MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Quantya Strada

Srovnávací test

Až po chvíli se skupina chodců otočí, především muži vypadají nejistě. Aby také ne – vždyť vidí kolem projíždět terénní motocykl a přitom jej neslyší… Neslyší nic! Jen pneumatiky s hrubým vzorkem jemně hučí při kontaktu s asfaltem. Fascinace, kterou tento stroj mezi spoluobčany vyvolává, je pochopitelná. O alternativních pohonech se ještě pořád nejčastěji hovoří v diskuzních pořadech. V každodenním provozu potkáte tak maximálně hybridní automobily – ty však stále spalují benzin. A elektroskútrů je u nás asi jako šafránu… Ale kde je náš pilot Quantye? Ten již dávno zmizel za zatáčkou – stejně tiše, jako se objevil.

Quantya Strada v akci  Quantya Strada v akci

Bezhlučné, ekologické enduro Quantya Strada využívá k pohonu levnou elektrickou energii – život ve volné přírodě bez hluku a výfukových zplodin. Pro řízení modelu Strada navíc stačí řidičský průkaz skupiny A1 (do 125 cm3) a příslušný věk 16 let. Na tomto terénním stroji vyráběném ve švýcarském Luganu toho vlastně mnoho není – vždyť je to sportovní náčiní! Jednoduchý trubkový rám s ocelovou kyvnou vidlicí, vpředu obrácená vidlice Marzocchi s průměrem trubek 41 milimetrů, vzadu centrální pružicí jednotka s přepákováním a dvě kotoučové brzdy ovládané páčkami na řídítkách – něco jako směs horského kola a lehkého endura.
To ale není rozhodující. Tím, co se počítá, je pohon. Elektromotor s výkonem 17 koní a lithio-polymerovým akumulátor je tím nejmodernějším v této oblasti techniky. Stačí otočit klíčkem v zapalování a pak už jen přidávat plyn a brzdit. Řazení a mačkání spojky? Zbytečné – Quantya nemá ani převodovku, ani spojku! Nic z toho tenhle tichošlápek nepotřebuje. Elektromotory totiž poskytují vysoký točivý moment (zde až 35 Nm) již při nízkých otáčkách. Charakteristiku motoru (proudový tok) nastaví dle přání zákazníka prodejce, uživatel už pouze mění finální převod pomocí rozety.

Quantya Strada v akci

Z místa Quantya dravě zrychluje, do 50 km/h si dokonce dokáže získat půlvteřinový náskok na jednu z nejsportovnějších čtyřdobých stopětadvacítek, Yamahu YZF-R 125, a dál táhne až do maximální rychlosti 70 km/h. Stroj se ovládá s hravou lehkostí a nejen že dobře táhne, ale také tlumí a dobře brzdí. To vše je skvělé – a přesto až druhořadé. Protože na enduru Quantya už svět není jako dřív. Bezhlučný chod otevírá fascinující perspektivy. Odbočení na lesní cestu, kde platí zákaz vjezdu motorových vozidel, je s přehledem tolerováno. Motor mám, ale rámus nedělám… Malé řádění v terénu za domem – koho by rušilo? Různé režimy zatížení nabízejí značné rozpětí dojezdu.
Poklidná jízda je závislá na intenzitě používání (viz diagram srovnání dojezdů). Na plný plyn je během půl hodinky konec, v městském provozu nebo při vyjížďce po polní cestě přesahuje užitná doba provozu hranici jedné hodiny. Zajímavé jsou náklady na nabíjení, které pro jeden cyklus odpovídají přibližně 10 korunám. Po hodině dobíjení je dosaženo cca 80 procent kapacity, plné nabití trvá přes dvě hodiny – ovšem i zde záleží, jak člověk Quantyi, respektive její bateriový systém, používá – čím častěji, tím lépe.
Co však momentálně sráží naši euforii z jízdy, je cena… 9531 eur (včetně daně a cla) činí z tohoto elektrického endura spíše křišťálovou kouli, která naznačuje, co vše bude v budoucnu možné. Zvláště když vývoj akumulátorů vykazuje značné pokroky.
Možnost užít si budoucnosti už nyní poskytuje domácí dovozce a jeho smluvní patneři. Určitě stojí za to dohodnout si zkušební jízdu a přesunout se do oblasti hi-tech – ve vší tichosti. 

+  Bezhlučný provoz
Řidičský skupiny A1
Překvapivě silný motor
Snadná ovladatelnost
Jednoduchá technika

-     Vysoká cena
Doba nabíjení tři hodiny
Omezený dojezd
Dávkování výkonu


Quantya Strada

ZMĚŘENÉ HODNOTY
Příkon na jedno nabití/náklady 2,5 kWh = cca 10 Kč
Doba nabíjení 2 hodiny
Maximální rychlost 70 km/h
Hmotnost 95 kg
Cena vč. DPH a cla        9531 eur
Importér pro ČR a SK     Jan Koblížek, Dolní Koubice
Telefon +420 602 535 149, www.quantya.cz


Srovnání dojezdů
Polní/lesní cesty (Ø cca 30 km/h)    1 h 50 min (55 kilometrů)
Město (Ø cca 35 km/h)    1 h 15 min (43 kilometrů)
Motokros (Ø cca 40 km/h)    35 min (25 kilometrů)
Mimo město (Ø cca 60 km/h)    30 min (30 kilometrů)

1Výkon na zadním kole. Měření byla prováděna na dynamometru Dynojet 150 a korigována podle normy 95/1/EG. Maximální možná chyba ± 5 %.



Žádná převodovka, žádná spojka – akumulátor a elektromotor s primárním převodem (vlevo) stačí. Tankuje se pomocí nabíječky (vpravo) v rozmezí jedné až tří hodin, podle provozu.

Předností většiny elektromobilů je možnost řízení s řidičským oprávněném A1 –tedy možnost jízdy již od 16 let!

+





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: