MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha Grizzly YFM700 EPS

Test

Podle pradávných tradic má správný muž postavit dům, zplodit syna a zasadit strom – slušný trojboj, že? Když se ohlédnu nazpět svým životem, zřetelně vidím, že mě se týká pouze ta třetí disciplína – a i na ni jsem šel po svém. Já ten strom totiž pokácel –  a ne jeden. Rovnou dvaadvacet! Ne, nejsem blázen, spíš mě práce tohoto druhu prostě baví a uklidňuje. A navíc je tato činnost, na rozdíl od řady jiných, vidět, což mě uspokojuje podruhé. Tím třetím potěšením je každopádně dobrý pomocník, bez kterého bych si sám neporadil. A abych šel s dobou, místo koně mi v lese pomáhal Grizzly!

Yamaha Grizzly YFM700  EPS

Pro práci v lese jsem si nevybral nejsilnější pracovní čtyřkolku od Yamahy náhodou.  Sedmistovka Grizlly totiž disponuje (jako jediná v tomto segmentu) elektrickým posilovačem řízení EPS, který výrazně usnadňuje svému uživateli řízení a ovladatelnost. Nejpozději v těžkém terénu vám dojde, jak velkým může tak malý, elektricky řízený pomocníček být. Posilovač totiž nejen výrazně snižuje námahu vynaloženou na řízení dvoustopého stroje, ale současně pomáhá eliminovat externí síly působící vlivem přejezdu nerovností. Tyto reakce se u běžné čtyřkolky přenášejí přes přední kola do řídítek. Při aktivaci 4x4 vlivem předního náhonu řízení normálně ztěžkne, nikoli však u tohoto medvíděte. EPS zároveň funguje v závislosti na rychlosti a hodnotě točivého momentu a přizpůsobuje se aktuálním podmínkám, při kterých stroj používáte. Řízení je skutečně velmi pohodlné, snadnou manipulaci oceníte nejen při práci...

Yamaha Grizzly v akci

Další, v podstatě velmi jednoduchou, leč efektivní konstrukční výhodou je výška řídítek. Člověk si často musí připomenout, že pragmatické věci jsou přece tak prosté... Už jsem měl tu čest několik čtyřkolek důkladně prověřit, u většiny z nich byl ale problém s nízkou polohou řídítek, která dost dobře neumožňovala jízdu vestoje – a ta je především v terénu velmi důležitá (o jemné manipulaci při nájezdu k překážce či použití navijáku ani nemluvě).
U Yamahy se nad tímto problémem očividně zamysleli a ocelová řídítka vytáhli do akurátní výšky, aby obě polohy (jak vestoje, tak vsedě) byly pro řidiče příjemné a neunavovaly. Je s podivem, že ostatní výrobci na tuto zdánlivě jednoduchou věc nereagují...
Ke zdolání nejtěžších překážek slouží Grizzlymu samozřejmě technicky vyzrálejší potenciál. Třípolohový tlačítkový přepínač náhonu On-Command ovládá elektronicky řízené diferenciály včetně pevné uzávěry. Pravým palcem ovládáte i za chodu stroje změnu pohonu ze zadokolky na režim 4x4, po jednoduchém překlopení krytky ovladače máte možnost uzávěrky diferenciálu. S touto výbavou vás opravdu již nic nezastaví – a pokud vás zdánlivě beznadějně pohltí nečekaná bahenní lázeň, pomůžete si přece silným navijákem.

Yamaha Grizzly YFM700  EPS

A ten na Grizzlym byl skutečně pořádný. Yamaha vybavuje své stroje navijáky firmy Warn, které znají dobře nejen off-roadisté, výběr je značný, cena odpovídá kvalitě. Námi testovaný kousek CE 3.0 s elektrickým pohonem na 12 voltů umí řádně napnout svaly. Tenhle naviják s třístupňovou, planetovou předovkou a výkonem motoru 0,7 kW utáhne při převodu 136:1 až 1360 kg. Patnáct metrů pětimilimetrového ocelového lanka odvíjíte snadno pomocí otočného přepínače na boku, jenž uvolní buben navijáku. Navíjení pak ovládáte buďto přímo z řídítek, nebo pomocí dálkového ovladače. Za příplatek můžete mít také hliníkové kryty nezávisle zavěšených ramen či spodních částí hlavního rámu, uzamykatelné boxy atd. Na zmíněný naviják a hliníkové kryty probíhala nedávno speciální cenová akce, ve které jste mohli dostat tyto doplňky za standardní cenu. U vybraných dealerů je stále šance této nabídky využít, tak proč to nezkusit.
K základní výbavě patří dvojice nosičů (nosnost předního je 45 kg, zadní poskytuje o 40 kg vyšší kapacitu), dva úložné prostory (jeden pod sedlem, druhý vodotěsný na pravém předním blatníku) a externí zásuvka na 12 V. Automatická převodovka nabízí všechny režimy včetně parkovací brzdy, změny rychlostí probíhají za asistence brzd hladce, poctivé jsou jak nájezdové úhly, tak i možnost hlubokého brodění. Kardanové hřídele jsou vedeny hodně napřímo, aby produkovaly co nejméně vibrací a snížily setrvačné síly.

Yamaha je v bahně jako doma

Díky krátkému rozvoru 1250 mm se Grizzly velmi obratně proplétá i hustým lesem, 550 kg v tahu je také poctivá hodnota. Primární pracovní účel zvládá nejsilnější ATV Yamahy s přehledem a přitom nezapomíná ani na heslo „po práci legraci“. Off-roadové radovánky si vychutnáte z plna hrdla, zmiňované klady posilovače řízení oceníte dvojnásob, zvažujete-li například nákup zimního pásového setu, kde značně změněný převod orientovaný na tažnou sílu velmi citelně zatěžuje řidičovy ruce.
Grizzly je bezesporu špičkovým užitkovým strojem za odpovídající cenu v relaci srovnatelné s přímou konkurencí - a k tomu přidává ještě něco navíc.

Yamaha Grizzly YFM700  EPS  Yamaha Grizzly YFM700  EPS  Yamaha Grizzly YFM700  EPS  Yamaha Grizzly detail  Yamaha Grizzly detail  Yamaha Grizzly detail  Yamaha Grizzly

Yamaha Grizzly detail  Yamaha Grizzly YFM700  EPS  Grizzly při práci  Prostor pod sedlem  Yamaha Grizzly detail  Yamaha Grizzly detail






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: