MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha WR 125 X

Test

Je cool, je dravá, je zkrátka boží–  k malému supermotu Yamaha WR 125 X bychom našli  spoustu dalších atributů.


Vysoká, ušlechtilá, sportovní – tahle stopětadvacítka rozhodně nepůsobí titěrně. A technika splňuje, co atraktivní design slibuje.

V polovině osmdesátých let bylo možné před diskotékou zabodovat pouze se strojem vybaveným speciálními doplňky ve stylu enduro. Se sadou takových dílů vyrostla Yamaha DT 80 a obdobné stroje o rovných 20 centimetrů a vzhledově se tak vyrovnala endurům s větším zdvihovým objemem. O 25 let později si toto kutilství lze ušetřit. Například nová Yamaha WR 125 X je už z výroby dospělým motocyklem s výškou sedla 905 milimetrů, dlouhými drahami odpružení a velikými odstupy ochranných plechů od kol – pro fanoušky stylu supermoto je to opravdová pastva pro oči.



Už při posazení je jasné, že by si měli jezdci nižší než 175 centimetrů pořídit boty s vysokým podpatkem. Nejlépe hned takové galoše, jaké nosili hoši ze skupiny Kiss.

Sedlo je úzké a zasahuje až nad nádrž. Příliš pohodlí nenabízí, umožňuje však sklouznout dopředu a přenést tak váhu na přední kolo. Malý čtyřdobý jednoválec naskakuje hned po prvním stisknutí tlačítka, má čistý chod a jde živě za plynem. Čtyřventilový motor s výkonem 15 k slavil svou premiéru v roce 2008 v modelu Yamaha YZF-R 125 a kromě toho pohání endurovou verzi Yamaha WR 125 R. Na zkušebních válcích dával 14 k při 9000 1/min.



Takže zařadit a vyjet. Spojka pracuje měkce a přesně, lze ji ovládat dokonce jen dvěma prsty. Velmi rychle tam postupně naklapete všech šest rychlostí. Motor Yamahy WR 125 X jde skvěle za plynem, díky vyvažovací hřídeli má jen minimální vibrace a vytáčí se s takovou chutí, jako by zítřek ani neměl nastat. To probíhá tak elasticky a uvolněně, že se člověk rychle seznamuje s omezovačem otáček, který jejich čilému nárůstu dělá náhle přítrž při necelých 10 000 otáčkách.

Forma sleduje funkci: módní reflektor s dobrou svítivostí.

Stálý převod je oproti silniční verzi YZF-R 125 kratší, díky čemuž tak působí model WR 125 X agilněji. Také hodnoty elasticity jsou lepší, což se příznivě projevuje především při jízdě ve dvou. Supermoto zkrátka pořádně táhne, i když mají jeho pasažéři trochu nadváhu. Z kopce dosáhne WR 125 X téměř 120 km/h. Na rovné silnici je konec při 105 km/h. Přitom se neprojevuje žádná labilita, žádné kývání, strojek zůstává stabilní a klidně drží svou linii.

Zapuštěný uzávěr nádrže je prima. Při tankování však snadno dochází k vystříknutí paliva.

Největší zábava se s ním však užije na úzkých, zatáčkovitých silničkách. Pouhých 139 kilogramů těžké WR 125 X lze povelem řídítek svižně naklápět a prohánět i těmi nejostřejšími vracečkami. Bezproblémové jsou i korektury vytčeného kurzu. Prvky odpružení reagují citlivě a jsou komfortně nastaveny. Při sportovní jízdě se však ukazuje, že to je malá nevýhoda. Stačí totiž dvěma prsty přitáhnout brzdovou páčku a dvoupístková plovoucí čelist se do kotouče o průměru 298 milimetrů zakusuje tak, až se předek silně ponořuje, což vnáší do podvozku neklid a snižuje přesnost řízení. To je však nápadné jen při velmi dravé jízdě nebo ve dvou, člověk si na to ale rychle zvykne a dokáže s tím žít.
Pochvalu zaslouží užitečné informace v pěkném, malém a přehledném balení.

V celkovém součtu dokáže Yamaha WR 125 X nadchnout nejenom svými stabilními a agilními jízdními vlastnostmi, silným, ochotně se vytáčejícím a přitom úsporným motorem, nýbrž i kvalitním zpracováním. Stroj tak disponuje například kompletně nerezovým výfukovým systémem, probarvenými plastovými díly a promyšlenými detaily– třeba rám je v oblasti bot chráněn plastovou kapotáží, na ráfcích jsou obuty přilnavé Pirelli Sport Demon. Největší podíl na pravděpodobném úspěchu této motorky však bude mít její dospělý vzhled. A to i bez sady na zvýšení jejího zdvihu.

Závěr

 
Yamaha WR 125 X
MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, vyvažovací hřídel, nahoře uložená, řetězem poháněná vačková hřídel, čtyři ventily, vahadlová zdvihátka, vstřikování, O 28 mm, řízený katalyzátor, alternátor 235 W, akumulátor 12 V/6 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz, sekundární převod 53:14.
Vrtání x zdvih: 52,0 x 58,6 mm
Zdvihový objem: 124 cm3
Stupeň komprese: 11,2:1
Jmenovitý výkon: 11,0 kW (15 k) při 9000 1/min
Max. točivý moment: 12 Nm při 8000 1/min
PODVOZEK
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, O 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, kotoučová brzda vpředu, O 298 mm, dvoupístková plovoucí čelist, kotoučová brzda vzadu, O 220 mm, jednopístková plovoucí čelist. Kola s drátěným výpletem a hliníkovými ráfky 3,00 x 17; 3,50 x 17
Pneumatiky 110/70 17; 140/70 17
Obutí v testu Pirelli Sport Demon
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1430 mm, úhel hlavy řízení 64,5 stupně, stopa 79 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 210/230 mm, výška sedla* 905 mm, hmotnost s plnou nádrží* 139 kg, náklad* 183 kg, objem nádrže 8,5 litru.  
Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 6000 km                         
Barvy: bílá, modrá
Cena: 104 990 Kč

Kompletní článek ( změřené hodnoty- jízdní dynamika, spotřeba... ) naleznete v časopise MOTOCYKL 9/2009.

MOTOCYKL 9/2009

Yamaha WR 125 X:

+
dobře zvolený stálý převod
Komfortně nastavený podvozek
Účinné brzdy s dobrým dávkováním
Velmi nízká spotřeba
Kompletní výfukový systém z nerezové oceli
-
velmi vysoká pozice sezení
Ruční páčky nejsou nastavitelné
Obtížné upevnění zavazadel





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: