MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Supersportovní šestistovky 2009: Honda CBR 600 RR , Kawasaki ZX-6R, Suzuki GSX-R 600, Triumph Daytona 675, Yamaha YZF-R6

Srovnávací test


 Supersportovní šestistovky


Teď už toho ale bylo dost – řekli si u Kawasaki. Je čas na něco nového, třeba na vítězství kompletně přepracované ZX-6R ve srovnávacím testu supersportů. Ale ani konkurence nezahálela, a Honda dokonce přišla se sportovním ABS.




Člověk by se musel dlouho probírat archívem, aby našel poslední vítězství ZX-6R v její třídě. Dokonce velmi dlouho – až do jara 2001. A i tohle vítězství platí jen omezeně, protože tehdy byli v testu šestistovek dva vítězové. Na nejvyšším stupni stála vedle z dnešního pohledu buclaté ZX-6R také turistická Honda CBR 600 F. A tím to také skončilo. Pak už přišly pro Kawu jen porážky…
A i když zelení v rozporu se zavedenými pravidly žonglovali se zdvihovým objemem, aby z modelu 636 vyčarovali opravdu ostrý stroj, na úplně čelní umístění to nestačilo. ZX-6R přitom neměla jen pořádný motor, ale stejně jako zbytek pole se stala radikálně sportovním bikem.
Bez této orientace dnes nemá u vyhraněných zákazníků nikdo šanci. ZX-6R minulých let však trpěla především v důsledku své nadváhy. 203 kilogramů s plnou nádrží bylo o celých 17 kilogramů více, než ukázala na váze Honda CBR 600 RR . A navíc se vrátily i barokní tvary – no takhle už by to dál nešlo!

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test:  supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

Nová, šlachovitá ZX-6R. Přední vidlice Big-Piston (tlakový a tahový útlum nahoře, předpětí dole) reaguje necitlivě, proto tu velmi pomáhá tlumič řízení Öhlins.


Zato teď vypadá vše úplně jinak! ZX-6R má za sebou vskutku radikální odtučňovací kúru. Změřená hmotnost je nyní o celých deset kilogramů nižší. Tím se Kawasaki dostala přesně na úroveň závodní primadony této třídy, Yamahy R6. A je o čtyři kilogramy lehčí než kdysi v tomto ohledu nejlepší CBR 600 RR, protože ta je se sportovním ABS o pořádných jedenáct kilogramů těžší. Ano, dokonce i Suzuki GSX-R 600 je o plných sedm kilogramů těžší než Kawa – a to i bez ABS!

 
Motocykly Kawasaki ZX-6R 2009
Kawasaki ZX-6R 2009 opustila barokní tvary modelového roku 2008, a po všech stránkách značně přiostřila.


To jsou nejlepší předpoklady k tomu, aby Kawasaki pořádně zatřásla s konkurencí. Jen kdyby mezi ní nebyl ten plnokrevný atlet z Hinckley. Vysoká, štíhlá, šlachovitá – u Daytony 675 jsou kvality viditelné již na první pohled. Ani gram tuku, ani kousek plastu, žádné zbytečné kudrlinky. Nakonec má navzdory intenzivnímu přepracování (brzda s monoblokovými čelistmi Nissin, nová vidlice a pružicí jednotka, obojí s možností samostatného nastavení pro režim low/highspeed) i v modelovém roce 2009 pouhých 190 kilogramů. To je rekord, ovšem s jedním omezením. CBR 600 RR bez ABS je ještě o čtyři kilogramy lehčí…


 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

Nová Daytona září svěžím leskem, tříválec je ryzí potěšení. Brzdové třmeny jsou nyní z jednoho bloku, pružicí jednotka je v souladu s trendy nastavitelná ve všech ohledech.


Ale ne silnější. Zatímco u Triumphu se pomocí přepracovaných kanálů a ostřejších řídicích časů zvýšil změřený výkon ze 118 na 120 k, ukazuje Honda po jemném doladění charakteristik řízení 118 místo dosavadních 117 k. K tomu přibyla dodatečná přívěra ve výfuku pod sedlem – a typický jízdní dojem z CBR 600 RR je hotov, od starého se v podstatě neliší. Určitě ne, ovšem pokud jde o zrychlování.


 Motocykly Triumph Daytona 675 SE 2010
Triumph Daytona 675 SE 2010


###

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

Pod kapotáží CBR je těsno. Snímače na kolech zjišťují jejich otáčky, servo pumpy (zde pod zadní částí rámu) přizpůsobují brzdný tlak.


Zcela jinak to však vypadá na druhém konci jízdní dynamiky. Z hlediska brzd odstartovala Honda novou éru. ABS, integrální brzda – při těchto slovech naskakuje sportovním jezdcům husí kůže. Jako by se jim vnucoval cizí, mysteriózní svět daleko vzdálený od skutečného limitu a osobního jemného citu pro ovládání stroje. Ale i tito kritici budou muset po zkušební jízdě – klidně i s plným brzděním na mokru, štěrku, nebo dokonce mokrém listí – konstatovat, že za příplatek 24 900 korun získávají řádnou porci bezpečnosti navíc! A to téměř, aniž by museli akceptovat nějaké stinné stránky. O jeden bodík méně za ovladatelnost (kvůli jedenácti kilogramům navíc), jeden za účinek brzd a tři za pocit dávkovatelnosti na brzdové páčce (kvůli trochu neurčitějšímu tlakovému bodu). Pocit proto, protože dávkování účinku brzdových čelistí provádí systém odděleně od brzdového válce – a to tak perfektně, že v oblasti regulace není na brzdové páčce cítit nic, vůbec nic.


 Motocykly Honda CBR 600 RR 2009
Honda CBR 600 RR, to je i kontrolka ABS na palubním přístroji.


To je tedy výhoda Hondy. Zatímco Triumph, Yamaha a v neposlední řadě také nová ZX-6R nasazují se svými nejmodernějšími brzdami laťku velmi vysoko, i v jejich normálním provedení a při dravé jízdě si nenechají nic ujít.
Ale co se považuje za normální ve chvíli, kdy vybroušený supersport žadoní pod jezdcem o další zvýšení otáček a těsně odstupňované rychlosti zaskakují při brutální akceleraci jako po másle a přední kolo se na každém výjezdu odpoutává od povrchu dráhy? Jedno je jisté - tak blízký pocit závodnímu sportu neposkytuje žádná jiná odnož motocyklů. A neporaženou královnou v disciplíně „cítit se jako Vale" je Yamaha R6. Toto malé žihadlo ječí, vytáčí se, řve a jásá vzhůru každou zakroucenou soutěskou, jako by šlo o uzavřený závodní okruh, na jehož vrcholku čeká cílová vlajka. Znalci tématu mohou namítnout, že tak tomu bylo již v minulosti, a budou mít pravdu. Přesto je potřeba tuto skutečnost znovu připomenout, protože na této výsadní pozici R6 nic nemění ani nová Kawasaki. A mimo jiné vyslyšeli technici od Yamahy prosby pilotů R6 a poskytli této plnokrevné sportovkyni adekvátní obutí. Bridgestone BT 016 místo Dunlop Qualifier – a starosti z minulosti jsou rázem zapomenuty. Kluci, že to ale trvalo.
 

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

R6 je pastvou pro oči. Stejně jako u Triumphu je vidlice samostatně nastavitelná v oblastech highspeed a lowspeed. Kontrola oleje se provádí podle starých zvyků měrkou.


Je jedno, zda jde o ovladatelnost či stabilitu v zatáčkách, chování při nájezdu do nich nebo odezvu – ve všech těchto oblastech se R6 s pneumatikami Bridgestone výrazně zlepšila. Ve spojení s kompaktní pozicí sezení, výbušným motorem v oblasti pětimístných otáček i s řevem z airboxu a tlumiče výfuku jsou tyto nové kvality neustálou výzvou k útoku. Zvláště když R6 je jak v civilním životě, tak i na závodním okruhu extrémně orientována na přední kolo.
 
Motocykly Yamaha YZF-R6 R6 je a zůstává horkou hlavou v tomto poli, má nejsilnější a po otáčkách nejhladovější motor – a poráží novou Kawasaki ZX-6R právě tam, kde by se zelení tak rádi prosadili – ve špičkovém výkonu, avšak jen těsně. Poměr výkonu u obou strojů je 124 ku 123 koním. Tato bilance ale zatajuje něco, co sice neslouží image, jistě však přidá na radosti z jízdy. Protože nová pohonná jednotka ZX-6R oslnivě táhne už ve chvíli, kdy R6 ještě silně astmaticky funí. Při měření elasticity získává zelený stroj oproti modrému v každé disciplíně mezi 0,4 až téměř jednou vteřinou, celkově pak v elasticitě mezi 60 a 180 km/h kolem 1,8 vteřiny! Odhlédneme-li od dominujícího tříválce, blíží se těmto hodnotám pouze Honda, zatímco Suzuki s Yamahou zde absolvují unavený duel na konci pole. Výrazně vyrovnanější je u této pětice zrychlení a maximální rychlost. To je prakticky nerozhodný závod, protože 8 km/h nebo desetina vteřiny tady či tam nehrají při běžném provozu ani mezi příznivci sportovní jízdy žádnou roli.
Mnohem větší váhu mají faktory, které se sice nedají měřit, ale zato jsou cítit v každé zatáčce. Například reakce na změnu zatížení.  
Motocykly Suzuki GSX-R 600 K8 Ten kritický okamžik, kdy motor přechází z režimu brzdění do záběru a který bohužel leží někde v blízkosti bodu obratu zatáčky. Kawasaki a Suzuki z 
Motocykly Suzuki GSX-R 600 K8 de předvádějí vzorové chování, hedvábně jemně se tlačí vpřed. Výrazně větší neklid se projevuje u Yamahy a – navzdory novým charakteristikám řízení – také u Triumphu. A čtyřválec Hondy? Ten pokaždé a zvláště v nízkých otáčkách vnáší do podvozku citelný neklid. To je nutné zmínit o to více, že podvozky od Hondy po Yamahu si nic nedarují, prakticky nevykazují slabiny a rozdíly se projevují spíše v reakcích na změnu zatížení. Pouhých pět bodů dělí v hodnocení podvozku vítěze této disciplíny (Triumph a Yamaha) a nevděčné poslední místo (Kawasaki).


 Motocykly Yamaha YZF-R6 2006-2007
V roce 2006 se Yamaha R6 opět proměnila v nekompromisní okruhovou pilu.


Že kvůli tomu není zelený stroj špatným motocyklem, nýbrž naopak velmi dobrým, dokládá celková bilance. Se svým jadrným motorem, výrazně zlepšenou agilitou a neutrálními, dobře čitelnými jízdními vlastnostmi končí v tomto velmi kvalitním poli na třetím místě. Jen malý je ale jeho náskok vůči rovněž vyvážené Suzuki GSX-R 600, která kromě trochu slabší brzdy nemá ani slabinu, která by stála za zmínku, ani výraznou silnou stránku – a možná právě to je její největší nedostatek. A také R6, která i nadále zůstává pojmem jak na závodním okruhu a díky novým pneumatikám poskytuje i v civilním životě podstatně více radosti z jízdy než doposud. 






###


 Motocykly Suzuki GSX-R 600 K8  Motocykly Suzuki GSX-R 600 K8  Motocykly Suzuki GSX-R 600 K8

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky

Šedá myš je modrá a bílá. Také zde najdeme náročné utlumení výfuku s přívěrou. Zadní partie v klasickém pojetí je pěkná, zato brzdám schází ostrost.


Radost je klíčovým slovem, také když jde o tajného vítěze tohoto srovnávacího testu, Triumphu Daytona 675. Dokonce ryzí radost. Úpravy modelu se podařily perfektně, Britové udělali z už tak velmi dobrého motocyklu ještě lepší. S novým a vynikajícím obutím Pirelli Supercorsa-SP je model 675 ještě ovladatelnější, má o něco vyšší špičkový výkon a i nadále nesmírně silnou střední oblast otáček, kromě toho má i sice sportovně tvrdý, ale velmi jemně vyvážený podvozek a zvuk i spontánnost, která budí nadšení. Triumph je velmi blízko dokonalému sportovnímu motocyklu. Nejenom v poli šestistovek, ale i mimo rámec této třídy. O něco menší tlak na zápěstí a ABS – tím naše výtky končí.

 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky
 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky
 Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky Motocykly Srovnávací test: supersportovní šestistovky       
::: BUDÍKY :::  Horní řada zleva: Honda CBR 600 RR, Kawasaki ZX-6R a Suzuki GSX-R 600. Spodní řada zleva: Triumph Daytona 675, Yamaha YZF-R6 a klasický stolní budík :-)


Obojí poskytuje Honda CBR 600 RR, která si vítězství v civilním testu nenechala ujít především díky pokrokové technologii brzd a perfektní ergonomii. Ať se vám to líbí či nikoli, do běžného provozu je vyvážená Honda stále tím nejlepším náčiním. A to je bez debat. Jistě – na závodní dráze by situace vypadala jinak. O první místo by se tvrdě prala Yamaha s Triumphem následovaná novou Kawasaki. Ta si však bude muset na vítězství nejspíš ještě chvíli počkat.       . .





Závěr

 


 Klikni pro zvětšení




WALLPAPER KE STAŽENÍ
:





Kompletní test (+ tabulka: jednotlivá hodnocení/cena) naleznete v časopise  MOTOCYKL 6/2009.

MOTOCYKL 6/2009







Komentáře

Motokatalog
Yamaha YZF-R6
Technické informace:
Objem motoru 600 cm3
Výkon 89 kW při 13000 ot/min
Točivý moment 66,6 Nm při 12000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Triumph Daytona 675
Technické informace:
Objem motoru 675 cm3
Výkon 90 kW při 12500 ot/min
Točivý moment 72 Nm při 11750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki GSX-R 600 K8
Technické informace:
Objem motoru 599 cm3
Výkon 92 kW při 13500 ot/min
Točivý moment 68,6 Nm při 11500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki ZX-6R 2009
Technické informace:
Objem motoru 599 cm3
Výkon 94 kW při 14000 ot/min
Točivý moment 67 Nm při 11800 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CBR600RR ABS 2009
Technické informace:
Objem motoru 599 cm3
Výkon 88 kW při 13500 ot/min
Točivý moment 66 Nm při 11250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: