MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ojetiny tři generací BMW GS - srovnávací test

Srovnávací test

Od svého uvedení na trh se čtyřventilové BMW GS velmi dobře prodávají, proto je potkáváme stále častěji. Tento článek by měl cestovatelům pomoci se rozhodnout, po kterém modelu sáhnout.

Autor:MPIFoto:BMW

Říká se, že s motocykly BMW je to jako s banány, dozrávají až v rukou zákazníka. Ani řada GS není v tomto směru výjimkou. Například u R 1100 GS se v prvních letech výroby měnila plastová nádrž za plechovou. Ne snad kvůli lepšímu uchycení magnetického tankvaku, ale proto že porézní plast se příliš neosvědčil a samolepky z něj padaly jak podzimní listí. Uchycení kyvné vidlice bylo u prvního modelu slabší a při velkých rázech či skocích v terénu se občas lámalo. R 1150 GS toto odstranila vnějším zpevněním. I u aktuální R 1200 GS je se servisní prohlídkou často spojeno odstraňování chybek a celková optimalizace. Přesto jsou ale mnichovské GS dobrými stroji a poptávka po nich je stejná jako po banánech v dobách ČSSR.

Celkově se od roku 1994 prodaly desítky tisíc kusů, a to včetně speciálního provedení Adventure, které se vyznačuje lepší výbavou určenou pro dálkové cesty. Větší nádrž, štítek, zvýšený podvozek, ochranné rámy a podobné lahůdky přímo z výroby však ocení i výletník, který si vyrazí třeba jen za humna. V České republice se na silnicích pohybují řádově stovky těchto strojů - a to nejen proto, že jde o nejpopulárnější model z nabídky dovozce, ale i díky četným individuálním dovozům většinou z Německa.

Není divu, že podivuhodný koncept GS se po svém uvedení rychle uchytil na celosvětovém trhu. Bavorští inženýři zahrnuli do konstrukce nejen zkušenosti s nezničitelnými R 80/100 GS, ale i znalost poměrů. Totiž to, že řidiči těchto motocyklů již nejsou jen ostřílení cestovatelé, kteří uprostřed pouště ocení jednoduchou údržbu, ale že majiteli se stále častěji stávají lidé, kteří se pohybují zejména po asfaltových silnicích v okolí metropolí. Na polní cestu se dostanou víceméně výjimečně a pouhé prohrábnutí zadního kola na šotolině jim přináší dostatečnou dávku adrenalinu. Ostatně tento směr je daný okolnostmi. Kde v Evropě mimo Balkán se dá svobodně jezdit, kam se člověku zamane? Už téměř nikde. Také proto se model GS ubírá tímto směrem a dostává se ve srovnání se starším sourozencem R 100 GS do stejné pozice, jakou mají moderní naleštěné automobily třídy SUV proti klasickým safari modelům firmy Land Rover. Ostatně jízda off-road je s tímto opulentním strojem zvláštní kapitolou, na kterou ještě přijde řada. Pokud jde ale o cestování, jedná se o mašinky par excellence - velké, pohodlné, s nastavitelným čelním štítem, bohatou výbavou, a i když mimo pevnou cestu vyžadují zkušenou ruku, projedou skutečně nečekaným terénem. Ostatně i technické údaje hovoří jasně, postupem času sledujeme snižování hmotnosti, zvyšování výkonu, zmenšování nádrží i nosností u jednotlivých modelů - hurá na silnici! I přesto zůstává model GS (spolu s KTM 950 Adventure) ohledně výkonů v terénu tím nejschopnějším z velkých cestovních endur.

Již poloha těla je u velkých GS zřetelně odlišná od té na klasickém dvouventilovém GS, kde je posed bližší stroji a daleko „koncentrovanější“. A také citelně nepohodlnější - po 90 000 km na R 100 GS to dokážu posoudit…

Plusem nových modelů je pohodlí. Ale přímé odlišnosti jsou i mezi těmito třemi příbuznými modely. Zatímco na R 1200 GS zůstává pilot s přehledem v trůnu vysoko nad děním, sedlo R 1100 GS ho vtáhne hluboko do sebe a odsoudí ho do poměrně nedynamické a pasivní polohy. Také pohled na palubní desku a ovladače připomíná u testované jedenáctky staré časy BMW: Pestré knoflíky a hrubiánské přepínače (které by se hodily spíš do traktoru) jsou vlivem stáří vybledlé a ošuntělé.
Podstatně modernější a ergonomicky zdařilejší je model R 1150 GS. I přes velkou vnější podobnost se starším typem byla mladší čtyřventilová jedenáctsetpadesátka citlivě rozvíjena, a proto nabízí řidiči veskrze dynamičtější pracoviště. S větším motorem se GS žene vpřed daleko dravěji, rozdíl šesti koníků je v přímém srovnání skutečně citelný. O zázračné evoluci lze ale mluvit jen stěží.

Oproti tomu je R 1200 GS úplně nová. Vzhledem k R 1100 a 1150 je u modelu R 1200 (od roku 2004) vidět ona zázračná evoluce. Lehkonohá, agilní a zřetelně dynamičtější se svými 98 koňmi se pohybuje nová dvanáctka po okreskách elegantně jako baletka. A designově je vůči ostatním motocyklům stále ještě monumentální - i když si díky množství prolamovaných ploch, viditelným konstrukčním prvkům rámu a duté zadní ose udržuje až podivuhodnou vnější lehkost. Dojem, který pilot motocyklu vážícího 240 kg, potvrdí i při jízdě. Manipulace je sice o něco horší, ale třeba stavění na hlavní stojan je téměř hračkou. Při součtu je ale jasné, že všechny tři GS pocházejí z jedné stáje: Pro BMW typické zvláštnosti jako cukání při jízdě na konstantní otáčky (3000 -3500 1/min) nebo hlučná a ne vždy úplně precizní převodovka - to najdete na exemplářích R 1100 GS důchodového věku stejně jako na zbrusu nových dvanáctkách. Nicméně se očekává další dynamický růst této řady.

Již několik let si totiž BMW a jejich GS drží velmi úspěšný kurz, aniž by při tom chtěly poděsit svou konzervativnější klientelu nějakou radikální skokovou změnou. Všechno pěkně v klidu a postupně. To se odráží i na trhu ojetin: Ačkoliv je v přímém srovnání nová 1200 GS lepší než 1150, a ta je celkově zdařilejší než stará 1100, mají všechny tři boxery tu nejlepší reputaci a drží si odpovídající vysokou hodnotu. To je dobré pro obchodníky, kteří s cenově zajímavou nabídkou ojetiny mohou oslovit koupěschopné GS fandy, dobré pro majitele starších kousků, kteří chtějí nový model a jejich GS má stále zajímavou hodnotu. A v neposlední řadě i pro kupce, který u tohoto tria ani nemá možnost špatného výběru. Pouze pokud by naletěl a koupil nedbale opravený motocykl, který byl dovezen jako bouraný. V ceně nebývá velký rozdíl, zato v následných problémech ano.

###

PROHLÍDKA OJETÉ R 1100 GS


Model R 1100 GS
Model R 1100 GS začal v roce 1994 psát neuvěřitelně úspěšný příběh.


Výroba: 1994 - 1999

Vyrobeno: 21 800 kusů

Historie modelu: Nová éra GS se čtyřventilovým motorem a vstřikováním paliva byla odstartována na frankfurtském veletrhu IAA v roce 1993, kde motocykl šokoval odborníky i veřejnost, neboť tento „kachní zobák" neměl s dosavadním designem BMW nic společného. Přesto se jich v prvním roce produkce prodalo víc než 4000 kusů. A do konce roku 1999 to bylo téměř 22 000 exemplářů! Z vnějšího pohledu zůstalo GS za celou dobu výroby nezměněno - samozřejmě kromě barevných variant. Technicky došlo ale k několika modifikacím: od roku 1995 patří katalyzátor ke standardní výbavě, plastová nádrž je nahrazena kovovou. Rok 1996 přinesl přepracovanou převodovku, v roce 1997 přibyl integrovaný termostat stejně jako nové písty a těsnění vík motoru.

Situace na trhu: V Čechách se ojeté BMW objevují stále častěji než v minulosti a GS samozřejmě patří mezi nejčastější ojetiny této značky. Většinou se jedná o dovozy ze zemí EU, v některých případech (převážně u novějších ročníků) jde také o prodej za strany majitelů, kteří GS koupili nové v ČR. Těch je ale u modelu R 1100 GS méně. Některé již mají za sebou řádku kilometrů i majitelů. Cenově se přitom drží stále poměrně vysoko - pod hranicí 120 000 Kč se prakticky nedostanou. Důležitou roli také hrají doplňky: ABS, vyhřívané rukojeti, kufry z originální nabídky jsou plus. Cokoliv ostatního již tak zajímavé není. U BMW se cení originální stav bez větších úprav, který je také zárukou životnosti. To ovlivňuje horní hranici ceny, která závisí samozřejmě i na najetých kilometrech. Ale přes 160 000 Kč se dostávají jen málokdy. Situace v Německu je obdobná, i když motocyklů je k dispozici výrazně víc než u nás. Teoreticky by tedy mohly být levnější, ale ceny pohybující se od 3500 do 6000 eur jsou běžné.

Prohlídka: Kdo má zájem o první z řady čtyřventilových GS, musí se smířit s vysokým počtem najetých km. Pokud měl motocykl v průběhu let odpovídající péči, neměl by vysoký počet kilometrů představovat problém. Bezpodmínečně si zjistěte spotřebu oleje, která může být vysoká. Olejové skvrny na hlavách válců indikují špatné těsnění, ale na vině může být i těsnění ventilových vík, které bylo obměněno v roce 1997. Důležitá je kontrola úniku oleje z převodovky a koncového převodu, demontáž není úplně jednoduchá. Také se podívejte na hlavní brzdový válec vpředu a jeho těsnost. Skákání a škubání při rychlém rozjezdu či vypadávání rychlostí poukazuje na obroušené vidličky řazení. Zde hrozí velká investice do převodovky.


Ne úplně krásné, ale funkční
Ne úplně krásné, ale funkční. Kokpit s robustními přepínači a informačním displejem.


Technika: (R 1100 GS, 1994)

Motor: Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý dvouválec boxer, dvě nahoře uložené vačkové hřídele hnané řetězem s rozvodovými tyčkami, čtyři ventily na válec. Vstřikování paliva, řídicí jednotka, řízený katalyzátor (za příplatek), mechanicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, pětistupňová převodovka, kardan.

Vrtání x zdvih: 99 x 70,5 mm
Objem: 1085 cm3
Jmenovitý výkon: 59 kW (80 k) při 6750 1/min
Max. točivý moment: 97 Nm při 5250 1/min

Podvozek: Motor a převodovka součástí rámu, přišroubovaná podsedlová část rámu, vpředu teleskopická vidlice Telelever (průměr) 35 mm, vedená podélným ramenem, vzadu Paralever - dvoukloubové jednostranné kyvné rameno, přímo uchycená centrální pružicí a tlumicí jednotka, vpředu dvojitá kotoučová brzda o (průměr) 305 mm, čtyřpístkové třmeny, vzadu jedna kotoučová brzda o (průměr) 276 mm, dvoupístkový třmen.

Pneumatiky: 110/80 H 19; 150/70 H 17

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1499 mm, úhel hlavy řízení 64 stupně, stopa 111 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 190/200 mm, stavitelná výška sedla +/- 840 mm*, pohotovostní hmotnost* 260 kg, užitečné zatížení*190 kg, objem palivové nádrže 25 litrů.

Změřené hodnoty
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost: 199 km/h
Zrychlení: 0 - 100 km/h 3,9 s
Elasticita: 60 - 140 km/h 11,2 s
Spotřeba: 5 - 9 l/100 km Natural 95


PROHLÍDKA OJETÉ R 1150 GS


R 1150 GS
Jedenáctsetpadesátka je i dnes nejběžnějším strojem z tohoto čtyřventilového tria.


Výroba: 2000 - 2003, 2002 - 2005 model Adventure

Vyrobeno: 23 300 kusů modelu GS, 5550 kusů modelu Adventure

Historie modelu: Po šesti úspěšných letech s R 1100 GS poslalo BMW do ringu nově vytrénovaný, lehce pozměněný boxer. V designu se změnilo jen málo, zejména přední část s dvojitým asymetrickým reflektorem a nově tvarovaným zobanem. Důležitá je ale nová šestistupňová převodovka, u které si zákazník při objednání mohl vybrat dlouhou nebo krátkou šestku. V roce 2002 vyjíždí na start model Adventure s opulentní výbavou - tlumiče White Power, aluminiový kryt motoru, opletené hadice atd. Na oba modely se zavádí nové Evo brzdy. Cukání při konstantních otáčkách mají odstranit dvě svíčky na válec, motor nese označení „2-Spark" na hlavách válců.

Situace na trhu: Model R 1150 GS si právem vydobil dobré jméno. Poptávka po druhé generaci čtyřventilu je i u nás relativně velká (vždyť se tu prodá cca 200 nových BMW motocyklů ročně). Cenově se situace téměř vyrovnává sousednímu Německu, vyvolávací cena začíná na 180 000 Kč a pokračuje až někam k hranici 300 000 Kč, za kterou se nabízejí málo jeté, plně vybavené kousky, většinou v provedení Adventure. Bohaté doplňky ocení zejména cestovatel, který to myslí vážně, pro víkendového výletníka to bývají zbytečně vydané peníze. Pozor na lakované motocykly, málokdo se pustí do zánovního a nikoli levného stroje se sprejem, pokud k tomu nemá dobrý důvod…

Prohlídka: Boxer s objemem 1150 cm3 platí za robustního společníka a jeho motor může bez větších problémů atakovat hranici 100 000 km, samozřejmě s předpokládanou údržbou. Problematický je možná pro BMW typický rozptyl série. Rázy z převodovky při řazení, vibrace, cukání při stálých otáčkách, zvuky z agregátu mohou být u některých strojů výraznější než u jiných. Povinná je kontrola zadního převodu kvůli těsnosti. Pokud prodávající trvá jen na krátké prohlídce, je třeba začít vyjednávat o nižší ceně. Náklady na inspekční prohlídku jsou v relacích BMW.


Kokpit modelu 1150 je uspořádaný a přehledný
Kokpit modelu 1150 je uspořádaný a přehledný a působí harmoničtěji než u předešlého GS 1100.


Technika: (R 1150 GS , 2001)

Motor: Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý dvouválec boxer, dvě nahoře uložené vačkové hřídele hnané řetězem s rozvodovými tyčkami, čtyři ventily na válec. Vstřikování paliva (průměr) 45mm, řídicí jednotka, řízený katalyzátor, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan.

Vrtání x zdvih: 101 x 70,5 mm
Objem: 1130 cm3
Jmenovitý výkon: 63 kW (86 k) při 6800 1/min
Max. točivý moment: 98 Nm při 5300 1/min

Podvozek: Motor a převodovka součástí rámu, našroubovaná podsedlová část rámu, vpředu teleskopická vidlice Telelever (průměr) 45 mm vedená podélným ramenem, vzadu Paralever - dvoukloubové jednostranné kyvné rameno, přímo uchycená centrální pružicí a tlumící jednotka, vpředu dvojitá kotoučová brzda o (průměr) 305 mm, čtyřpístkové třmeny, vzadu jedna kotoučová brzda o (průměr) 276 mm, dvoupístkový třmen.

Pneumatiky: 110/80 R 19; 150/70 H 17

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1509 mm, úhel hlavy řízení 64 stupňů, stopa 115 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 190/200 mm, výška sedla 850 mm*(stavitelné), pohotovostní hmotnost* 263 kg, užitečné zatížení*197 kg, objem nádrže 22 litrů.

Naměřené hodnoty
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost: 197 km/h
Zrychlení: 0 - 100 km/h 3,8 s
Elasticita: 60 - 100 km/h 5,7 s 100 - 140 km/h 6,7 s
Spotřeba: 5,6 l/100 km, Natural 95


PROHLÍDKA OJETÉ R 1200 GS


R 1200 GS
Odlehčený čtyřventil GS pokračuje v úspěšné tradici.


Výroba: 2004 - současnost, 2006 - současnost model Adventure

Vyrobeno:20 000 kusů GS, 2400 Adventure

Historie modelu: S velkým úspěchem se model R 1150 GS etabloval na trhu jako všeuměl pro každou příležitost, což pro jeho nástupce nebylo lehké východisko. Těžká - to bylo v tomto případě klíčové slovo. Nové GS, a v tom byli všichni zajedno, musí být výrazně lehčí. A skutečně - bylo prezentováno odlehčení o 30 kg! Po prvních testech se až příliš optimistické vyjádření trochu zmírnilo. Přesná úspora činí 20 kg. Stroj přesto působí díky modernímu designu velmi lehce. Do roku 2006 zůstává beze změn, poté přichází s integrálním ABS. S 6100 prodanými kusy již v prvním roce jde o nejúspěšnější start nového modelu GS.

Situace na trhu: Kupci ojetin musí mít trochu strpení. Nabídka od spokojených majitelů je přece jen nižší než počty potenciálních kupců. V Německu jsou nová GS nabízena od 9000 od 12 000 eur. V Čechách se ceny pohybují od 250 000 Kč a jde zejména o individuální dovozy různých motobazarů. V menší míře se objevují i stroje pocházející od prvních majitelů v ČR, ale většina z nich si pořizuje BMW na delší dobu než na dva - tři roky.

Prohlídka:Dlouhodobý test časopisu Motorrad odhalil velké škody na převodovce a vyžádal si výměnu koncového převodu kardanu. První vada je podle vyjádření z Bavorska ojedinělým problémem, druhá pak produkční chybou, která se vyskytne u jedné motorky ze sta. Ale i majitelé hovoří o problémech s převodovkou, koncovým převodem nebo elektronikou. Kupující by měl v každém případě navštívit BMW servis a ověřit jak stroj samotný, tak i historii servisu - čili jaké práce byly na stroji v minulosti vykonány. Přitom se dá také ověřit jakou verzí softwaru je kupované GS aktuálně vybaveno. Podle servisní knížky se také vyplatí zjistit, zda nejen olej, ale i brzdová kapalina jsou měněny dle předpisu.


Moderní informační centrála
Moderní informační centrála vytvořená v typicky chladném a funkčním stylu BMW


Technika: (R 1200 GS , 2004)

Motor: Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý dvouválec boxer, dvě nahoře uložené vačkové hřídele hnané řetězem s rozvodovými tyčkami, čtyři ventily na válec. Vstřikování paliva (průměr) 45mm, řídicí jednotka, řízený katalyzátor, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan.

Vrtání x zdvih: 101 x 73 mm
Objem: 1170 cm3
Jmenovitý výkon: 72 kW (98 k) při 7000 1/min
Max. točivý moment: 115 Nm při 5500 1/min

Podvozek: Motor a převodovka součástí rámu, našroubovaná podsedlová část rámu, vpředu teleskopická vidlice Telelever (průměr) 41 mm, vedená podélným ramenem, vzadu Paralever - dvoukloubové jednostranné kyvné rameno, přímo uchycená centrální tlumící jednotka, vpředu dvojitá kotoučová brzda o (průměr) 305 mm, čtyřpístkové třmeny, vzadu jedna kotoučová brzda o (průměr) 265 mm, dvoupístkový třmen.

Pneumatiky: 110/80 H 19; 150/70 H 17

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1519 mm, úhel hlavy řízení 62,9 stupně, stopa 110 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 190/200 mm, výška sedla 850 mm*(stavitelné), pohotovostní hmotnost* 242 kg, užitečné zatížení* 183 kg, objem nádrže 20 litrů.

Naměřené hodnoty
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost: 208 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h 3,9 s
Elasticita: 60 - 100 km/h 4,7 s 100 - 140 km/h 4,8 s
Spotřeba: 4,7 l/100 km, Natural 95

###

ABS U GS


ABS U GS    ABS U GS


Evoluce u brzd, různá konstrukční řešení celého systému, ale jedno je všem společné - ABS je vždy za příplatek.


TOTAL TOUR

GS je již v sériovém provedení dobrý hltač kilometrů, ale i dobré se dá vždy zlepšovat, že? Jak tedy vypadá perfektní cestovní monstrum?

Obrovské denní dávky kilometrů bez větších přestávek - zejména motorkáři větších a silnějších postav to potřebují nějak vyřešit. Tak přijde ke slovu výměna sedla. Všichni majitelé s váhou přes 90 kilo vědí, že originální sedlo je přece jen projektováno na nižší hmotnosti. Tuto změnu může vyřešit také doplnění sedačky o vrstvu kvalitní pěnovky nebo gelovou vložku. Menší a lehčí jezdec naopak ocení odebrání vrstvy ze sedla nebo zúžení jeho profilu. Firmy jako Corbin jsou v tomto směru specializovány. Pilot s výškou od 190 cm se může pustit do úprav v oblasti ergonomie, například povytáhnout řidítka výše, snížit stupačky, což může být podle podmínek smysluplné i pro spolujezdce. Dodatkové štítky na ochranu nohou a rukou a prodloužený štítek nad reflektor umožní uvolněné cestování i při dálniční rychlosti. Dále jsou k dispozici „vychytané“ systémy kufrů, komunikační a navigační systémy a odpovídající speciální držáky. Výběr uvedených produktů je bohatý a rozmanitý a specialisté na GS je mají většinou v ověřené kvalitě. V obvyklých motoshopech je situace trochu jiná, na BMW sem tam něco koupíte, ale rozhodně není nabídka taková jako na japonské stroje. U českých dovozců si ověřte předem ceny v porovnání s Německem, protože nám tu často pobíhají někteří zlatokopové…


Cestovní obr supertourer GS
Cestovní obr supertourer GS v provedení od specialisty firmy Wunderlich.


OFF-ROAD

S těžkou váhou do terénu - zážitek, nebo frustrace?

Je logické, že GS - navíc navěšeno v plné výbavě na dovolenou - se ocitne na motokrosové trati pouze hříčkou osudu. S rozumnými úpravami a příslušenstvím se ale bude dobře cítit na štěrkové nebo prašné cestě. Základním předpokladem, se kterým to u tohoto mastodonta začíná i končí, jsou pořádné enduro pneumatiky s hrubým vzorem. Ovšem pouze několik výrobců nabízí odpovídající obutí v relativně velkém rozměru (110/80 R 19, 150/70 R 17), a navíc s homologací. Bez pořádných bačkor se při sebemenší chybě GS ocitá na zemi a nic ho neudrží. To se beztak děje v terénu poměrně často i s drapáky, a proto pokud pomýšlíte na orání mezí, pokračujte takto: padací rámy, robustní hliníkové kufry (které se ohnou či vyboulí místo, aby se rozlámaly jako plastové), mřížky na reflektor a pevný kryt motoru z hliníkového plechu. Kovové zubaté stupačky jsou rovněž dobrý tip, zejména do mokrého terénu. Dále se pro delší a náročnější cesty doporučuje přední 21“ kolo, doladění podvozku, vyšší zdvihy a větší nádrž. Speciální modely Adventure přímo od výrobce umocňují schopnosti motocyklu, nicméně pro vskutku náročné cesty mimo asfaltovou pohodu se vyplatí konzultace se specialistou. Obecně ale lze říci, že učit se v terénu na GS není zrovna nejlepší nápad. Motocykl je velký, těžký (u nových modelů čelní plastový štítek deformuje viděný obraz, když se se díváte skrz), ale když ho dostanete do ruky, budete u kolegů vyvolávat údiv. Válců do stran se netřeba bát, vydrží víc, než se zdá, a ochrání dobře holeně.


R 1150 GS Adventure
Strategický tah: R 1150 GS bylo v roce 2002 vypuštěno do terénu jako zvláštní model Adventure.


PŘESTAVBY


Přestavby    Přestavby
Opravdu - supermoto! Pokud je k dispozici příslušný obnos, dá se z odvážného cestovního endura udělat nápadný streetfighter. Nerezové ráfky, široké gumy, speciální výfuky jsou obzvlášť v oblibě.


Již krátce po představení tehdy nového modelu GS před dvanácti lety se pustili jak profesionálové, tak i nadšenci nespokojení s tím, že enduro vypadá jako enduro, do takových úprav, aby vznikl mocný silniční stroj - supermoto. A tyhle přestavby byly později řekněme duchovním pramenem změn modelu přímo v továrně… Jak to tak bývá - megamoto. Ještě dnes se tuneři soustředí na zkracování nebo odstranění předního blatníku, který se ne každému líbí. Úpravy na přední části kapotáže směřují k agresivnějšímu vzhledu. Používají se širší ráfky vhodné k montáži širokých sportovních nízkoprofilových pneumatik. Setkáváme se s použitím karbonu a frézovaných hliníkových dílů, což je vzhledem k celkové mase stroje spíše designová hříčka. Pro zásadní odlehčení by bylo třeba podstatnějších změn. Specialisté na motory, jako je M Tec nebo Fallert, vydolují z boxeru pár koní navíc nebo jsou schopni zklidnit jeho chod. Různé varianty výfuku, ať jde o laděné koncovky, nebo i o odstranění sběrače, pomáhají zejména zvukovému projevu, který u motoru boxer opravdu stojí za to. Důležitý je individualistický vzhled, i když jde samozřejmě o subjektivní pohled.


ČTYŘVENTILOVÁ GS V KRÁTKÉM SROVNÁNÍ

R 1100 GS

Motor:
Rychlost 200 km/h, z nuly na stovku pod 4 sekundy. Hmotnost čtvrt tuny. Tehdy, v roce 1994, to byl úlet. Přes pětistupňovou převodovku nepatří jedenáctka ani dnes do starého železa.

Podvozek: Díky stabilnímu a ovladatelnému podvozku drží stále krok s mladšími sestrami.

Trh: Nikdo se s ní neloučí rád - ani po letech. Z všech tří modelů je u 1100 nejtěžší sehnat udržovaný a zachovalý kus.

Spustila novou epochu GS, a dnes má již svůj kult. Fandové, kteří se dokáží ohánět šroubovákem, se mohou rozhlížet po pěstěných kouscích v ceně do 150 000 Kč.


R 1150 GS

Motor: Odspodu trochu silnější a díky šestirychlostní skříni je na dlouhých trasách úspornější než předešlá 1100.

Podvozek: Hmotnost přes 260 kilogramů není žádný pokrok, ale sedm kilo nosnosti navíc potěší. V dynamice svou předchůdkyni ale mírně převyšuje.

Trh: S odstupem je to nejlepší nabídka GS čtyřventilu. Zájemci naleznou na trhu širokou škálu, jak ohledně stavu, tak i cen nabízených strojů.

Doporučení pro rozumné kupce: U nabídek R 1150 GS v perfektním stavu, kolem 200 000 Kč a se stavem tachometru pod 35 000 km jde o odpovídající cenu a hodnotu.


R 1200 GS

Motor: Pokud se týká zátahu a zrychlení, má dvanáctistovka velký náskok. I když o trochu žíznivější sestry zůstávají v dohledu.

Podvozek: Ve srovnání s buclatým příbuzenstvem ze stáje GS je až troufale hubená. Možné zatížení 183 kg je oproti tomu (nebo i díky tomu) dost malé.

Trh: Mnoho nabízených R 1200 GS bude minimálně ježděno, a proto se drží blízko ceníkové ceny. Více užívané, a proto cenově výhodnější exempláře jsou méně časté.

Nejlepší je hledat použitý, ale pěkně udržovaný stroj s 20 000 kilometry na tachometru, u kterého byly už všechny dětské nemoci odstraněny.


ČTYŘVENTILOVÝ BOXER: V roce 1994 se světu ukázalo BMW R 1100 GS se vzduchem a olejem chlazeným motorem použitým ze silničního modelu RS. Motor s elektronickou řídicí jednotkou a vstřikem paliva namísto karburátorů, s dvěma v hlavách uloženými vačkovými hřídeli vystřídal předchozí téměř bezúdržbový dvouventilový model. Výkonu bylo dostatek - na prvních modelech bylo změřeno stádo téměř 90 koní (výrobce udával 80 koní). R 1150 GS přišlo o pět let později s klikou a hlavami válců z bavorského chopperu R 1200 C a také s upraveným vstřikováním. Díky tomu přibylo 6 koní výkonu, a navíc jako bonus šestirychlostní převodovka. Rok 2004 přináší novou dvanáctistovku se silou 98 koní. Za důležité zlepšení je považována elektronika se selektivním řízením válců a poprvé v dějinách GS byla použita vyvažovací hřídel.


UŽITEČNÉ ADRESY:

www.bmwgs.cz stránky fandů modelu GS
www.motocykly.bmw.cz Autec - dovozce motocyklů do ČR, prodej, servis
www.ivories.cz/carservis neautorizovaný specializovaný servis
www.touratech.cz off-roadový specialista na doplňky a navigace
www.m-tec.org úpravy a tuning motocyklů BMW (německy)
www.bmwklubpraha.org tradiční klub majitelů BMW, od roku 1962
www.motoklubbmw.cz nový klub majitelů moto BMW






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: