MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Srovnávací test


 Honda CB 1000 R vs. Yamaha FZ1


+++ OPERACE SOMMERZEIT +++


 Přiznám se, že nakedy nikdy nebyly má krevní skupina.  Jak se ale nakonec ukázalo, kvůli jednomu z této dvojice bych klidně podstoupil i bolestivou transfuzi krve.


 

Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Vždy jsem si myslel, že je Yamaha FZ1 na hřišti silných naháčů tím nejnudnějším a nejšedivějším hráčem. Můj názor se moc nezměnil ani při prvním seznámení s tímto bikem, když v záplavě motocyklů ze stejné stáje stál zapadlý v rohu a nevzbuzoval žádnou velkou pozornost. Byl v bílé barvě a svými rozměry nedával ani v nejmenším najevo, že jde o litrový motocykl, jen široká zadní pneumatika prozrazovala cosi o síle a rychlosti. Vzhled není všechno, vzhled je jen jedna strana mince, ale ani zahraniční srovnávací testy nikdy nepasovaly tento bike na vrchol kategorie nakedů - vždy se našel někdo, komu se nezdál nárůst a průběh výkonu řadového čtyřválce. A tak vítězství bralo tu jednou Tuono, tu jednou Speed Triple, poté i Duc Streetfighter… a Yamaha tak v očích veřejnosti působila jen jako z kapot vysvlečená R1 v levnějším provedení. Ale, to, že bike nevítězí ve srovnávacích testech ještě neznamená, že by byl špatný. Třída velkých naháčů je nabitá a FZ1 přeci zůstává tím nejvýkonnějším litrovým nakedem na této planetě!

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Vodou chlazený dvacetiventil Yamahy FZ1 musíte nechat prohřát na provozní teplotu, za studena funguje velmi hrubě.
Design FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Pár slov o designu, podle někoho už možná slov zbytečných – co také nového napsat o vzhledu biku, který je tu v takřka nezměněné podobě téměř pět let? Bílý lak FZ1 skutečně sluší, dominantou stroje je široká nádrž, přední světlomet, motor a zadní pneumatika a´la balon. Líbivý design i v roce 2010 má jednoho jmenovatele – MV Agustu Brutale, ze které v roce 2004 čerpal již model FZ6. S nadsázkou řečeno byly kromě MV Agusty naháče té doby vlastně jen o kruhovém tvaru světlometu a o klasické stavbě. Pokud jde o nějaké motorce říci, že její jezdec jede na motoru, pak je to právě případ FZ1. Líbí se mi to – mohutný řadový čtyřválec-dvacetiventil ukazuje téměř vše ze své krásy a když se zadíváte na poměr jeho velikosti ku zbytku motocyklu, pak vám musí být jasné, že t Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1ahle motorka prostě musí jet jako čert! Je to svalovec - líbí se mi provedení zadní vidlice, líbí se mi výfuk na pravé straně, líbí se mi zpětná zrcátka. Ukazatele směru a modul pro uchycení RZ bych vyměnil za modernější díly menších rozměrů. V roce 2006 by design FZ1 akční a osvěžující, dnes jej můžeme považovat za lehký nadprůměr.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


První kilometry s FZ1 Motocykly Yamaha FZ1 2008

Nasedám a prvním potěšitelným zjištěním je nízká výška sedla, která mě v letních vedrech nabila pocitem bezpečí - v případě kolapsu organismu stačí jen položit na zem celá chodidla a dát si rychlý oraz. Nádrž jezdcovi pořádně roztáhne nohy a to je asi tak jediné, co vám vezme iluzi, že nesedíte na jednoválcovém funbiku typu MT-03. Jízdní pozice mi vyhovuje, lehce přihrbený akční posaz k takovýmto strojům patří. Řadím za jedna - žádné překvapení se nekoná, všechno je jak má být, ale to mě jako majitele jiné Yamahy moc nepřekvapuje. Ale, po chvilce jízdy začínám mít pocit, že tahle FZ1 tak trochu tlačí na pilu. Krátký rozvor, převod a síla motoru se starají o to, aby byla celá přední část motocyklu neustále přizdvihávána. To mě velice bavilo, neboť máte z motocyklu v každé minutě pocit, že je to skutečný tahoun a síly bude dost pro všechno. Zprvu mi vadí relativně úzká řidítka, což je ostatně vytýkáno víceméně všem japonským nakedům už pěknou řádku let. Jenže na FZ1 zjistíte, že ta motorka zatáčí dobře i s nimi a více než pákového efektu řidítek se naučíte využívat své nohy - stroj lze dobře vodit do zatáček za pomoci vnitřní strany stehen. Když pak v serpentinách nebo ve městě nabudete dojmu, že se s motorkou všude vejdete a všude protáhnete, pak je myslím, kritika užších řidítek zbytečná.


 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
 
  Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
 

Motor a jízda
 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
 
Po pár kilometrech poznávám největší slabinu Yamahy FZ1, a tou jest stagnace výkonu jejího motoru v nízkých otáčkách. Při rozjezdu se to projevuje tím, že ta motorka do cca 3500 1/min zrychluje jako šestistovka. Netrvá to ale dlouho a FZ1 začne táhnout jako ďas, až by mohl tento výkonový skok někoho vylekat.  Ze semaforů jsem vyjížděl pouze jako páprda, nebo odlétával s odlepeným předním kolem - jako by nebylo nic mezi tím. U naháče určitě nežádoucí vlastnost, kterou si začnete plně uvědomovat až při vyjížďce s kamarádem na jiném litrovém motocyklu. Inženýři Yamahy mohli obětovat nějakého koně ze špice na posílení zátahu od volnoběhu… Jak se ale ukázalo, podobným propadem disponuje i dárkyně motoru – Yamaha YZF-R1 z roku 2004, kde je podobná „díra“ o zhruba tisíc otáček za minutu výše. U superbiků dřívějších let by to byl běžný jev, u superbiku nové generace už je to považováno za nedostatek. R1 2004 ale vyvažuje tento propad (ovšem ne tak výrazný jako u FZ1) skvělým řízným zvukem a velmi rychlým přechodem do vyšších otáček.

 

       
-_-       Není Japonec jako Japonec, jak by si někdo mohl myslet.       -,,-             


Když jsme se dostali ke zvukovému projevu motoru, tak právě zde nastává ta správná chvíle uvést, že díky soundu bych asi výše popsaný nedostatek Yamaze FZ1 odpustil. Za pískání pohonu vačkových hřídelí mě doslova nakazilo to hlasité nadechnutí vycházející z airboxu pokaždé, když prudce vezmete za plyn. Ono duté a hrozivé „uuouu“ jako by snad ze své tlamy vypouštěla obrovitá mořská obluda… Tento pocit ještě umocňuje fakt, že pokud nepatříte k jezdcům dívajícím se za jízdy před přední kolo, pak nevidíte ve vašem zorném úhlu z motocyklu prakticky nic: Nevidíte zrcátka, nevidíte budíky, zůstává tu jen ten pocit neviditelné síly, ten pocit, že jedete na oddychující bestii, kterou pevně svíráte za její ocelové rohy. Ještě jsem nezmínil, jak agregát FZ1 funguje nad 7000 1/min – nad touto hranici se dá již označit jako opravdu výkonný. Mou soukromou testovací rovinkou, kterou jsem minulý týden prosprintoval s XT 660 a za tu dobu si stihl odzpívat polovinu české hymny, prolétla roztočená FZ1 za… tři vteřiny!!!  Asi bych se měl vystříhat podobných slov, ale byl to prostě strašlivě fajn zážitek. Tohle je ryzí superbike bez kapot! Ty koně tam jsou a kdo má velkou kuráž, bude je pořád škádlit.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

###

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


Krátké srovnání s Yamahou R1 2004 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Když už jsme si k FZ1 přizvali i Yamahu R1 2004 (zánovní motocykl, najeto jen 10 tisíc km), pojďme se podívat, v čem spočívají další rozdíly mezi těmito stroji. Na R1 se mi mnohem lépe dařilo řadit rychlosti, byl to jeden proces šlapající jako po másle. U FZ1 to bude chtít nějaký čas, než dostanete cit a ten správný řadící grif. S R1 byla jízda klidnější, méně uškubaná. Při jízdě v serpentinách jsem nepocítil výhodu funbikového posazu a řidítek u nakedu, R1 mi dokonce přišla v utažených zatáčkách o něco zábavnější a čitelnější, což bylo docela překvapení. A proč to neříct na rovinu - špičkový superbike z roku 2004 prostě funguje lépe než FZ1 2010.
  Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
FZ1 se projevuje dutým a brumlavým zvukem, R1 vytrubuje do světa sportovní řezavý zvuk a popráskává si z výfuků pod sedlem spolujezdce. Ani v jednom případě se nedá hovořit o čtyřválcové nudě, to tedy v žádném případě nedá. Na dlouhých rovinkách erjednička naháči ujede, na běžných silnicích budou hrát tyto dvě sestry vyrovnanou hru. Na FZ1 to chce pevnější ruku, jinak vám bude po silnici lítat sem a tam. Ještě jeden poznatek: S FZ1 jsem měl pocit, že sedlám MV Agustu Brutale. Často jsem snil o tom, jaká by byla jízda s litrovou MV Agustou Brutale, teď už ale snít nechci – Yamaha FZ1 mi japonským způsobem splnila jeden z mých snů a Agusta mě již tak nezajímá. Každý sen ale něco stojí, model 2010 bez ABS se prodává za 280 tisíc Kč, mechanicky identické modely 2009 jsou k mání za příznivých 250 tisíc Kč. 

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


Přijíždí Honda CB 1000 R.
 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Aha, "velký Hornet", jak ten může vedle surové FZ1 obstát? O 25 koní nižší maximální výkon, pověst hodného motocyklu, o jeden centimetr užší zadní pneumatika – tady se bude hrát na agilitu a velkou použitelnost. Použitelnost možná pro každý den. Uvidíme, Yamaha FZ1 ve mně zanechala dobrý dojem, i když tak trochu poznamenaný právě srovnáním s R1 2004.


 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
 
  Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


CB 1000 R je sci-fi. Být sci-fi je fajn.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
CB 1000 R jsme měli k dispozici v edici XESS (eXtreme European Streetfighter Styling aneb když se look od italského úpravce Rossocromo promítne do sériové výroby) ve speciální červené barvě. XESS zaujme také až ke stupačce řidiče lakovaným rámem a bohatší grafikou kapotáží. Co se designu týče, tuhle Hondu nemá smysl kritizovat – vypadá tak trochu jako ze sci-fi, ale možná za dva roky tak budou vypadat úplně všechny. Ne všechno sci-fi je ale hned špatné, například palubní displeje jsou nádhernou záležitostí. Otočte klíček do polohy On a za decentního pískání palivového čerpadla se na vás pomalu rozsvítí prostřední displej otáčkoměru, o cca jednu vteřinu později se rozzáří tachometr s teploměrem chladící kapaliny vlevo i odo, hodiny a palivoměr vpravo. Je to nádherný koncert, který můžete obdivovat tak dlouho než vybijete baterii Hondy úplně. Může to znít divně, ale při soužití s CB 1000 R můžete nabýt dojmu, že se skrze její kokpit musíte připojit třeba i na internet. Jak jsem později zjistil, tak na na internet se nedostanete, ale co víc - palubovka Hondy je na přímém slunci téměř nečitelná. Musíte si vzít zatmavené plexi nebo počkat na mrak, který by zakryl dotěrné sluneční paprsky. Budíky Yamahy nabízejí stejné množství informací, navíc dobře viditelných za každého počasí, nicméně s UFO provedením Hondy se to nemůže ani v nejmenším měřit. Už se těším na průjezdy noční Prahou, zejména pak na dlouhatánské tunely. 
     
     <<<  Je tohle motorka pro třetí tisíciletí?  >>>         


 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Zvláštní zmínku si zasluhuje letmo uložené zadní kolo, které tuto Hondu dotváří jako šperk a možná i za pět deset let bude CB 1000 R exkluzívní záležitostí ve stylu Ducati 916 a podobných biků. Rovněž tak i kraťounký výfuk CB je povedený a nekazí pohled na zadní kolo. Když vedle sebe postavíte FZ1 a CB 1000 R, rozdíly jsou vidět hned. Yamaha je jako by jí z kamene vytesali – surová a nakrknutá motorka, který ctí pravé tradice streetfighterů z devadesátých let. Tehdá se sundaly nebo rozbily kapoty a už tu bylo street. Honda jde svou vlastní cestou a celému biku se prostě nedá upřít jeho italský původ. Detaily jsou sladěné, např. led diody v přední čočce, palubní displeje i víka předních vidlic – to všechno je vyvedeno ve stejné modré barvě. Pro lepší kontakt je plechová nádrž v místě kontaktu s jezdcem potažena gumovým chráničem ve stylu celého biku. Madla spolujezdce jsou chytře zapuštěna do podsedlové kapotáže, která je i zespod krásně dotažená.  Nosný modul RZ je tenký, aby nečinil záď stroje na oko těžkopádnou. Ovládací prvky na řidítkách jsou stejné jako u CBR 600 RR, kde jsem je nedávno kritizoval. U CB 1000 R mi ale navzdory jejímu sci-fi designu vůbec nevadily, ovšem určitě by to šlo udělat i jinak. Je tu také místo pro majitele-úpravce. Ti si asi vezmou do parády ukazatele směru či nádobky brzdové a spojkové kapaliny. Zrcátka jsou podobná těm na FZ1, ovšem u Hondy jsou  Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1tak trochu k ničemu – za sebe vůbec nevidíte a pokud za vámi pojede kamarád na motorce, budete hrát pravou hru na slepu bábu. Chtělo to širší ramínka zrcátek, protože tady nepomáhají ani jezdcovy taneční kreace a pohyb rameny. Toť jediná větší kritika, jinak je vše uhlazené, nikde nic netrčí a neruší hladkost linií tohoto motocyklu. Je tohle motorka pro třetí tisíciletí?



###

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
 
  Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


Můžeme srovnávat (?)
 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Ale jistěže můžeme. On totiž vážně není Japonec jako Japonec, jak by si mohl někdo myslet. Řečí čísel: rozvor 1445 u Hondy a 1460 u Yamahy. Výška sedla je u Hondy s 825mm o jeden cm vyšší než u FZ1. Obě jsou na tom tedy dost podobně, Honda má ale jednu výhodu – již několik let opěvovanou centralizaci hmoty. Při letmém pohledu vypadá CB 1000 R jako šestistovka. Když naskočíte do jejího sedla a zatřesete s ní, situace se rapidně změní – tohle snad není ani šestistovka, to musí být stopětadvacítka! Opravdu, velký Hornet je tak vychytaný stroj, že z něj máte právě takový pocit. Celý tento dojem dotváří nádrž, jež je v oblasti kolen tak vyklenutá, že je máte téměř u sebe. Je to úplně něco jiného než u Yamahy – pro manipulaci na místě je Honda o 50% lepší. Navíc mám pocit, že tvořím důležitou součást těžiště motocyklu. Tohle je motorka pro třetí tisíciletí.


 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1


Můžeme vyrazit
 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Nastartuji a vyrážím. Až teď si uvědomuji, jak vlastně motorFZ1 špatně fungoval, než se zahřál na provozní teplotu. Byl hrubý a nechtěl se prokousat ani z těch nejnižších otáček. To Honda nezná, ta je sametová hned po cvaknutí startéru. I při jízdě se potvrzují všechny ty dobré předpoklady Hondy. Tenhle motocykl se vede snadno a sám. Ajaj, já si zapomněl v garáži doklady! Musím se tedy hned otočit a zvyknuvší na FZ1 si najíždím pěkně ze široka. Úplně zbytečně – s Hondou se otočíte na pětníku. Ten rejd a pocit při otáčení je prostě mnohem lepší než u Yamahy. Pár kilometrů jsem se snažil skrývat své nadšení, ale s přibývajícími kilometry jsem si stále více uvědomoval, že tahle motorka dělá vše podle mých představ. A možná i lépe. Jestli nepatříte k odpůrcům motocyklů značky Honda, pak jste právě našli svůj vysněný bike. Přesně takový, o jakém jste si vždy snili, teď je tu motocykl, který se řídí pouhou vaší myšlenkou. Bez přehánění.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Kamarádka CB 1000 R: Ten pocit, že někdo ušil stroj přímo pro vás (175cm, 75kg), ten je k nezaplacení. Zvažoval jsem její únos...

Chvilky radosti s CB 1000 R nebyly věčné. Ve dnech mé velké motocyklové radosti začaly z nebe padat proudy vody. Jsem otrlý, ale v tomhle se vážně jezdit nedá. Musím počkat, až naprší a aspoň trochu uschne. Právě nyní je slušnost uvést, že jsme měli v testu Hondu CB 1000 R s ABS, Yamaha byla bez tohoto systému. Honda, ač zatížená ABS (10kg navíc) ale stejně působí jako o padesát kilogramů lehčí motorka než Yamaha. Brzdy obou dvou strojů jsou silné a plně odpovídají výkonu motoru i pohotovostní hmotnosti. U Yamahy je navíc brždění doprovázeno velice líbezným zvukem.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Jízda: Tady nemá cenu hledat chyby. Nebýt občasného zařazení falešného neutrálu, dalo by se hovořit o dokonalosti.

###

    
      FZ1 je silný motocykl se vším všudy a občas by mohl zle kousnout...       


Tak budeme jezdit v dešti.

Počasí se ale neumoudřilo a pro tyto deštivé dny sahám stále více po Hondě. Tu prostě rychle vysoukáte z garáže, nasednete, nastartujete a upalujete do světa (klasická Honda). Navíc, jak se ukázalo, to její ABS funguje dokonale a tak jsem jízdu v dešti začal považovat za nesmírně zábavnou. Opravdu nevím, jak bych měl tenhle systém nachytat na vážkách, a pokaždé když potřebuji na vodě rychle zastavit, také vždy rychle zastavím.

Skoro se mi zdálo, že je CB 1000 R dokonalé, až najednou přišlo protočení plynu naprázdno a… co se stalo? Asi jsem nebyl při řazení nahoru dosti důsledný a vypadla mi rychlost. To se stává. Za testovacích 800 km se mi to u Hondy stalo asi šestkrát – vypadla mi rychlost nebo jsem zařadil falešný neutrál. To Yamaha nezná.

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
V zatáčkách se klidně můžete kroutit jako paragraf, Honda CB 1000 R si najde ideální stopu i bez vás.
 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Až na tento vroubek mi ale převodovka Hondy sedla mnohem lépe. Má krátké dráhy řazení a vy to tam vlastně pálíte jako o život, až máte pocit, že neřadíte, ale že si jen na řazení hrajete.  Je to perfektní pro výjezdy ze zatáček, napráskáte to tam až na šestku a neztratíte ani vteřinu. Takhle jsem si vždy představoval převodovku snů. Občasný falešný neutrál vám radost vážně nesebere. Nekoná se ani u Hondy běžný „kovový“ přechod mezi prvním a druhým stupněm. Dobrá práce.
 
Honda je ten nejlepší litr, na kterém jsem měl kdy tu čest vyrazit do města. Nízko položené sedlo, pocit muší hmotnosti, skvělá ovladatelnost a bleskově reagující motor vás přenesou na krásnou přímořskou silnici i v ohavné šedi velkého města. Tady jste prostě nepolapitelní. Jednu špatnou vlastnost si začínám uvědomovat až při přejezdu tramvajových kolejí. Plynová rukojeť a motor jsou v dokonalé souhře – kolik si přidáte, tolik ihned máte na zadním kole, reakce je rychlá, ale není ucukaná. A právě když přejíždíte nerovnosti, tak se ucukanou stává. Ta pravá ruka vám prostě začne poskakovat a vy si nechtíc přidáváte a zase hned zaklapnete plyn. Existují dvě řešení – můžete ony muldy přefrčet na plný plyn, nebo plyn naopak pustit a přejet výmoly setrvačností. Brzdná síla motoru není největší, takže vás to ani nijak nezpomalí.  

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1
Když dojezdil, tak mi ten chlapík sdělil, že je CB 1000 R mnohem lépe ovladatelná než jeho bicykl.

Na závěr si nechávám zátah hondího motoru. Ten je prostě lahůdkový a plně koresponduje s podvozkem japonského stroje. Silný, ale nezáludný, pro nezkušené i ostřílené borce. Táhne v celém otáčkovém spektru a za plynem jde hned, bez prodlevy. Po 125 koních, které tento sametový silák nabízí, si můžete jednoduše sáhnout snad všude a budete rychlý střelec i pět minut po tom, co jste poprvé naskočili sedla. Vůbec bych se nebál CB 1000R půjčit začátečníkovi, pokud ovládá základy práce se spojkou a plynem, nemůže se mu nic stát. Abych se přesvědčil, vyzkoušel jsem si zpackaný rozjezd s otáčkami na cca 6000 1/min a spojkou puštěnou tak rychle, jak to jen šlo. Motorka si jen lehce nadskočila a jela dál. S ABS je to ideální bike úplně pro všechny. Jen na jednu věc bych chtěl upozornit: Zvuk motoru je velice umírněný a sání dokonale utlumené, spolu se samozřejmostí s jakou CB 1000 R provádí všechny jízdní úkon Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1y, by časem mohla dostavit jistá nuda, a vy začnete toužit po hrubějším streetu, např. s dvouválcovým motorem. Cena námi testované verze činí 289 900 Kč, motocykl bez ABS stojí 265 000 Kč a loňský model seženete za 239 900 Kč.  

Honda CB 1000 R nabízí perfektní pocit akce i bezpečí při průjezdu zatáčkami, téměř perfektní motor, skvělou ovladatelnost a manipulaci s motorkou. Vyladěné detaily a technickou vyspělost. Tohle je motorka pro třetí tisíciletí!

 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

Závěr


I když má FZ1 o 25 koní vyšší maximální výkon, na běžné silnici Hondě prostě neujede. FZ1 je silný motocykl se vším všudy a nějak jsem z té holky měl až pocit, že by mohla občas zle kousnout a já to buďto ustojím, nebo mě to bude velmi bolet. CB 1000 R je, co se vývoje týče o generaci dál a kromě jezdců vyššího vzrůstu jí mohu doporučit úplně všem. Téměř dokonalá motorka pro každodenní jízdu, co víc ještě chtít? Honda je můj vítěz i má krevní skupina. Yamaha by měla do FZ1 přinejmenším vsadit motor z R1 2009, aby se vrátila do hry v plné parádě.

Díky funbikovému posazu a ovládání vám obě dvě dávají těžko definovatelný pocit jízdní pohody, tady ale číhá jedno nebezpečí: Nesmíte myslet na to, že jedete na litrové motorce, jinak si jízdu naplno neužijete. Zároveň byste ale neměli zapomínat na to, že jedete na litrové motorce. Ďábel nikdy nespí a u FZ1 to platí dvojnásob!       . .




 Motocykly Honda CB 1000 R kontra Yamaha FZ1

 
 Yamaha svítí jak do dálky, tak i do šířky – dobře si  nasvětlíte vyplašenou zvěř, která by se vám jinak  stoprocentně připletla pod kola. Od Hondy jsem očekával podstatně větší výkon světlometu.

 Honda má praktická madla spolujezdce, při brzdění máte obavy, že urvete celou podsedlovku, ale ono se to ani nehne. Za deště nedoporučuji – přesně sem létá většina nečistot na spolujezdcovy bílé rukavičky.

 Honda má stavitelnou páčku spojky, Yamaha ne.


 Yamaha má funkční zadní blatníček, u Hondy létají nečistoty všude možně.

 Honda má stylově zpracovaný stojánek, který je ovšem v místě kontaktu se zemí tak úzký, že mimo asfaltové či betonové plochy riskujete pád motocyklu na levý bok.

 Yamaha má zbytečně dlouhý stojánek, je velmi obtížné najít místo, kde nebude motorka přepadat na pravý bok.

 Yamaha má skvěle přístupný sekundární řetěz – skvěle se maže, stačí jen dvě malá popojetí.

 Jsou to rychlé nahaté motorky, proto nepřekvapí vyšší spotřeba paliva - s Hondou i Yamahou jsem tankoval po 180 km, protože to už mi palivoměr ukazoval poslední dílek a já měl strach, že nedojedu.
 


 






Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha FZ1
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 110 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CB 1000 R
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 92 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 99 Nm při 7750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha YZF-R1 2004-
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 128 kW při 12500 ot/min
Točivý moment 107 Nm při 10500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: