MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI

Test

Bu, bu, buch – jedno šlápnutí a dunivé bublání pomalu se rozbíhajícího dlouhozdvihu se nese pošmourným ránem jako podzimní mlha. Elektrický startér? Prosím, poslužte si, já si však svou nostalgickou meditaci nad startovací pákou neodpustím, k téhle motorce prostě patří. Má své kouzlo, stejně jako muzikální chřastění ventilových rozvodů OHV, stejně jako vibrace, které cítíte i v konečcích prstů na nohou. Má to styl stejně jako jemné žebrování motoru, zakulacené pouzdro reflektoru a vlastně jako celý motocykl. Ladies and gentlemen, vítejte ve staré dobré Anglii.

  Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI

Royal Enfield Bullet je motocyklem z jiného světa. Nemyslím tím ani tak zemi jeho současného původu, Indii, jako fakt, že přesně takhle vypadaly chlapské motorky před více než padesáti lety. Jednoduché, přehledné, spolehlivé. A krásné. Přesně takovým chce být i nový půllitrový Enfield Bullet, má totiž evokovat dobu, kdy se na motorkách jezdilo v otevřených helmách a roztrhaných riflích, drsnou dobu, kdy se ještě balily cigarety rukama špinavýma od oleje. Abychom si dnes ale takovou porci romantiky mohli vůbec dopřát, museli pánové u Enfieldu hodně zapracovat. Emisní normy poslaly karburátor na věčný spánek, a tak jej nahradila vstřikovací jednotka Keihin. Stylové to sice není, ale funguje to. Nové konstrukce motoru, nyní už s integrovanou a mnohem přesnější pětirychlostní převodovkou a zvýšeným výkonem na 27 koní, se ujal britský konstruktér McGuigan z Cranfieldské univerzity, v britských rukou bylo ponecháno rovněž celkové designové řešení stroje. Dlužno dodat, že velmi povedené.


Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI - kokpit  Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI - zezadu

Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI - seshora                 Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI - motor


Z tohoto pohledu není sice účinná přední kotoučová brzda (280 mm) příliš stylová, doba si však žádá své. Dobře pracuje také bubnová brzda na zadním kole odpruženém dvojicí komfortně nastavených komponentů. S tím koresponduje i naladění přední vidlice – dlouhodobé zkušenosti z pákistánského pomezí, kde jsou stroje dodnes indickou armádou nasazovány, přijdou vhod i na našich cestách. Přes nerovnosti se Bullet přenáší doslova s lhostejností cestovních endur. Na rozdíl od nich se v jeho sedle budete těšit na každou zatáčku, do které se díky úzké devatenáctipalcové žiletce (100/90) vrhá královský „projektil“ doslova po hlavě a kde na pneumatikách Avon i překvapivě dobře sedí. Jednoválcový buchar vás ochotně katapultuje z náklonu do náklonu, tvar sedla dovoluje i radostné vysednutí, stupačky jiskří jako novoroční ohňostroj – dvouventil má ve spodních otáčkách síly na rozdávání. Dokonce i ve dvou a se zavadly umožňuje cestovat konstantní rychlostí kolem 110 km/h. Cestovat trochu jinak, zapomenout na čas, vnímat krajinu, a vyhýbat se hlavním tepnám. V dnešní době balzám na nervy, hotová motocyklová meditace. Po „zalehnutí“ sólo je ale možné atakovat i rychlost o dvacet, třicet kilometrů vyšší, zadarmo to však není. Člověk si pak připadá jako závodník na Tourist Trophy poválečných let: chvění podvozku, mohutné vibrace pulzující celým strojem, orkán zmítající vaším tělem a nakonec i ve vysokých otáčkách vynechávající vstřikování naznačují, že na „závody“ by to drobné úpravy sneslo. Ideální šance pro kutily a milovníky café racerů. Z dnešního pohledu tedy ne zcela dokonalé, přesto, nebo paradoxně právě proto se budete v sedle Enfieldu zaručeně královsky bavit. A v neposlední řadě budete vždy středem pozornosti. Oblé linie a sytý baryton vycházející snad z nejdelšího tlumiče výfuku na světě, přirozeně v chromovaném provedení, nadchnou i zapřisáhlé nemotorkáře.


Přední kolo            Zadní tlumiče


Klást na Bulleta přísná měřítka moderní doby by však nebylo hodné gentlemana – dnešním strojům nemůže konkurovat ani výkony, ani jízdními vlastnostmi. Přitom ale není ani motocyklem s velkou historickou hodnotou, veteránem. Těžký úděl, přesto věřím, že si Royal Enfield i na našem trhu své místo najde – do dnešní uspěchané doby přináší tolik potřebnou kontemplaci, uvolněnost a ryzí radost z motocyklení. Angličané o tom koneckonců vědí své, Bullet tam patří mezi deset nejprodávanějších biků do 500 cm3 i jako vděčný základ všemožných retro přestaveb (spoustu cenově dostupných doplňků nabízí i český dovozce). A to už přece o něčem svědčí, nebo ne? Good luck, Royal Enfield!

Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI  Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI

Royal Enfield Bullet Electra 500 EFI

Motor: Vzduchem chlazený čtyřdodobý jednoválec, dva ventily, rozvod OHV, vstřikování paliva Keihin, katalyzátor, elektrický i nožní startér, pětirychlostní převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih 84 x 90 mm
Zdvihový objem  499 cm3
Kompresní poměr 8,5:1
Maximální výkon 20,3 kW (27 k) při 5250 1/min
Max. točivý moment 41,3 Nm při 4000 1/min

Podvozek: Jednoduchý kolébkový rám z oceli, vpředu teleskopická vidlice, vzadu kyvná vidlice s dvojicí tlumicích a pružicích jednotek, nastavitelné předpětí pružiny, vpředu dvoupístková kotoučová brzda, Ø 280 mm, vzadu bubnová brzda, kola s drátěným výpletem.
Pneumatiky vpředu/vzadu  90/90 – 19; 100/90 – 19

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1370 mm, výška sedla 760 mm, délka 2150 mm, suchá hmotnost 175 kg, objem nádrže 14 litrů.

Barva  černá, stříbrná, červená a zelená metalíza
Záruka dva roky
Cena  143 000 Kč

+ Originální styl
   Jednoduchá technika
   Nízká spotřeba
-  Jízdní vlastnosti
   Výkon motoru
   Kvalita zpracování







Royal Enfield – s královským rodokmenem

Historie značky Royal Enfield se začala psát už v roce 1851, kdy u britského městečka Redditch založil George Townsend malou továrnu na výrobu jehel a součástek na šicí stroje. Přesnost a kvalita, se kterou se zde tehdy pracovalo, otevřela firmě nové možnosti uplatnění při výrobě bicyklů a posléze i palných zbraní zhotovovaných pro zbrojovku Royal Small Arms Factory sídlící u města Enfield. Zřejmě na počest této úspěšné spolupráce byl následující model bicyklu pojmenován Enfield, posléze pak byla přejmenována celá fabrika a získala královským přívlastkem Royal.
První motorová kola zde začala být vyráběna na počátku století, v r. 1901. Mezi válkami značka vyráběla širokou škálu strojů od malých, levných dvoutaktů přes sportovní čtyřdobé třistapadesátky OHV až po silné dvouválcové stroje s objemem přesahujícím 1000 cm3, dodávané většinou s postranními vozíky. Současná podoba indického modelu však vychází z třistapadesátky OHV představené až v roce 1949, která tehdy disponovala moderními odpružením zadního kola. O čtyři roky později byla představena pětistovka, proslulá svým výkonem a robustností v soutěžních a trialových disciplínách. V témže roce přišel první požadavek indické vlády na dodávku 800 kusů, z důvodu uspokojení dalších poptávek zde byla o pár měsíců později založena pobočka a posléze i celý výrobní závod. Zatímco v Británii v šedesátých letech výroba motocyklů kvůli silné japonské konkurenci pomalu skomírala, v Indii se robustním a nekomplikovaným Enfieldům dařilo. Potenciál značky zřejmě vycítil nadnárodní investor Eicher Group, který Enfield India Ltd. v roce 1994 odkoupil. Ještě v tom samém roce začala kvůli požadavku na zvýšení kvality celková restrukturalizace podniku včetně výměny strojního zařízení, v roce 1999 pak byla postavena nová moderní továrna v Džajpuru.    
Podrobnější informace o značce Royal Enfield naleznete na nových stránkách českého dovozce www.royalenfield.cz či na tematicky laděném webu http://enfieldmania.naskok.cz


Z historie...  Z historie...







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: