MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia SXV 550

Test

Představení Aprilia SXV 550

Autor:Foto:

EXTRÉMNÍ PŘÍPAD

Dva číselné údaje jsou v tomto případě výmluvnější než tisíc slov: 137 kilogramů plně natankovaného stroje a maximální výkon 70 koní. Připočteme-li k tomu velmi povedený design, není z pohledu movitějšího fanouška supermota co řešit.

Použití nekonvenčních řešení patří k současné specialitě noalských techniků. Rám SXV 550 je kombinací rámu příhradového a odlitků z lehkých slitin. Od modelů nabízených konkurencí se výraznou měrou odlišuje také agregát - čtyřdobý dvouválec do V se sklonem válců 77 stupňů je vybaven elektronickým vstřikem paliva což u podobně zaměřených strojů k současnému standardu zdaleka nepatří.

Ohromující jsou ale již zmíněná data: 70 koní na 137 kg a k tomu ještě mimořádně štíhlá stavba svědčí o jasném sportovním a off-roadovém určení. Ovšem pozor, již samotný start se neobejde bez komplikací. Stroj je sice vybaven elektrickým startérem a tlačítkem sytiče pro studené starty, agregát přesto nedrží volnoběžné otáčky a několikrát za sebou zhasíná. Jemné přidání plynu je proto nezbytnou součástí této procedury, a to i v případě, že je agregát zahřátý. Při jízdě je však dvouválec nekompromisní, zatahuje už od 3000 otáček a drží až do 11 500 1/min, kdy zasahuje omezovač.
Díky krátkým a překrývajícím se rychlostem se ideální otáčky mezi 7000 až 9000 1/min udržují lehce. Před zatáčkou zablokovat zadní kolo, podřadit o dva stupně a akcelerovat, díky úzké stavbě, bezkonkurenčně nízké hmotnosti a brutálnímu nárůstu výkonu je RXV 550 nefalšovanou esencí jménem supermoto. Požitek z jízdy kazí pouze nastavení řídicí jednotky -v nízkých otáčkách se toho příliš mnoho neděje, o to víc a rázněji pak zatahuje agregát ve vyšších otáčkách. Udržet ideální linii je těžší rovněž kvůli příliš široké zadní pneumatice (180/55 ZR 17). Na rozdíl od rozměru 160 používaném při závodech vykazuje v zatáčkách široká guma citelné tendence k postavení. Pro méně zdatné jezdce to však může být vzhledem k jízdní stabilitě předností.

Odpružení je nastaveno spíše komfortně, což přijde vhod při provozu na méně kvalitních cestách. Při ostrých brzdných manévrech se přední obrácená teleskopická vidlice Sachs - jejich vůbec první vyrobená přední vidlice - hodně ponořuje. Její nastavení ale zvládá i maximální rychlost 192 km/h ukazovanou tachometrem, jež ve skutečnosti odpovídá 177 km/h. Stabilita v přímém směru je i v této rychlosti příkladná, přílišná žíznivost agregátu však brzo donutí jezdce ubrat plyn, tím spíše, čítá-li objem palivové nádrže pouhých 7,5 litru.

Špičkou jsou použité brzdové komponenty. Radiálně montované brzdové čelisti se agresivně zakusují do brzdových kotoučů „wave“ už při použití síly ukazováčku. Spojka je měkká, bod jejího záběru by mohl být definován jasněji. Výška dobře polstrovaného, ale přesto sportovně tvrdého sedla je řádných 90 centimetrů nad zemí. A tak to má u extrémního supermota, kterým Aprilia SXV 550 bezesporu je, být.


ZMĚŘENÉ ÚDAJE

Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení:    0 - 100 km/h 3,8 s
                   0 - 140 km/h 6,7 s
Elasticita:    60 - 100 km/h 3,7 s
                   100 - 140 km/h 3,9 s
Spotřeba v testu: Mimo město 7,5 l/ 100 km


APRILIA SXV 550

Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec se sklonem válců 77 stupně, nahoře uložené vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, vstřikování, průměr 40 mm, pětistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih: 80,0 x 55,0 mm
Zdvihový objem: 553 cm3
Stupeň komprese: 12,5:1
Jmenovitý výkon: 48,0 kW (65 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment: neudán

Podvozek: kombinace ocelového příhradového a hliníkového prostorového rámu, vpředu plně nastavitelná obrácená teleskopická vidlice průměr 48 mm, vzadu plně nastavitelná centrální pružicí a tlumicí jednotka, přední kotoučová brzda o průměru 320 mm, čtyřpístkový pevný třmen, kotoučová brzda vzadu o průměru 240 mm, jednopístkový plovoucí třmen.

Vyplétané hliníkové ráfky: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu: Dunlop D 208 RR

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1470 mm, výška sedla 900 mm, hmotnost s plnou nádrží 137 kg, objem nádrže 7,5 litru.

Záruka: dva roky (homologovaná verze s 20 k)
Barva: černá/červená
Cena: 219 000 Kč


Brzdy a hliníková kyvná vidlice
Čest a sláva: brzdy a hliníková kyvná vidlice vypadají velmi dobře a fungují ještě lépe…


Výfukové potrubí
… stejně jako pod sedlem uložené výfukové potrubí s nerezovými tlumiči výfuku.


Více plynu
Více plynu: i přes přítomnost sytiče se start neobejde bez pootočení plynové rukojeti.






Tagy: aprilia, sxv, test
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: