MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 950 Super Enduro R Erzberg Edition

Test

Příliš mnoho výkonu vyhovuje většinou jen málo lidem. S variantou Erzberg-Edition KTM ukončila výrobu mocného stroje 950 Super Enduro a my si udělali poslední off-roadový výlet s tímto monstrózním endurem. 


 

VYPLŇTE, PROSÍM, NÁSLEDUJÍCÍ ANKETU:
Vaše výška je minimálně 185 centimetrů      
ano
 ne
Máte ruce jako Arnold Schwarzenegger 
ano
 ne
Vaše oblíbené auto je Hummer 
ano
 ne
Na vojně vám tank připadal poněkud slabý
ano
 ne
Jste skutečně velmi odolní a bolest vám nedělá
problémy
ano
 ne
Pokud jste označili všech pět kladných odpovědí, jste
skutečný adept na Super Enduro! 


Kinigadner, Sala, Tiainen – a tahle řada závodníků by ještě mohla pokračovat. Co mají tito současní borci společného? Jednak jsou továrními jezdci KTM, ale především mají všichni velikou postavu a ohromnou sílu. A také nezměrný talent, když jde o jízdu v terénu. Jsou to lidé bez bázně a strachu, s potřebnými jezdeckými, fyzickými a mentálními předpoklady k tomu, aby v terénu dokázali kontrolovat 100 koní silný a 200 kilogramů těžký dvouválec. KTM 950 Super Enduro může existovat snad pouze kvůli takovýmto typům…

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition


A tak nepřekvapuje, že přemotorizovaná terénní raketa se opravdovým prodejním hitem nestala a vlastně ani stát nemohla. Nyní, po méně než třech letech, je s téměř litrovým endurem konec. Jakoby na rozloučenou pustila firma KTM do oběhu posledních 80 exemplářů v provedení Erzberg-Edition, tyto stroje jsou jednotlivě očíslovány a ozdobeny speciálními polepy. Odhlédneme-li od speciálního designu k prospěchu image, je zde několik funkčních věcí navíc, především pak titanové tlumiče výfuků od firmy Akrapovič s temně dunivým zvukem. K tomu dostanete ještě další prvky, jako chrániče rukou, karbonové kryty spojky a zapalování nebo nastavitelné stupačky. Své jméno získal tento speciální model díky legendárnímu závodu Erzbergrodeo v Rakousku, při kterém se v rámci prologu řítí terénní stroje po široké štěrkové cestě do kopce rychlostí místy přesahující 180 km/h. A to je terén, ve kterém se výkonné enduro cítí skutečně ve svém živlu. Jinak je jízda na tomhle stroji spíše obtížná.

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition
Limitovaná Erzberg-Edition byla nakonec omezena na pouhých 80 exemplářů.

Tohle enduro je prostě příliš mocné, což je zřejmé už při samotném nasedání. Tady se dělí velmi málo zralých zrn od spousty plev. Výšce sedla už moc nechybí do plného metru, svými rozměry působí KTM 950 Super Enduro R jako o třetinu zvětšený normální stroj. To by vlastně nebyl problém, pokud by se s ním zvětšil i řidič. Od dvou metrů výšky a 120 kilogramů hmotnosti by ovládání KTM bylo nejspíš v pohodě, jenže kolik z nás má tyto míry…

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition

            Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition

Pro normální smrtelníky je další nepříjemností dosti vysoké těžiště, takže hmotnost natankovaného stroje 200 kilogramů se subjektivně zdá být ještě větší. Jako silniční stroj by bylo KTM Super Enduro lehké, v terénu však jeho hmotnost budí respekt– pochopitelně. Když se jen trochu odchýlí ze svislé polohy, je třeba bleskově reagovat a skočit co nejdál pryč, aby pod ním člověk nezůstal pohřben. A kdo při nehodě skončí pod strojem, musí volat o pomoc! Kamarády anebo traktor z nejbližší vsi…

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition
Tlumiče výfuku Akrapovič s titanovým pouzdrem mají krásný silně temný zvuk.

Tolik síly zvládne skutečně málokdo. Na běžné asfaltové silnici je výkon 100 koní zcela vyhovující. Ale jak je známo, v terénu působí výkon dvojnásobně až trojnásobně. Se 100 koni  na úzké lesní pěšině se člověk cítí asi jako s turbo Hayabusou v úzkých serpentinách. Motor LC8 V2 bojuje na nezpevněném podkladu tak maximálně s trakcí, při každé rychlosti se zadní kolo prakticky permanentně protáčí. A tak je jen slabou útěchou, že má tenhle dvouválec lineární nárůst síly a krásně visí na plynu. Plný plyn je v terénu tak jako tak zcela nemožný… Kdo by na to v záplavě emocí jen na okamžik zapomněl a zatáhl za plyn příliš zčerstva, nemusí dopadnout zrovna dobře ani na široké rovině rozlehlé meze.

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg  Edition
Tohle zvíře má 200 kilogramů a 100 koní– a běda, když se utrhne ze řetězu…

Po půl hodině jízdy je nám jasné, že pro tenhle stroj je krajina příliš malá. Kam tedy s tímhle monstrem? Kde je to místo, ten správný prostor, kde je výběh pro tohle zvíře? Ani pro klasické závody není toto KTM vhodné– je příliš těžké, příliš těžkopádné. Pro skutečnou zábavu během sobotního odpoledne by člověk místo endurové trati potřeboval mít za domem vojenské cvičiště. Váhavý pokus KTM (a také BMW s jeho HP2) zavést do terénního sportu velkou třídu dvouválců tak v podstatě selhal. Jen málo neohrožených pilotů si tu a tam troufne s nimi nastoupit do nějaké spoutěže. Většina z nich k tomu byla motivována penězi– a byli rádi, že zůstalo u sporadických akcí. Dokonce i z oblasti Rallye-Raid, kde se velmi rychle jezdí v relativně lehkém terénu, byly dvouválce vyhnány. Příliš rychlosti, příliš síly, příliš těžkých nehod…

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg  Edition



Pneumatiky jsou zcela přetíženy a brutální kouř zahalí jakoukoli pneumatiku, jež má jen náznak špalků, jediným otočením ruky. Standardní Metzeler Karoo jsou jistě dobrým kompromisem ale v kluzkém terénu se jejich velké špalky zakusují jen podmíněně. Při pořádném zabrání na silnici taje měkká pryž jako máslo na slunci. Pro KTM Erzberg-Edition dodané Metzeler Enduro 3 jsou
vhodné jen na silnici nebo do mírného terénu. Pravé sportovní endurové obutí vůbec nepřipadá v úvahu, člověku by jen lítaly špalky kolem uší. Tajný tip pro srdnaté výlety do terénu: Metzeler Unicross, které mají na silnici pouze průměrnou přilnavost, v terénu naopak dobrou– ale něco vydrží. Nemáme ponětí, k čemu byly tyto pneumatiky vlastně zkonstruovány, snad pro terénní povozy…



 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition


Otázku, proč nás tento stroj přesto vzrušuje, je koneckonců lehké zodpovědět. Velké hračky velké kluky fascinují. Jenže kromě profíků od KTM zmíněných v úvodu existuje jen pár lidí, kteří s takto šíleným strojem jezdit chtějí. Při střízlivém pohledu totiž tohle enduro prostě nemá smysl.


Ale jaký smysl mají například Vmax, Turbo-Hayabusa nebo Ducati Desmosedici na normální silnici? Ať už v terénu nebo mimo něj, mít vždy a všude k dispozici výkon bez konce má něco do sebe. Síla, kterou člověk může vychutnávat nanejvýš náznakem, má velký potenciál návykovosti. Je to zcela zvláštní druh adrenalinového potěšení, kde je stále cítit respekt. A s ničím nesrovnatelný zážitek, když se tohle monstrum s dlouhými drahami odpružení řítí ve 150 km/h po rozbité cestě. A možnost jednou vyprávět vnukům o tom, jak člověk tenkrát v roce 2009 na písčité cestě při rychlosti 150 km/h frézoval deset centimetrů hluboké stopy až k horizontu…
 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition
Ten, kdo tohle šílenství chce okusit na vlastní kůži, má dnes již smůlu… U prodejců jsou již všechny stroje této čeledi vyprodány, také BMW už definitivně zastavilo výrobu svého modelu HP2 Enduro. Případní zájemci musí koukat po internetu, jestli někde nenajdou inzerát: „Kráska prodá zvíře, zn. Jen do silných rukou!“


S těmito motocykly je tedy konec a pravděpodobně už navždy, protože o stavbě takovýchto monster už zřejmě nebude uvažovat žádný sériový výrobce. Je to pochopitelné – ale přesto je to tak nějak škoda.

           Oficiální video KTM 950 Super Enduro:
          

Závěr

Technické údaje:

 Motocykly KTM SE 950R Erzberg Edition
KTM 950 Super Enduro R Erzberg-Edition
Vidlicový dvouválec s úhlem válců 75 stupňů, 942 cm3, 72,0 kW (98 k) při 8500 1/min, rovnotlaké karburátory, šestistupňová převodovka, příhradový trubkový ocelový rám, obrácená vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, dráha odpružení vpředu/vzadu 250/255 mm, pneumatiky vpředu/vzadu 90/90-21; 140/80-18, objem nádrže 14,5 litrů.
Hmotnost s plnou nádrží: 198,5 kg
Maximální rychlost: 200 km/h
Cena: vyprodáno


Změřené údaje:


 

Rychlostní charakteristiky
75,8 kW (103 k) při 9300 1/min
91 Nm při 6200 1/min



Článek v tištěné podobě naleznete v časopise MOTOCYKL 9/09.

MOTOCYKL 9/2009







Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: