádné cukání za řetěz. Ve středních otáčkách působí motor daleko výkonněji než jeho předchůdce, aniž by přitom silněji vibroval nebo ztratil svou chuť k vytáčení. Tak jsme si od začátku představovali nejsilnější jednoválec světa. Skutečnost, že nárůst zrychlení oproti předchozímu modelu není příliš výrazný, je dána těsným odstupňováním převodů. Než se dosáhne 100 km/h, je nutné dvakrát řadit. V elasticitě však model Duke R značně překonává standardní KTM 690 Duke, což je nejlépe patrné na grafu vpravo. Označení R se skutečně hodí k charakteru celého stroje, ale vedle výrazu Racing mě napadá výstižnější označení: R jako Rošťák!

 Motocykly KTM Duke 690 R
KTM Duke 690 R má velmi kvalitní zpracování a svého pilota často svádí k odvážným manévrům a kouskům…

Náš závěr: V divokém modelu 690 Duke R nenajdete jen aktivního sparing partnera, Duke R má ještě druhou tvář. Silný motor s řádným zátahem ve spojení s měkkou reakcí v prvním jízdním režimu tvoří motocykl překvapivě vhodný pro cestování. Geniální řešení, síla a jednoduchost!         . .





 Silný a kultivovaný motor  Motocykly KTM Duke 690 R
 Citlivý podvozek s velkými rezervami
 Použití běžného benzinu Natural
 Překvapivě dobré světlo
 Volitelný režim jízdy

 Omezené místo pro spolujezdce
 Průměrný výhled v zrcátkách





Závěr



Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 6/2010 .
MOTOCYKL 6/2010








Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 690 Duke R
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 690 Duke
Technické informace:
Objem motoru 654 cm3
Výkon 48 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 67 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: