MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Benelli TreK 1130

Test

Pořádný zátah tříválce Benelli budí nadšení již od počátku svého vzniku. Nyní má tento brutální motor s objemem 1130 cm3 homologaci Euro 3, a navíc se objevuje v novém balení – jako funbike TreK. Bude tříválec se sníženým výkonem na 125 koní ještě stále tak zábavný?

Nemějte strach – zábavný bude! Protože s tříválcem takového ražení vám nuda rozhodně nehrozí. Jedno je téměř jisté – z tohoto motoru jde člověku až mráz po zádech. Už v klidu, kdy nastartovaný motocykl ještě stojí na stojánku, nabízí osobitý italský tříválec jedinečnou směs pulzující mechaniky a arytmického tepání a na každé pootočení plynu odpovídá animálním prskáním. Od 4000 otáček, když výfuková přívěra otevře zplodinám volnou cestu, se nadupané chroptění mění ve strhující jekot a následující řev. Nic na světě se tomuto zvuku nevyrovná. Tuhle zvukovou kulisu neposkytuje žádný jiný motor, proti tak divoké síle působí dokonce i anglický tygr krotce.



To se nezměnilo ani u nového modelu Benelli TreK. Navzdory normě Euro 3, navzdory sníženému výkonu. Z původních 135 koní u explozivní TnT snížila firma Benelli výkon u vysokého cestovně-sportovního funbiku příhodně nazvaného TreK na 125 koní. A s novou příznivou cenou 319 000 Kč zůstává TreK o téměř dvacet tisíc korun pod cenou základního naked biku TnT. To je první příjemná zpráva na začátek. Uvidíme, co nám TreK ještě předvede…

Startér se musí pár vteřin snažit, než se dá motor do práce. Známé neochotné startování tříválce se nezměnilo ani s nejnovějším naladěním. Zato rychlostní stupně s krátkou dráhou zapadají přesně a bezhlučně. Pomalu pustit spojku – a vida, již od 2000 otáček se TreK tlačí mocně vpřed, aby pak ve 4000 1/min jezdce pořádně zatlačil do sedla a dál doslova explodoval čistou silou, dokud v 9300 otáčkách nezasáhne omezovač. Druhá příjemná zpráva tedy zní: Explozivní tříválec Benelli nepolevil ani v modelu TreK! Tedy stejné chování, jaké předvádějí jeho silnější sourozenci.

Zkušební válce motorové brzdy poskytly důkaz o tom, že slíbených 125 koňských sil je k dispozici v plném počtu. Samozřejmě až, když se v kokpitu stiskne tlačítko Power. Bez tohoto boosteru je to však jen o maličko méně – na rozdíl od dosavadních modelů TnT neznamená sepnutí prakticky žádný rozdíl.

Ale to je vlastně jedno – na běžné silnici si jezdec užívá především mohutného tahu ze středních otáček. Díky novému nastavení motoru se maximální točivý moment s hodnotou 107 Nm posunul o 2000 otáček níž a svůj vrchol dává k dispozici v 4700 1/min. Co tato změna znamená v praxi je víceméně jasné. Mezi 3500 a 7000 otáčkami se tříválec skutečně mocně předvádí a je vždy připraven začít působivě sprintovat, aniž by bylo nutné podřazovat. Navíc má nanejvýš vytříbené chování. Žádné samovolné zvedání předního kola, žádná nervozita, jednoduše jen ukrutný zátah vpřed.

Na spotřebu benzinu nemá nižší úroveň používaných otáček bohužel vliv. TreK má žízeň pořád – mimo město si bez problému řekne o osm litrů benzinu Natural 95. Nutno upozornit, že je tím míněna poklidná jízda, kdy se jiné big biky spokojí se šesti litry. Pokud pilot využívá potenciál TreKu naplno, musí se smířit s faktem, že minimálně každých 200 km by měl zajet k pumpě doplnit jednadvacetilitrovou nádrž. Ale nejpozději po půl hodině divokého řádění v zatáčkách je vám vysoká spotřeba zcela ukradená.

Přičemž však spontánní, mohutný nárůst síly předstírá větší výkon, než kolik ho doopravdy je. Při porovnání s aktuální novinkou, anglickým tříválcem Triumph Tiger, který je díky své koncepci srovnatelný, se ukazuje, že Tiger sice nedokáže s TreKem držet krok ve sprintu, při zkoušce elasticity však ano. A dokonce ho triumph i předčí. Tiger zrychluje na nejvyšší rychlostní stupeň z 60 na 100 km/h za 3,5 vteřiny, benelli potřebuje o 0,8 vteřiny více. Mezi 100 a 140 km/h má Tiger se 3,9 vteřiny stále ještě náskok, zatímco TreK zrychluje ze 100 na 140 km/h za 4,8 vteřiny. A to navzdory většímu tahu při jakýchkoli otáčkách. Vše se vysvětluje při pohledu na zpřevodování benelli – TreK má velice dlouhý stálý převod, šestka by teoreticky stačila až na 280 km/h…







Přesto je ale zátah Benelli skutečně působivý. Další dobrou zprávou je, že sezení na TreKu je velmi uvolněné. Vše působí jako odlité z jednoho kusu: štíhlé sedlo, k němuž perfektně doléhají kolena, která mají přiměřený úhel, a široká hliníková řídítka, která dobře padnou do ruky. Konečně se myslelo i na spolujezdce (ten má nyní k dispozici pohodlné, nízko uložené stupačky a také zadní madlo) či na vhodnost k cestování. Pouze při dlouhých etapách by si člověk přál o něco lepší čalounění sedla a také lepší upevnění ve třech polohách nastavitelné čelní kapotáže – bez vibrací.




Jako každá Benelli žije i TreK ze svého motoru a z linie neobvyklých tvarů.


Na kvalitních zatáčkovitých silnicích je jízda s modelem TreK jedinečným, hlubokým zážitkem, kterým nadchl již model TnT. Nezatáčí sice s tak mimořádnou lehkostí, ale v náklonu prolétá zatáčky zcela precizně. Ani závan nejistoty, čirá důvěra. Stroj je velmi vyvážený. Přední vidlice Marzocchi bez možnosti nastavení přitom citlivě reaguje, stejně tak komfortně pracuje i centrální pružicí a tlumicí jednotka Sachs. Alespoň do té doby, dokud člověk nezačne své sportovní nároky příliš přehánět. Čím razantnější je jízda, tím rychleji ukazují komponenty podvozku své meze. V zatáčkách se zvlněnou vozovkou začíná přední část drkotat a při tvrdém zrychlování přes výmoly má zadní kolo problémy s trakcí. Žádné slabiny naopak nevykazuje přední dvoukotoučová brzda se čtyřpístkovými čelistmi, brzdí transparentně a s přiměřenou ovládací silou i účinně.

V celkovém součtu tedy TreKu do perfektního motocyklu ještě něco málo chybí. Zato patří ke strojům, které člověka na místě okouzlí a ukrutně svádí. Anebo jej nechá zcela chladným. Zde je opravdu nutné tříválec vyzkoušet






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: