MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha XJ6/XJ6 Diversion

Test

Šťastný návrat
Už se s ní zřejmě vůbec nepočítalo. Jenže Yamaha vrací zpět na scénu svůj všestranný bike střední třídy, který kdysi statečně bojoval proti konkurenci. A dnes je tu zpět. Kdo? No přece nová XJ!

XJ6N   XJ6Diversion

Tahle věc vůbec není tak jednoduchá, jak by si člověk mohl na první pohled myslet. Jednoduché věci totiž mohou být někdy dokonce velmi složité. Jak jinak si vysvětlit, že Yamaha celé roky přenechávala konkurenci střední třídu. Vždyť právě zde, ve třídě kolem 600 kubických centimetrů, se prodávají největší počty motocyklů vůbec. „Ale moment“, řeknou nyní někteří. „Existuje přece FZ6!“ Ale ta je při veškerém úspěchu pro mnohé uživatele příliš sportovní a silná. A pro některé kupce také relativně drahá. Základní verzi nové XJ6 (bez kapotáže a ABS) při aktuální ceně 164 990 Kč dělí od FZ6 (S2 model 2009) plných 20 000 Kč (modely FZ6 S2 2008 se nyní doprodávají za 169 990 Kč – pozn. redakce). Dá se to říci i jinak: stošedesátpět tisíc korun za novou XJ je projevem příznivé cenové politiky. To platí také pro neméně povedenou, kapotovanou verzi Diversion, která je o 10 000 Kč dražší než naháč. Za volitelné ABS si v obou případech připlatíte dalších dvacet tisíc.

XJ6Diversion

Ale nechme na chvíli ceny cenami a pojďme se na XJ6 podívat jako na motocykl. Již při prvním pohledu zjistíte, že obě verze v žádném případě nepůsobí usedle, právě naopak. Designérům se podařilo dosáhnout svěžího dojmu, zcela vzdáleného dobrácké image, která je téhle třídě s oblibou vnucována. Přesto působí vzhled nahé i kapotované verze XJ seriózně a dospěle, aby ji i zkušení motocyklisté mohli brát vážně. První dojem je skutečně pozitivní.
Při bližším kontaktu se strojem se to potvrzuje. Posadit se a jet! – tak musí znít hlavní cíl vývoje, když je pozornost zaměřena na začínající jezdce či řidiče, kteří se k motocyklu po letech vracejí. Nebo na ženy či na zájemce o druhý stroj – anebo dokonce seniory? Ale teď zcela vážně: Jaké výhody má motocykl, který s vámi spolupracuje, místo aby hledal svou vlastní linii, vědí profesionálové zcela přesně.
Z tohoto pohledu disponují dvojčata XJ vším, čím by mohly zaručit prodejní úspěch. Například uvolněná pozice sezení za nepříliš širokými a příjemně zalomenými řídítky, která jsou umístěna níže a více vzadu než u FZ6, ale otočením jejich úchytu je lze posunout o 20 milimetrů více dopředu. Nebo nízkou výškou sedla 785 milimetrů, která umožňuje kdykoli stabilní stání i lidem menších postav a nenutí ty velké, aby se nadměrně krčili. A patří k tomu i intuitivně uspořádané páčky a knoflíky, spojka s lehkým chodem a dobrým dávkováním i nezáludný brzdový systém. A přirozeně i systém ABS, který by měl být pro nahou verzi XJ k dispozici prakticky okamžitě a pro model Diversion od března. Při prvním seznámení v Austrálii jím však stroje bohužel vybaveny nebyly…

XJ6Diversion jizda   XJ6 akce

Jak tedy vypadalo první svezení? Přepracování agregátu FZ6 vzhledem k jiné orientaci řady XJ bylo (na rozdíl od seškrcení pro modely FZ6) provedeno mnohem náročněji a je vyloženě povedené.
Nejde jen o to jednoduše snížit výkon o 20 koní, důležité je přitom získat potřebný zátah ve středních a nejnižších otáčkách. Yamaha provedla následující opatření: Průměr škrticích klapek byl zmenšen z 36 na 32 milimetrů, použity byly nové vačkové hřídele s menším zdvihem a méně ostrými řídicími časy, přepracovány byly kanály, airbox má změněný tvar a rovněž byl proveden rozsáhlý tuning v poli charakteristik vstřikování. Výsledkem je, že krátkozdvihový čtyřventilový motor dosahuje vrcholu svého točivého momentu 60 Newtonmetrů (FZ6: 63 Nm) o 1500 1/min dříve než sportovní sourozenec a maximálního výkonu 80 koní při 10 000 1/min – a tím dokonce o 2000 1/min dříve.

Diversion detail   Diversion

Potud tedy teorie. V praxi ukazuje nová XJ nejenom v dopravním chaosu v Sydney, nýbrž i v australském vnitrozemí, že u technické orientace tohoto čtyřválce došlo ke změně firemní filozofie. Ta znamená odklon od hektické snahy o stále více otáček směrem k uvolněné jízdě v jejich středu. V této oblasti táhne pohon XJ subjektivně citelně silněji a příjemně rovnoměrně, aby pak na hranici pětimístných otáček oproti FZ6 zase citelně polevil. Vzhledem k rozsáhlým úpravám to není žádný div – a také žádný důvod k domněnce, že tato charakteristika bude způsobovat ospalost.
Právě naopak: Nová XJ disponuje svižným, ale nikoli hektickým šarmem, k čemuž přispívá i harmonická souhra motoru a podvozku. Ten je jemně vyvážen a požehnán rozumným rozměrem pneumatik (120/70 a 160/60) a zatáčky všech typů neprojíždí bujně, nýbrž uvolněně a nebojí se ani větších náklonů. Standardní obutí Bridgestone BT 021 přitom hraje roli nenápadného, spolehlivého společníka a dobře tak zapadá do celkové filozofie XJ6.
To rovněž platí pro nastavení prvků podvozku. Jak teleskopická vidlice o průměru 41 milimetrů bez možnosti nastavení, tak i pružicí jednotka s možností nastavovat pouze základní předpětí jsou jednoznačně komfortní, což lépe pasuje k turistickému charakteru verze Diversion než k výrazně dravějšímu vzhledu jejího nekapotovaného sourozence. Při dravé jízdě se přední vidlice dostává až na hranice svých možností, což může platit také při jízdě ve dvou. Kvůli podtlumení pak občas poskočí přes příčné spáry a v náklonu reaguje na zvlněnou vozovku výraznými výkyvy. Kromě toho při brutálních brzdných manévrech – a ty jsou s dvoupístkovými brzdami bez problémů možné – jde hluboko do kolen.
Na takto sportovní styl jízdy však XJ6 koncipována není. Pro tyto účely má Yamaha k dispozici model FZ6 s hmotností o 4 kilogramy nižší, mostovým hliníkovým rámem a tužším podvozkem. To je fér. Stejně tak se dá žít i s mírnými vibracemi, které se ve středních otáčkách projevují především v sedle a stupačkách. A když už kritizujeme: úzkou stavbu stroje ctí také řidičovo sedlo, jehož až příliš měkké polstrování začíná po 200 km nepříjemně tlačit do pozadí… Tak, ale to už jsou všechny nářky – pozitivní aspekty jednoznačně převažují. Kromě toho se naše výtky relativizují při pohledu na cenu.

XJ6 detail   XJ6N

V celkovém součtu se Yamaze nakonec podařilo přesně to, čím přesvědčovala původní XJ. Jde o svižný, nekomplikovaný, ale v žádném případě ne nudný bike pro každý den, který v nekapotovaném provedení udělá dobrý dojem v městském prostředí a jako Diversion s výbornou ochranou proti větru je vhodný i pro delší cesty. Z tohoto pohledu by nic nemělo stát v cestě dřívějšímu úspěchu. A tak radostně voláme: Vítej zpátky, XJ!

Yamaha XJ6 (Diversion)
MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 32 mm, řízený katalyzátor, alternátor  330 W, akumulátor 12 V/10 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 46:16.
Vrtání x zdvih 65,5 x 44,5 mm
Zdvihový objem: 600 cm3
Stupeň komprese: 12,2:1
Jmenovitý výkon 57,0 kW (78 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 60 Nm při 8500 1/min

PODVOZEK
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, Ø 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 298 mm, dvoupístkové plovoucí čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 4,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17

ROZMĚRY + HMOTNOSTI
Rozvor 1440 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupňů, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/130 mm, výška sedla 785 mm, hmotnost s plnou nádrží* 205 kg (211 kg), objem nádrže 17,3 litrů.

Záruka dva roky
Barvy žlutá, bílá, černá (modrá, šedá, červená)
Cena** 164 990 (174 990) Kč
*dodatečná hmotnost s ABS: čtyři kilogramy; **doplatek za ABS: 20 000 Kč






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: