MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha XVS 950 A Midnight Star

Test

Já jsem hvězda... dostaň mě odsud pryč. Sotva se objevila ve výkladních skříních prodejců Yamahy, už nemá Yamaha Midnight Star žádnou chuť tam postávat. Zjišťovali jsme, zda existují dobré důvody, proč tento cruiser střední třídy osvobodit.



  Motocykly Yamaha XVS 950 A

Sezení v motocyklu místo na něm, při výšce sedla 680 milimetrů je zcela uvolněné a pohodlné.


To je ale jméno: XVS 950 A Midnight Star! Hned se nabízí otázka: Stojí tento stroj ve světle ramp jen v noci? A co potom asi dělá přes den? Někdy by si člověk přál vědět, co reklamní stratégy ovlivnilo při volbě názvu výrobku. Pro nalezení vhodného jména by v případě této nové Yamahy vlastně stačilo posadit se do úzkého sedla a vyjet. Již při posazení si člověk uvědomuje, že tady se cítí bezpečně i lidé menších postav, což není dáno jen nízkou výškou sedla 680 milimetrů. Řídítka ve tvaru virgule jsou snadno dosažitelná, bike má velmi štíhlý pas a je celkově velmi dobře vyvážen. Takže zařadit jedničku a pustit spojku. Další řazení je však trochu obtížnější, protože levá bota se sotva vejde mezi stupátko a řadicí páku. Tu je sice pomocí táhla možné nastavit výše, řazení je pak ale těžší, protože stupátko a zadní páka jsou ve stejné výšce. Konstruktéři v Japonsku zřejmě nevědí, že průměrná velikost obuvi dospělého středoevropana je 43,7 a nikoli 39.
 Motocykly Yamaha XVS 950 A

Já jsem hvězda...Midnight Star 950.


Již po pár stovkách metrů se objevují pochybnosti o uváděné hmotnosti 276 kilogramů. Je neuvěřitelné, jak dobře Midnight Star svá kila skrývá! To je jedna z velmi kladných stránek tohoto cruiseru, který je mimochodem zcela nově vyvinut. Vzduchem chlazenému motoru V2 dali Japonci do vínku spoustu vlastností, kterými se vyznačují moderní spalovací motory. Čtyřventilová technika, keramická vrstva na vložkách válců, čtyřotvorové vstřikovací trysky a písty kované z lehkého kovu. Ventilový rozvod je realizován pomocí válečkových zdvihátek. Motor V2 s úhlem válců 60 stupňů jde za plynem velmi dobře, stále působí silně a navíc není nadměrně žíznivý. Mimo město se stroj spokojuje se skromnými 4,2 litru na 100 kilometrů. Jadrný nárůst síly těsně za volnoběhem je jakoby pobídkou k jízdě v nízkých otáčkách. Maximální točivý moment 82 newtonmetrů je k dispozici už při 3200 1/min. Na pátou a nejvyšší rychlost pak analogový tachometr ukazuje 100 km/h. Tím je dán pocit z jízdy jako u ryzího big biku.

 Motocykly Yamaha XVS 950 A 

Nenáročný na údržbu, čistý a tichý, pohon řemenem se už osvědčil u mnoha modelů.


Dvouválec dává výkon 53 k při 5900 1/min. Tenhle údaj sice nikoho neomráčí, ale převodovka má poměrně těsné odstupňování. Jednotlivé rychlosti pak optimálně navazují, pátá rychlost s teoretickými 188 km/h je dokonce navržena jako overdrive. Změřená maximální rychlost dosahovala 154 km/h. Stovka se na tachometru objeví za 7,3 vteřin a s tím se dá dobře žít.

 Motocykly Yamaha XVS 950 A      

Rám: v oblasti hlavy řízení sice zesílený, ale žádná pastva pro oči to není. Blatníky: sláva,

kov v klasickém stylu namísto plastu. Můstek vidlice a držáky: zářivý dojem díky

leštěnému hliníku.

A jak je to s pověstnými Good Vibrations? Yamaha se snažila, aby řidič cítil pulz V2, a proto se vyvažovací hřídele konstruktéři vzdali. A nerytmické pořadí zapalování dané úhlem válců 60 stupňů má navíc výrazný charakter. Odměnou za tuto snahu je pohodový, klepavý beat, který člověk příjemně vnímá a rychle si jej oblíbí. Pryžové uložení stupátek a řídítek pak zajišťuje, že ruce a nohy jsou do značné míry chráněny před vysokofrekvenčními vibracemi. Pouze uším se nedostává ta správná masáž – zvuk se bohužel poněkud ztrácí v dlouhém, napravo namontovaném výfukovém systému dva do jednoho. Zbývá tak skromné bublání, které by mohla klidně vydávat i dvěstěpadesátka. A jedna malá vychytávka: Pomocí spínače na pravé straně řídítek lze stmívat malý LCD displej v tachometru a přizpůsobit jej tak různým světelným podmínkám.


 Motocykly Yamaha XVS 950 A    

Pocit jako u virgule – řídítka jsou široká a značně ohnutá dozadu. Přesto je pocit z jízdy

přímý a odezva velmi dobrá.

 Midnight Star se krajinou nese snadno a lehce. Motocykl se díky širokým řídítkům vede lehce, zatáčí přesně a snadno, a dokonce zůstává relativně stabilní i na zvlněné vozovce. Pružicí jednotka však krátké, tvrdé rázy předává řidiči. Naopak vidlice pracuje velmi pohodlně, aniž by šla na doraz. Opatrnosti je zapotřebí pouze kvůli brzy škrtajícím stupátkům, která rychle způsobují proud jisker. Velká vůle pak již nezbývá: Ještě o pár stupňů větší náklon a stabilní držáky se už opírají o zem a zdvihají stroj. Jako ideální linii pro model 950 je proto nejlepší volit táhlé oblouky s přiměřeným náklonem. A kdyby přece jen šlo do tuhého, na brzdy je spolehnutí. Zadní jednopístková plovoucí čelist je dobře dávkovatelná, výkon brzdy dobrý. Přední brzda působí za studena tupě, tlakový bod je trochu neurčitý. Při jízdě, když je už zahřátá, ale vykazuje podstatně větší kousavost a zpomaluje vehementněji.

Zpátky k úvodní otázce: Nová Yamaha Midnight Star rozhodně září i ve dne. Možná se měla jmenovat Allstar. A její osvobození z výkladní skříně se naléhavě doporučuje.

 

Celý test (+ graf a měření) naleznete v časopisu MOTOCYKL 9/2009. Předchozí jízdní představení Yamahy 950 A Midnight Star naleznete ZDE .

Závěr

Yamaha XVS 950 A MIDNIGHT STAR
MOTOR
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 60 stupňů, po jedné nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídeli, čtyři ventily na válec, vahadlová zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování O 35 mm, řízený katalyzátor, alternátor 460 W, akumulátor 12 V/18 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, ozubený řemen, sekundární převod 2,333.

Vrtání x zdvih: 85,0 x 83,0 mm
Zdvihový objem: 942 cm3
Stupeň komprese: 9:1

Jmenovitý výkon: 39,4 kW (54 k) při 6000 1/min
Max. točivý moment: 77 Nm při 3000 1/min

PODVOZEK
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice O 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí, kotoučová brzda vpředu O 320 mm, dvoupístková plovoucí čelist, kotoučová brzda vzadu O 298 mm, jednopístková plovoucí čelist.

Litá hliníková kola 3,50 x 18; 4,50 x 16
Pneumatiky 130/70 R 18; 170/70 R 16
Obutí v testu Bridgestone Exedra G 721/722 „J“

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1685 mm, úhel hlavy řízení 57,8 stupně, stopa 145 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 135/110 mm, výška sedla* 680 mm, pohotovostní hmotnost* 276 kg, náklad 212 kg, objem nádrže 17 litrů.

Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 10 000 km
Barvy: červená, černá, modrá
Cena: 239 990 Kč




+
měkký a kultivovaný nárůst výkonu
Stabilní a poměrně komfortní podvozek
Snadná a přímá ovladatelnost
Velmi nízká spotřeba
-
malá volnost náklonu
Za studena tupá brzda
Obtížnější ovládání řazení
Velmi skromný zvuk





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: