MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 GS

Test

Šťastné třicátiny
Ke 30. narozeninám dali bavorští svému nosnému modelu GS dvě vačkové hřídele, pět koní výkonu a několik dalších vychytávek navíc. Jak se dárky osvědčí v provozu, zjistíte v následujícím testu.


 Motocykly BMW R1200GS 2010
Nové GS lze dobře rozeznat podle tvaru hlav. Víko ventilů je přichyceno pouze dvěma šrouby namísto čtyř.

Ale ale, co to je? Po stisknutí tlačítka startéru se na volnoběh ozývá z vnitřností BMW GS 1200 podivný zvuk. Jako by někdo zapomněl přišroubovat koncovku výfuku. Jenže pravda je úplně jinde… Po třiceti Motocykly BMW R1200GS 2010 letech výroby dostal veleúspěšný model BMW R 1200 GS elektronicky ovládanou přívěru ve výfukovém potrubí. Je umístěna přímo před koncovým tlumičem, ovládá v závislosti na zatížení jeho průtok, resp. pokles dynamického tlaku, stejně tak se podílí na splnění hlukových předpisů a přitom umožňuje vyznít typickému zvuku boxeru. Dalším efektem je zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách, toho má ale německý dvouválec na rozdávání i beztoho. Bohužel, ale logicky, nemůže být tato klapka dodatečně namontována na starší modely R 1200 GS. Je jedním z mnoha vylepšení, která činí z nového „géesa“ to nejsilnější v historii, alespoň díváme-li se na úroveň technologie.
 
 Motocykly BMW R1200GS 2010


 Motocykly BMW R1200GS 2010Velký dvouválec o 1170 cm3 se v klidu ohřívá a my se můžeme podívat na technická data nového motoru, jenž obdržel čtyřventilovou DOHC hlavu z modelu HP2 a měl by tím opět získat na výkonu.110 koní při 7750 otáčkách a 120 Nm při 6000 otáčkách jsou pěkné maximální hodnoty nového R 1200 GS, tak jak je udává továrna. Platí za to poněkud neklidnou křivkou točivého momentu ve vyšších otáčkách, ale jeho hodnota beztak zůstává už od 3500 otáček nad 100 newtonmetry. Během měření na brzdě jsme zjistili mírně odlišné hodnoty, konkrétně 112 koní při 7500 a 117 Nm při 6200 otáčkách, což je dobré, ale ne výjimečné… R 1200 GS z roku 2009, které jsme v testu použili jako referenční model, ukázalo na stolici výkon 110 k při 7700 a 117 Nm při 5600 otáčkách, čímž udělalo daleko větší dojem.

 Motocykly BMW R1200GS 2010
Promyšlená, velmi kompaktní konstrukce, nově se olej nalévá na pravé straně.

Důležitější než všechny diagramy světa je ale využití té síly v denním provozu. Takže vzhůru do sedel! Všechno je tu důvěrně známé, sedlo, řídítka i podvozek jsou identické s loňským modelem. Tedy skoro všechno – rozdělení infodispleje je nové a červené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 8500. Novinka také ve skutečnosti točí o 500 otáček více. Jadrný zvuk motoru je zpočátku příjemný, ale při konstantních otáčkách mezi 4–5000 začíná být při průjezdech dlouhými tunely vtíravý, až nepříjemný. Jinak se na typickém GS pocitu nic výrazného nezměnilo.

 Motocykly BMW R1200GS 2010                                                  +Nová síla DOHC+
 
Motocykly BMW R1200GS 2010

Nová hlava DOHC se čtveřicí radiálně uložených ventilů si odbyla svůj debut v modelu HP2 Sport začátkem roku 2008. Zvláštností je, že každá z vačkových hřídelí pohání přes lehká zdvihátka jak sací, tak výfukový ventil. Radiální uložení umožňuje v kompaktním spalovacím prostoru použít velké průměry ventilů, teď 39 namísto 36 a 33 místo 31 milimetrů. Díky tvarování vaček mají větší ventily také delší zdvih. Pro využití v modelu GS byly hlavy poněkud pozměněny, respektive upraveny pro maximální výkon. Také řídící časy jsou nastaveny tak, aby podpořily moment v nižších a středních otáčkách. I spalovací prostor je odlišný než u HP2 a sací trakt tady není vyleštěn, vysoký kompresní poměr 12:1 a dvojité zapalování zůstaly stejné jako u předchůdce. Celkově je nový motor stejně těžký jako ten minulý.

 Motocykly BMW R1200GS 2010 Motocykly BMW R1200GS 2010 Motocykly BMW R1200GS 2010


R 1200 GS z roku 2009, které jsme v testu použili jako referenční model, ukázalo na stolici výkon 110 k při 7700 a 117 Nm při 5600 otáčkách, čímž udělalo daleko větší dojem.


 Motocykly BMW R1200GS 2010


 
 Motocykly BMW R1200GS 2010Na reakcích motoru už ale ano! Nový boxer jde za plynem daleko znatelněji, pokyny ke zrychlení plní přímo spontánně. To je zvlášť výrazné a užitečné v nižším rozsahu otáček, když člověk vyjíždí z pomalé, zalomené zatáčky. Žádný div, vždyť na zadním kole je právě mezi 2 a 3 tisíci až o 16 Nm více, než tomu bylo dříve. K dosažení tohoto efektu bylo vynaloženo mnoho námahy, byl opuštěn osvědčený pohon ventilů HC s řetízkem hnanou vačkovou hřídelí v poněkud nižší poloze a krátkými zdvihacími tyčkami. S tím zmizela i možnost jednoduchého nastavení ventilů v pouštním tábořišti. DOHC je pod vahadly vybaveno polokulovými distančními talířky, které se vyměňují. Dále tu pracují dvě vačky hnané řetězem a celek je pojat nově a inovativně (viz infobox DOHC). Ostatní výbava se změnila odpovídajícím způsobem, průměry klapek sání vzrostly z 47 na 50 mm, trubky sání i výfuku jsou také větší.

 Motocykly BMW R1200GS 2010
Nové šrouby: štítek jde nyní dobře nastavit i v silných rukavicích

Všechno je nové a pěkné, ale je to k něčemu? Dokáže nové BMW R 1200 GS najet proti svému předchůdci nějaký náskok? Určitě ano. Starší jednovačkový boxer mezi 5 a 6 tisíci otáčkami už nevystačí s dechem, naopak právě zde předvádí novinka výhody svého pohonu.

 Motocykly BMW R1200GS 2010
Nové rozměry: průměr trubek sání se kvůli výkonu zvýšil

 Při turistickém tempu a příjemném brumlání krajinou tahá stroj ze zatáček výrazně víc a činí tak jízdu daleko zajímavější a šťavnatěj ší. Při p řekročení hranice 6000 otáček pak nabízí díky vyššímu výkonu a širšímu rozsahu použitelných otáček také více bezpečnosti. Tahle výhoda je citelná, ale není jediná... To objasňují i hodnoty zrychlení a elasticity, které jsou mírně lepší. Jinak řečeno, kdo nezná novou, nebude u staré nic postrádat. Potěšitelné ale je, že zvýšený výkon nevyžaduje větší dávku paliva. Během testu v horském prostředí Alp se oba stroje spokojily s 5,8 litru paliva na 100 km.
 
 Motocykly BMW R1200GS 2010
Nové poměry: ukazatele stavu benzinu a teploty si vyměnily místa

Důležité je říct, že majitelé starších R 1200 GS nemají proč truchlit, přestupovat na novější model není nezbytně nutné. Ti nově kupující pak budou potěšeni zlepšeným zátahem dole a také tím, že výrobce za zlepšenou techniku nežádá příliš mnoho a základní cenu zdvihl jen o 350 eur! Jediní, kdo tu ztrácí, budou výrobci otevřených výfuků, protože více zvuku už opravdu potřeba není.
    Takže všechno nejlepší k třicetinám GS také od Motocyklu!!!
 
Lehká dieta: na předním kole ubylo trochu hmotnosti - Vnitřní život: tlumič je nově zkonstruován, průměry jsou větší - Soundsystém: přívěra výfuku zlepšuje zvuk i točivý moment

Jak se vyrábí BMW R 1200 GS:


Závěr


TECHNICKÉ ÚDAJE:                      

2010 BMW R 1200 GS

Motor
: Vzduchem a olejem chlazený čtyřtaktní plochý dvouválec, vyvažovací hřídel, po dvou nahoře uložených vačkových hřídelí hnaných řetězem, zdvihátka, čtyři ventily na válec, tlakové oběžné mazání, vstřikování paliva O 50 mm, řízený katalyzátor, elektrický startér, alternátor 720 W, baterie 12 V/14 Ah, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestirychlostní převodovka, kardan 32:11.  

Vrtání x zdvih:  101 x 73 mm
Objem:   1170 cm3Kompresní poměr:  12:1
Maximální výkon: 81 kW (110 k) při 7750 1/min
Max. točivý moment:  120 Nm při 6000 1/min


Podvozek: Spojení motoru a rámu jako nosné jednotky, telelever vpředu O 41 mm, nastavitelný útlum, vzadu jednoramenná kyvná alu vidlice, centrální jednotka s nastavitelným předpětím pružiny a útlumu odskoku, vpředu dvojitá kotoučová brzda O 305 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu kotoučová brzda O 265 mm, dvoupístkový třmen.

Dráhy odpružení vpředu/vzad:  190/200 mm
Rozměry ráfků vpředu/vzadu:  2.50 x 19 / 4.00 x 17
Rozměry pneumatik vpředu/vzadu: 110/80 R 19 / 150/70 R 17

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1507 mm, úhel hlavy řízení 64,3 stupně, závlek 101 mm, výška sedla 855–875 mm, užitečná hmotnost 194 kg*, pohotovostní hmotnost 246 kg*, objem nádrže/rezerva 20/4 l.


Servisní intervaly: 10 000 km
Barvy:  červená, černá met., šedá met., bílá
Základní cena:   13 000 eur
Cena testovaného motocyklu: cca 15 640 eur

Kompletní test ( +graf, srovnání s modelem 2009, více foto) naleznete v časopise MOTOCYKL 3/2010.
MOTOCYKL 3/2010

BMW R 1200 GS:

+
motor jde velmi dobře za plynem
Moment je v nízkých otáčkách daleko silnější
Zvuk je velmi silný a jadrný
Spotřeba nevzrostla
-
nastavení ventilů je komplikovanější
Zvuk je v některých situacích až moc silný
Střílení z výfuku při zpomalování





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: