MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki GSX 650 F a Kawasaki ER-6f - srovnávací test

Srovnávací test

Modelová řada Bandit firmy Suzuki má velký úspěch, i když nepokryje všechna přání zákazníků. Nyní má plně kapotovaná verze GSX 650 F zaplnit poslední mezeru a postavit se oblíbené a cenově příznivé ER­6f. Jaké má nová suzuki šance proti aerodynamickému bestselleru od Kawasaki?

Do třetice všeho dobrého... Dle tohoto motta rozšiřuje Suzuki svou modelovou řadu Bandit o verzi GSX 650 F, která vlastně není nic jiného než plně kapotovaný Bandit.

Jestli ale tato novinka dokáže skutečně navázat na prodejní úspěchy jejích obou sester, teprve uvidíme. Chybí totiž ABS, které není možné dokoupit ani za příplatek. A to je bezpečnostní manko, které může mít v dnešní době významný vliv.

Toto manko chce ale GSX dohnat zajímavou cenou. Sportovně našlápnutý, všestranný motocykl se známým, kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o výkonu 86 koní se v současnosti prodává za 189 900 Kč a spekuluje se o další úpravě jeho ceny – samozřejmě směrem dolů. To zní jako výhodná nabídka, alespoň v oblasti čtyřválců, kde v současnosti žádní plně kapotovaní konkurenti jednoduše nejsou. Prodejní úspěch jí ovšem může kazit aerodynamická Kawasaki ER­6f se svým kompaktním dvouválcem o výkonu 72 koní. S cenou 185 000 Kč za nový motocykl je kawasaki dokonce ještě levnější, za příplatek dvaceti tisíc korun navíc nabízí ABS!

A když se postaví proti sobě, reflektor proti reflektoru, nemůže být rozdíl větší. Na jedné straně stojí štíhlá, skoro útlá kawasaki, která svůj tlumič výfuku umně skrývá pod blokem motoru, na druhé straně je mohutná, ramenatá suzuki se svým špičatým kapotovaným předkem, jejíž výfuková koncovka ční do nebe…

Kdyby nebyl na kapotáži jednoznačně vyznačen typ stroje, mohli bychom snadno suzuki považovat za model s větším objemem válců. Se stejnou konstrukcí nádrže, rámu a kol, jako mají modely řady Bandit 1250, dělá GSX 650 F dojem skutečně velkého motocyklu. To je také vidět na váze: 241 kilogramů s plnou nádrží je relativně dost na stroj střední třídy. To Kawasaki ER-6f je o celých 38 kilogramů lehčí, a už jen proto je obratnější v zatáčkách či při manévrování.

První zkouška posazu tento obraz malého Davida a velkého Goliáše jenom potvrzuje. Štíhlá řídítka a útlý pas kawasaki v nás vyvolají pocit, jako bychom seděli na jízdním kole. Kolena příjemně doléhají a pozice sezení je pohodlná. Motorka padne k tělu jak ulitá a vyvolává v jezdci pocit lehkosti – na rozdíl od suzuki. Na ní je pozice sezení široká, aby dosáhly nohy bezpečně na zem, musí být na velkoplošném sedle více roztaženy. Nastavení výšky sedla modelů Bandit bohužel u GSX padlo za oběť úsporným opatřením. Plocha nádrže, trubka rámu a boční kryt netvoří jednotnou plochu, a znemožňují tak čisté dolehnutí kolen. I forma řídítek s jejich silným zakřivením není nejšťastnější, a tak je jejich tlak zvnějšku na dlaň po delší době unavující. Škoda, protože jinak se plná kapotáž projevila jako příjemná ochrana na dlouhých cestách. Směrem nahoru silně klenuté široké čelní plexi dobře chrání před větrem a vytváří jen málo turbulencí. Za přední kapotáží kawasaki je trochu větrněji, zejména v oblasti ramen jezdce plexi tak dobře nechrání.

Testovací tým přivítala prosluněná modrá obloha jižní Francie a příjemné teploty dávají zapomenout na zimní počasí u nás. Kamenitou horskou krajinou poblíž Středozemního moře se vinou desítky malých a opuštěných silnic jako nekonečný had. Asfalt je zde i v tuto roční dobu teplý a dobře přilnavý, vzduch voní středomořskou flórou. Svátek pro smysly a radost z jízdy na motocyklu.

Suzuki zapřede jako kočka. Bez vibrací a sametově hebce mění řadový čtyřválec otáčky nahoru a dolů. Motor se bez problémů roztočí až téměř k hranici 12 000 1/min, aby v poslední čtvrtině svého rozsahu otáček ještě jednou pořádně zabral. Kdo chce využít celou jeho sílu, ten se vysokým otáčkám nevyhne. Zde ovšem zní motor trochu utrápeně a ždímat ho na samou hranici otáček většinou není nutné. GSX 650 F akceleruje řádně již ze středně vysokých otáček, a umožňuje dokonce jízdu bez častého řazení, jak dokazují hodnoty elasticity (viz str. 22). Motor jde čistě za plynem a reaguje spontánně na jeho přidání a ubrání – reakce na změnu zatížení (například při přidání plynu v nízkých otáčkách) se drží v rozumných mezích. Pouze vzdorovitá šestistupňová převodovka kazí jinak celkově dobrý dojem agregátu suzuki.

Šestistupňová převodovka Kawasaki ER-6f je při řazení měkčí a nenápadnější. Optimální rychlostní stupeň však u ní hledáme méně často než u GSX. Její řízný, jadrný dvouválec má sice nižší špičkový výkon než suzuki a také její změřené jízdní parametry jsou horší, ale na klikatých silnicích tohoto regionu tento rozdíl není moc znát. Motor zabírá dobře již z nižších otáček a jde čistě a přímo za plynem, aby pak mezi 6000 a 8000 1/min ukázal svoji plnou sílu. V tomto rozmezí otáček ze sebe tato dvojčata dostanou dokonce větší výkon a točivý moment než čtyři válce GSX. Proto nedělá Kawasaki ER-6f žádné problémy držet krok se svou vysokootáčkovou konkurentkou. A když to s otáčkami nepřeháníme, je spotřeba paliva potěšitelně nízká – 4,2 litru normálu při rozumné rychlosti na venkovských silnicích. To Suzuki si řekne v průměru skoro o půl litru naturalu více (4,6 l/100 km).

Agilně a přitom bezstarostně uhání lehká kawasaki krajinou plnou zatáček, vzletná v pozitivním i negativním smyslu: Co je na rovném asfaltovém povrchu při sportovním stylu jízdy cítit jen jemně, to se na hrbolaté záplatované vozovce stává nepříjemným. Prvky odpružení, které až na předpětí přímo přikloubené pružicí jednotky nejsou nastavitelné, zde naráží na meze svých schopností, jelikož jsou nastaveny na komfort a celkově podtlumeny. Kromě toho začíná teleskopická vidlice na špatném asfaltu drkotat. Po plném kontaktu s vozovkou už není ani stopy. ER-6f pak rachotí po silnici a v zatáčkách ztrácí svou jinak dobrou přesnost řízení. Při jízdě ve dvou nebo s plnými zavazadly je toto chování ještě výraznějsí. Pružicí jednotka a vidlice pak jdou až na doraz.

###

TECHNICKÉ ÚDAJE

výraznější. Pružicí jednotka a vidlice pak jdou až na doraz.

Alespoň na brzdu je spolehnutí. Je sice trochu nejasná v tlakovém bodě, ale má motocykl vždy pevně pod kontrolou. Příplatkové ABS pracuje dobře pod citelně pulzující páčkou, i když má kawasaki při dobré přilnavosti přece jen sklony ke zvedání zadní části, než ABS zabere. Úplně jiné, i když ne úplně bez výtky je vyladění podvozku u GSX 650 F. Na motocykl, který chce být všestranným, má centrální pružicí jednotka velmi tuhé nastavení. Přestože jsou předpětí i tahový útlum nastavitelné, není při jízdě sólo možné najít pohodlné nastavení. To je ideální až při plné zátěži. Vidlice reaguje také trochu necitlivě a při náhlém brutálním brzdění může dojít občas k jejímu zablokování.

Tuhé odpružení má ovšem také své výhody. Suzuki drží poctivě, vypočitatelně a velmi neutrálně jízdní linii, což je velmi sympatické. GSX 650 F není sice tak lehkonohá jako kawasaki, zato se v zatáčkách chová precizněji a cílevědoměji a zůstává při jízdě stabilní a ovladatelná, i když je silnice ve špatném stavu nebo prostě jedeme energičtěji a sportovněji. I její brzdy zabírají ostřeji a nechají se jemněji dávkovat.

Závěrem je možné říci, že především lepší jízdní výkony a zejména stabilnější podvozek zajišťují Suzuki GSX 650 F vítězství nad Kawasaki ER-6f, i když ztrácí cenné body absencí ABS. Kdo ale hledá v této třídě lehký, ovladatelný a přitom dynamický motocykl a nechce se vzdát ABS, ten sáhne raději po ER-6f.


KAWASAKI ER-6f


 KAWASAKI ER-6f

Hbitá a obratná: S nízkou hmotností a štíhlou siluetou protancuje ER-6f všemi kombinacemi zatáček.


* Motor: Kapalinou chlazený, čtyřdobý řadový dvouválec, dvě nahoře uložené řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, vidlicové vahadlo ventilů, mazání se suchou klikovou skříní, vstřikování, O 38 mm, řízený katalyzátor, alternátor 336 W, baterie 12 V/14 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih: 83,0 x 60,0 mm
Zdvihový objem: 649 cm3
Kompresní poměr: 11,2:1
Jmenovitý výkon: 53,0 kW (72 k) při 8500 1/min
Max. točivý moment: 66 Nm při 7000 1/min

* Podvozek: Prostorový trubkový ocelový rám, motor součástí rámu, vpředu teleskopická vidlice, průměr trubek O 41 mm, vzadu dvouramenná kyvná ocelová vidlice, přímo přikloubená, asymetricky umístěná pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, dvoukotoučová brzda vpředu o O 300 mm, dvoupístkové plovoucí čelisti, kotoučová brzda vzadu o O 220 mm, jednopístková plovoucí čelist, ABS na přání.
Litá hliníková kola: 3,50x17; 4,50x17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17
Pneumatiky v testu: Bridgestone BT 020, vpředu „GG“

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1410 mm, úhel hlavy řízení 65,0 stupňů, stopa 106 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/125 mm, výška sedla 790 mm, hmotnost s plnou nádrží včetně ABS 203 kg, náklad 181 kg, objem nádrže 15,5 l.
Záruka: dva roky
Servisní interval: po 6000 km
Barva: černá, zelená
Cena: 185 000 Kč


Agilní brzdový systém

Agilní brzdový systém Suzuki postrádá nabídku ABS.


ohromná nerezová koncovka výfuku

Jedna ohromná nerezová koncovka výfuku na čtyři válce.




SUZUKI GSX 650 F


SUZUKI GSX 650 F


* Motor: Kapalinou chlazený, čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, O 36 mm, řízený katalyzátor se systémem přídavného vzduchu, alternátor 400 W, baterie 12 V/10 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih: 65,5 x 48,7 mm
Zdvihový objem: 656 cm3
Kompresní poměr: 11,5:1
Jmenovitý výkon: 63,0 kW (86 k) při 10 500 1/min
Max. točivý moment: 62 Nm při 8900 1/min

* Podvozek: Dvojitý ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, průměr trubek O 41 mm, nastavitelné předpětí, vzadu dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí a tahový útlum, dvoukotoučová brzda vpředu o O 310 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu o O 240 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola: 3,50x17; 5,00x17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17
Pneumatiky v testu: Bridgestone BT 011/010, předu „N“, vzadu „G“.

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1470 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupňů, stopa 108 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/128 mm, výška sedla 800 mm, hmotnost s plnou nádrží 241 kg, náklad 214 kg, objem nádrže 19,0 l.
Záruka: dva roky
Servisní interval: po 6000 km
Barva: černá, černá/stříbrná, modrá/bílá
Cena: 189 900 Kč


tendence k postavení

Přes přítomnost ABS se při dobré přilnavosti objevuje tendence k postavení.


Tlumič výfuku

Tlumič výfuku je rafinovaně umístěn pod blokem motoru.


Bodové hodnocení

VÝSLEDEK TESTU SUZUKI GSX 650 F Dobré jízdní výkony a hebká kultura chodu motoru jsou ve spojení se stabilním a bezpečným podvozkem rozhodujícím argumentem pro vítězství v tomto srovnávacím testu. KAWASAKI ER-6f Rozum vždy nezvítězí. Tento dobře ovladatelný a dynamický motocykl nabízí sice ABS, ale je v tomto případě poraženým, protože jeho odpružení nepracuje uspokojivě.

VÍTĚZ POMĚRU CENA/VÝKON: Kawasaki ER-6f Hodně motorky za málo peněz – s touto devízou se Kawasaki prosadila ve střední třídě. Je potěšující dostat plně kapotovaný všestranný motocykl s dobrými výkony za cenu 185 000 Kč. Suzuki je však momentálně jen o necelých 5000 Kč dražší a nabízí více výkonu, ale také větší provozní náklady.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: