MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa

Srovnávací test

King and Queen
Suzuki B-King a Hayabusa– král a královna, nejsilnější naked bike a historicky nejsilnější sériově vyráběný motocykl vůbec. Oba stroje vládnou ohromujícímu stádu koní a útočí na své protivníky pod společnou vlajkou Suzuki. Jaká je ale jejich vzájemná konfrontace?




Podle čeho se pozná skutečně silný motocykl? Brutální výkon, tsunami točivého momentu, přímá reakce na plyn a ručička tachometru doslova letí vzhůru po stupnici… Bert Poensgen, evropský ředitel prodeje a marketingu firmy Suzuki, tento fenomén velmi otevřeně komentuje: „Nikdo to nepotřebuje, ale všichni to chtějí…“

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


A přesně o to jde. Je to doslova okouzlující pocit, když se monstra, jako je B-King či Hayabusa, naplno projeví– a to nejen ve zdvihovém objemu a výkonu. Je to přesně ta překypující síla, která se dá kdykoliv vyvolat a která nás vždy nadchne, pokud ji můžeme uvolněně kontrolovat. A přesně takové emoce dokáží vyvolat oba vůdčí motocykly Suzuki.

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


B-King je se svými 1340 kubickými centimetry, 259 kilogramy s plnou nádrží a s vydatnými 184 koňmi jednoznačně nejsilnějším strojem v kategorii naked – tedy králem v pravém slova smyslu. Hayabusa v podstatě s identickým, ale především nejsilnějším sériovým motorem všech dob (jenž produkuje magických 200 koní a 157 Nm bez ram-air efektu) je královnou over all. Svým výkonem vítězí nad všemi, kteří se s ní mohou rovnat– v tom máme jasno. Ale co když v blízkém okolí neoperuje nikdo jiný než sám král s královnou? V tuto chvíli dochází na lámání chleba– lépe řečeno na lámání korunovačních klenotů! Čeká krále Suzuki B-Kinga potupný šach mat?

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


Ačkoliv jsou oba jedné krve a uvnitř mocné hrudi jim bijí srdce s identickou DNA, liší se král a královna minimálně tolik jako symbolické figury v divoce rozehrané šachové partii. Již první bližší ohledání přináší řadu nečekaných diferencí. Skutečně nečekaných– uvědomíme-li si nuance, které by vám (pokud si je člověk osobně neověří či nezměří) připadaly nelogické.
Kupříkladu hmotnost… nahá varianta by podle všech předpokladů měla být lehčí. A také nakonec je– 259 ku 264 kg, celých 5 kilogramů… Velká palivová nádrž Hayabusy dělá své. Ale co suchá hmotnost? Výrobce udává 235  ku 220 kg ve prospěch Hayabusy! B-King sice již od pohledu vypadá, jako by jeho nejdelší dieta trvala patnáct minut, jenže klenutá hruď, široká ramena a olbřímí pozadí jsou samý plast… Kde je tedy oněch patnáct kilogramů královy nadváhy? Na to se budete muset nejspíš zeptat v Japonsku.

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


Také další veličina nás udivila– rozvor! B-King je se svými 1525 mm o celých 40 mm více rozkročen než Hayabusa. Úhel hlavy řízení mocného krále není tak strmý, ale že bude rozvor nečekaně lehkonohého, agilně obratného naháče větší než je u sokolího rychlovlaku, jenž je primárně předurčen k pokoření všech rychlostních limitů a k cestování v časoprostoru, mě asi překvapilo nejvíce. Přesto ani jeden z těchto paradoxů v podstatě nikdy nepocítíte.


###

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


Rychle a rovně– to jde Hayabuse skutečně výborně… vlastně úplně nejlíp. Obzvlášť, zvolíte-li mód A, tedy ten nejradikálnější ze třech možných. Podobně jako u GSX-R 1000 nabízí řídicí jednotka Hayabusy tři charakteristiky. Kromě režimu A pro plný výkon lze zvolit i méně divoké varianty B a C. Volit mezi módy můžete velmi spontánně i během jízdy, avšak krále musíte při změně taktiky zastavit. Lidskou tvář ukáže v režimu B, nejklidnější mokré céčko B-King nezná! Jeho čtyřválec, ukryt mezi mohutnými rámy hliníkové konstrukce a chladičem, umí svůj akord A barvitě rozehrát, nenápadná kolena výfuku se decentně vlní okolo olejové vany. Ačkoliv to zprvu vypadá na klidnou sílu, po chvilce vyráží král prudce vpřed. Když se při zařazeném druhém rychlostním stupni v rychlosti 50 km/h přidá řádně plyn, katapultuje vás Jeho Veličenstvo během čtyř vteřin na rychlost téměř 140 km/h. A to je přesně ten rozhodující bonus modelu B-King. Kratší stálý převod a perfektní ergonomie ve spojení s okouzlující ovladatelností znovu a znovu vyvolává úsměv v přítmí vaší přilby.

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa  Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa  Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


S dlouhým stálým převodem dosahuje Hayabusa dálniční rychlost 130 km/h již na první rychlostní stupeň– přesněji při 11 000 1/min. Již kousek za volnoběhem disponuje motor točivým momentem 100 Nm, od 3800 otáček produkují písty s průměrem 81 milimetrů ne méně než 130 newtonmetrů. Výkon je k dispozici stále, stačí přidat plyn a zmizet. Z nuly na 200 během 7,3 vteřiny… No coments! Přesto je nárůst rychlosti (obzvlášť zpočátku) vnímán zvláštně, téměř neznatelně. Ale zdání klame. Příklad elasticity: z  60 na 180 km/h zrychlí Hayabusa za deset a půl vteřiny – na šestý rychlostní stupeň! Při rychlosti 250 km/h Hayabusa ještě stále razantně zrychluje, při 295 km/h zastavuje další zrychlování elektronika. Pátá i šestá rychlost se svého konce nikdy nedočká… Ve středních otáčkách vnímají ruce a končetiny jemné vibrace, zvláště při ubrání plynu, ale jinak mají oba čtyřválce krásný, hedvábně měkký chod.

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


###

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


Sil mají oba na rozdávání, macho Suzuki B-King působí dominantnějším dojmem, Hayabusa je naopak nedostižná. Dáma je také o poznání krásnější a z každého detailu vyzařuje jemná elegance, zato král cestou do posilovny pojídal nejspíš levná čínská anabolika a v krátkém tričku bez rukávů, s pouťovými šperky, připomíná spíše diskofila…

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


V podstatě to celé do sebe náramně zapadá– protože na parketu, když hudební produkce spustí ostré tempo, ukazuje král královně, jak se doopravdy tančí. Vše mu jde naprosto samo, tak lehce! Jednotlivé rychlosti zaskakují jako po másle, ergonomie a ovladatelnost jsou naprosto prvotřídní, tuhý podvozek je skvěle čitelný. A když je třeba na konci zbrzdit, umí to B-King minimálně stejně dobře jako vyrazit na parket. Nástup čtyřpístkových Nissinů je zcela lineární, dávkování transparentní s malou ovládací silou. K tomu má každý možnost přiobjednat spolehlivě fungující systém ABS.
Hayabusa při divokém tanci očividně pokulhává. Již protažená pozice sezení s nízko umístěnými konci řídítek a vyčnívající nádrží způsobuje rychlé vystřízlivění z opojení nad krásou a rychlostí. Ocelová nádrž o objemu 21 litrů nutí pilota značně roztahovat nohy a ve chvíli, kdy se jezdec sklání vpřed, aby dosáhl na konce řídítek, o sobě dává znát tlakem na dutinu břišní. Na motocykl, který má být vhodný na rychlé cestování, je ergonomie hodně sportovní. Stupačky by mohly být uloženy více vzadu a rozhodně o kus níž. Sedlo pro spolujezdce není dvakrát pohodlné a i zde je vzdálenost ke stupačkám malá. Jízdu ve dvou zvládá král minimálně stejně dobře, nebýt absence madla, chtělo by se říct, že skoro lépe…

 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa


 Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa  Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa  Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa

Přední obrácená vidlice s karbonovou vrstvou i zadní jednotky mají dosti tuhé základní nastavení. Kdo sníží tlumení centrální pružicí jednotky, jede s větším komfortem, ale s tužším nastavením je Hayabusa v maximálních rychlostech naprosto stabilní. Pak ovšem trpí odezva a zadní kolo začíná na nerovnostech občas poskakovat.
Snadná ovladatelnost? Ale kdeže. Při přechodu do náklonu vyžaduje královna energickou ruku. King je rozhodně daleko ovladatelnějš, a to i přesto, že rozvor a stopa Hayabusy jsou kratší a hlava řízení má strmější úhel. Tango tančí Hayabusa na zadní pneumatice o šířce 190 milimetrů, B-King používá rozměr 200/90– a pneumatiky? Bridgestone BT 015 berou svou práci skutečně vážně…
Jak jsme již řekli: ovládání tohoto 264 kilogramů vážícího bolidu není jednoduché a ani radiálně přišroubované čtyřpístkové čelisti zcela nepřesvědčují, brzdám chybí jistá kousavost a čitelnost. Za páčku je nutno tahat velkou ovládací silou, skvělou dávkovatelnost tyto brzdy zkrátka nemají.


###

 
ZÁVĚR
Na nové Hayabuse nadchne dobře ovladatelný výkon nových dimenzí. Maximální rychlost ve spojení s razantním zrychlením a mohutným tahem poskytuje nezaměnitelný pocit síly bez konce, čtyřválec má navíc velmi kultivovaný chod.
Slabší brzdy a absence ABS je Achillovou patou této královny dálnic. Je zarážející, proč Hayabusa nezvládá to, co umí B-King s přehledem. V běžném životě je král daleko smysluplnější! Zábavný motocykl s velkým M– snad jen přehnaný design si říká o tuning, již pouhá změna výfuků udělá ohromný skok.


Oficiální videa Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa:






Závěr

JÍZDNÍ VÝKONY


Suzuki B-King
 
Zrychlení  0 - 100 km/h          3,1 s
0 - 200 km/h           8,1 s
Elasticita  60 - 100 km/h         4,0 s
100 - 140 km/h           3,6 s
140 - 180 km/h           4,2 s
Maximální rychlost                 247 km/h

SUZUKI HAYABUSA 1300

Zrychlení  0 - 100 km/h        3,0 s
0 - 200 km/h        7,3 s
Elasticita    60 - 100 km/h      3,9 s
100 - 140 km/h         3,2 s
140 - 180 km/h         3,4 s
Maximální rychlost                                     295 km/h



Technické údaje Motocykly Suzuki B-King a Suzuki Hayabusa

Suzuki B-King (Hayabusa)
Motor: Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec, vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 44 mm, řízený katalyzátor, alternátor  425 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Vrtání x zdvih:         81,0 x 65,0 mm
Zdvihový objem:         1340 cm3
Jmenovitý výkon:         135 kW / 184 k (145 kW / 197 k) při 9500 1/min 
Max. točivý moment:     146 Nm (155 Nm) při 7200 1/min

Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehkých slitin, vpředu obrácená, plně nastavitelná vidlice, průměr nosných trubek 43 mm, vzadu litá kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná centrální tlumicí a pružicí jednotka, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 310 mm, kotoučová brzda vzadu, Ø 260 mm.

Litá hliníková kola:     3,5x17; 6x17
Pneumatiky:         120/70 ZR 17; 200/50 ZR 17 (190/50 ZR 17)


Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1525 (1485) mm, úhel hlavy řízení 64 (66,6) stupňů, stopa 107 (93) mm, výška sedla 805 mm, pohotovostní hmotnost 259 (264) kg, objem palivové nádrže 16,5 (21) litru.

Cena: 279 900 (289 900) Kč


Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 11/2008 .
MOTOCYKL 11/2008







Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: