MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda Fireblade 2008

Test

Tesne pred Vánocemi predstavila Honda svůj superbike CBR Fireblade deváté generace – nový stroj zcela nových tvaru, držící se tradice dobrých způsobu a ušlechtilých mravu.

Kam vyrazit před koncem roku na testování? Kde se dá jezdit v prosinci, jako by byla polovina června? V Kataru přece… Někteří už tuší, druzí vědí. Nebo si spíš dobře pamatují na již tolikrát „opěvovanou“ zemi čnící jak stopařův zvednutý palec do vod Perského zálivu. Malá, leč velmi bohatá arabská země, která hostí na svém stále ještě zánovním okruhu Losail cirkus MotoGP a kde se letos pojede první závod celé série – navíc poprvé v historii GP v noci. Proč? To vlastně nikdo pořádně neví, protože tu začátkem března panuje solidní počasí a dá se ještě bez větších problému jezdit pres den. Prostě Katarští musí mít vždycky něco extra. Pro našince jsou tato země, či spíše místní mentalita, zvyky a životní styl jen velmi těžko pochopitelné.

Před třemi lety jsem několik hodin bojoval na místním letišti o vstup do Kataru (tehdy kupodivu úspěšně) a dalo mi skutečně nadlidskou práci se do této země dostat. V roce 2006, při představení předchozího Firebladu, naše česko-slovenská skupina pro jistotu nedostala víza vůbec a nejelo se nikam… Ted vše vypadalo jinak. Rozsáhlé přípravy a vyjednávání mela zaručit naši účast při testování od podzimu tak často diskutované novinky CBR 1000 RR, model 08. Čtyřčlenná skupina z Čech doplněná o dva Slováky vyrazila 20. prosince vstříc sluncem rozpálenému katarskému písku, do cíle nás však dorazilo jen pět – respektive šest, včetně jednoho zástupce Hondy ČR. A i když bylo vše potvrzeno, jeden z Čechů nebyl do Kataru místními úředníky vpuštěn. Prozaickým důvodem byla jeho návštěva před čtrnácti dny při představení nové ZX-10 R. Jednou do roka stačí! Vážený pane Evropane, dejte si kávu a letem světem hajdy zpátky. „Na tohle jsme všichni krátký…“, komentuji nastalou situaci, a skutečně jak se zdá, není v ničích silách našemu kolegovi jakkoliv pomoci. Navíc není sám, tento problém řeší i jiní. A ne poprvé. Při každé zdejší prezentaci se novináři dělí na úspěšné a neúspěšné, na chtěné a nechtěné, a já se nemohu zbavit otázky, proč právě Katar a jestli náhodou není lepší místo na světě, kam vás, máte-li všechna potřebná povolení, bez problému a citelné arogance rádi pustí.

Omlouvám se všem čtenářům, které tento úvod nudí, ale prostě jsem to napsat musel. Nejen z kolegiality a soudržnosti, ale především ze stále ne příliš dobrého pocitu z arabské části obyvatel naší planety, či spíše z jejich mocenského pohledu na okolní svět.

Ale vraťme se k původnímu tématu, k okruhovému testu nového Firebladu, který při podzimním představení v rámci světových exhibicí zvedl nemalou vlnu diskuzí na téma nového a z pohledu současného trendu zcela odlišného designu.

První Fireblade, oficiálně označený jako CBR 900 RR, spatřil světlo světa v roce 1992 a mezi sportovními motocykly způsobil revoluci. S hmotností šestistovky a výkonem litru (185 kg/124 k) nasadil laťku hodně vysoko. Syrový, ostrý superbike s mohutnou nádrží, dvojicí kruhových světel a mocnou, vysoko zdviženou koncovkou výfuku, jež vydržela Firebladu až do roku 2003. Rok 2004 byl pro Fároše přelomovým, neboť jeho stále posilující objem konečně dosáhl hodnoty tisíc kubických centimetrů. Také design silně ovlivněný závodní RCV znamenal velký zvrat v modelové řadě včetně výfuku ústícího pod sedlem. Vše se radikálně přiostřilo…

Ostré hrany, agresivní vzezření – to vše je nyní zapomenuto. Přichází nový Fireblade! Výrazně užší, opticky kratší, s oblými tvary vzdušné kapotáže a s minimalistickou zádí – ani zde se nezapře inspirace novou osmistovkou z GP RC 212 V. Výrazná orientace na předek s dominující dvojicí zamračených reflektorů – jako by na vás upíralo svůj pohled divoké zvíře. Blinkry umístěné ve zpětných zrcátkách, nádechy náporového sání pod reflektory, mohutný, ale přesto kompaktní výfuk umístěný vpravo vedle pohonné jednotky. Znovu obcházím Fireblade ze všech stran a v hlavě mi běží úryvky z internetových diskuzí na téma těchto tvarů. Většině dopisovatelů se nový design nelíbil, někteří dokonce psali o tragédii… Dost možná, že nový Fireblade na vlastní oči nikdy neviděli. Zcela určitě. Protože tahle motorka je krásná. A především zcela jiná než celá konkurence. Lehká, svěží, od pohledu přátelská – jak to Honda umí. Ergonomie je prvotřídní, trojúhelník tvořený řídítky, sedlem a stupačkami je téměř ideální. Typická honda, od první chvíle se cítíte na palubě jako doma. Široká řídítka jsou přesně tam, kam bych je dal. Sedlo polstrované dvojitým, různě strukturovaným molitanem je velmi pohodlné, kolena těsně přilehnou k užší nádrži, schoulení za kapotáž je intuitivní. Uvidíme, jak účinná bude při plném plynu na více než kilometr dlouhé cílové rovince.

Ale ještě než se vydáme do prvního kola, měli bychom si něco říct k nové technice.

Japonští konstruktéři pochopili, že pouhé zvýšení výkonu nestačí. Diskutovanějším faktorem je dnes, v době Eura 3, váha. Jenže ušetřit pár kil znamená mravenčí snažení. 100 gramů na kapotách, 80 gramů na palubních přístrojích, 300 gramů na předních kotoučích atd. Kus po kusu, gram po gramu – snad každý díl je o něco lehčí a to něco dává v celkovém součtu celé 4 kilogramy ušetřené hmotnosti. K tomu přidejme šest koní špičkového výkonu a už se vám začnou sbíhat sliny. Že by to ale chtělo ještě něčím okořenit? Ale jistě, co třeba antihoppingová spojka s jemným chodem? Vypadá to, že bychom se tedy mohli vydat na trať. Stroje jsou připraveny, počasí ideální a standardní Bridgestone BT-015 se tetelí na pěkně prohřátou dráhu. Ještě bych rád zmínil dobrou společnost, kterou nám tentokrát dělali Jonathan Rea, Niall Mackenzie a Guy Martin.

Vyrážíme do prvního kola a chvíli mi trvá, než se zde po dvou letech opět rozkoukám. Již v prvních kolech je znát lehkonohá stavba nového, o 30 mm užšího rámu, prodloužená zadní kyvná vidlice i užší rozteč přední obrácené vidlice. Posílená ovladatelnost se projevuje nenápadně, s každou další zatáčkou však přesvědčuje lehkostí v nájezdu či překlápění, téměř jako šestistovka. Jen rotující hmoty v pohonné jednotce a silný zátah již od 4000 1/min připomínají, že sedíte na litru.

Nový motor si naštěstí zachoval svou původní charakteristiku. Podle výkonového grafu to sice vypadá, že na úkor většího tahu v horním pásmu ztratil agregát trochu síly dole, ale znát to rozhodně není. Klidný, a přesto medvědí tah nastupuje ve 3000 a vrcholí až za hranicí 13 000 otáček za minutu. Tak vysoko ještě žádný Fároš nezpíval. Potěšující je fakt, že ani ve vysokých otáčkách neztrácí pohonná jednotka chuť k vytáčení. Vlna točivého momentu vrcholí kolem 9000 1/min, to už motor radostně povykuje, aby se dál pořádně odvázal – a to nejen zvukově. Přichází cílová rovinka: čtyřka, pětka, plný plyn a na konci, příjemně schoulen za účinnou kapotáží, sleduji ručičku tachometru, jak atakuje hranici 290 km/h. Rychle, rychle vystrčit hlavu a koukej brzdit a podřazovat – není čas. Čtyřpístkové monoblocky Tokico odvádějí skvělou práci, zakusují se velmi vehementně, a přesto lineárně a čitelně. A antihoppingová spojka? Z pětky rychle na dvojku, jako by se nechumelilo – jen jestli nás dnešní výrobci moc nerozmazlují… Jednotlivé převody přesně zaskakují, převodovka působí delším dojmem, zvláště čtyřka a pětka.

Se standardním set-upem podvozku obuta do BT-015 se však litrová CBR občas citelně zhoupne, zvláště na výjezdu při plném zatížení, na předku je zase cítit lehká nedotáčivost. První změna přichází hned v další jízdě, po přitvrzení podvozku Fireblade velmi ochotně zatáčí, jediná slabina se projevuje ve vracáku, který se doširoka otevírá a kde se jde tvrdě za plynem. Zhoupnutí má však na svědomí standardní obutí, zadní pneumatika s rozměrem 190/50 nezvládá přenést výkon. Vše řeší změna obutí v odpolední session, Battlax BT-002 jsou tím pravým ořechovým pro okruhové radovánky. Tyto pneumatiky neotřesitelně drží i v extrémních polohách při plném zatížení. Firma Bridgestone dokázala v seriálu MotoGP, kde jsou její kvality…

Radost z jízdy posílenou nejkvalitnějším obutím kazí pouze jediné – a jde to zcela bezpochyby pojmenovat – Jonathan Rea! Rychlý pilot agresivního stylu mě zcela nevybíravě předjíždí po trávě. Prostě se už nevešel na vnější kraj dráhy (kam jsem se mu snažil uhnout) a myslíte, že ubral? Ani náhodou, ani smykem. Prostě vyjel z trati, objel mě po travnatém pásu a zmizel, čímž značně zvýšil tepovou frekvenci mého kardiostimulátoru. Pravidelný leader Tourist Trophy Guy Martin v jeho patách byl naštěstí citlivější…

S přibývajícími koly se zkracují vzdálenosti brzdných bodů, neuvadající brzdy přesvědčují účinností stejně jako dopoledne, a přesto že okolní teplota stoupá k 37 stupňům Celsia, ukazují palubní přístroje maximální teplotu chladicího média 85 °C.

V odpoledním čase rozpravy řešíme připomínky a spolu s některými kolegy se dotazuji na elektronicky řízený tlumič řízení, který dle mého názoru fungoval u předešlé generace lépe, s větší progresí. Jako by se mu nyní ve vyšších rychlostech nechtělo patřičně tuhnout. Japonský technik nás ujistil, že tento díl sice byl modifikován, ale ve srovnání s předchůdcem nebyl nově nastaven, z čehož by mělo vyplývat identické chování. S ohledem na více dotazů týkajících se tohoto dílu však předpokládám, že na našich připomínkách něco bude. Stejně jako na faktu, že by nové palubní desce slušel údaj o aktuálně zaražené rychlosti. I když s anthihoppingovou spojkou takového charakteru se člověk muže v rámci soustředění trochu zapomenout.

Součástí prezentace bylo představení kompletního HRC kitu, jež by mel posunout výkon Fároše k hranici 220 koní, bohužel podrobnější informace o jeho ceně či předpokládanému datu, od kdy by mohl být kit k dispozici, jsme se zde nedozvěděli.

Co však víme jistě, je cena Firebladu stanovená v CR na 349 000 Kc, a také fakt, že nová CBR 1000 RR bude ke koupi již od poloviny února. Fireblade, at už se vám líbí nebo ne, si i nadále zachovává původní charakter ušlechtilého superbiku s velkým potenciálem každodenního použití, silný motor má stále civilní charizma a to je rozhodne dobře. Při zkoumání jeho tvaru si zkuste odmyslet držák RZ a zadních blinkrů a zjistíte, že hezčí zadeček asi jen tak nenajdete. A nová linie čtyř barevných variant odkazuje k rčení, jež praví, že v jednoduchosti je krása.


###

Honda Fireblade





* Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, O 46 mm, řízený katalyzátor, alternátor 344 W, baterie 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih: 76,0 x 55,1 mm
Zdvihový objem: 999,8 cm3
Stupeň komprese: 12,3:1
Jmenovitý výkon: 131 kW (178 k) při 12 000 1/min
Max. točivý moment: 112 Nm při 10 000 1/min

* Podvozek: Příhradový hliníkový rám, vpředu plně nastavitelná obrácená vidlice, O 43 mm, dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvoukotoučová brzda vpředu, O 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, O 220 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/50 ZR 17

* Rozměry a hmotnosti:Rozvor 1410 mm, úhel hlavy řízení 66,8 stupně, stopa 96 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/135 mm, výška sedla 820 mm, hmotnost s náplněmi 199 kg, objem nádrže/ rezerva 18/4,0 litru.
Záruka: dva roky
Barva: černočervená, červená, bílá, černá
Cena: 349 900 Kč




Elegantní a štíhlá – dva základní znaky nových tvarů zaobleného Firebladu.




Velmi osobitá koncovka výfuku těsně přiléhá k pravé straně kyvné vidlice.




Všechny čtyři barevné varianty novému Firebladu perfektně sednou, bílá je letos očividně v kurzu a hondě také velmi sluší.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: