MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Sportovní endura : Husaberg FE 450, KTM 450 EXC, Husqvarna TE 450, Beta RR 4T 450, Suzuki RMX 450 Z

Srovnávací test


 Sportovní endura 

::: Endura na obloze :::


Kdo chce létat s velkými, musí nabrat pořádnou výšku! To platí i v endurovém sportu… A proto nová Beta a Suzuki chystají útok na Husaberg, Husqvarnu a KTM. 


HVĚZDNÝ HOST: PĚTKRÁT DIDI LACHER ::: Jen ten, kdo patří do první třídy (First Class), může během letu měnit stroje!



Už jen tohle číslo je působivé – a nejen pro znalce endurové scény. Na trhu je v současnosti celkem 14 výrobců, kteří se v královské třídě endur (v kategorii do 450 cm3) snaží bojovat o přízeň zákazníků (viz „Konkurence“ na poslední straně testu). Přesto si lví podíl na trhu rozdělují tři velikáni tohoto oboru: Husaberg, Husqvarna a KTM. A kdo si chce na endurové scéně udělat jméno, musí tuto trojici překonat.

Zatímco velcí výrobci terénních strojů se pro sezonu 2010 spokojují s modelovou péčí své osvědčené techniky, dva výrobci vstoupili do letošního roku o poznání ostřeji: italská Beta do aktuálního modelu RR 4T 450 implantovala zcela nový motor vlastní konstrukce (od roku 2005 montovala Beta do svých endur motory KTM), druhá značka, japonská Suzuki, slaví návrat do endurového sportu s očekávaným modelem RMX 450 Z. Takže dva rebelové proti etablovanému triu. Zbraně jsou tedy nabroušeny, obutí je shodné (Michelin Enduro Competition III) a terén ideální, místem setkání je španělské vnitrozemí. Vyschlá říční koryta, mokré lesní pasáže, motokrosové tratě – prostě pět ostrých mašin a jeden nekonečný off-roadový ráj!

 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura
Beta RR 4T 450 v akci.

     Beta RR 4T 450
     Od roku 2005 pošilhává trialový specialista, firma Beta, po endurovém sportu - a s dosavadní kombinací vlastních podvozků a motorů KTM zřejmě našla zalíbení v novém okruhu činnosti. Po pilotní fázi startují Italové s modely pro rok 2010 a mají k tomu jednoznačný důkaz: Od základu nový, vlastními silami vytvořený motor. Dvě nahoře uložené vačkové hřídele, hmotnostně optimalizované ovládání čtyř ventilů prostřednictvím vlečných zdvihátek a dva oddělené okruhy oleje pro motor a převodovku znamenají umístění tohoto jednoválce na vrcholu aktuální techniky endurových motorů. Konstruktéři z Florencie se zřekli pouze vstřikování a místo něj vsadili na osvědčený karburátor Keihin s plochým šoupátkem.

::: Beta RR 4T 450 ::: Novinka: Beta svou orientací vyplňuje mezeru mezi spíše endurovým Husabergem a spíše motokrosovým KTM. Především vlastní motor nastavuje nová měřítka kultivovaností chodu a ochotou k vytáčení.


To při jízdě v podrostu rozhodně nevadí. Právě naopak. Nadšení budí měkkost, s jakou lze s jednoválcem ve volnoběžných otáčkách jet v kluzkém terénu, výborný přechod do středních otáček a maximální otáčky 11 400 1/min, které jsou zároveň novou, nejvyšší hodnotou mezi endurovými motory s obsahem 450 cm3. A když se k famóznímu nástupu přidá minimální moment odporu, tedy malé vnitřní tření, přiměřené vibrace, převodovka s dobrým řazením, citlivě dávkovatelná spojka a v závodně orientovaném segmentu endur povinný elektrický startér, je výsledek jasný: Agregát Beta se – i bez vstřikování – rázem katapultuje do ligy šampionů mezi sportovními endury 450.

A dobře si vede i zbytek florentinského stroje. Z hlediska zpracování třeba velmi snadno knoflíkem ovladatelné odblokování sedla nebo inovativně z plastu vyrobená zadní část rámu. Při jízdě pak těší především pro endurové použití přesně vystižené naladění prvků odpružení. Tam, kde to je důležité – třeba na kamenitých cestách - pracuje vidlice Marzocchi a pružicí jednotka Sachs komfortně a citlivě, teprve na zcela rozbitých tratích nebo při motokrosovém nasazení se dostávají komponenty podvozku na své hranice. Mimochodem hranice: Větší piloti se ve srovnání s konkurenčními stroji cítí na Betě s vyššími řídítky výrazně příjemněji. Pro menší řidiče je však obtížnější přenést při jízdě v zatáčkách hmotnost na přední kolo. A malým i velkým vadí při jízdě v úzkých korytech rušivé vyboulení na levém krytu chladiče. Dáma z Toskánska však žádné další slabiny nemá, z hlediska brzd, ovladatelnosti a špičkového výkonu (53 koní) se drží ve vedoucí skupině, a tak nezbývá než konstatovat: Endurový sport je o jednoho špičkového atleta bohatší!


###

 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura
Husaberg FE 450

     Husaberg FE 450
     Jakoby na výšku sklopený motor, pod sedlo protažená nádrž a zadní část rámu tvarovaná z plastu - od roku 2009 nezůstal na kdysi tradicí zatíženém, dříve švédském stroji jediný šroubek na svém místě. I když technici bezpochyby dosáhli svého cíle – lepší ovladatelnosti díky centralizaci hmot – a na aktuálním vydání změnili jen drobnosti (zesílená ložiska klikové hřídele a převodová kola, větší přesazení vidlice), svůj charakter si stroj zachoval i po totální přestavbě. Naštěstí. Stejně jako dříve totiž FE 450 ztělesňuje původní myšlenku endur. Čím záludnější je terén, tím více pilot oceňuje pocit z jízdy, vzdáleně připomínající trialový stroj. Sílu motoru je možné dávkovat spojkou s nápadně snadnou ovladatelností, lehkým předním kolem přeskakovat stromy a velké balvany, s citem zatěžovat a odlehčovat zadní kolo – tak je třeba jezdit s tímto skandinávským strojem vyráběným u KTM. A když se něco nepovede? Nic se neděje, pak zabere výborně dávkovatelný motor a silnou trakcí vytáhne zcela v klidu stroj z nesnází. Jen jedno Husaberg nemá příliš rád: Pro motokrosové vložky je velmi citlivě reagující odpružení příliš měkké a vstřikováním napájený motor má jednoznačně jen malou chuť k vytáčení. Co zůstává? Ve svém základním zaměření, endurovém sportu, téměř bezkonkurenčně důsledný terénní motocykl, který novinka Beta poráží jen svým univerzálnějším motorem (jemnější reakce, lepší ochota k vytáčení). 


 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura Motocykly Srovnávací test: sportovní endura

::: Husaberg FE 450 ::: Královna v podrostu: Ať je její technika sebevíc inovativní a efektivní, jako třeba až pod sedlo protažená nádrž, v jádru si FE zachovává svůj tradiční endurový charakter.



 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura
Husqvarna TE 450

     Husqvarna TE 450
     Přední vidlice Kayaba (doposud Marzocchi), o 15 milimetrů kratší kyvná vidlice, větší přesazení vidlice a plastové díly s odlitým dekorem – s těmito změnami nastupuje do sezony 2010 Husqvarna. A se svým nezaměnitelným pocitem z jízdy. Trakce je tím, čím se tato italka pyšní. Je jedno, jak mazlavý je terén – stačí přidat plyn a vstřikováním zásobovaný motor s klidem sune stroj vpřed. Kola se přitom, také díky podpoře měkkého nastavení odpružení, doslova lepí za zem. Bohužel horší je to s obratností. Líný motor jezdci jízdu zrovna neusnadňuje, když chce pilot TE pomocí spojky a přidání plynu katapultovat stroj přes terénní schod. Téhle záležitosti nepomáhá ani rekordní hmotnost Husqvarny, která činí nemalých 122 kilogramů. A je-li terén rychlejší, nervují při vysokých otáčkách silné vibrace. Bývalý švédský stroj vyžaduje v terénu pevnou ruku a pro nadcházející roky pořádnou modernizaci. Již se proslýchá, že Husqvarna pracuje na nových koncepcích, u nichž by jako pohonná jednotka měl sloužit motor z BMW G 450 X.

::: Husqvarna TE 450 ::: Záležitost charakteru: TE se definuje jako vždy trakcí – v endurovém sportu jde o zásadní vlastnost. Ale vstřikování samo nestačí. Husqvarna naléhavě potřebuje modernizaci. 


###

 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura
KTM 450 EXC

     KTM 450 EXC
     Svět je oranžový – reklamní slogan KTM se alespoň na endurové scéně trefuje do černého, vlastně do oranžového. Tržní podíl více než 50 procent hovoří jasně pro koncepci modelů EXC. Pro sezonu 2008 kompletně přepracovaný závodní stroj se dočkal pouze silnějších převodových kol a o deset milimetrů níže umístěného sedla (zkrácená pružicí jednotka, hlava řídítek přivařena výše na rámu). Rakušané se přitom s KTM na rozdíl od endurové koncepce Husabergu jednoznačně orientují na příznivce motokrosu. Tuhé odpružení, temperamentní a ochotně se vytáčející motor, excelentní ovladatelnost a se 114 kilogramy nejmenší hmotnost ze všech sportovních endur 450 – tohle dělá z EXC královnu všude tam, kde je to opravdu náročné, tedy v rychlostních zkouškách. S ohledem na tyto přednosti lze prominout, že ovládání plynu a spojky klade v náročném terénu větší nároky na jemnou motoriku, než je tomu u modelů Beta a Husaberg. A nic to ale nemění na základním výsledku: V součtu svých vlastností představuje KTM v moderním endurovém sportu i nadále jednoznačnou referenci.

::: KTM 450 EXC ::: Jednou vítěz, vždycky vítěz? KTM si ještě stále může být jistá svou židlí šéfa mezi endury. Sportovní orientace, dobré zpracování a pěkné detaily přesvědčují – ale pozor! Beta se tlačí hodně dopředu…


 Motocykly Srovnávací test: sportovní  endura
 Motocykly Srovnávací test: sportovní endura Motocykly Srovnávací test: sportovní endura

::: Suzuki RMZ 450 Z ::: Žluté nebezpečí? Je třeba přiznat, že první vydání má ještě citelné rezervy. Přesto: RMX má jasný potenciál na víc – navzdory nekultivovanému chodu a enormnímu hluku…

     Suzuki RMX 450 Z
     Teprve druhý pohled prozradí, jak náročná byla přestavba krosové Suzuki RM-Z 450 na sportovní enduro. Elektrický startér, změněné vačkové hřídele, více roztažené převody, měkčí nastavení odpružení, zadní kolo o rozměru 18 palců, osvětlení a airbox pro výměnu vzduchového filtru bez nářadí, to vše svědčí o velkém nasazení žlutých pro comeback na poli endurového sportu. Ale – ruku na srdce – tohle enormní úsilí pilot z velké části nepostřehne. Vstřikovací motor Suzuki jde v nízkých otáčkách za plynem tvrdě a ovládací síla páčky je příliš velká na to, aby se v záludném terénu dala ovládat souhra sil. Dokonce ani ze snadné ovladatelnosti krosových Suzuki toho při celkové hmotnosti endurové verze 119 kilogramů moc nezůstalo. A to ani nemluvě o pekelné zvukové kulise (hlasitost při volnoběhu: 94 dB(A)!) standardního tlumiče výfuku, který lze na předpisovou úroveň ztlumit pouze doplňkovými díly – tím se ale možná poněkud vyhladí hrubý nástup v nejnižších otáčkách. Takže propadák? Ale kdepak: Navzdory všem změnám velmi sportovně nastavené odpružení poskytuje pro dravé nasazení na motokrosové trati největší rezervy v testovaném poli a pohonná jednotka má navíc v nízkých a středních otáčkách mohutný zátah. Přesnost řízení, brzdy i zpracování se také pohybují na nejvyšší úrovni, odhlédneme-li od staromódního mechanického pohonu tachometru. To vše nic nemění na skutečnosti, že pořádně zamíchat s polem prominentních endur Suzuki rozhodně nedokáže.
U Bety je tomu právě naopak. Italský stroj se v rekordním čase přiblížil lídrům trhu a v určitých ohledech je dokonce překonal. A to by mělo zapůsobit i na znalce scény.     




###


Závěr




Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 6/2010.

MOTOCYKL 6/2010






Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: