MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM X-Bow versus KTM 1190 RC8

Srovnávací test

Nová dimenze

Srovnání motocyklu s automobilem jsme se až doposavad věnovali pouze jednou. Nyní to však vypadá, že se do míst, kam dříve patřila výhradně řídítka, začíná prosazovat také multifunkční volant, jenž ovládá dvoustopé, ostře řezané sportovní vozidlo pocházející z jiné dimenze.

Autor:Richard ŠimerFoto:

KTM X-Bow versus KTM 1190 RC8   KTM X-Bow

Je to jako přízrak! Člověk ještě chvíli přemýšlí, zda se mu to přece jen nezdálo. Kolik že jsem toho včera vypil? Ne! Vždyť jsme šli hned po večeři spát… Počkat – už to slyším zase. Jako by se někde v dálce hádal dvouválec se čtyřválcovým běsem. A pak je to opět tady. Placatý, oranžovočerný klín divoce zrychluje na cílové rovině závodního okruhu v Hockenheimu. Ve srovnání s vysokým, úzkým jednostopým projektilem KTM 1190 RC8, který zde proletěl před pár vteřinami, působí poněkud pomalým dojmem. Ale už by mohl začít brzdit, ne? Sakra, už brzdi, chlape –  teda to bude ale rána!
Nebyla… Při dalším průjezdu kolem nás vytváří křídla, spoilery a difuzory takový hluk, jako by vysavač právě nasál zapomenutou ponožku. Brzdové kotouče zapískají a pak vše přehluší soucit budící ječení pneumatik. Následuje kontra a příšera X-Bow se ve smyku prožene skrz pravou, severní zatáčku. Datarekording v tomto místě později ukáže střední zpomalení X-Bow plných 11,5 m/s2, zatímco RC8, které se při brzdění na doraz mocně zvedává zadní kolo, dosahuje maximální hodnoty 9,3 m/s2.
Široké pneumatiky a aerodynamický přítlak mají ohromný účinek, zatímco nevýhoda hmotnosti sportovního auta s 846 kilogramy se projevuje pouze zkrácením životnosti pneumatik a brzdových kotoučů…
 
KTM 1190 RC8  KTM X-Bow

KTM 1190 RC8  KTM X-Bow

Není pochyb – když se KTM X-Bow dostává do hry, vidí fanoušci závodních motocyklů (zvyklí na vysoké tempo) něco zcela nového. Protože jak jsou rozdílné proporce obou strojů (úzký a vysoký proti širokému a plochému), tak rozdílně probíhají i křivky jejich rychlostí při průjezdu okruhem. Křivka RC8 se daleko více zvedá nahoru a zase padá dolů, než je tomu u X-Bow – navíc jsou obě časově posunuty. S mírným přeháněním by se ve zkratce daly záznamy datarekordingu interpretovat následovně: Kde je jeden stroj rychlý, tam je druhý pomalý a naopak.
S poměrem výkonu ku hmotnosti 1,3 kg/k dokáže superbike RC8 při zrychlování snadno překonat sportovní vozítko X-Bow, přestože jeho výkon 240 koní rozhodně nelze označit za slabou motorizaci (pilotem X-Bow byl profesionální jezdec). Motocykl na cílové rovince dosahuje maximální rychlosti 213 km/h, a je tak o 30 km/h rychlejší než auto, které však o pár metrů později projíždí severní zatáčkou rychlostí 132 km/h, zatímco motocykl se dostává jen na 109 km/h. To se neustále opakuje – s různými odchylkami, ale vždy před zatáčkou a uvnitř ní. V severce je ztráta motocyklu největší.

KTM 1190 RC8  KTM X-Bow

Důvod tohoto faktu není jen čistě technické povahy. V tomto speciálním místě hraje důležitou roli psychika, kterou je nutné do dnešního srovnání motocyklu proti autu zahrnout. Předchozí večer došlo při tréninku v důsledku poruchy jednoho z motorů závodních aut k silnému znečištění severní zatáčky olejem a při svém prvním kole se testovací jezdec dokázal vyhnout pádu jen díky štěstí a vynikajícím reflexům. Kaluž oleje byla sice okamžitě odstraněna, ale jemně rozptýlená olejová mlha na výjezdu ze zatáčky nutí pilota motorky jednat opatrněji, než je tomu u jeho kolegy v autě. Na čtyřech kolech lze klouzat a driftovat mnohem nespoutaněji, zvláště na závodním okruhu se širokými únikovými zónami, protože hranice mezi smykem a vyletěním z vozovky je u auta širší a případné selhání nebude s velkou pravděpodobností tolik bolet ani stát.
Jak se psychologická výhoda při optimální přilnavosti projevuje v čase, příkladně ukazuje nájezd do jižní zatáčky. Zde není nutné brzdit, pro potřebné zpomalení stačí krátké ubrání plynu. Zkušený automobilový závodník ale již předem směruje X-Bow tak, aby v okamžiku zatočení dosáhl ideální pozice vozu ve směru výjezdu ze zatáčky. Může tak déle zůstat na plynu a začít dříve zrychlovat (viz diagram na straně 109, mezi body sedm a osm). Obětuje sice trochu rychlosti v bodu obratu, aby stroj uvedl do pozice umožňující co nejdelší fázi zrychlování na pokud možno rovné linii, ale ven vyjíždí pod plným plynem. Rozdílnou situaci při průjezdu zatáčkou většina z vás důvěrně zná…
 
KTM X-Bow versus KTM 1190 RC8   KTM X-Bow

KTM 1190 RC8  KTM X-Bow

Na takovéto jízdní finesy ale oba jezdci příliš nemysleli, když si měnili stroje. Přímé srovnání je vždy nejlepší a šanci vyzkoušet si (byť sebepodivnější) vozidlo si nenechal vzít ani jeden z testovacích pilotů. Fascinovaně, ale s velkým respektem mohou získat nové zkušenosti v oblasti, která jim není důvěrně známá. Pilot X-Bow má i nemá výhodu – kdysi, ve volném čase, jezdil na Hondě Fireblade, dnes má však před sebou dvouválec s extrémní pozicí sezení! Přes počáteční rozpaky nakonec zajíždí svižné kolo, avšak bez extrémního vysedání v zatáčkách, které moderní pneumatiky umožňují... A co bude dělat pilot superbiku za volantem? Bez jakýchkoliv zkušeností s formulovými vozy či sporťáky takového kalibru, jako je X-Bow, je plně zaměstnán novými dojmy a perspektivami. Vše začíná obtížným vlézáním do špičkově zpracovaného, karbonového šasi této hračky za zhruba 100 000 eur – a zdaleka nekončí ani pohledem na pracující zavěšení předních kol, které je umístěno přímo v zorném poli řidiče. A jelikož se nyní vznáší ve výšce pouhých osmi místo 80 centimetrů nad asfaltem a je bezpečně držen čtyřbodovým pásem, dá se extrémní zpomalení vydržet snadněji než na motocyklu (přestože u něj je výrazně menší). Zato tam, kde na RC8 vládne pocit téměř beztížného letu, působí v autě na helmu a hlavu brutální odstředivé síly… Síly, jež vznikají během jízdy, působí na oba jezdce ze zcela rozdílných směrů. Jen časy na okruh jsou téměř stejné – se čtyřmi desetinami náskoku nakonec vítězí RC8.

KTM X-Bow versus KTM 1190 RC8

Řídit X-Bow je zážitek. I pro člověka zvyklého brutálnímu zrychlení současných superbiků. Řítit se s ním po závodní dráze nabízí možnost naplno sešlápnout plyn a roztočit turbínou dopovaný, řadový čtyřválec Audi až k omezovači. To se zkrátka musí zažít! Přesto má motocykl navrch – obzvlášť při zrychlování. Jeden příklad za všechny: V okamžiku, kdy RC8 dosahuje rychlosti 200 km/h (po 8,6 sekundy), jede X-Bow teprve stočtyřicítkou a dvousetkilometrové rychlosti dosahuje teprve za dalších 14 vteřin.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: