MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda VT750 S

Test


 Honda VT750 S 
       .:: Sporster z Japonska ::.      

Příjemné překvapení letošní sezony za námi nepřijelo s bombasticky výkonným motorem ani s radiálními brzdovými čelistmi, okouzlilo nás svou přirozeností a jednoduchostí, okořeněnou spiritem americké legendy H-D. Řeč je o Hondě VT750S.

 Motocykly Honda VT750S

A začnu hned zpříma – Mé soužití s touto Hondou bych rozdělil do tří fází. První z nich, bylo krátké období nepochopení. Ale proč nepochopení?  Teď nehovořím o designu, ale o prvních desítkách kilometrů v sedle japonského čopříku. Design mě naopak nadchnul okamžitě – kompaktní směs Sporsteru a Hondy CB 750, to je kombinace, která potěší každého a svým způsobem bude i docela nesmrtelná. Ale pojďme nyní zpět na silnici, blížím se totiž k první ujeté stovce kilometrů.
 
 
 Motocykly Honda VT750S

 Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S

Harleyácké manýry: Při volnoběhu se úžasně klepou řidítka a celé přední kolo, ve vysokých otáčkách jdou do řidítek a sedla velice zajímavé vibrace.

Usazen v sedle, které bych na stupnici pohodlí zařadil někam mezi sportovní enduro a maxiskútr, si to vrčím směrem na Písek. Utlumený zvuk motoru a výkon, který na silnici tak dokonale odráží neslavné technické tabulky ve mně zprvu nevzbuzují zrovna nejlepší pocity. Jak mám tento motocykl vnímat – jako klasický easy-ride malý chopper, nebo spíše jako naháče s vysokými řidítky? Zatím mi to není vůbec jasné.
Tohle zaměstnání mě ale naučilo jednu důležitou věc a tou jest: Nesuď motocykl podle pár desítek ujetých kilometrů. Téměř každý dnešní bike má „něco“, kvůli čemu stojí za to na něm jezdit, chce to jen „nakroutit“ potřebné kilometry a počkat, až stroj začne čarovat a účinky jeho kouzel dopadnou i na vaši mysl.

 Motocykly Honda VT750 S
Takhle bych se na Hondu VT750 S dokázal dívat celý den...

Pozvolným krujzrováním krajinou už začínám být poněkud rozčarován - motocykl trhavě nadskakuje na příčných nerovnostech a nezáleží na tom, jakou rychlostí je přejíždíte. Způsob filtrování „prudkých nerovností“ probíhá následovně – rána do řidítek, kopanec do sedla a další rána do zadního kola, až jsem na tom motocyklu skoro vypadal, jako kdybych agresivně smečoval na turnaji stolního tenisu. Dost na vině je tu i relativně nízká hmotnost (229,5kg pohotovostní), ale díky bohu za ní, neboť se právě chystám vyzkoušet tu druhou stránku Hondy VT750 S. Tak tedy, přecházím z jízdního módu easy-ride do stylu naháče s vysokými řidítky.
 
 Motocykly Honda VT750S
...a takhle klidně celý týden.

Shodou okolností se dostávám také na kvalitnější silnice a tady je nutné předeslat, že podvozek VT750 S pobírá běžné pozvolné nerovnosti naprosto dokonale, jen ty vysoké kočičí hlavy a „hřbety asfaltových desek“ mu dávají pořádně zabrat. Teď už se ale soustřeďuji jen a jen na zatáčky – přede mnou se otevírá slušná klikatice. První levá a na ní navazuje táhlá pravotočivá – oh, bože, jsem ohromen, motorka ty zatáčky projela velice hbitě a naprosto přirozeně. Ani dalších cca deset zatáček nevyvede VT750 S z rovnováhy. Pomalé vracečky i rychlé oblouky jsem projel bez problémů, navíc se kvůli ubroušeným hlásičům náklonu dostavovala akustická výstraha až v poměrně hlubokých náklonech - posílám díky pilotům, kteří měli VT750 S před námi!. Šťasten ze sebevědomého podvozku začínám k japonskému biku přistupovat úplně od začátku: Dostávám se do druhé fáze mého soužití s Hondou, fáze vznikající sympatie k tomuto motocyklu.

 Motocykly Honda VT750S
Jezdec zmizel v dálavách: Elegantní nádrž pojme jen necelých jedenáct litrů paliva, se spotřebou okolo 4l/100km vás to ale trápit nebude.

Sedíc na Hondě
si už také uvědomuji jednu docela zásádní věc  - VT750 S je po všech letošních testovacích strojích opravdu mile příjemným bikem, a slovíčko přirozenost tu hraje prim na každý pád. Je to osvěžující: na zadní kolo neputuje žádná nukleární nálož výkonu, podvozek je super parťák a motorka je díky němu v zatáčkách svižná natolik, že lidé s košíky plnými hub sledující vás z lesa asi musí jen kroutit hlavou. Mladí jezdci, neohrnujte nad „Sportstery“ nos a zvažte tyto motocykly jako alternativu k supersportovním bikům! Vždy je zábavnější (a možná i bezpečnější) jezdit svižně na pomalé motorce, než pomalu na té superrychlé. A já, začínám významu slova Sporster dokonale rozumět…
 
 
 Motocykly Honda VT750S

 Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S

Skromný: Dvě denní počítadla kilometrů, počítadlo celkových kilometrů, digitální hodiny a problikávající kontrolka HISS. V noci se ale jinak jednoduchý budík promění v mocný nástroj na emoce.

A jak je na tom vlastně ten motor? Nežárlí trošku na svého schopného kolegu, tedy na podvozek? Inu, zpočátku jsem pro něj nenacházel příliš pěkných slov, neboť prostě moc „nejede“. Co je ale důležité – dvouválec, byť nemá koní na rozdávání ani na půjčování, se evidentně snaží. Opravdu, ta snaha je z něj znát. Nic mu nevadí, podtáčení nezná, vůbec netrhá řetězem (ano, je zde sekundární řetěz) a ve vysokých otáčkách začne hučet jako splašená drezína, ovšem bez jediného náznaku nechuti a nevole podřídit se plynové rukojeti. Opět by bylo potřeba, a teď už se nestoudně opakuji, trochu zasáhnout do výfukového ústrojí anebo ještě lépe do vzduchového filtru – jeho kryt je zbytečně velký a svým způsobem se k rozměrům VT750 S příliš nehodí, navíc překáží pravému kolenu a brání pohodlnému sevření nádrže. Osobně bych měnil hned za otevřené sání a úplně slyším to úžasné chrčení, které by se ozývalo vedle mé pravé nohy…

###
 Motocykly Honda VT750 S


Co ještě o motoru?
V šasi Hondy VT750 S mu to opravdu sluší, zejména válce a jejich hlavy jsou pastvičkou pro oko. Výkon nebudu hodnotit, Honda nabízí velký ladící potenciál, a kdo bude chtít větší kopanec při výjezdu ze zatáčky, ten si vystačí s pomocí neoriginálních dílů nebo se porozhlédne po jiném motocyklu. Tahle motorka je taková, jaká je, aby na ní mohl jezdit opravdu každý – motor nikoho nevyleká a dá se s ním krásně rozjíždět i bez plynu za pozvolného vypínání spojkové páčky. Občas zazlobí jen čtvrtá a pátá rychlost, respektive nedůsledné přeřazení ze čtyřky na pětku, po kterém následuje pád zpět na čtyřku. Nejedná se o nic vážného, s motorkou to v podstatě ani neškubne a převodovka jinak funguje naprosto perfektně. A ještě jednou k síle motoru, podívejte se: 230 kilogramů plně natankovaného motocyklu pohání 62 Nm a 43 koní véčkového dvouválce. Že ta čísla nevypadají až tak zle? Ono to tak zlé není ani ve skutečnosti, jen se musíte naučit tu sílu správně využívat.
 
 

 Motocykly Honda VT750S
 
Jeden kotouč o průměru 296mm je okusován dvoupístkovým třmenem. ::: Čtyřtaktní kapalinou chlazený V-twin SOHC s 52 stupňovým rozevřením a třemi ventily na válec ::: 180mm bubnová brzda

Japonský Sportster mi začal stále více přirůstat k srdci a tím se pomalu dostávám k poslední fázi našeho soužití - fázi zamilování se do VT750 S. Jsem takového názoru, že stroje kategorie chopper a cruiser je prostě povinnost otestovat jízdou po nočním městě, kde má za světel lamp a neonů šanci vylézt na povrch ten tajemný duch, jenž za denního světla bývá skryt. Zvuk se v noci stává sytějším, zátah silnějším. A do noční tmy jsem se ponořil i s Hondou VT 750 S.
 
 
 Motocykly Honda VT750S

 Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S Motocykly Honda VT750S

Skvělý světlomet udělá z jízdy v noci nefalšovanou radost. ::: Ovládací tlačítko se inspirovalo americkými Sporstery a představuje krásný detail. ::: Kryt vzduchového filtru je vůči proporcím motocyklu nezvykle rozměrný. ::: Zadní světlo neladí s celkovou elegancí Hondy VT750 S.

Páteční projížďka noční Prahou představovala náročný slalom mezi vozidly městské dopravy i nesmyslně opilými spoluobčany, občas do toho černou oblohu ozdobil nějaký ohňostroj a příslušníky policie bylo možné potkat mnohem častěji, než bývá obvykle běžné. V tomto náročném světě Honda vyzařovala klid a pohodu, zároveň však její dvouválec dával jistotu včasného úniku v případě nepříjemností. Onen tajemný duch měl ale na svět přijít až tehdy, kdy opustím město a vrhnu se s Hondou do samoty tmavých vedlejších silnic. A zde přátelé, se mi naskytly dva krásné zážitky letošní sezony, oba spjaté s hrou světla a tmy: Dálkové světlo svítí senzačně a z letošních testovacích motocyklů je to naprostý top, potkávací světla jsou už ale jen průměrná. Jako další senzace se ukázalo podsvícení a grafika tachometru, který je sice elegantní, ve dne ale také trochu nevýrazný. Jaké pocity ve mně vyvolal pohled do rudě podsvíceného budíku, na jehož pozadí se tetelil měsíc v úplňku, to ani nechtějte vědět. Připadal jsem si jako hrabě Dracula, vyrážející se svým upířím krvostrojem lovu nevinných obětí vstříc. Harleyovštější pocit než na Harleyi, ohromně relaxační (a inspirativní) podívaná. Začal jsem opět propadat kouzlu jednoduchosti jako v době své motocyklové adolescence…  

 Motocykly Honda VT750S
Je to menší velká motorka, nebo je prostě vážně malá? Hledání odpovědi bylo neúspěšné.

Nic ani není dokonalé: Zmiňoval jsem již slabé potkávací světlo a uvést na světlo pravdy musím také kontrolky, které svítí hodně výrazně a pilota oslepují, na druhou stranu ve slunečných dnech jsou ale výborně viditelné. Když už jsem nakousl kritiku, pojďme kritizovat dál. Co by zasloužilo výměnu, je konzole zadní lampy a blikačů. Zadní světlo je klasickou ukázkou skladového vymetání a celý stroj díky ní trochu klesá na ceně. Měnil bych a měnil bych hned - záď mého VT750S by vypadala podobně jako třeba na novém H-D 48, ten zadní blatník vypadá nejlépe nezatížený zbytečnými cingrlátky. Rozměry ukazatelů směru působí dojmem, jako by si je „vétéčko“ půjčilo od cruiseru s dvoulitrovým objemem, svítí ale dobře i na přímém slunci a to je také důležité. Rovněž stupačky spolujezdce jsou laciným dílem, pro který je plandavost stejně příznačná jako nevábný vzhled. Naopak zpětná zrcátka, byť vypadají trochu oldschoolově, dávají perfektní přehled o situaci za strojem a nikdy se mi nestalo, že by je vibrace motoru proměnily v neužitečnou lesklou plochu.

###
 Motocykly Honda VT750S
Malá ryba, ale žádaná: Ať už jsem Hondu VT750S zaparkoval kdekoliv, všude si našla nějakého obdivovatele.

Dva důkazy z vnějšího světa o tom, že i přes své drobné rozměry není Honda VT750S žádnou poloviční porcí:
Den první. „Kolik myslíš, že tahle motorka stojí?“ Kamarád motorkář: „Řekl bych, že tak kolem 300 tisíc.“
Den druhý. Dojíždím k semaforům a vedle mě zastavuje muž na H-D Softail Deuce a zeptá se: „Dobrej. Máte pěknýho Sporstera, kolego. To je teď ten novej?“

 Motocykly Honda VT750S
Jednoduchostí k dokonalosti, pokrokem k jednoduchosti, jednoduchostí k zábavě…

Výše zmiňované lze jistě považovat za dobrou vizitku stroje, rovněž tak pěkný sytý zvuk, který si vy sami v sedle Hondy ale moc neužijete. Co ještě dál vypíchnout a hodit do lavórku s nápisem „povedené“? Krásným prvkem je sporsterové ovládací tlačítko od budíku tachometru, to se prostě musí vidět. Krásné jsou také výfuky, které při volnoběhu předvádějí divoký kankán a velice mě potěšila přítomnost i samotný vzhled zadní bubnové brzdy. Brzdy na VT750 S používejte nejlépe v páru, pokud chcete dosáhnout rychlého zpomalení – zadní buben nedělá dlouho nic a pak se kousne, na páčku přední brzdy je nejlepší použít dva a více prstíků, aby začala opravdu brzdit. Nad občasným zkratem při brzdění ale bdí skvělé pneumatiky Metzeler Marathon, které bych se nebál označit jako opravdové pomocníky bezpečné jízdy. V poslední řadě musím zmínit také nenáročnou manipulaci s motocyklem, která spolu se sametovým nástupem motoru předurčuje tento bike nejen pro děvčata, ale i pro starší pantáty, kteří by si chtěli na důchod pořídit nějaký příjemný a stylový stroj.   

 Motocykly Honda VT750S
Ve světle lamp stojící, jako Harley zářící...

Sportsterový look, ovladatelnost, nízká spotřeba, přítomnost oblíbených „good vibrations“ a také skvělá cena mají na svědomí, že je tato motorka velikým překvapením tohoto roku. Za své peníze nekupujete jen motocykl samotný, ale spolu s ním i velký potenciál úprav, díky kterým se z vaší Hondy VT750 S může stát opravdový motocykl snů. A že já tu cenu ještě nezmínil? Tady je omluva - 165 tisíc Kč s DPH!      . .

 Motocykly Honda VT750S







Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda VT 750 Shadow Spirit
Technické informace:
Objem motoru 745 cm3
Výkon 34 kW při 5500 ot/min
Točivý moment 64 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VT750DC Shadow Spirit 2007
Technické informace:
Objem motoru 745 cm3
Výkon 33 kW při 5500 ot/min
Točivý moment 58,8 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VT750C Shadow 2006
Technické informace:
Objem motoru 745 cm3
Výkon 33 kW při 5500 ot/min
Točivý moment 64 Nm při 3000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: