MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Arctic Cat: Thundercat 1000 H2 a 700 H1 TRV 4x4

Test

Smyslem užitkových čtyřkolek je praktičnost každodenního použití – a kdo jí poskytne více, ten vyhrává. Originální systém Arctic Catu tři v jednom je v tomto ohledu geniálním krokem.


Arctic Cat má s konstrukcí čtyřkolek více než čtyřicetiletou zkušenost, tudíž vyrobit kvalitní a skutečně robustní čtyřkolku není pro americkou firmu žádným problémem. Američané mají vlastní motory a celkovou konstrukci čtyřkolky pojali po svém. Už na pohled je Arctic Cat pořádný kus stroje, a je znát, že tady se materiálem nešetřilo. Funkčnost především – to je heslo, kterým se vyznačují všechny pracovní stroje s kočkou ve znaku! A my jsme díky novému importéru, firmě ASP Group z Žebráku, mohli prověřit dovednosti dvou referenčních strojů – nejprodávanější benzinové sedmistovky H1 EFI TRV a brutálního litrového dvouválce Thundercat 1000 H2.

 

Dvě divoké kočky se budou toulat krajinou...

 

A jelikož mám s americkými stroji již nejednu zkušenost, zajímal mě především jejich nový litrový dvouválec – v současnosti nejsilnější čtyřkolka na trhu s motorem o největším objemu v tomto segmentu vůbec. A dle mého očekávání je Thundercat opravdová raketa. Motor reaguje možná až příliš spontánně na povely plynové páčky a bez milosti vyráží vpřed, jako by chtěl uštvat divou zvěř. Trvalo mi nejméně čtvrt hodiny, než jsem si zvykl na ostrou reakci a zátah dvouválcového motoru. Kromě ohromné síly motoru vás asi nejvíce překvapí absence brzdové páčky před pravou rukou. Pro ovládání brzd slouží primárně duální brzdový pedál ovládající přední i zadní brzdový systém. Páčka před levou rukojetí ovládá pouze zadní brzdy a slouží také jako parkovací. Zde je nutné (stejně jako u dávkování plynu), abyste si ovládání nožním pedálem pořádně vyzkoušeli. Brzdy Arctic Catu by totiž zastavily i rozjetý vlak a při necitlivém použití by vás Thundercat mohl klidně nechat nedobrovolně vystoupit ze svého pohodlného sedla. Nácvik dávkování a zažití reakcí lze jen doporučit.

 

Brzdy jsou další silnou stránkou Arctic Catu

 

Robustní dvojitá A-ramena pracují zcela přesvědčivě, světlá výška byla u modelů této řady zvýšena na hodnotu 255 mm a závěs kola leží ve výšce 203 mm, což zlepšuje průchodnost těžkým a členitým terénem. Standardní komponenty podvozku jsou velkým výkonem dvouválce značně zatíženy, proto byly na testovaném stroji použity speciální americké tlumiče Fox X Evol, jež se vyznačují vysokou progresí. I když se jedná v podstatě o závodní komponenty, věřte, že investice tohoto typu se vyplatí také u pracovního ATV, neboť široké spektrum nastavení, jemnou reakci a vyšší stabilitu podvozkových prvků využijete v každodenním životě stejně dobře jako při závodním nasazení.

 

Jedinečný koncept vozidla umocňuje patentovaný systém 3 v 1, kdy za pár sekund vyměníte sedadlo za box nebo transportní rám. Dlouhý rozchod kol umožňuje dostatek místa pro výměnný systém a zajišťuje zvýšenou stabilitu při jízdě.


Nový litr je skutečně působivý stroj, využití extrémního výkonu je nutné dobře zvážit. Pokud ovšem nepatříte k těm, kteří chtějí vždy jen to „nej“ bez ohledu na smysluplnost. Každodenní jízda ve dvou a s nákladem či velké nároky na tažnost při použití pracovních pásů výkon litru ospravedlňují, ale vše ostatní daleko lépe zvládá jednoválcová sedmistovka.

 

Brutální litrový dvouválec Thundercat H2 v akci...

 

Model 700 H1 TRV s prodlouženým rozvorem (v litrovém provedení je tato modifikace k dispozici ve variantě Cruiser) nabízí unikátní, již zmíněný model tři v jednom. Prodloužený model je připraven vozit dva cestující – spolujezdec má stále připravené vlastní stupačky, jeho sedlo ale můžete dle potřeby velmi snadno a především rychle vyměnit za nosič nákladu. Právě v tom tkví hlavní myšlenka systému 3 in 1. Buď máte náladu někoho vozit a necháte za sebou druhou sedačku s pohodlnou opěrkou a poctivými madly, nebo chcete odvézt náklad a během oka mrknutí přichytíte namísto sedačky nosič, případně malou korbu.

 

 

Jednoválcová sedmistovka H1 EFI TRV ale také umí pořádně trojčit...

 

Mohutný stroj je kvůli delšímu rozvoru výrazně stabilnější ve stopě při jízdě i razantním brzdění a díky své prostornosti nabízí příjemný dostatek místa. Změna volby mezi náhonem zadní nápravy a pohonem všech kol je lehce proveditelná na pravém ovladači stiskem tlačítka. Ve většině případů je to ale zbytečné, protože s pohonem zadních kol projedete většinu terénních úkazů, a navíc se užitkový stroj v tomto režimu o poznání lehčeji řídí. Ovládání Arctic Catu zjednodušuje i velký rejd  a široká řídítka poskytují dost velkou páku na řízení třímetrákového tančíku.

¨

Pod sedlem Arctic Catu naleznete nejen palivové čerpadlo a akumulátor, ale také malou, leč užitečnou sadu nářadí. Obě sedla jsou pohodlná, aniž by byla příliš měkká.

 

Zpátečku a rychlosti vpřed řadíte pákou na levé straně, v nabídce kulisy je i pomalý převod, ale stejně jako 4x4 ho budete využívat spíš k práci než k legraci. V ostatních případech nechte orat zadní kola na rychlejší převod, držte plyn a užívejte si příkladné stability. Arctic Cat si terén přebírá sám, aniž byste to příliš cítili. Nezávislé odpružení vpředu i vzadu v souvislosti s velkou světlostí a chlapskou šířkou nabízí opravdu hodně a spíš než klasickou čtyřkolkou je H1 TRV zmenšeným tankem s nízkou spotřebou.

 

Robustní dvojitá A- ramena spolu se značnou světlou výškou usnadňují prostupnost těžkým terénem. K dobré trakci přispívají značnou měrou také pneumatiky ITP Terra Cross.

 

Když už jsme u benzinu, palivo se lije do nádrže s objemem 20 litrů hrdlem vpravo vedle sedla. To, že víčko nádrže najdete jinde, než je obvyklé, má svá praktická opodstatnění. Jednak se díky nízko uložené nádrži posunuje níž i celé těžiště stroje a za druhé najde pilot před svým rozkrokem malou zavírací přihrádku na drobnosti.

 

700 H1: palubní přístroje obou Arctic Catů jsou strohé.

 

Sedmikilo H1 TRV 4x4 je v nabídce značky druhou nejsilnější čtyřkolkou a s jednoválcovým čtyřventilovým motorem SOHC o objemu 695 cm3 s výkonem 31 kw nemá s 360 kg váhy stroje přílišnou práci – i když je H1 opravdu poctivý kus čtyřkolky, ať jde o rozměry nebo o hmotnost. Tuto „hmotu v pohybu“ však jen tak něco nerozhodí. Homologace je u nás bezproblémová a pořizovací cena zcela odpovídá kvalitě. Pokud bych se měl osobně rozhodnout, zda litr či sedmikilo, zcela jistě bych vyměnil slabší agregát za výrazně kultivovanější projev a rozumnější spotřebu. Pracovní stroj své označení nezískal nadarmo a jeho primární účel je více než jasný – neúnavně sloužit svému pánu a nemít na něj přehnané nároky!

 

1000 H2: Thundercat ovládá uzávěrku  diferenciálu elektronicky za pomoci tlačítka vedle tachometru.

 

Kočka přede také s dieselem? Ano – vznětové motory jsou zcela in, a proto bylo jen otázkou času, kdy se tento agregát objeví také u čtyřkolky. Revoluční naftové prvenství patří právě značce Arctic Cat, která svůj diesel vsadila do rámu multifunkčního modelu TRV. Jako vhodný agregát byl zvolen robustní jednoválec o objemu 686 cm3 s jednovačkovým rozvodem SOHC, který tahá hodně odspodu, vyniká životností a nízkou spotřebou (cca o 30 % nižší než benzinový motor). I zde pracuje automatická převodovka CTV s plynulou změnou převodových stupňů, velkou výhodou je tradiční velká palivová nádrž. Ta ve spojení se známou skromností dieselových motorů přinese bezkonkurenční dojezd, stroji nechybí ani patentovaný výměnný systém „tři v jednom“.

 

A dvě divoké kočky se toulají krajinou...

 

 

 

Závěr

Arctic Cat 700 H1 EFI TRV
Technické údaje

 

      

 

 

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o objemu 695 cm3 SOHC/4, jmenovitý výkon (dle homologace) on-road15 kW (20 k) při 7500 1/min, off-road 31 kW (45 k), elektrický startér, automatická převodovka CTV – variátor, volitelný pohon 4x4, kardan.

Podvozek: Rám z ocelových trubek, dvě kotoučové hydraulické brzdy vpředu i vzadu, mechanická parkovací brzda, vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, dvojitá A-ramena, nastavitelné předpětí pružin pérování.
Pneumatiky  vpředu/vzadu:    250x80R12/250x100R12

Rozměry a hmotnosti: Délka 2390 mm, světlá výška 255 mm, šířka 1210 mm, rozvor 1470 mm, výška 1260 mm, hmotnost 367 kg, maximální nosnost 476 kg, objem palivové nádrže 20,8 litru.

Záruka:  dva roky
Barva:    červená, zelená, khaki
Cena včetně doplňků*: 269 900 Kč

*Tažné zařízení, přední rám a nosič, výfuk Remus, naviják Warn 3000

 


 


Arctic Cat 1000 H2 EFI
Technické údaje

 

      

 

 

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 951 cm3 SOHC/4, jmenovitý výkon (dle homologace) on-road 15 kW (20 k) při 7500 1/min, off-road 55 kW (78 k), elektrický startér, automatická převodovka CTV – variátor, volitelný pohon 4x4, kardan.

Podvozek: Rám z ocelových trubek, dvě kotoučové hydraulické brzdy vpředu i vzadu, mechanická parkovací brzda, vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, dvojitá A-ramena, nastavitelné předpětí pružin pérování.
Pneumatiky  vpředu/vzadu:    250x80R12/250x100R12

Rozměry a hmotnosti: Délka 2154 mm, světlá výška 260 mm, šířka 1210 mm, rozvor 1470 mm, výška 1260 mm, hmotnost 324 kg, maximální nosnost 476 kg, objem palivové nádrže 20,8 litru.

Záruka:  dva roky
Barva:    stříbrná
Cena včetně doplňků*: 345 000 Kč

*Přední rám, přední a zadní nosič, Alu disky

 








Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: