MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki 1200/1250 Bandit - srovnání generací

Srovnávací test

Srovnávací test velmi úspěšných modelů Bandit od Suzuki je prvním z nové řady článků v Motocyklu. V nich budou porovnávány jednotlivé generace dlouholetých osvědčených modelů. Společně budeme hledat odpovědi na otázky: Co se změnilo, co se zlepšilo a co bylo dobré již dříve?

Autor:MPIFoto:MPI

Je vlahý srpnový večer a my stojíme u břehu Dunaje. Nad řekou se strmě tyčí bílé vápencové skály. Párek bobrů poklidně ohryzává křoviny. Z klidu je nevyvádí ani trojice Banditů, která parkuje na břehu. Nepochybně důkaz toho, jak příjemně tichý a klidný chod mají tyto motory Suzuki. Klidná síla ze všech třech strojů doslova sálá a svou cenou musí okouzlit nejednoho bikera…
Ležíme ve vysoké trávě a rekapitulujeme společné vlastnosti a rozdíly těchto tří konstrukčních řad. Původní lupič GSF 1200 Bandit má 28 chladicích žeber a jasný smysl života: se ctí sobě vlastní je nepolapitelným zlodějem motorkářských srdcí. Tato dvanáctistovka (se svými 1157 cm3 je takto označena poněkud nadneseně) dělala od samého začátku všechno správně. Když se poprvé objevila na evropském kontinentu, psal se rok 1995. Ihned si získala celou řadu příznivců, kteří byli zcela uneseni mocným tahem vzduchem a olejem chlazeného čtyřválce. Na našem trhu se obě verze (nekapotovaná s kódem modelu GV75A, kapotovaná označená písmenem S) objevily v roce 1996 za tehdejší cenu 241 000 respektive 248 400 Kč. Od začátku byl Bandit kompaktnější a lehčí než zavedená konkurence v oblasti big biků a měl řádně našlápnuto, aby atakoval přední místa evropských prodejů. I dnes je se svými 234 kilogramy v pohotovostním stavu plně konkurenceschopná - navíc kapotovaná verze S je jen o tři kilogramy těžší.
Náš exemplář z roku 1997 působí v tmavě červené metalíze, kterou je kompletně nalakován i ocelový rám, téměř nadčasově. Bezesporu je i dnes po letech na tento ušlechtilý stroj stále hezký pohled. Nerezový výfuk a pěkná hliníková kyvná vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem a hliníkový chránič řetězu. To vše je součástí i dnešního modelu 1250.
Tehdejší nováček se ale ještě nemohl pyšnit perfektním nastavením motoru, a to především při startech za studena. Ve fázi zahřívání bylo nutné dlouho regulovat sytič, protože čtyřválec snadno zhasínal. Koneckonců řádných 3,5 litru oleje se nějak zahřát musí… jakmile se ale motor dostatečně ohřál, byl k nezastavení a mohutnou silou se hnal vpřed. 58 000 ujetých kilometrů je na dnes testovaném stroji znát stejně málo jako tará konstrukce. Vzduchem a olejem chlazený motor poháněl od roku 1986 supersportovní GSX-R 1100 a od roku 1988 také těžké cestovní motocykly GSX 1100 F a G.
Velký Bandit žil odjakživa s 98 koňmi. V tomto údaji však byla firma Suzuki skromná, reálně bylo k dispozici minimálně o deset koní více (108 změřených koní je stále aktuálních). Kdo by si chtěl s ohledem na pořádný výkon stěžovat, že jedenáct let starý motor má dnes jistou slabinu, pak by to byla snad jen vyšší spotřeba při rychlém tempu. Jinak jde motor vybavený čtyřmi rovnotlakými karburátory o průměru difuzoru 36 mm velmi pěkně za plynem.
Avšak nechme stranou vzpomínání a pojďme se svézt. Naše silnice téměř identicky následuje vinoucí se řeku. Krásné, dlouhé zatáčky střídají kratší rovinky. Žádný z této trojice se zatáčkami neproplétá tak uvolněně jako nejstarší z nich. Nejlehčímu, nekapotovanému stroji citelně pomáhá především menší hmotnost v oblasti řídítek. Příliš měkké prvky odpružení sugerují pocit velkého komfortu. Když se však na asfaltu objeví problémová místa, podvozek rychle kapituluje. Zadní část poskakuje kvůli příliš malému tahovému útlumu, což do podvozku vnáší neklid, stejně jako divoké výkyvy čelní partie, která se při brzdění hluboko ponořuje. Navzdory neklidu v rámu však původní Bandit bez námahy stačí novějším modelům. Dokonce ani v rychlém slalomu na testovací dráze se GSF neztrácí, ať už jde o časy nebo o rychlost. To budí respekt. Člověk se jen nesmí bát, protože odezva podvozku trpí měkkým odpružením.
Na přilnavost pneumatik je spolehnutí. Koneckonců kvůli lepšímu srovnání těchto tří generací jedou všichni naši Bandité na moderním radiálním obutí -Michelin Pilot Road2, vzadu je provedení A se zesílenou kostrou. A to nejen kvůli jízdě po dálnici při plném plynu. Vždyť i ostřílený jezdec se od rychlosti 170 km/h cítí na velkém naked biku jako ráhnová plachta lodi za bouře.
ZLatÁ stŘEdNÍ CEsta Bandit 1200 S, rok výroby 2005, vypadá, jako by se smál - stejně jako jeho řidič. Velká sebejistota vyzařuje z modelu značně přepracovaného v roce 2001. Vždyť tehdejší verze S s polokapotáží dostala do vínku dvojité reflektory s projekčními čočkami a značně vyčnívající, lépe chránící, ale také sedm kilogramů vážící čelní kapotáž se štítem, za kterým je jen velmi málo turbulencí. A to je jen jedna ze 116 změn! K nim patří silnější alternátor (550 místo 320 wattů), nové přístroje s digitálními ukazateli a větší nádrž s objemem 20 litrů (dříve 19 l). Štíhlejší rám ovlivnil také geometrii řízení a výšku sedla: Rozvor a stopa jsou nepatrně menší, hlava řízení o něco strmější, výška sezení o centimetr níže.
Šestipístkové brzdové čelisti Tokico, větší chladič oleje a nový karburátor jsou také součástí nového modelu s kódem WVA9. Srdce však zůstalo nedotčeno: Motor a pětistupňová převodovka jsou u obou konstrukčních řad Banditů 1200 shodné. Zatímco u původního modelu firma Suzuki zcela oželela použití katalyzátoru, dostal model roku 2001 alespoň sekundární vzduchový systém. V roce 2004 odpadla zkratka GSF, současně se objevil neřízený katalyzátor. Tím je vybaven náš testovaný exemplář z roku 2005 v modrobílém provedení stejně jako dalšími menšími změnami: zlepšené zapalování (2002), jiné ložisko hlavy řízení a spínač výstražných světel (2003).
A jak se jede s krásnou 1200 S? Podivuhodně dobře. Překvapivá je nejenom neutrálnost, ale i přesnost držení linie. Velkou zásluhu na tom však má obutí Michelin Pilot Road2. Na standardních Michelin Macadam 100 X bylo nutné stroj držet pevnou rukou a podle vlastností asfaltu si stále hledal vlastní poloměry a stopu. Nyní, s novými pneumatikami nestabilita zmizela a 247 kilogramů vážící Bandit jede bezchybně.
Co zůstává, je čirý požitek z jízdy v kopcovitém terénu kolem údolí Dunaje. Podvozek 1200 S je o třídu pevnější a stará, nahá dvanáctistovka se s ním nemůže měřit. Brzdy se pyšní ideálním tlakovým bodem i jemnou dávkovatelností. Naopak krokem zpět je pouhé jedno držadlo spolujezdce proti dřívějším dvěma. Alespoň je sedlo spolujezdce pohodlnější, opatřené vyšším čalouněním. Tím má ale spolujezdec také větší vliv na dynamiku jízdy.
A zdroj síly? Skvělý! Tenhle motor svého předchůdce překonává. Změněná vačková hřídel výfukových ventilů a nové řídicí časy se zjevně vyplatily. Čtyřválec má se svými změřenými 110 koňmi nejvyšší špičkový výkon z celé trojice a nejlépe zrychluje. Probleskují v něm sportovní geny! Spontánní reakce na plyn je v tomto poli nejlepší, možná to je i zásluhou změněných charakteristik zapalování oproti původnímu modelu. Pouze výrazné vibrace od středních otáček zůstaly. Stejně jako horší chování při studeném startu. To je škoda, jinak by 1200 S pro sebe získal i kapitolu motoru. Každopádně dokáže být zdatným protivníkem svému následníku, modelu 1250 S, a je mu neustále v patách. Extrémně vyvážený Bandit 1200 S vzal naše srdce útokem!
JE VŠE NOVÉ TAKÉ LEPŠÍ?
Bandit 1250 S, rok výroby 2007 - model 07 převzal design od mezistupně z roku 2006, ale stále platí, že Bandit zůstává Banditem. Jenže s motorem se stalo něco neskutečného: kapalinové chlazení s naznačenými chladicími žebry místo skutečných. Pryč jsou časy recyklace -nyní došlo na kompletně nový agregát speciálně vyvinutý pro rodinné stříbro. Emisní norma Euro 3 si vynutila vstřikování včetně „G“ katalyzátoru a lambda sondy. K tomu se přidalo nové řízení motoru a nový, větší tlumič výfuku. To znamená nepatrně dozadu posunuté stupačky spolujezdce, typická konfigurace výfukového potrubí čtyři do jednoho však naštěstí zůstává zachována. Alternátor se přestěhoval na levý konec klikové hřídele, kde je však nyní při pádu na tuto stranu značně ohrožen.
Uvnitř motoru byla vlečná zdvihátka nahrazena hrníčkovými, dále byla použita šestistupňová převodovka s extrémně dlouhým stálým převodem. Ještě nižší úroveň otáček než u předchozích modelů je dobrá na nervy, brání ale dosažení skvělých hodnot elasticity, kterou by motor 1250 měl vynikat. S převzatým vrtáním 79 milimetrů a zdvihem zvětšeným o pět milimetrů je nyní k dispozici zdvihový objem větší o 98 cm3. To motoru (zcela v souladu s teorií) přináší výrazný nárůst točivého momentu již z nejnižších otáček. Spojka má hydraulické ovládání a přiměřenou dávkovatelnost, přesto je ke stisku spojky zapotřebí vyvinout sílu. Naštěstí je u tohoto tahouna zapotřebí mačkat spojku jen zřídka, stejně jako řadit na převodovce s dlouhými dráhami řazení.
Čistě z pohledu výkonové křivky model 1250 obě starší dvanáctky deklasuje. Ty však se svými karburátory jdou měkčeji za plynem a v praxi nezůstávají pozadu. Ale mimo město člověk nepotřebuje nový motor vytáčet nad hranici 3500 otáček. Asi také díky tomu má 1250 nejmenší spotřebu ze všech a se svou ocelovou nádrží na 20 litrů umožňuje nejdelší dojezd. Kvůli dlouhému zdvihu reaguje nový motor ve vysokých otáčkách méně ochotně a nevytáčí se tak rád jako karburátorové sestry.
Nový podvozek je podstatně tužší. Oproti modelu 2006 přepracované pružicí prvky poskytují lepší odezvu a větší rezervy, ale také nepatrně menší komfort. Podvozek se k hranicím svých možností dostává až při extrémním stylu jízdy, v podstatě cizím tomuto druhu motocyklů. Praktický vroubkovaný šroub pro nastavení čtyřstupňového tahového útlumu pružicí jednotky odpadl, u modelu 1250 je nutné použít šroubovák.
Při nájezdu do zatáčky stroj vyžaduje pevnou ruku. Ovladatelnost 254 kilogramů vážícího bručouna nelze označit za skvělou, tento stroj zkrátka není tím pravým, dravým žihadlem do zatáček. V náklonu by se navíc rozhodně nemělo náhle brzdit, protože pak má kapalinou chlazený Bandit značnou tendenci k postavení. Každopádně se nejnovější generace pyšní systémem ABS, který reaguje velmi dobře. Jezdec tak může být klidnější například na silnicích zaplavených vodou.
S těmi se vzápětí setkáváme v důsledku silné bouřky. Unikáme pod ochranu nejbližší hospůdky, abychom oschli a debatovali. Následující den počítáme bodové hodnocení… V celkovém součtu je nový Bandit díky ABS jasně vpředu, ale prostřední model příliš nezaostává v kapitolách motoru a podvozku. A nejstarší Bandit také nedopadá špatně. Je příjemné zjistit, že i po letech nezůstává velký Bandit nic dlužen nárokům současného bikera. Cena nové dvanáctsetpadesátky je velmi lákavá, ojetina v dobrém stavu je pro mnohé tou nejlepší cestou k pořádnému kusu motocyklu!

###

Suzuki GSF 1200 BANDIT
1996-2000



Suzuki GSF 1200 BANDIT 1996-2000


MOTOR
Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, vlečná zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, rovnotlaké karburátory, průměr 36 mm, bez katalyzátoru, alternátor 320 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih: 79,0 x 59,0 mm
Zdvihový objem: 1157 cm3
Stupeň komprese: 9,5:1

Jmenovitý výkon: 72,0 kW (98 k) při 8500 1/min
Max. točivý moment: 91 Nm při 4500 1/min

PODVOZEK
Dvojitý ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, průměr 43 mm, nastavitelné předpětí, vzadu dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem a nastavitelným předpětím a tahovým útlumem, dvoukotoučová brzda vpředu, průměr 310 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, průměr 240 mm, dvoupístková pevná čelist.

Litá hliníková kola: 3,50x17; 5,50x17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1435 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupně, stopa 109 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/136 mm, výška sedla* 830 mm, hmotnost s plnou nádrží* 234 kg (s kapotáží 237 kg), náklad* 215 kg (s kapotáží 212 kg), objem nádrže/rezerva 19,0/3,0 litru.

Záruka: dva roky
Servisní intervaIy: po 6000 km
Cena: 1997 241 400 Kč


Kulaté přístroje a kontrolky 
Kulaté přístroje a kontrolky s černými krytkami jsou krásné a ušlechtilé. Standardní čtyřpístkové pevné čelisti Nissin je dobré doplnit o pancéřové brzdové hadičky a řídítka LSL.


 Rám lakovaný v barvě stroje
Rám lakovaný v barvě stroje je velmi pěkný, avšak tenký lak se na některých místech rychle odře.


Suzuki BANDIT 1200 S
2001-2005



Suzuki BANDIT 1200 S 2001-2005


MOTOR
Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, vlečná zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, rovnotlaké karburátory, průměr 36 mm, sekundární vzduchový systém („U“ katalyzátor od roku 2004), alternátor 550 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih: 79,0 x 59,0 mm
Zdvihový objem: 1157 cm3
Stupeň komprese: 9,5:1

Jmenovitý výkon:72,0 kW (98 k) při 8500 1/min
Max. točivý moment: 92 Nm při 6500 1/min

PODVOZEK
Dvojitý ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, průměr 43 mm, nastavitelné předpětí, vzadu dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem a nastavitelným předpětím a tahovým útlumem, dvoukotoučová brzda vpředu, průměr 310 mm, šestipístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, průměr 240 mm, dvoupístková pevná čelist. Litá hliníková kola 3,50x17; 5,50x17

Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1430 mm, úhel hlavy řízení 64,4 stupně, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/136 mm, výška sedla* 820 mm, hmotnost s plnou nádrží* 247 kg (bez kapotáže 240 kg), náklad* 208 kg (bez kapotáže 215 kg), objem nádrže/rezerva 20,0/3,0 litry.

Záruka: dva roky
Servisní intervaIy:po 6000 km
Cena: 2005 259 900 Kč


Modernější kokpit    Motor
Modernější kokpit má digitální ukazatel stavu paliva, horní výztuha rámu probíhá rovně bez zalomení, kryje ji plech uchycený v rozích.


Suzuki BANDIT 1250 S
od roku 2007


Suzuki BANDIT 1250 S od roku 2007


MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, průměr 36 mm, řízený katalyzátor se sekundárním vzduchovým systémem, alternátor 400 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih: 79,0 x 64,0 mm
Zdvihový objem: 1255 cm3
Stupeň komprese: 10,5:1

Jmenovitý výkon: 72,0 kW (98 k) při 7500 1/min
Max. točivý moment: 108 Nm při 3700 1/min

PODVOZEKDvojitý ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, průměr 43 mm, nastavitelné předpětí, vzadu dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem a nastavitelným předpětím a tahovým útlumem, dvoukotoučová brzda vpředu, průměr 310 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, průměr 240 mm, jednopístková plovoucí čelist, ABS.

Litá hliníková kola: 3,50x17; 5,50x17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTIRozvor 1485 mm, úhel hlavy řízení 64,7 stupně, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/136 mm, výška sedla* 810 mm, hmotnost s plnou nádrží* 254 kg (bez kapotáže 251 kg), náklad* 221 kg (bez kapotáže 224 kg), objem nádrže 20,0 litru.

Záruka: dva roky
Servisní intervaIy: po 6000 km
Cena: 2008 209 900 Kč
Cena s ABS: 229 900 Kč


digitální LCD tachometr
Změna k horšímu - digitální LCD tachometr se do klasického kulatého krytu vůbec nehodí.



ABS v modelu 1250
Tohle je již lepší - ABS v modelu 1250 funguje skutečně dobře a velkému biku dodává na klidu.


SOUROZENCI


Sourozenci


Bez kapotáže a s třetinou zdvihového objemu velkých sourozenců - tak v roce 1991 začala historie Banditu. Mezi znalci je láskyplně provedený GSF 400 dodnes pokládán za nejušlechtilejšího ze všech Banditů: Barevně lakovaný rám, bílé ráfky, vpředu dvoukotoučová brzda s čtyřpístkovými pevnými čelistmi. K tomu nerezový výfuk a spousta chromu. Čtyřválec osazený karburátory s plochým šoupátkem dával 59 koní při ďábelských 12 000 otáčkách a vážil „pouhých“ 190 kg. Skutečným miláčkem davů se ale skutečně stal až model GSF 600 představený v roce 1995. Ten byl pro firmu Suzuki zásahem do černého. Šestistovka Bandit disponovala vzduchem a olejem chlazeným motorem z GSX 600. I zde byl ocelový trubkový rám lakován v barvě stroje, který měl nezaměnitelný vzhled oscilující mezi klasikou a modernou. Bandit 600 se nejprve objevil bez kapotáže za příznivou cenu 205 800 Kč s hmotností 220 kilogramů. V roce 1996 pak byla představena kapotovaná, o 10 000 Kč dražší a o tři kilogramy těžší verze S. Od té doby jsou všechny řady Banditů k dostání bez kapotáže nebo s polokapotáží. Designem úspěšných šestistovek se inspirovaly i modely 1200. V roce 1997 použila Suzuki u verze

S poprvé systém ABS, tehdy však bez většího prodejního úspěchu. Pro sezonu 2001 bylo provedeno rozsáhlé přepracování. Dvanáctistovka z roku 2006 byla přechodovým modelem: Za cenu 234 900 Kč (verze S) měl ještě motor jemné žebrování, ale design již předznamenal nadcházející, kapalinou chlazený model s objemem 1250 cm3 pro rok 2007.


Závěr: Vhodný na cesty, spolehlivý, s pořádnou motorizací a perfektním poměrem ceny a výkonu - to platí pro všechny tři konstrukční řady velkého Banditu. Novinka je nejlepší, což ostatně není žádným velkým překvapením. Tím je spíše fakt, že v tomto srovnání více než udatně bojuje předchozí model. Kdo má možnost získat dobrý exemplář z let 2001 až 2005 a dokáže oželet ABS, tak nemusí vůbec váhat. S ohledem na mnoho prodaných exemplářů všech modelů 1200 by to neměl být problém. Ale i s prvním Banditem se dá stále skvěle jezdit - a za jaké peníze!






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: