MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia RSV4 Factory

Test

Už dlouho jsem se na žádné představení netěšil tak jako v případě nové Aprilie RSV4. Jenže znáte to – když člověk po něčem příliš prahne, dost často pohoří, protože silná očekávání mohou přinést velká zklamání…

   Testmani

To se však v tomto případě rozhodně netýká stroje! U tak výkonného biku je místo, kde ho můžete řádně prověřit, neméně důležité. Kupříkladu představení Ducati 1098 bylo jihoafrickým okruhem značně ovlivněno. Světová premiéra sériového závoďáku probíhala na okruhu Misano v San Marinu. Už jsem zde byl dvakrát a pokaždé zde vydatně pršelo. Nejinak tomu má být nyní. Třídenní akci provázejí mračna, déšť nemilosrdně bičuje od aut mocně nagumovanou dráhu, a během druhého dne jde mimo trať celkem osm strojů, což je číslo téměř nevídané. Tyto zprávy můj nekonečný optimizmus mírně kalí, pozdě v noci se uchyluji ke krajním praktikám voodoo – a výsledek? Nikdo z přítomných nevěří svým očím: jasná obloha a od moře vanoucí silný vítr, který definitivně vyhání z dráhy poslední zbytky vlhka, kouzlí na mé tváři široký úsměv. Dnes mám svůj den a nejsem sám. Také technici a mechanici Aprilie očividně pookřáli – prý jsem lucky, zkus být taky!

RSV4   RSV4 Motor

Vývoj motoru V4 s úhlem 65° začal již v roce 2005, 40 procent vývojářů přišlo přímo ze závodního oddělení, což naznačilo mnohé. A jelikož má Aprilia s vidlicovou konfigurací motorů mnoho zkušeností (a navíc se chtěla odlišit od konkurence), přišla s novou koncepcí, která nemůže žádného milovníka sportovních strojů nechat chladným. Vždyť poslední V4 v superbiku měla Honda RC 45 v 90. letech! Jenže vedle velmi štíhlé stavby kompaktního motoru V4 leží hendikep vyšší hmotnosti ve srovnání s řadovým motorem. Také výroba vidlicového motoru je dražší, ale jeho charakter všechno vynaložené úsilí poctivě vrací. Na vývoji superbiku spolupracoval od roku 2007 exrider z MotoGP Alex Hofmann a podle jeho slov celý tým odvedl výbornou práci, kterou nyní očividně úročí Max Biaggi v sérii WSBK.
Technici vyvážili motor tak dobře, že má nyní hmotnost 72 kilogramů, což je ve srovnání se čtyřválcovou konkurencí jen o čtyři kilogramy více. Hodně se pracovalo na novém šasi, kombinovaný rám vážící 10 kg je (stejně jako kyvná vidlice) svařen z  odlitků a lisovaných, hliníkových plechů. Ve spojení s extrémně kompaktní stavbou motoru s šířkou pouhých 225 mm (čtyřválec má minimálně 420 mm) působí nová Aprilie RSV4 velmi subtilním dojmem. Skoro jako závodní speciál GP 250. Bike je nejen celkově úzký, ale také krátký. Vzdušná, vysoko zdvižená záď ničím nenaznačuje, že je tu také místo pro spolujezdce. Ten se po namontování druhého sedla a výložníků stupaček může zúčastnit průletu atmosférou, což ale pět z pěti lékařů nedoporučuje.

Kokpit   RSV4 Motor II


Ještě než se pustíme na dráhu, musíme si něco říct o vnitřních hodnotách, kterými Aprilia doslova překypuje. V obou řadách je pro Aprilii typické posunutí čepů na klice o 180 stupňů, vačková hřídel sání je poháněna bočním rozvodovým řetězem, který prostřednictvím středových ozubených kol pohání vačku výfuku. Pomocí hrníčkových zdvihátek řídí vačky vždy čtyři ventily na válec – sací ventil je vyroben z titanu, u výfuku byla použita ocel. Vrtání motoru je 78 milimetrů, krátký zdvih má hodnotu 52,3 milimetru. V sání najdete po dvou vstřikovacích tryskách na válec, plyn řídí elektronické ovládání škrticích klapek ride-by-wire. K dispozici jsou tři různé, knoflíkem volitelné charakteristiky (T, S, R), které ovlivňují temperament stroje. Kromě standardního nastavení Sport (jež při plném výkonu uhlazuje špičky točivého momentu pro první tři rychlostní stupně) poskytuje ostrá varianta Track velmi jiskrnou odezvu, zatímco režim Road stroj poněkud krotí a má nejen pomáhat při nepříznivých podmínkách, ale spíš uživateli naznačit, kde a na jaký režim jezdit.
Maximální výkon činí 180 koní při 12 500 1/min, špička točivého momentu s hodnotou 115 newtonmetrů přichází v 10 000 1/min. Motor disponuje také proměnnou
délkou sacího potrubí, variabilní délka podporuje především zátah ve střední oblasti otáček. Z klikové hřídele je síla na zadní kolo přenášena šestistupňovou kazetovou převodovkou a vícekotoučovou spojkou v olejové lázni s antihoppingem. U limitované varianty Factory jsou použita lehká kola z kovaného hliníku, tlumič řízení, přední vidlice o průměru 43 milimetrů a pružicí jednotka pochází od švédského dodavatele Öhlins. A v neposlední řadě nabízí dvoutisícová série Factory možnost individuálního nastavení úhlu a vzdálenosti hlavy řízení, výškově nastavitelný je také bod otáčení kyvné vidlice a pozice motoru v rámu. Tyto široké možnosti nastavení však využijí nejspíš pouze závodění chtiví kupci, Aprlilia navíc nabízí závodní kit – zatím pro kategorii Superstock.

RSV4 v akci   RSV4 akce II

Nevím jak vám, ale mně se už z těch technických informací točí hlava. A navíc dráhu od rána zahřívá italské slunce a o pneumatiky Pirelli Supercorsa se postaraly nahříváky. S kolegou Víťou vyrážíme do první rozjížďky. Dle doporučení techniků nechávám aktivní režim Sport (režimy se přepínají pomocí tlačítka startéru) a jde se na věc. První dojem dělá motor, jenž vykazuje vysloveně rovnoměrné zrychlení. Silný zátah je cítit v celém spektru otáček, ručička se po otáčkoměru žene jako splašená. Agregát se extrémně snadno vytáčí, až člověk snadno zapomíná řadit a červený blesk v euforii otáček ani nevnímá. Následný zásah omezovače ve 14 100 1/min však zmaří radost z rapidního zrychlování. Na tento fakt si člověk musí dát pozor, jinak až příliš často uslyší štěkot – a to nejen na konci rovinky. Druhý silný dojem přichází z řízení. RSV4 je možno ovládat se stejnou lehkostí, s jakou se V4 vytáčí do závratných výšin. Téměř intuitivně jede po zvolené linii, skvěle reaguje na tvrdé brzdy a z náklonu do náklonu přechází s nepopsatelnou lehkostí. Oproti předchozím generacím dvouválcových RSV je to krok sedmimílových bot. Antihoppingová spojka pracuje na výbornou, řazení je přesné, vyžaduje však jistý důraz. Z motocyklu vyzařuje sportovní kultivovanost, řadový čtyřválec lze považovat za lidového siláka, ale V4 je daleko více sofistikovaným hráčem. Radost z jízdy nebere konce, znovu a znovu sklápím stroj do spleti zatáček, každý metr dráhy si naprosto užívám – Aprilia se řídí snad až příliš snadno. V nejrychlejší zatáčce okruhu jedeme přes 220 km/h a v následující zatáčce musí monobloky Brembo dokázat, že jsou bezesporu nejlepším nářadím doby. Rychlost musí dolů, z vytočené pětky je během chvíle nahrbená dvojka. Zajímavé je, že při podřazování je dojem z převodovky lepší než při řazení v akceleraci. Brzy se trojice světel vřítí na cílovou rovinku a okolní kolem se mihne v nenávratnu. Šachovnicová vlajka ukončuje radost z bytí, ale každou další jízdou člověk znovu propadá kouzlu véčkového čtyřválce. S nejostřejším režimem Track je reakce spontánně čistá, brzdný účinek motoru připomíná agregát Ducati Testastretta. Na výjezdu ze zatáčky motor mocně zabere a jezdec se musí pořádně držet řídítek, zatímco přední kolo touží letět vzhůru do oblak. Po poslední odpolední jízdě litujeme, že dnešní den nemůže trvat 48 hodin – nejlépe 65!

Max Biaggi           Shinya Nakano

Aprilii se debut V4 povedl na výbornou.Ve stroji jsou cítit skutečné závodní geny, člověk se nechá snadno unést z běžného dne do prostředí velkých cen… Paradoxní je fakt, že zatímco Ducati v mistrovství světa MotoGP od začátku sází na koncepci V4, v civilním životě zůstává věrná motorům V2 (odhlédneme-li od sběratelského klenotu Desmosedici). Naopak Aprilia, jejíž V2 léta sloužila v modelu Mille, bude v budoucnu sázet u sportovních motocyklů na agregát V4 – to je jisté i s ohledem na nemalé náklady vynaložené na vývoj technicky krásného motoru a neméně okouzlujícího biku.

Aprilia RSV4 Factory
MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec do V s úhlem 65°, jedna vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené, řetězem a ozubenými koly poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 48 mm, řízený katalyzátor, akumulátor 12 V/8,6 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová, anti-hoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz, sekundární převod 40:16.
Vrtání x zdvih 78,0 x 52,3 mm
Zdvihový objem 999,6 cm3
Stupeň komprese 13:1
Jmenovitý výkon 132,4 kW (180 k) při 12 500 1/min
Max. točivý moment 115 Nm při 10 000 1/min
 
PODVOZEK
Mostový hliníkový rám, vpředu plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, tlumič řízení, vzadu dvouramenná kyvná vidlice, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 220 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/55 (50) ZR 17

ROZMĚRY + HMOTNOSTI  (dle nastavení)
Rozvor 1420 mm, úhel hlavy řízení 65,5 stupně, stopa 105 mm, dráha odpružení, výška sedla 845 mm, hmotnost s plnou nádrží 200 kg, objem nádrže 17,0 litru.

Záruka dva roky
Servisní interval 10 000 km
Cena 529 900 Kč 






Tagy: Aprilia, RSV4, Test
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: