MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Harley-Davidson Sportster Forty-Eight

Test


Harley-Davidson Sportster Forty-Eight 

+++ BOB'N'ROLL +++

Občas se člověk ani nestačí divit, když zjistí, že se současný trh může řídit více jak jedno století starými filozofickými myšlenkami. Například tou o nekonečném využití konečných prostředků.


 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
Harley-Davidson S 125 1948

Jednotu mnohostrannosti objevil liberální reformátor školství, humanista a osvícenec Wilhelm von Humboldt (1767-1835), a to nejenom v přírodě, nýbrž i v řeči. V té je podle něj možné s malým počtem písmen a konečným počtem slov vytvořit celý kosmos myšlenek… Podobně se jeví i obchodní model firmy Harley-Davidson, protože Američanům se stále znovu daří s novými kombinacemi stávajících dílů a výpůjčkami ze své vlastní historie (která mimochodem trvá už 107 let) vyvíjet nové modely, kterými lze lákat zákazníky.

 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
Old school: široké přední kolo, úzký blatník, malé světlo. Krááása!

Tak je to i s nejnovější kreací, jednoduše pojmenovanou Forty-Eight. Dárcem jejího vzduchem chlazeného srdce je Sportster 1200, který byl přestylizován na bobber pomocí nejnutnějšího minima – širokého předního kola, úzkých řídítek, zdánlivě chybějícího zadního světla, spousty černé a nízko umístěného sedla. Bobber, tak se v mezi milovníky V motorů nazývá styl z časů po druhé světové válce. A tohle funguje, protože krátký, plochý a přikrčený model Forty-Eight dokáže zaujmout, už když stojí.



Za své jméno děkuje nejdůležitějšímu a zároveň nejvíce rozporuplnému atributu, totiž nádrži o obsahu 2,1 galonu (7,95 litru) nazývané Peanut (oříšek). Právě tahle nádrž zahájila svou kariéru v roce 1948 jako zásobník paliva modelu Harley-Davidson S 125. A ten nebyl ničím jiným než kopií motocyklu DKW RT 125, jehož konstrukční plány získali Američané po válce v rámci reparací.
 
 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
  
 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight   Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight   Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight

New school: Hi-tech kombinace diodového světla zastane funkci blikačů i brzdového a koncového světla

Vzhled drobné nádrže umí přesvědčit, zato o funkčnosti panují mírné pochyby. Při spotřebě 5,1 litru benzinu se již po 120 kilometrech rozsvěcuje kontrolka paliva a nejpozději po dalších 30 kilometrech už nezbývá než tlačit… Řidič ale bude přestávkou nejspíše potěšen. Pozice sezení totiž sice vypadá skvěle, ale na tence čalouněném sedle ve výšce 705 milimetrů už to po nějaké době tak skvělé není. Jezdec sedí jako přibitý, nohy daleko vepředu na širokých stupačkách, ruce rovněž velmi vpředu na nepříliš širokých řídítkách. Sedací partie se hlásí brzy a bolestivě.

 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight


Ale do té doby si jezdec na bobberu užívá nekonečných beatových variací, tvořených nevelkým počtem prostředků, jako je bublání V2, jejích příjemných vibrací, rázného zacvakávání pěti rychlostních stupňů a rázů, které přenáší podvozek hendikepovaný extrémně krátkými dráhami odpružení (vpředu 92, vzadu 54 milimetrů). Inspirace jasně leží v blues nebo rock’n’rollu, podle nálady. Jak je u Harleye obvyklé, také Forty-Eight je pestrou směsí technických vychytávek, jako jsou zadní blikače, které přebírají i funkci koncového a brzdového světla, a podivností, jakými jsou šrouby, které by člověk očekával spíše na zemědělském stroji.

 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
Sedím, tedy jsem. A cítím se opravdu skvěle. Po delší době je to ale dost vyčerpávající…

V každodenním provozu vyžaduje Forty-Eight ochotu ke kompromisu. Pod řídítky umístěná zrcátka vyžadují choulostivé nastavení, pokud chce člověk místo vlastních kolen vidět také provoz vzadu. Rovněž vadí jen omezená volnost náklonu. Kvůli krátkým drahám odpružení začínají stupačky škrtat o asfalt již při nevelkých náklonech. V pravých zatáčkách by se raději neměly vyskytovat vlny na vozovce, jinak se nepoddajný přední tlumič výfuku postará o nechtěnou změnu linie jízdy a pořádnou injekci adrenalinu. Ale řidiči Harleyů jsou zpravidla klidní chlapíci, i když Forty-Eight se v případě potřeby dokáže rozjet až na 190 km/h. Za hranicí 120 km/h však zábava končí, protože od té chvíle reaguje podvozek na impulzy z řídítek nebo z nerovné silnice dosti neklidně. Zatáčkovité silnice ale stroj se širokými koly zvládá dobře, samozřejmě za předpokladu dobrého povrchu. Ve špatném terénu jsou naopak pružicí jednotky velmi rychle na konci svých sil. A brzdy? Má je a také stroj zpomalují. A to stačí.
A tak i Forty-Eight svým způsobem odpovídá Humboldtově myšlence:  S omezenou funkčností dokáže těm, kdo jsou schopni ji akceptovat, připravit nekonečnou radost z jízdy. A ani cena 10 395 eur není nadměrně vysoká.             . .

 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight

 Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight   Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight    Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight   Motocykly Harley-Davidson Sportster Forty-Eight


Závěr



Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 7/2010
MOTOCYKL 7/2010






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Sportster Forty Eight
Technické informace:
Objem motoru 1200 cm3
Výkon 49 kW při 5700 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 3200 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: