MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Multistrada 1200 S

Představení


 Ducati Multistrada 1200 S

::: Všechno nebo nic :::

Rozhodně nejde o všechno, ale jde o hodně – říká Ducati. V každém případě jde o budoucnost. A k té by měl vést motocykl, který možná neumí všechno, ale přesto umí zatraceně hodně. Proto si zaslouží jméno Multistrada. 


 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S

Jak asi budou vypadat motocykly v roce 2020? Budou mít ještě spalovací motory? Určitě! Budou nacpány elektronikou? Zcela jistě. Patří budoucnost všestranným multibikům, jenž jsou vhodné pro téměř každou situaci? Uvidíme… Pokud by to šlo podle Ducati, mohl by už nyní jediný motocykl v garáži pokrýt veškeré potřeby. Nová Multistrada 1200 S se totiž stisknutím tlačítka mění v závodní nebo cestovní stroj, v žihadlo do města nebo do terénu.

 
Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
Vlk v rouše vlčím: Multistrada své sportovní geny neumí a nechce zapírat!

Tento všestranný charakter moderního multitalentu vymysleli italští konstruktéři, kteří různá nastavení motoru, podvozku a asistenčních systému zahrnuli do čtyřech jízdních režimů, mezi kterými lze okamžitě přepínat. Řidič tak může v případě potřeby na řídítkách okamžitě volit mezi režimy Sport, Touring, Urban nebo Enduro. Palubní elektronika se během okamžiku postará o odpovídající výkon a příslušnou reakci vidlicového dvouválce, o potřebné nastavení podvozku a podpůrné zásahy kontroly trakce. V principu se nejedná o žádnou revoluci, jednotlivě tyto možnosti nastavení již k dispozici jsou. Ale Ducati je poprvé sloučila pod jednu střechu ve variantě S modelu Multistrada – a především je logicky zkombinovala.


 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S


Na podvozku se upravuje tlumení a předpětí – například proto, aby se v režimu Enduro zvětšila světlost. Ale také pro přizpůsobení předpětí při různém naložení stroje, protože kromě čtyř jízdních režimu lze ve druhé úrovni ještě zadat hodnoty úrovně zastížení, tedy řidič sám, se zavazadly, se spolujezdcem nebo s obojím.
 
 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
Ochrana: Masivní hliníkové plechy pod motorem něco vydrží, říká Ducati – a je tomu tak.

###

To zní náročně
a také vývoj takový byl. Ale řidič to má snadné, jednoduše nastoupí a jede. Alespoň pokud má po ruce klíček. Ten při přiblížení na dva metry automaticky odblokuje zapalování. Při zapnutí také palubní počítač odblokuje zámek řídítek a stroj je možné bez dalších zásahů nastartovat. To je vysloveně praktické.

 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S


Se starou Multistradou nemá novinka vůbec nic společného. V protikladu k ergonomické svébytnosti mnoha jiných italských modelů tady vše sedí a pasuje, od zalomení řídítek až po sedlo. A co je skoro zázrak, v zrcátkách je dokonce vidět provoz vzadu – tak tohle je pro jezdce na Ducati nová zkušenost. Kromě toho je díky servomechanice ve spojkovém koši netypicky lehký chod spojky, která vyniká dobrou dávkovatelností! Na rozdíl od modelu Ducati 1198 je spojka v olejové lázni.

 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
S chutí po zadním – tomu nedokážou zcela zabránit ani standardní kufry ani režim Touring.

Poslední krátká kontrola displeje, který poskytuje neuvěřitelnou spoustu informací, přídavný displej diskrétně hlásí „Sport“. Pro začátek jízdy na nové Multistradě to jistě není nevhodný program, zvláště když přilnavé silnice při prezentaci na Lanzarote slibují spoustu zábavy. V dané konfiguraci – kterou je mimochodem možné natrvalo libovolně přeprogramovat podle požadavků řidiče – je utažené tlumení a nastavená agresivní reakce motoru. Výkon zde samozřejmě není omezen. Při plném otočení rukojeti plynu se tedy prostřednictvím systému ride-by-wire naplno otevřou i škrticí klapky, což znamená špičkový výkon 150 koní, tedy přibližně o 20 k méně než u supersportovních modelů. Zato je k dispozici více točivého momentu ve spodní polovině rozsahu otáček, čehož se dosáhlo mnoha mechanickými úpravami, třeba většími setrvačnými hmotami, zúženými sacími kanály a novými řídicími časy s překrytím ventilů zmenšeným z 41 na 11 stupňů. To je úhel otáčení klikové hřídele, během kterého jsou současně otevřeny sací a výfukové ventily. Menší překrytí sice znamená nižší špičkový výkon, ale větší točivý moment a čistější spalování.





###

Nová Multistrada řádně zabírá už od volnoběhu, na každé pootočení plynu reaguje vystřelením vpřed, také na dvojku se přední kolo téměř nedá udržet na zemi. Motor běží odspodu nejenom silněji, ale i kultivovaněji než sportovní verze, aniž by přitom zapomněl, kde jsou jeho kořeny. Tahle chuť akcelerovat a vytáčet se přechází i na jezdce. Multistrada však svou sílu nedemonstruje tak hlasitě jako 1198, oba krátké koncové tlumiče jsou zdrženlivé navzdory výfukovým přívěrám.

 Motocykly Ducati  Multistrada 1200 S
V centru ovládání: Na konci řídítek se volí program dne.

Podvozek s prvky Öhlins reaguje citlivě, poskytuje vynikající odezvu, při zatáčení na hrbolaté vozovce však působí trochu nepoddajně. Rychle tedy přepínáme na program „Touring“ – s jasně citelným úspěchem. S více otevřenými ventily tlumení jsou tvrdé rázy absorbovány lépe a motor jde nyní za plynem znatelně měkčeji, v oblasti částečného zatížení nereaguje tak dravě.

 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S

::: Žádná hračička: Pouze verze S má elektronicky nastavitelné prvky odpružení Öhlins. ::: Pěkné: Přední tlumič hluku mizí v kolem něj tvarované kyvné vidlici, viditelné jsou pouze krátké koncové tlumiče. Čelní kapotáž lze ručně výškově nastavit. :::

Kousek za skalním výstupkem náhle stojí cestovní autobus. Je tedy třeba vyhodit kotvu, což by díky vynikajícím brzdám Brembo a ABS neměl být žádný problém. Ale již daleko před hranicí zablokování něco v elektronice reguluje – hm, to bude těsné. Podobně jako u kontroly trakce, která někdy zasahuje podivně, je pro nás chování ABS hádankou. Technici zřejmě chtěli bezpodmínečně zabránit saltu vpřed a detekci překlopení nastavili na velmi brzkou reakci. Slabou útěchou je skutečnost, že ABS lze vypnout, to však nelze naprogramovat natrvalo.

###

Ve zdraví jsme zpátky ve městě,
program „Urban“ nastavuje ventily na optimální elasticitu a trochu snižuje zadní část. A omezuje výkon na rovných 100 koní! Ducati však kvůli tomu rozhodně nepůsobí jako slabá na prsa. Při startu na semaforech i nadále mohutně akceleruje, protože točivý moment zůstal zachován.

 Motocykly Ducati  Multistrada 1200 S
S kabelovým přípojem: Servomotory uvnitř trubek vidlice regulují tlumení. 

Jako poslední zůstává program „Enduro“. Sedí vůbec k tomuhle žihadlu? Ducati tvrdí, že ano. Speciálně pro model Multistrada zadala Ducati firmě  Pirelli výrobu pneumatik se zesílenou kostrou, takže vzhůru do divoké krajiny. Dlouhá štěrková cesta směrem na pláž jistě není žádnou tvrdou prověrkou, ale jistě prvním ukazatelem. Získat rychlost však není úplně jednoduché. Neustále zasahuje kontrola trakce (dále jen KT), ačkoli v poloze dva by nyní měla povolovat velký prokluz. Při rychlosti 80 až 90 km/h se KT zřejmě vypíná, protože zadní kolo se náhle začíná nemilosrdně protáčet…
 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
Město, krajina, řeka a ještě víc: Čtyři jízdní režimy jsou nastaveny z výroby, lze je však individuálně přeprogramovat.

Hopla – z ničeho nic se před námi objevuje pořádná terénní vlna. Takže odlehčit přední kolo a s chutí do toho. Ochranný plech kolena výfuku dělá natvrdo díru do země.
 

Opravdovým terénním strojem Ducati není, zvláště pro „trialové“ nasazení jí chybí světlost, jakou poskytuje BMW GS. A také přední 17palcové kolo není pro tyto účely ideálním řešením. Přesto schopnosti Multistrady v terénu překvapují. I když se vlastně není čemu divit, vždyť už její předchůdkyně zvládala mírný off-road s velkým přehledem.

 Motocykly Ducati 
Multistrada 1200 S
Nové měřítko: Připravena k jízdě váží Multistrada 220 kilogramů! Šok pro konkurenci?

Nová Multistrada toho tedy umí hodně, všechno však jistě ne. Italům se ale přesto podařilo vytvořit nový druh motocyklu. Supersportovní funbike s fascinujícími, progresivními možnostmi, jenž se určitě hodí i na cestování, v srdci však zůstává sportovním bikem. A tak je stále věrný původní filozofii Ducati: všechno nebo nic!        . .

 Motocykly
 Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S Motocykly Ducati Multistrada 1200 S
 

Nejrozsáhlejší možnosti nastavení
Nízká hmotnost 220 kg
Motor má ohromný zátah
Paket Touring s kufry a hlavním stojanem


Vysoká cena verze S
ABS a kontrola trakce někdy regulují nejasně
Pro terénní použití omezená světlost


Závěr




WALLPAPER KE STAŽENÍ:



Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 6/2010.
MOTOCYKL 6/2010
 

 Motocykly Ducati Multistrada 1200 S







Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati Multistrada 1200 S
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 108,8 kW při 9250 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 7500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: