MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Imprese Ducati 851 a Ducati 848

Srovnávací test

Legendární Ducati 851, která se stala základem pro superbiky této značky, má papírově o dva kubíky větší objem než horká novinka ze stejné stáje, Ducati 848. Bije v nich také stejné srdce? Jediná možnost, jak to zjistit, je svézt se!

Byla sobota, krátce po poledni a my jsme seděli u kávy v dílně Richieho, který měl zrovna přestávku mezi laminováním závodních kapotáží. Její charakteristické přibližující se dunění jsme slyšeli už z dálky, byl to úplně stejný zvuk, jako když kolem vás projede Raymond Roche při závodech superbiků. Frankie je jedním z mála nadšenců, kteří si tento drahý a pro většinu z nás nedostupný superbike pořídili. Teď tu stojí s námi, pobaveně pokuřuje, zatímco si pozorně prohlížíme jeho rudý skvost, který vlastně započal úspěšnou éru Desmoquattro boloňského výrobce Ducati. Vzduch byl prosycen vůní benzinu a připomínal atmosféru v boxech při závodech superbike před dvaceti lety. Příchuť okruhového klání má rovněž klasicky střižený příhradový rám a sněhobílá kola, která s ohnivě rudou kapotáží nádherně kontrastují. Hliníková kyvná vidlice a matně černě lakovaná přední teleskopická vidlice Marzocchi s označením M1R, která v insiderech dosud vyvolává vzpomínky na tovární superbiky, celek decentně okořeňují. Chybět přirozeně nemohou ani bíle podsvícené a do pěnové hmoty pečlivě zasazené palubní přístroje Veglia – něco takového se už dnes zkrátka nevidí. Čistou ukázkou špičkové závodní techniky je tradičně dvouválcový agregát chlazený kapalinou a osazený jednotkou elektronického vstřiku. Zkrátka, do té doby, než se na scéně objevila Ducati 916, byl model 851 vysněnou ikonou všech fanatiků sportovního svezení.

Nyní, po téměř dvaceti letech, Boloňští tuto pozapomenutou objemovou kubaturu znovu oživují. Jen s tím rozdílem, že 851 byla tehdy vrcholem sportovní modelové palety Ducati, kdežto o dva centimetry kubické chudší Ducati 848 (ve skutečnosti 849) je v podstatě vstupním modelem do čtyřventilové sportovní rodiny. Vstupním modelem? S výkonem 130 koní a hmotností plně natankovaného stroje 196 kilogramů? Srovnání technických parametrů s tehdejším stokoňovým high­performance superbikem vážícího přes 216 kilogramů vyvolává úsměv na tváři – neuvěřitelné, jak ten čas letí a jak moc stoupají naše nároky! Platí to samozřejmě i o designu. Doby, kdy „letěly“ obdélníkové světlomety a bachraté tvary kapotáže, jsou dávno pryč. I dnes krásná 851 má sice velké charizma, ostré tvary útlé kapotáže zakončené dvojicí kočičích šikmookých světel nového modelu ale naznačují, jakým směrem se ubírá současný design a vkus jeho obdivovatelů.

Generační rozdíly jsou ale nejen optického rázu, o čemž se pilot přesvědčí hned při prvním usednutí do hlubokého sedla Ducati 851, umístěného za dlouhou a objemnou hliníkovou nádrží. Překvapivé je také umístění dělených řídítek, která jsou na dnešní dobu nezvykle vysoko, to samé platí také o stupačkách – vzhledem k jejich vysokému uložení svírají jezdcovy dolní končetiny dnes už těžko akceptovatelný úhel. Jenže to, čemu dnes říkáme nepohodlné, patřilo dříve k běžnému superbikovému standardu.

Privilegium jízdy na takovém klenotu by si měl pilot koneckonců také něčím zasloužit, nemyslíte? V bohatě polstrovaném a vysoko uloženém sedle nové 848 je všechno obráceně. Posaz je uvolněný a díky níže posazeným širokým řídítkům a menší nádrži intuitivně sportovní. Ve srovnání s 851 jsou novinky stupačky uložené níže, a garantují tak jezdci velmi uvolněný úhel pokrčení nohou.
Jedno stisknutí elektrického startéru stačí, aby byly veškeré generační rozdíly nadobro smazány – oba startéry musí houževnatě bojovat s kompresí, dvouválec obou Italek ožívá v okamžiku, kdy se písty převalí přes horní úvrať. Jejich hutné, charakteristické pulzování, to pověstné ducatí dusání, to je věc, která obě generace italských motocyklů jednoznačně spojuje. Nádherný zvuk nahánějící husí kůži je zřejmě jedním z důvodů, proč ducatisté tak milují tunely a malé uzavřené uličky – tady si mohou svou závislost na hudební produkci véčkového dvouválce vychutnat beze zbytku.

Na to, aby člověk poznal, že má „stará“ ducati mnohem sytější a drsnější zvuk než její mladší a agresivnější kolegyňka, ale nemusí mít vystudovanou žádnou hudební školu. Rytmické dunění je tu navíc doplněno o jemné pískání ozubeného řemenu a – samozřejmě – také o nepostradatelné „chrastění“ suché spojky, které je pro skalwww. ní příznivce značky dodnes neodolatelné a přivádí je k nadšení a o němž závistiví majitelé japonských superbiků s ironií tvrdí, že je počátečním znakem totální destrukce agregátu.

Pravda, mokrá spojka modelu 848 je sice mnohem praktičtější, ale při vší úctě, signori ingegneri, tohle „řachtání“ k ducati prostě patří stejně jako pěna na cappuccino. A všem pesimistickým předpokladům navzdory je tato suchá spojka navíc výborně dávkovatelná, ona dvě desetiletí vývoje jako by ani neexistovala. Stejné je to s véčkovým dvouválcem, který zatahuje s takovou hebkostí a silou od nízkých otáček, že si o tom může i nová osmistovka nechat jen zdát. Ducati 848 je díky menším setrvačným hmotám a jiným výdobytkům současné techniky samozřejmě mnohem živější, má mnohem kulturnější chod motoru a jde za plynem také patřičně ostřeji a razantněji, ale ta hebkost youngtimeru 851, kterou si může jeho jezdec vychutnávat při každém výjezdu ze zatáčky už od dvou tisíc otáček, jí zkrátka chybí. Ducati 848 má ale jiné přednosti, o čemž se přesvědčujeme v prvních serpentinách bývalého horského přírodního okruhu – oba motocykly jsme totiž vyzvali k malému podzimnímu valčíku po zapadlých silničkách jižní Francie. A tady se ukazuje nová ducati jako ovladatelnější, agilnější, zkrátka taková uvolněnější. Není divu, své dělá nejenom vyšší hmotnost modelu 851,ale také jeho baculatější tvary, jezdec se tu musí zkrátka více snažit.

Společný původ ale zapřít nemohou, také šasi Ducati 851 zprostředkovává svému pilotu pocit, že jede po kolejích. Stroj se chová absolutně stabilně, přesně a konsekventně. Není divu, že byl tento motocykl na začátku devadesátých let hotovou bombou, vždyť snese i přísné nároky dnešní doby!

Jasně, pružicí a tlumicí komponenty už nejsou to, co kdysi, alespoň co se jejich reakce týče – vždyť většina plynu z expanzních nádobek již jistě vyprchala - ke slovu tak musela přijít malá ruční hustilka... Správné nastavení zadní jednotky Duo Shock od Marzocchi však bylo uměním i u nového stroje. Dokázat zkombinovat hodnoty předpětí pružiny, tahového a tlakového útlumu je dnes, kdy jsou takovými komponenty vybavovány i celkem běžné stroje, práce hodná mechanika závodní stáje. To, co tehdy nabízela Ducati 851, byla absolutní profesionální technika určená na závodní dráhu.

I ta ale působí ve srovnání s tuhým progresivním podvozkovým nastavením Ducati 848 vysloveně komfortním dojmem, takový je mezi těmi dvěma rozdíl! Technický pokrok je znát ale především v případě brzdové soustavy. Bezzubé brzdové obložení Ducati 851 je vhodné spíše k leštění brzdových kotoučů než k radikální demonstraci brzdné síly. Dobrá dávkovatelnost, jasný tlakový bod? O tom všem si můžeme nechat tak akorát zdát. Anebo, a to je ještě lepší možnost, přesednout na Ducati 848 tady už totiž vše funguje jedna báseň: radiální pumpa, citlivě dávkovatelný účinek pomocí frézované brzdové páčky, ostrý nástup. Pilot 848 má zkrátka připravenou dokonalou brzdnou zónu, o mnoho dříve než konkurent sedlající 851 se k ní ale nedostane.

Lehká 848 sice disponuje větším výkonem, točí o tisíc otáček výše a díky větším sacím ventilům také dýchá mnohem lépe než stará 851. A když vám navíc digitální ukazatel otáček nespadne pod číslici šest, můžete se bavit jízdou po zadním kole do aleluja. Youngtimer 851 má přitom velmi podobnou charakteristiku, pořádně zatahuje až na té samé hranici otáček, kde o sobě dává potenciál temperamentního dvouválce navzdory „pouhým“ 105 koním vědět. „L´ Italia rugisce“, Itálie burácí, přesně tak to je napsáno na dobovém originálním prospektu k Ducati 851, který se dodnes mnohým z nás povaluje v dílně zamaštěný od oleje. Těžko lépe charakterizovat nástup dvouválcového agregátu, to typické ducatí drsné zaburácení, bojový pokřik boloňských strojů ženoucích se na zteč!
Bezděky pak člověku probíhá hlavou, že toho není zase tak mnoho, co stará dobrá 851 postrádá. Mít lepší komponenty odpružení, účinnější brzdové obložení, lehčí kované ráfky kol, stála by i dnes za hřích. A oproti své zdařilé a právoplatné zástupkyni Ducati 848 by navíc nabízela kus historie, která chytne za srdce nejednoho fanouška krásných motocyklů. Patiny slávy, za kterou se platí.


Technické udaje
Ducati 851


Ducati 851

Motor

Typ: ty dobý dvouválec do V
Výkon: 77 kW (105 k) p i 9000 1/min
Točivý moment: 87 Nm p i 8250 1/min
Vrtání/zdvih: 92,0/64,0 mm
Zdvihový objem: 851 cm3
Stupe komprese: 11,0:1
Průměr krticích klapek: 50 mm
Vícelamelová suchá spojka

Podvozek
Úhel hlavy řízení: 65,5 stupn
Stopa: 95 mm
Rozvor: 1430 mm
Průměr brzdových kotočů: 320/245 mm

Hmotnosti/náplně
Pohotovostní hmotnost: 216 kg
Objem nádrže: 20 litrů

Cena (1989): 24 980 marek
Max. rychlost 228 km/h


stylový rychlouzávěr palivové nádrže

Letecká škola: stylový rychlouzávěr palivové nádrže i nádrž samotná jsou zhotoveny z hliníku.


 Duo Shock

Duo Shock: zadní jednotka odpružení Marzocchi disponuje možností nastavení tahového i tlakového tlumení.


Technické udaje
Ducati 848


Ducati 848




MOTOR
Typ: čtyřdobý dvouválec do V
Výkon: 92 kW (125 k) při 10 000 1/min
Točivý moment: 96 Nm při 8250 1/min
Vrtání/zdvih: 94,0/61,2 mm
Zdvihový objem: 849 cm3
Stupeň komprese: 12,0:1
Průměr škrticích klapek: 56 mm
Vícelamelová mokrá spojka

PODVOZEK
Úhel hlavy řízení: 65,7 stupně
Stopa: 97 mm
Rozvor: 1430 mm
Průměr brzdových kotoučů: 320/245 mm

HMOTNOSTI/NZPLNĚ
Pohotovostní hmotnost: 196 kg
Objem nádrže: 15,5 litru

CENA (1989): 368 000 Kč
Max. rychlost: 270 km/h


oplétané hadice olejového chladiče

Luxusní výbava: oplétané hadice olejového chladiče model 851 postrádal.


kryt ložiska hlavy řízení

Jemné detaily: kryt ložiska hlavy řízení, skvěle propracované detaily naleznete na 848 úplně všude.







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: