MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 690 Enduro

Dlouhodobý test

Sbal se a vypadni! Ať už vás partnerka vybídne k náhlému odchodu z domácnosti nebo se s ní chystáte na společnou dovolenou, je dobré mít na motocyklu kufry- boční kufry Touratech Zega pro KTM 690.




Bohužel, nebo bohudík – ani jedna z možností každopádně nikoho z nás v redakci nepotkala ani v době předvánočního napětí, nicméně po pořádných kufrech pro náš dlouhodobý testovací motocykl KTM 690 Enduro jsme toužili všichni. Úplně na začátku jsme přemýšleli o osvědčených textilních endurobrašnách domácího výrobce Lojzo, ale nakonec se nápadu chytili podnikaví chlapci přímo z KTM CEE, kteří nám  velkoryse nabídli k otestování hliníkové kufry Touratech Zega z nabídky vlastního  MOTOCYKL +  MOTOCYKL online KTM 690 Enduropříslušenství KTM Power Parts. Radost z pěkného „ježíška“ vystřídaly obavy – jak budou tato cestovatelská, až bavoráčnická monstra vypadat na tak subtilním a sportovně střiženém jednoválci a do jaké míry ovlivní jeho jízdní vlastnosti. Hodnocení výsledného optického efektu ponecháme na vás, my jsme byli nakonec překvapeni příjemně – na tomto místě je nutno podotknout, že se jedná o ty menší z nabízených kufrů, obsah jednoho kufru činí 35 litrů. V nabídce KTM jsou ještě tytéž hliníkové kufry, ale o objemu 41 l. Zhotoveny jsou z pevného hliníkového plechu o tloušťce 1,5 mm – materiál i jeho tloušťka byly vybrány pro ideální poměr houževnatosti a tvrdosti. V praxi to znamená, že se v případě pádu kufry sice mohou částečně zdeformovat, ale neměl by být problém je svépomocí vyklepat „na koleně“ alespoň do takového tvaru, aby bylo možné pokračovat v jízdě i s výbavou. V případě použití materiálu tvrdšího by pak došlo spíše k poškození dražších částí motocyklu samotného. Podle výrobce by měly být kufry stoprocentně vodotěsné, což můžeme po prosincové brodicí „fotosešn“ a pravidelných jízdách v dešti s klidným svědomím potvrdit. Víko kufru je opatřeno čtveřicí úchytek, jež umožňují rychlé uchycení další bagáže – třeba zrovna pláštěnky, kterou si tam často připínáme my. Další specialitkou kufrů Zega je systém příslušenství, kterým je lze jednoduše dovybavit – ať už se jedná o zámečky, vnitřní tašky či další držáky na olej, vodu apod., vše je jednoduché, variabilní, nadčasové a robustní.

Nespornou výhodou hliníkových kufrů nabízených KTM kromě jejich ceny (vyjdou vás zhruba na stejné peníze jako u výrobce Touratech) je snadná manipulace při jejich obsluze. Po sejmutí víka stačí maticí uvolnit dvojici patek a kufr vyjmout z nosiče. Ten je zhotoven z ocelových trubek a kromě efektního frézování loga KTM potěší také vytvarováním podle stupaček spolujezdce, který tak má zaručen dostatek prostoru. Instalace nosiče je podle slov Richarda Voltra z pražského dealerství jednoduchá, kvůli nutnosti vyvrtání několika otvorů v blízkosti plastové nádrže, která je v případě KTM 690 Enduro uložena pod sedlem, by ji ale doporučil svěřit odbornému servisu, kde mají na montáž šablonu – práce zabrala šikovnému mechanikovi všeho všudy hodinu a půl.

Praktické, kvalitní ale drahé: sada nosiče a dvou hliníkových kufrů Touratech z nabídky příslušenství KTM Powerparts vyšla na rovných 23 000 Kč.
 

Jízdní vlastnosti stroje se samozřejmě mění se stupněm zatížení. Prázdné kufry o společné hmotnosti 7 kg v podstatě necítíte, motorka si sice trochu sedne, ale není to nikterak dramatické. Jiná už je jízda s plně naloženým strojem a se spolujezdcem, v takovém případě doporučujeme přitvrdit zadní pružinu o pár závitů. Extrémní cestovatelé na motocyklech KTM Adventure občas mění kvůli vysoké využitelné nosnosti kufrů standardní zadní pružinu za tvrdší, v případě jednoválcového modelu KTM 690 Enduro  o tom však zprávy nemáme a sami to zatím nemůžeme objektivně zhodnotit– na pořádný výlet si raději počkáme na teplejší počasí.

Na jednu věc si je třeba zvyknout: rozměry kufrů Zega 35l (440x225x380 mm) nejsou zanedbatelné, a pokud nejste zrovna Igor Brezovar, který jezdí s plně naloženými kufry i v pražské zácpě do práce, vyplatí se při kličkování v koloně řídit heslem dvakrát měř, jednou řež.

Dlouhodobý test KTM 690 Enduro:

6790 km – montáž nosiče a hliníkových                   
kufrů Touratech Zega (objem 35 l)

5500 km – přezutí na pneumatiky
Mitas E-07 2010

5320 km – montáž čelního
turistického štítu z nabídky
KTM Powerparts

5000 km – druhá garanční
prohlídka

1000 km – první garanční
prohlídka



 

Závěr

Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 2/2010.

MOTOCYKL 2/2010

 


-
 





Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: