MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Monster S2R kompresor

Test

Robustní letité motory dokáže snadno osvěžit přeplňování. Ladič VeeTwo z Austrálie odfoukl Ducati Monster do sedmého nebe točivého momentu a nás hodně zajímalo, jak to celé bude fungovat. Ducati Monster S2R kompresor.


Pro motor je, stejně jako pro nás, nejdůležitější vzduch. Bez vzduchu není výbuchu ni práce. Jistě, ještě je tu velmi důležitá složka, kterou je bezesporu palivo. To se ale dá vždycky přimíchat, jenže bez dostatečného množství kyslíku ve spalovacích prostorech žádná síla nevznikne! Logicky se nabízí otázka: Jak do spalovacího prostoru dostaneme co největší množství vzduchu? A právě tady začíná malá násobilka všech konstruktérů motorů – dva velké sací ventily, které zůstávají otevřeny co nejdéle, rovné sací kanály, pokud možno rezonančně odladěné délky sání a velký objem boxu vzduchového filtru – volně nasávající čtyřdobý motor poskytuje spoustu možností k experimentování.

 Motocykly Ducati Monster S2R kompresor
 
                                                   Nenápadná, ale ne obyčejná!

Další variantou je nahnat do motoru vzduch pod tlakem. Jak? Pomocí turbodmychadla (respektive kompresoru), které vytvoří přetlak a dostane do spalovacího prostoru výrazně více vzduchu, než by zvládl sám motor nasát přirozenou cestou. A to může výrazně pomoci robustnímu motoru, jakým je například klasický dvouventil Ducati Monster. Ten se nepyšní ani velkými průřezy ventilů ani rovnými sacími kanály, je tedy vděčným kandidátem přeplňování. VeeTwo, renomovaný ladič Ducati z Austrálie, vyvinul montážní kit s kompresorem, který dokáže Ducati Monster S2R pořádně naplnit. A co to přinese? Nejprve vzhled, který je také důležitý. Kompresor totiž musí být poháněn mechanicky, což je u Ducati zajištěno ozubeným řemenem. Naštěstí jsou vačkové hřídele rovněž poháněny ozubeným řemenem, z něhož lze odbočit. Kluzná spojka a převod do rychla ke kompresoru, jenž se nachází nad ležícím válcem, je proveden dvěma ozubenými řemeny, což díky nádherně opracovaným frézovaným dílům vypadá skutečně krásně…
 Motocykly Ducati Monster S2R kompresor   Motocykly Ducati Monster S2R kompresor
 
Čistá práce: Šroubový kompresor je poháněn dvěma
ozubenými řemeny, kluzná spojka předchází 
nerovnoměrnosti.

 Start je v podstatě nenápadný. Motor V2 radostně naskakuje a při stabilních otáčkách volnoběhu vydatně duní – jinak nic. Že by to byla jen atrapa? Ale kdepak. Už při rozjezdu překvapí takto natlakovaná Ducati nespoutaným zátahem. Tady se něco děje! A to už od 2000 1/min… Kompresorem přeplňovaná Ducati Monster S2R předvádí vybrané způsoby, jaké by si člověk u sériového stroje mohl jen přát. Měkká reakce na plyn i v nízkých otáčkách, důrazná akcelerace v každé situaci. Vstřikování bylo výborně přizpůsobeno novým podmínkám, což přináší opravdu dobrý pocit. Dokonce je splněna i přísná emisní norma Euro 3. Člověk má okamžitě chuť vyzkoušet, co tenhle stroj dokáže – takže plyn až na doraz… Přifouknutý Monster táhne jako býk! Na nižší rychlostní stupně jde přední kolo okamžitě k nebi, takže je zde zapotřebí jisté opatrnosti. Od čtyřky je na řadě už jen mohutný tah vpřed. Vzrušující je i test elasticity na šestku. Ducati zrychluje tak, jako by ji vpřed tlačila obří pěst. Subjektivně disponuje takovým zátahem už jen Suzuki B-King. Úžasný pocit!
 Motocykly Ducati Monster S2R kompresor
Malým otvorem vlevo vpředu nasává kompresor vzduch.
Vnitřek motoru zůstal téměř nedotčen.

Jen málokdy se laděný motocykl předvede v tak skvělém světle, nebývá obvyklé, že všechno sedí. Je tedy kompresor všelékem? Pokud mu jsou vhodně přizpůsobeny také díly motoru a převodovky, pak ano. Je třeba si uvědomit, že mohutný zátah pořádně zatěžuje písty, ojnice, převody a v neposlední řadě řetěz.

VeeTwo vykouzlil z V2 Desmo o původním výkonu 90 koní „jen“ 115 k. Při vyšším plnicím tlaku by bylo teoreticky možných až 150 koní, životnost by ale byla značně omezena. Tudíž je lepší obětovat maximální výkon a prodloužit tím životnost. Zde totiž nejde tolik o koně, jako o točivý moment. Ve srovnání se sériovým motorem leží výkonové křivky motoru s kompresorem výše, točivý moment vyšší o 25 procent hovoří sám za sebe... Aby se předešlo klepání pístů, musí být tankován drahý, 98- či 100oktanový benzin. S tímto drahým palivem však přeplňovaný litr zachází velmi úsporně – na běžné silnici neproteče tryskami ani pět litrů na 100 kilometrů. K tomu také napomáhá charakteristika nevyžadující vysoké otáčky.
 Motocykly Ducati Monster S2R  kompresor
Se 113 k a 115 Nm jde o nejsilnější dvouventilovou V2
na světě, jež splňuje Euro 3!

Tak – ještě jednou naposledy pořádně protáhnout motor a užít si vydatného zátahu na trojku - ouha! Málem jsem si ustlal... Je trochu vlhko a zadní kolo se až příliš často protáčí! Pneumatiky Bridgestone BT 014 nefungují, jak by měly, proto bude nutné k částce 4500 eur za přestavbu ještě připočítat pořádné sportovní pneumatiky.  

Závěr

Ducati Monster S2R kompresor     
 Motocykly Ducati Monster S2R kompresor

MOTOR

Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, příčně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené, ozubeným řemenem poháněné vačkové hřídeli, dva ventily na válec, desmodromické ovládání, ozubeným řemenem poháněný kompresor Roots s plnicím tlakem 0,4 baru, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 45 mm, neřízený katalyzátor, alternátor 520 W, akumulátor 12 V/16 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.
Vrtání x zdvih: 94,0 x 71,5 mm
Zdvihový objem: 992 cm³
Stupeň komprese: 10:1
Jmenovitý výkon*: 83,8 kW (114 k) při 7700 1/min
Max. točivý moment*: 113 Nm při 6000 1/min

PODVOZEK
Příhradový trubkový ocelový rám, motor součástí rámu, plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí a tahový útlum, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, dvoupístková pevná čelist.
Litá hliníková kola 3,50x17; 5,50x17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1440 mm, úhel hlavy řízení 66,0 stupně, stopa 94 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/148 mm, hmotnost s plnou nádrží* 208 kg, náklad* 182 kg, objem nádrže 14,0 litru.
Cena montážního kitu: 4000 eur
Cena montáže: cca 500 eur

ZMĚŘENÉ HODNOTY:

JÍZDNÍ VÝKONY (sériová S2R)
Maximální rychlost: 224 km/h (210 km/h)
Zrychlení: 0–100 km/h 3,7 (3,6) s 0–140 km/h 6,0 (6,4) s 0–200 km/h 12,9 (20,2) s
Elasticita: 60–100 km/h 3,8 (4,6) s 100–140 km/h 3,4 (4,6) s 140-180 km/h 3,9 (6,6) s

 
SPOTŘEBA
Mimo město: 4,5 l/100 km
Teoretický dojezd: 321 km
Druh paliva: Power 98/100 oktanů 

RYCHLOSTNÍ CHARAKTERISTIKY
Ducati S2R kompresor
84 kW (114 k) při 7700 1/min
113 Nm při 6000 1/min

Ducati Monster S2R 1000
68 kW (92 k) při 8100 1/min
91 Nm při 6000 1/min

*změřené hodnoty; údaj výrobce; rychlostní charakteristiky: Výkon na klikové hřídeli, měření bylo prováděno na dynamometru Dynojet 250 a korigováno podle normy 95/1/EG. Maximální možná chyba ± 5 %.

Článek v tištěné podobě (+ výkon. graf) naleznete v časopise MOTOCYKL 2/10.

MOTOCYKL 2/2010








Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: