MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Dlouhodobý test: KTM 690 Enduro

Dlouhodobý test

A jsme v poločase – číslice na počitadle najetých kilometrů na naší KTM 690 Enduro se pomalu ale jistě blíží k 10 000 km. Tak akorát na první shrnutí našich dojmů.

KTM 690 Enduro

Nesporná výhoda dlouhodobých testů spočívá v tom, že má člověk více času se se strojem sžít a lépe poznat jak funguje a přitom zjistit, kde jsou slabiny či nedostatky onoho motocyklu. Jasně, první najetá desítka tisíc kilometrů závažné konstrukční či materiální nedostatky odkrýt nedokáže – většina moderních strojů se s nimi může potýkat až u mnohem vyššího počtu odjetých kilometrů. Tak tomu je i v případě KTM 690 Enduro, kterou nám k dlouhodobému testu rakouská fabrika zapůjčila. Svou věcí si zřejmě byla jista – enduro funguje po citlivém zajetí zcela spolehlivě a až na pár vytracených či uvolněných šroubků (zrcátka, uchycení spojkové páčky) způsobených patrnými vibracemi jednoválce, nemáme z tohoto hlediska absolutně žádný důvod ke stížnostem.
Trošku jiná situace je při celkovém zhodnocení pocitů z rakouského motocyklu. KTM proklamuje, že v podobě modelu 690 Enduro dokázala vytvořit geniálního všeuměla, tedy stroj, který se s přehledem vypořádá s každým terénem a uspokojí tak většinu potřeb sportovně orientovaného jezdce. Slovo sportovně orientovaný by mělo být zdůrazněno – nová LC4 navazující na slávu rakouské legendy totiž až tak dobromyslným endurkem na všechno a pro každého není.
Nejprve pozitivní fakta: výkon motoru 63 koní je na jednoválec bez nadsázky fascinující – jednoznačně jsme se shodli na tom, že se jedná o první civilní jednoválec (není určen primárně k závodnímu použití), který opravdu jede. Neskutečně jede!

KTM 690 Enduro

Ani rutinovaný supersportař nebude při ostré jízdě na okresce pociťovat nedostatek výkonu a při troše srdnatosti se se ctí popasuje i s kolegy zmrzlináři. Tím se dostáváme k podvozku, geniálnímu podvozku – opět bez nadsázky. Kača stanovuje v tomto segmentu nové standardy jak z hlediska ovladatelnosti, tak stability v zatáčkách i při jízdě v přímém směru nad 140 km/h. Odezva na kvalitu povrchu je krystalicky přímá, standardní nastavení obou komponentů WP je tužší (na terén doporučujeme nastavit stroj měkčeji podle přiložené tabulky pod sedlem), a odpovídá tak spíše silničnímu použití. Tady enduro boduje svou agilitou – v džungli zákrut a zatáček se chová překvapivě stejně suverénně jako supermoto. Zcela intuitivně se překlápí z náklonu do náklonu – jeho volnost je takřka neomezená a záleží jen na srdnatosti jezdce, jak daleko až půjde. Mezní situace jsou zřetelně avizovány dopředu, což důvěru v bike a radost z jízdy jenom podporuje. Nemalou roli v tom hraje jistě i těžiště posunuté co nejvíce dolů a ke středu motocyklu, což je dáno neobvykle umístěnou palivovou nádrží (objem 12 l), jež je jako samonosná plastová konstrukce připevněna k příhradovému rámu. Tomu říkáme high-tech, který dává smysl (jen doufáme, že se celá podsedlová část neurve při prvním přehození motorky panna-orel).
Přední jednokotoučová dvoupístková brzda o Ø 300 mm je velmi citlivě dávkovatelná a i při drsném asfaltovém použití mimořádně účinná. Bravo. Použití zadní brzdy na asfaltu je vhodné maximálně pro zklidnění stroje při razantním dobrzďování, i při jemném sešlápnutí projevuje tendenci k zablokování kola.

KTM 690 Enduro

Posaz. Díky již zmíněnému řešení nádrže, na jejímž místě spočívá vzduchový filtr, působí stroj v oblasti kolen nezvykle štíhlým a kompaktním dojmem. Sedlo je dobře tvarované a zasahuje až téměř k řídítkům – umožňuje na motorce dobře pracovat s tělem, což jistě potěší všechny off-roadisty. Cestovatel jej však obratem ruky vymění za sedlo gelové z nabídky příslušenství výrobce – delší cesta, neřkuli expedice by jinak byla těžko už jen představitelná.
Podobné je to i s výkonovou charakteristikou vychvalovaného motoru – jeho razantní nárůst kolem 5000-6000 1/min potěší na asfaltu každého srdcaře, ale co s tím chcete proboha dělat v terénu? Nic. Do těchto otáček se tam totiž zřejmě vůbec nedostanete. Při citlivější práci se spojkou a plynem se lze však i obtížnějšími pasážemi proplétat na téměř volnoběžné otáčky. Výrobce pravda nabízí tři možnosti nastavení výkonových map (nastavitelné kulatým udělátkem pod sedlem), ale v reálu je v podstatě použitelná jen jedna, ta třetí. První, mokrá varianta nejede vůbec a druhá jede jen nahoře – kvůli cukání, nervozitě a drsné odezvě na plyn si padesátku v obci opravdu neužijete. Otáčky, otáčky a zase otáčky. A řadit. To jsou jediné recepty, jak se vyhnout neduhům, kterými ale vlivem obtížného plnění velkého prostoru vstřikem trpí většina dnešních jednoválců. Podle techniků z pražského Racetoolu lze však zmiňovaný problém jednoduše odstranit laděnou koncovkou Akrapovič dodávané včetně nového softwaru pro řídící jednotku.

KTM 690 Enduro

KTM je prostě sportovní motocykl a v určitých oblastech vyžaduje poněkud drsnější zacházení – třeba při řazení si je třeba zvyknout sázet tam všech šest kvaltů s razantním došlápnutím – tedy pokud zrovna netoužíte najít všechny falešné neutrály. A že jich tam je. Na všechno příkoří při řazení ale zapomenete díky spojce. Ovládat ji lze skutečně jedním prstem, díky systému APTC navíc funguje i jako antihopping – což se při výkonech a jízdním stylu na KTM 690 skutečně hodí.
Že se zrcátka klepou jak zmoklý ratlík, není zase takovým problémem, zkušený jezdec se beztak raději přesvědčí „na vlastní oči“, ale že se vzhledem k malému rejdu otočíte na malé okresce leda tak smykem, to už je méně příjemné. Samotná manipulace se strojem není nic pro začátečníky, sedlo je umístěné v úctyhodných 933 mm nad zemí, pomoci si v terénu šlapnutím si mohou jen vyslovení dlouháni. Další malá výtka k praktičnosti - o nějakém úložném prostoru na náhradní duši si můžeme nechat jenom zdát.
To ale nemění nic na faktu, že KTM dokázala postavit skutečně jedinečný motocykl. Sic nemilosrdně sportovní, jak velí tradice domu, ale při troše umu a odvahy velmi všestranný. Dodnes se mi vybavují zážitky z loňského Erzbergu, kde jsme pikantní úseky lomu zdolávali právě na Enduru 690 – se standardním obutím Metzeler Enduro 3.


Mitas

Originální obutí Metzeler Enduro 3/Sahara je ve světě cestovních endur pojmem. Jeho kvality jsou nezpochybnitelné, nicméně výdrž zadní gumy necelých 5000 km se nám vzhledem k ceně odpovídající až tak nezdála. Se zvědavostí jsme proto navázali spolupráci s tuzemským výrobcem Mitas, který nám nabídl k testu osvědčený evergreen pneu E- 07. „Šípáky“ jak známo vydrží věky (doloženo až neuvěřitelných 20 000 km), jejich přilnavost na mokru však byla řekněme diskutabilní… To se má změnit s novou směsí bez aromatických silic, kterou má Mitas připravenou na rok 2010 a kterou máme nyní možnost vyzkoušet na vlastní kůži. První stovky kilometrů jsme zatím absolvovali v příjemném bezoblačném počasí – přilnavost obutí na suchém asfaltu můžeme označit za plně srovnatelnou s pneu Metzeler. Nová směs obstála také v lehčím suchém terénu (šotolina, polní a lesní cesty), na mokru a v bahnu je však samočisticí schopnost vzorku omezená.

KTM servis

Jak první, tak druhou servisní prohlídku jsme absolvovali u pražského dealera KTM Racetool. Kromě standardních servisních úkonů, jakými jsou výměna oleje, dotažení šroubových spojů, kontrola vstřiku diagnostikou, výměna těsnění a olejového filtru, nebylo třeba zvláštní péče. Jako nadstandard nám byl namontován k otestování vyšší turistický štít – nevypadá vůbec špatně, jeho funkčnost je ale omezená. Komfort cestování garantuje pouze do legálních 130 km/h, pak už to vzhledem ke vzpřímenému posazu fouká stejně s ním i bez něho. 







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: