MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Hypermotard 796 vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro

Srovnávací test

SROVNÁVACÍ TEST             Ducati Hypermotard 796      Aprilia SMV 750 Dorsoduro 


LIFTBOYS

Jednoválce jsou příliš hrubé a dvouválcová supermota zase příliš drahá? To je klidně možné. Ale funbiky střední třídy od Aprilie a Ducati by mohly leckterého pochybovače dostat do sedla.

 


S pronikavým jekotem zvedá Ducati přední kolo
, řídítka sebou dvakrát rázně škubnou a během několika desetin vteřiny se stroj vrací na obě kola. Právě včas, aby bylo možné se zaměřit na ideální linii do další zatáčky, najet do ní a na výjezdu – možná – zase zvednout přední kolo. Závodní okruh? Alpský průsmyk? Mohlo by to tak klidně být. Ale stačí i silnice na cestě domů. Tam, kde se silnice vinou krajinou, kam jen málokdo zabloudí a kde je asfalt poznamenán jizvami mnoha let, tam je správný terén pro supermota.
     Ale jednoválcové stroje, které kdysi byly u vzniku této odrůdy, již značnou dobu zaostávají. Vládu v tomto segmentu převzaly dvouválcové koncepce. Velcí mistři smyků, jako KTM 990 Supermoto nebo Ducati Hypermotard 1100, přesvědčují kultivovanějším chodem, vyšším výkonem a silnějším zátahem než jejich jednoválcoví kolegové. Mají však jednu vadu na kráse: cenu. Tato dravá žihadla s velkým zdvihovým objemem stojí téměř 12 000 eur. Za motocykl pro zábavu to je hodně peněz, ať už je jakkoli atraktivní.
     Není tedy divu, že firmě Aprilia se s modelem SMV 750 Dorsoduro podařil v roce 2008 zásah do černého. Vidlicový dvouválec s úhlem 90 stupňů, 88 koní a cena 8600 eur, která byla na úrovni nejpopulárnějších jednoválců. Nyní, o dva roky později, Italové přikládají další polínko. Za příplatek 700 eur je model Dorsoduro k dispozici dokonce s ABS.

  Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro


Nejvyšší čas pro konkurenci také něco podniknout. A tak vznikl baby Hypermotard od Ducati. Od jedenáctistovky jej na první pohled odlišuje pouze nápis na výfuku. Zbytek se odehrává skrytěji. Poměr vrtání a zdvihu jako u starého Monsteru 800 (803 cm3), hlavy válců z aktuálního Monsteru 696, lehký setrvačník ze superbiku 848, k tomu lehčí těleso motoru a vidlice s průměrem trubek 43 mm (1100: 50 mm), a menší sourozenec je hotov. S hmotností 190 kilogramů je o šest kil lehčí, se změřenými 82 k jen o šest koní slabší – ale s cenou 9150 eur o plné dva a půl tisíce eur levnější než model 1100.
     A to, co tyto údaje naznačují, potvrzuje minimotard také v reálném světě. Především nástup z ostrých zatáček je udivující. Dvouválec táhne z nízkých otáček tak měkce, silně a úžasně ovladatelně, že jezdce nutí k úsměvu a velmi připomíná svého velkého bratra. A to tak mimořádně, že mnozí fanoušci supermot by při slepém testu bez přímého srovnání vůbec nemuseli poznat rozdíl a ani by se za případný omyl nemuseli stydět. Čísla totiž potvrzují, že s časem 6,7 vteřiny zdolává model 796 sprint z nuly na 140 km/h o pouhou polovinu vteřiny déle než jedenáctistovka. Teprve pohled na otáčkoměr prozrazuje, že v nejnižších otáčkách přece jen relativně zaostává. Pro pořádnou akceleraci ze zatáček je potřeba 4000 otáček. Ale člověk má pocit, jako by byly jen poloviční. Protože to, co menší zdvihový objem v této situaci ztrácí na zátahu, zase získává díky zmíněným menším setrvačným hmotám. Navíc má vybranější způsoby. Vibrace jsou cítit až v horní třetině otáček, řazení jde jako po másle a spojku lze díky technice APTC ovládat jedním prstem.
     Člověka by zavalila euforie, nebýt reakce na změnu zatížení, která někdy kazí linii ve vrcholu zatáčky, a pilota Aprilie ve zpětném zrcátku, který se stále připomíná. Jako by se chtěl provokativně ptát: Vzduchové chlazení, dvouventilové hlavy, co má tahle archaická technika společného se supermotem? V koncernu Piaggio se totiž tradice přenechává raději značce Moto Guzzi nebo skútrům Vespa. Aprilia, to je moderna. Vodní chlazení, dvě nahoře uložené vačkové hřídele, čtyři ventily na válec a elektronicky ovládané škrticí klapky (ride-by-wire) definují technický program, který je kontrastem ke klasickému agregátu Ducati.

 Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro
Lze jej poznat podle náklonu: Hypermotard nemá rád polovičatost.

###
 Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro


Jedno je však nutné říci předem: Emoce, které vyvolává jízda na vlně točivého momentu pohonu Ducati, motor SMV poskytnout nedokáže. Ale čirá fakta hovoří pro motor Aprilie. Ať už jde o zmíněný výjezd z ostré zatáčky nebo následný sprint k další, Aprilia je díky kratšímu stálému převodu (viz hodnoty elasticity) většinou o vlas před Ducati. A když jsou rovinky delší, náskok se zvětšuje díky větší ochotě k vytáčení a o šest koní vyššímu špičkovému výkonu. Pohon Dorsodura má navíc i v těchto oblastech otáček kultivovanější chod a vibruje citelně méně než Ducati. Jediná kapka hořkosti: Hrubé reakce na změnu zatížení uprostřed zatáčky není prost ani tento moderní agregát. Samozřejmě je tomu právě naopak. V temperamentním režimu Sport jde V2 za plynem ještě tvrději než v běžném režimu Touring – aniž by se přitom zvýšil točivý moment nebo špičkový výkon. V režimu Déšť jsou reakce sice zdrženlivější, ale kvůli ztrátě točivého momentu (viz též charakteristiky motorů) nemá toto nastavení velký smysl. Koneckonců supermoto, to jsou dravé průlety zatáčkami, náklony, smyky. Rozumné to není, ale baví to ohromně. A spoustu zábavy poskytuje i nastavení podvozku obou italských strojů. Už jen ta pozice sezení. Vzpřímená, za širokými řídítky, s pohodovou ergonomií, to si rázem získává sympatie – i když filozofie obou strojů jsou znatelně rozdílné.
     Aprilia Dorsoduro usazuje svého jezdce jako do terénu (vysoko zalomená řídítka, nižší sedlo), zatímco na Ducati trůní řidič spíše závodně (plochá řídítka, sedlo poměrně vysoko). To má své dopady. Zatímco průjezdy zatáčkami na Dorsoduru probíhají s vynikající vyvážeností, zcela neutrálně a bez stresu, ale přesto agilně, Hypermotard se ve spleti zatáček dostává do závodní horečky. Hluboký předek se lačně pokládá do náklonu, pak je ale nutné stálým protitlakem řídítek bránit dalšímu sklápění.
     Tento fenomén značně kazí dobrou náladu a také čistý průjezd. Řidiči Hypermotardu tohle znají už z modelu Hypermotard 1100. Zodpovědní lidé u Ducati v současnosti také. To byl jistě důvod, proč konstruktéři o pět centimetrů zvedli předek Hypermotardu 1100 Evo SP, který je rovněž nově v programu pro rok 2010. To ale modelu 796 nepomůže. Dokonce i na obutí Bridgestone BT 016, které je v tomto ohledu neutrální, se „babymotard“ chová nepříjemně vrtošivě.

 Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro
Podle libosti, projížďka nebo honička, Dorsoduro rozhodně patří k všestranným funbikům.


Útěchou je, že tovární nastavení prvků odpružení je pro tanec na silnici příjemně komfortní a suverénně si poradí i s rozbitou vozovkou. Na takových se pilot Aprilie musí spoléhat na dobře čalouněné sedlo. Jak vidlice, tak i pružicí jednotka, nově vybavená vyrovnávací nádobkou, totiž na tvrdé hrany reagují méně citlivě.
     Dorsoduro získává ztracené body nazpět při brzdění. Krátce řečeno: V dávkovatelnosti a účinku stanovují brzdy Brembo standard této třídy. Další vylepšení díky systému ABS je rozumné a dále povyšuje Aprilii nad obvyklý průměr v oblasti supermot. Milovníci extrémního brzdění by však neměli podléhat klamnému pocitu bezpečí. Stejně jako Shiver s ABS, také Dorsoduro při panickém brzdění na přilnavém povrchu zvedá zadek a za těchto podmínek nelze vyloučit překlopení vpřed. Přesto právě při kritických podmínkách na silnici nárůst bezpečnosti výrazně převažuje nad touto slabinou.

###
  Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro


Ale právě ABS u Aprilie dokazuje
, že supermota lze použít i jinak než jen na krátké minuty štěstí při večerní vyjížďce. A Dorsoduro znovu ukazuje, že má na víc. Díky jeho vyváženému, téměř pro cestování vhodnému základu se měkké kufry nebo gelové sedlo jeví v novém světle. Dokonce i když je, typicky pro tuto třídu, ochrana před větrem jen omezená a dojezd 250 kilometrů spíše teoretický. Místo uváděných 13 litrů dokázala totiž nádrž Dorsodura při testu pojmout pouze 11,8 litru.
Výrazně více se své původní orientaci blíží Ducati. Zavazadla lze uložit pouze ve dvou taškách upnutých na nádrži, ochrana před větrem je ještě nepatrně horší a sklopná zrcátka jsou sice chytrou myšlenkou, ale jsou umístěna nevhodně mimo zorné pole. Ale přesto – spotřeba 4,7 litru je umírněná (Aprilia: 5,2 l) a spolujezdec se na dobře čalouněném sedle cítí vysloveně v pohodě.
Na nečekané rozdílnosti obou italských strojů to ale mění jen málo. Zatímco Aprilii Dorsoduro se podařilo skloubit pocit funbiku s každodenními kvalitami, Ducati se nekompromisně drží koncepce supermota. A zvládá to téměř stejně dobře jako Hypermotard 1100 – jen o 60 000 korun levněji. 




###
DETAILY:





###
OFICIÁLNÍ VIDEA:







Závěr

TECHNICKÉ ÚDAJE

Aprilia SMV 750 Dorsoduro 
 
Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro
MOTOR 
Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, po dvou nahoře uložených, ozubenými koly/řetězem poháněných vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 52 mm, řízený katalyzátor, alternátor 450 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 46:16.
Vrtání x zdvih 92,0 x 56,4 mm
Zdvihový objem 750 cm3
Stupeň komprese 10,9:1
Jmenovitý výkon 67,0 kW (91 k) při 8750 1/min
Max. točivý moment 82 Nm při 4500 1/min

PODVOZEK

Příhradový trubkový ocelový rám se šroubovanými hliníkovými díly, obrácená vidlice Ø 43 mm s nastavením předpětí a tahového útlumu, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka s nastavením předpětí a tahového útlumu, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, jednopístková plovoucí čelist, ABS.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu     Pirelli Supercorsa Pro

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor 1505 mm, úhel hlavy řízení 66,1 stupně, stopa 108 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 160/160 mm, výška sedla* 880 mm, hmotnost s plnou nádrží* 218 kg, náklad* 182 kg, objem nádrže 13,0 litru.
Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 10 000 km
Barvy: černá, červená, stříbrná, bílá
Cena 2009:     241 900 Kč
Výprodej 2009: 199 900 Kč


Ducati Hypermotard 796

MOTOR  
Motocykly Ducati Hypermotard 796  vs. Aprilia SMV 750 Dorsoduro
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, příčně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené, ozubeným řemenem poháněné vačkové hřídeli, dva ventily na válec, desmodromické ovládání, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 45 mm, řízený katalyzátor, alternátor 480 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (anti-hopping), šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 41:15.
Vrtání x zdvih 88,0 x 66,0 mm
Zdvihový objem 803 cm3
Stupeň komprese 11:1
Jmenovitý výkon 57,0 kW (78 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment 77 Nm při 6250 1/min

PODVOZEK

Příhradový trubkový ocelový rám, motor součástí rámu, plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 305 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, dvoupístková pevná čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu Bridgestone BT 016

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor 1455 mm, úhel hlavy řízení 66,0 stupně, stopa 100 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 165/141 mm, výška sedla* 860 mm, hmotnost s plnou nádrží* 190 kg, náklad* 200 kg, objem nádrže 12,4 litru.
Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 12 000 km
Barvy: černá matná, bílá matná, červená za příplatek 
Cena 2010: 229 000/239 000 Kč

*změřené hodnoty  



Kompletní článek ( + bodové hodnocení, více foto) naleznete v časopise MOTOCYKL 4/2010.
MOTOCYKL 4/2010






Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: