MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM Adventure 950/990

Srovnávací test

S modelem Adventure 950 a jeho extrémně kompaktním a sportovním dvouválcem položili v roce 2003 Rakušané základní kámen celé modelové palety. Po počátečních potížích je nyní „dobrodruh“ v dobré kondici.


Autor:Foto:fact, KTM

Za normálních okolností jsou vítězné motocykly nejdrsnější rally Paříž-Dakar malosériovými prototypy vyráběnými na koleně a vybavenými špičkovými komponenty určenými pouze a jen pro ně. V případě KTM Adventure 950, které si s Fabriziem Meonim za řídítky připsalo nejrychlejší průjezd pouští, tomu bylo jinak. Rakušané totiž vždy inklinovali více k nezpevněným cestám než k asfaltu, a tak se jim drsná off-roadová soutěž zdála ideální testovací a zatěžkávací zkouškou pro jejich nově vyvinuté dvouválcové enduro.


KTM Adventure 950/990


O kvalitách motocyklu hovoří už jenom prohlášení KTM, že vítězný motocykl byl z 95 procent vybaven sériovými komponenty.
Svým nekompromisním nástupem a jízdními vlastnosti dokáže Adventure nadchnout i při jízdě na silnici. V průběhu dlouhodobého testu kolegů z německého Motorradu na 50 000 kilometrů se však kromě drobností objevily i vážné poruchy - defektní benzinové čerpadlo, netěsnící těsnění pod hlavami válců a na konci testu podpálené výfukové ventily zadního válce. Továrna zareagovala rychle a při inspekčních prohlídkách se postarala o odstranění všech jmenovaných závad. Celoplošné svolávací akce však neproběhly, o poruchách a jejich odstranění se tedy dozvíte pouze z vyplněné a orazítkované servisní knížky.


Cena i výška sedla se v případě modelu Adventure pohybuje v téměř nadmořských výškách, i přesto dokázalo KTM dostat mezi otrlé enduristy pěkných pár tisíc strojů. Varianta 990 vybavená vstřikováním, nabízená od roku 2006, nehraje na trhu ojetin ještě žádnou roli, zřídka k vidění je také model 950 S.
A ještě dobrá rada na závěr: pro koho je Adventure příliš vysoká, měl by hledat sníženou verzi prodávanou od roku 2005 (viz. modelová péče) * Bez kapotáže vzbuzuje Adventure dojem mnohem lehčího a menšího motocyklu. Výborné jízdní vlastnosti jsou výsledkem optimální centralizace mas.
O přípravu směsi se stará dvojice karburátorů o průměru 43 mm. Od roku 2004 se může Adventure pochlubit černými ráfky, vzadu o rozšířeném rozměru 4,25 palců. Zadní kyvná vidlice obdržela kvalitnější povrchovou úpravu. V roce 2006 už má dvouválec 990 kubíků, elektronické vstřikování paliva a splňuje Euro 3. K sériové výbavě patří systém ABS vypínatelný tlačítkem na palubní desce.
Design zůstává téměř beze změn.



KTM Adventure 950/990




PROHLÍDKA

Jak už bylo řečeno, KTM se postarala o výměnu poruchových dílů u jednotlivých exemplářů - samozřejmě pouze v tom případě, když majitel stroje navštěvoval pravidelně značkový servis. Při ostrém nasazení v terénu musíte s nějakým tím škrábancem počítat, u endur proto všeobecně platí: při prohlídce se zaměřte na rám, na ráfky a dráty, stopy po pádu na chladiči, na opotřebované přední tlumiče a jejich případné netěsnosti. O pádu svědčí i prasklé plasty čelní kapotáže, což není zásadní problém, jejich případná výměna ale může lézt do peněz.


SITUACE NA TRHU

Nabídka ojetých LC8 není nikterak bohatá, a to platí všeobecně pro celou Evropu. Hotovou raritou je pak „dlouhonohý“ model s přídomkem S. Majitelé drsných endur na ně pro jejich praktičnost zkrátka nedají dopustit a zbavují se jich snad jen v případě krize v rodinném rozpočtu. Všeobecně platí, že pod 180 000 Kč nic kloudného nedostanete, sháníte-li „esko“, počítejte ještě s 30 000 Kč navíc. U takto mladých ročníků motocyklů se určitě vyplatí poptat se u místních dealerů značky - ti mají o prodaných strojích největší přehled. U nich je také největší pravděpodobnost, že narazíte sice na dražší, ale odborně servisovaný stroj, který je mnohdy ještě v záruce. Za modely loňského roku s počtem najetých kilometrů do 10 000 zaplatíte přibližně 280 000 Kč, za starší Adventure s najetými 30 a více tisíci kilometry si připravte zhruba o 100 000 méně. Zachovalé exempláře s počitadlem kilometrů pohybujícím se mezi 10 000 a 20 000 km vás vyjdou na částku mezi 200 000 až 240 000 Kč.


TECHNICKÉ ÚDAJE

(Adventure 950, rok výroby 2003)

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec se sklonem válců 75 stupnů, napříč uložená kliková hřídel, dvě a dvě vačkové hřídele uložené nahoře, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání se suchou klikovou hřídelí, rovnotlaké karburátory, průměru 43 mm, katalyzátor se sekundárním přisáváním vzduchu, alternátor 450 W, baterie 12 V/12 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.
Vrtání x zdvih 100 x 60 mm Zdvihový objem 942 cm3 Stupeň komprese 11,5:1 Jmenovitý výkon 72 kW (98 k) při 8000 1/min Max. točivý moment 95 Nm při 6000 1/min * Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek kombinovaný z hliníkovými výlisky, vpředu plně nastavitelná vidlice USD, průměru 48 mm, vzadu dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, plně nastavitelná centrální tlumicí a pružicí jednotka, vpředu dvoukotoučová brzda, průměru 300 mm, vzadu kotoučová brzda, průměru 240 mm.
Vyplétaná kola s hliníkovými ráfky 3,15 x 21; 4,00 x 18 Pneumatiky 90/90-21; 150/70-18 * Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1570 mm, úhel hlavy řízení 63,4 stupně, stopa 119 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 230/230 mm, výška sedla 890 mm, hmotnost s plnou nádrží 224 kg, náklad 176 kg, objem nádrže 22 litru.


ZMĚŘENÉ HODNOTY


Jízdní výkony Max. rychlost 210 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h 3,2 s Elasticita 60-100 km/h 4,8 s 100-140 km/h 5,3 s Spotřeba mimo město 5,1 až 5,7 l/100 km, Natural 95

***

MODELOVÁ PÉČE

2003 Uvedení modelu 950 Adventure (typ 900) na trh, cena 365 000 Kč, cena modelu S 370 000 Kč. Počáteční závady na strojích KTM byly odstraňovány průběžně (žádná svolávací akce), proto je třeba trvat na vyplněné servisní knížce. 2004 Širší ráfky vzadu (4,25 místo 4,00palcových), kvalitnější povrchová úprava zadní kyvné vidlice, hlavní stojan, předehřívání karburace, ceny zhruba zůstávají stejné. 2005 Výška sedla byla díky nižšímu zdvihu snížena o 20 mm, sériově dodávané gelové sedlo, motor byl přepracován pro dosažení menších vibrací, instalován omezovač točivého momentu kvůli ochraně elektrického startéru, modifikace zadní brzdy a tlumiče výfuku, ceny beze změny. 2006 Uvedení modelu 990 Adventure (typ 901) a Adventure S na trh, cena 375 000 Kč, motor o objemu 990 cm3 z modelu Super Duke, výkon snížený na 98 koní, elektronické vstřikování paliva, Euro 3, sériově dodávané ABS (mimo variantu S), přepracovaná hlava řízení umožňující větší rejd, modifikovaný design. 2007 Varianta S: zdvih prodloužen o 20 mm, elektrická zásuvka, cena 367 200 Kč. Svolávací akce 2006 990 Adventure ABS kvůli defektnímu systému ABS. 2007 990 Adventure ABS kvůli defektní zadní brzdě (zavzdušnění).

Foto autor| foto: fact, KTM






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: