MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CB750 Four

Test

Pokud skutečně existuje nějaký motocykl, který se ve dvacátém století zasloužil o rozmach velkých čtyřválcových strojů, pak je jím jednoznačně Honda CB750 Four.

Autor:Richard ŠimerFoto:

Honda CB 750 Four


Bylo to právě před 40 lety, když svět užasl nad novým, doposud neznámým zvukem. Jadrný řev, který ještě nikdy sériový motocykl nevydával – to zvonění a klepání, když otáčky motoru spadly na volnoběh, a především ta nesmírná chuť k vytáčení. Při pohledu na otáčkoměr v žilách bikerů tuhla krev – červená oblast začínající při 8000 1/min! A to u čtyřdobého, čtyřválcového motoru s obsahem 750 kubických centimetrů. Něco takového přece nemůže dlouho fungovat. Tehdejší, nepříliš početní motocyklisté měli jasné pochyby. Pochyby, zda Honda s tímto monstrem o výkonu 67 koní nezašla příliš daleko. Celek se jevil příliš silný, příliš brutální, otáčky příliš vysoké…
Ale o pár let později bylo všem jasné, jak má firma Honda již koncem 60. let vyzrálé zkušenosti při konstrukci čtyřdobých motocyklů. CB750 byla prostě „držák“. 50 000, 80 000 nebo dokonce 100 000 kilometrů nebylo pro pohonnou jednotku s kluzným uložením žádným problémem. Proč tomu tak bylo, nezůstalo dlouho tajemstvím. Honda umístila široký agregát napříč směru jízdy, tedy optimálně v proudu chladicího vzduchu. Tehdy padlo odvážné rozhodnutí postavit čtyřválec s malými jednotlivými válci o zdvihovém objemu pouhých 184 cm3. Mechanické zatížení tak mohlo zůstat nízké. Písty o průměru 61 milimetrů se pohybovaly po skromné dráze 63 milimetrů, což umožnilo vysoké otáčky.
Sedmsetpadesátky tehdy téměř neexistovaly, a pokud ano, jednalo se o méně robustní dvouválce. Například BMW R 75/5 nebo Triumph T 140. Oba tyto stroje však byly tehdy výrazně slabší. O to více je nutné ocenit podnikatelské rozhodnutí, které učinil šéf firmy Soichiro Honda, uvést do života zcela novou, extrémní koncepci.

Honda CB 750 Four

Motocykly totiž tehdy nebyly zrovna v módě… Většina lidí byla ráda, že už se nemusí zabývat olejem potřísněnými, v podstatě nepohodlnými a často nespolehlivými dopravními prostředky. Hitem byly VW Brouk nebo Ford 12 M. Poslušné vozy pro každý den, které fungovaly a navíc vyzařovaly jistou prestiž. A přesně na to vsadila Honda. Čtyři válce, čtyři výfuky, čtyři karburátory! Ryzí luxus, přebytek výkonu, nádherný lak – prostě kus pořádného motocyklu. Pilot CB750 Four byl skutečným šéfem, jenž mířil od pouhého dopravního prostředku k emocím nabitému objektu, který měl svému majiteli zpříjemnit především volný čas.
Ještě dnes nás okouzluje čisté vedení linií CB750, a není to pouhá nostalgie. Její mohutný blok válců hrdě vyčnívá zpod nádrže, oněch 15 stupňů, o které byl motor skloněn vpřed, ideálně ladilo s tvary nádrže a sedla. Čtyři nádherně klenutá kolena výfuku ústila do čtyř štíhlých tlumičů a pohled zezadu byl skutečně nádherný. Něco takového tehdy bylo jedinečné. Sedlo, blatníky, teleskopická vidlice i pružicí jednotky působí nadčasově krásně. Když to člověk porovná s dnešními plastovými závoďáky...
V prvním roce chtěl Soichiro Honda vyrobit 1500 kusů, avšak značně podcenil poptávku. Velmi rychle se muselo začít vyrábět 1500 strojů měsíčně! Po krátké době se výroba dokonce zdvojnásobila. Celkově vyrobila Honda více než 400 000 exemplářů praotce všech řadových čtyřválců.
Na stisknutí knoflíku startéru reaguje model Four stále stejně spolehlivě jako první den. Pár krátkých přidání plynu odpaluje palivovou směs ve spalovacích komorách a čtyřválec začíná bouřit. Na této Hondě se člověk ihned cítí jako doma. Ergonomie sedí, řídítka, stupačky, páčky, prostě všechno je na svém místě, jako kdyby tomu nikdy nebylo jinak. Jak jadrně a divoce CB zní, tak čistě a bez vibrací se vytáčí do vysokých otáček. Skvělé vychování, prostě Honda. Přední 19palcové kolo spolehlivě vede v zatáčkách, pouze přední brzda by mohla mít lepší účinek. Ale jistě, vždyť to také byla první kotoučová brzda v sériovém motocyklu.
Čtyřválec bez protestů snáší otáčky nad 8000 1/min, o kterých naši předkové mohli u velkoobjemových motocyklů jen snít. A budu-li citovat tehdejší komentáře, nemohu nevzpomenout na jeden z nejvýstižnějších: „Stačí nechat každého zájemce, aby se jednoduše svezl, a sémě pokušení je již zaseto! Zrychlovat z 80 do 180 km/h za 17 vteřin? To do té doby nezvládl žádný z velkosériově vyráběných motocyklů!“ 

Honda CB 750 Four


Honda CB750 Four
MOTOR: Čtyřdobý čtyřválec, dva ventily na válec, vrtání x zdvih 61 x 63 mm, 736 cm3, 49 kW (67 k) při 8000 1/min.
PODVOZEK: Dvojitý rám z ocelových trubek, teleskopická vidlice, kyvná vidlice z ocelových trubek se dvěma pružicími jednotkami, vpředu kotoučová brzda, Ø 296 milimetrů, vzadu bubnová brzda, Ø 180 milimetrů, pneumatiky 3,25-19; 4,00-18.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozvor 1455 milimetrů, suchá hmotnost 218 kilogramů.
Cena v roce 1969: 6495 marek






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: