MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW F 650 GS

Test

Když BMW v roce 1993 uvedlo poprvé na trh své F 650, vyvolalo to poprask. Po mnoha letech se vrátilo k jednoválcové koncepci motoru, kterou opustilo před mnoha lety, a ke všemu s pohonem řetězem. Navíc ani motor nepocházel z domácích dílen, ale od rakouského subdodavatele. A dnešní F 650 GS si říká o podobný rozruch.


Řada F se dobře usadila na trhu, našla si své příznivce a přitáhla ke značce BMW novou skupinu lidí, a o to koneckonců šlo. Po původní F 650 přišel vylepšený model F 650 GS s variantou Dakar, oslavující vítězství tohoto stroje na nejtěžší rallye této planety (k sérii měl ale hodně daleko). V současnosti se prodává nová řada F 650 GS .. no a co, řeknete si možná, vývoj modelu je zřejmý. Ale jelikož v bavorských kancelářích myslí hodně dopředu, možná až tak daleko dopředu, že to obyčejný smrtelník nechápe, zavedli novinku, která je podobná návratu k jednoválcovým modelům. Tedy takovou, že nad ní leckdo zakroutí hlavou. Jelikož pozice jednoválců hájí dnes v nabídce BMW řada lehkých motocyklů označená G, dostalo se novému efku zajímavého pojetí. Slyšte tedy, z minulosti známý jednoválec F 650 GS má nyní válce dva, a aby toho nebylo málo, má tahle šestpade objem 800 kubických centimetrů! V inzerátech ojetin z toho bude trochu chaos.

Že zůstalo označení F, které firma používala pro řadu jednoválců? Že řadové motory byly vždy označovány písmenem K? Už od základní školy víte, že 650 se nerovná 800? Takové a podobné otázky se nám honí hlavou nad novým pojetím řady F u BMW. Vysvětlení je sice jednoduché, ale že by mne uspokojilo, se říci nedá. Oba sesterské modely F 650/800 GS užívají stejný, opět u Rotaxu vyráběný agregát o objemu osmi set kubíků, pouze pro využití v menším silničním modelu byl jeho výkon snížen na úroveň nějakých 71 koní. Oproti plnému výkonu na modelu F 800 GS mu tedy chybí nějakých 14 koňských sil, což je výrazné číslo. Ovšem cenový rozdíl zhruba 52 000 korun také není zanedbatelný. Jak to tedy je, stačí slabší motor nebo je třeba investovat do výkonu? Jelikož jsme F 650 GS měli k dispozici brzy po plnotučné osmistovce, měli jsme rozdíly jako na talíři. Jestliže jezdíte řekněme běžným způsobem, tedy rozvážně, převážně po zpevněných vozovkách odněkud někam, například k vodě, pak můžu s klidným svědomím prohlásit, že vám bude menší efko výkonově dostačovat. Musíte motor držet trochu „pod krkem“ a využívat jeho síly důsledněji a pak se vám odvděčí dynamickou jízdou, zábavnou a příjemnou. Maximální rychlost nebo akcelerace jsou trochu překvapivě výhodou většího terénního modelu: 185 km/h proti více než 200 km/h u endura hovoří jasně. Zátah motoru není tak výrazný jako u osmikila, je pomalejší, ale příjemně důrazný a dostačující. Navíc je podpořen hodně příjemnou spotřebou paliva, budeteli se držet předpisů ohledně 90 km/h, měli byste se vejít do 4 litrů naturalu.

Neuvěřitelné? Pokračujeme, motoru stačí 91 oktanů i při kompresi 12:1 a nepotřebuje rozmazlovat pětadevadesátkou jako ostatní dnešní motorky. Samozřejmě, že je nižší, litými koly vybavená šestsetpadesátka je příjemnější na ovládání, zejména ve městě nebo složitějších situacích. Také pro ženy bude rozhodně lepší volbou i kvůli svému nízkému sedlu, které leží 820 mm nad zemí. Ovšem díky variantě nízkého sedla a případné snižovací sadě do přepákování lze sedlo dále snížit na 790, resp. 765 milimetrů. Pro drobky opravdu příjemná vymyšlenost. Přední kolo drží v lajně standardní teleskopická vidlice průměru 41 mm (F 800 GS: USD Ř 45 mm), zadní vedení kola je standardní: dvouramenná alu kyvka, centrál, nastavitelný tlumič. K dispozici jsou tak dráhy 180 a 170 mm -nic moc na skákání, ale na polní cestě to ještě bohatě stačí. Podvozek je celkově měkčí nežli u F 800 GS, tedy žádný extrém, ale pro turistiku má velmi dobré předpoklady. Cenové úspory plynou i z dalších drobností, jako je třeba jednoduchá brzda vpředu na devatenáctipalcovém kole. Její ovládací síla je trochu vyšší, ale alespoň si lidé z kanceláří rozhýbají svaly.

Z takového podání to může vypadat, že menší F je oproti své větší sestře nějaká zanedbaná chudinka, ale to by byl mylný výklad, není prostě předimenzována na pouštní nasazení. Ale sledujte: suchá hmotnost 179 kg, užitečná hmotnost (tedy náklad) 237 kg, nádrž na 16 litrů (není přehnaná, ale vzhledem ke spotřebě vyhovuje), velmi příjemná ovladatelnost solidního příhradového podvozku vybaveného kvalitními komponenty, užitečné detaily zkušeného výrobce, garantujícího i kvalitu – tak přece vypadá motocykl pro každý den, žádný mimozemský superman, ale kámoš, který pobaví i pomůže. Dennodenní služba bez přehnaných nároků, neuvažujeme-li tedy vstupní investici, je půdou pro tenhle bike. A bohatá nabídka užitečného příslušenství (např. vypínatelné ABS, variokufry, vyhřívané rukojeti, hlavní stojan, počítač atd.) je u BMW již dlouhá léta samozřejmostí. Oproti modelu F 800S je použit řetězový sekundární převod, což je pro bavoráčníky zvyklé na kardany či řemeny asi hůře stravitelný detail. Vyžaduje špinavou a pravidelnou údržbu! Ale je pravda, že je jednoduchý a levný, což bylo asi rozhodujícím argumentem.

Designově mi nejmenší GS zapadá do výrobní řady i tradice značky, trochu hran jak velí doba, nádrž pod sedlem, dvojité ověřené světlo BMW, praktická je jemná ovladatelnost a pohodlný podvozek. Každodenní provoz je jejím polem působnosti, kde se nejlépe předvede. Nepřehání, je decentní, ale přesto zábavná, zvuk výfuku, ač sériového a homologovaného, je výrazný. Při proplétání mezi auty působí jako ryba ve vodě, stejně pěkně se s ní sklouznete mezi poli. A motor? Vyplatila se tedy změna na dvouválec? Objektivně vzato umí dvouvál všechno lépe než single. Má více síly, širší využitelné pole otáček, měkčí agregát vás neunaví na dlouhých cestách. Inspekční intervaly jsou dlouhé, výkony solidní. Ve zrychlení na 100 km/h předvede 4,4 sekundy, maximální rychlost leží v oblasti 190 km/h a spotřeba je velmi příjemná. Ve srovnávacím testu Motorradu pokořila F 650 GS nejen Versys a Transalp, ale i renomovaný V-strom. Ovšem cenou vítězil V-strom, BMW se drží svých tradic, i pokud jde o cenotvorbu. Za mazlivou kočičku pro každý den si žádá 211 600 Kč. *

+ stabilní podvozek široký rozsah otáček lehká ovladatelnost

– vibrace ve vyšších otáčkách trochu pomalý nástup výkonu skrovná standardní výbava

úsporná ve spotřebě bohatá nabídka doplňků ABS hodné doporučení


BMW F 650 GS

BMW F 650 GS

* Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřtaktní dvouválec, klika uložená napříč, dvě nahoře uložené vačkové hřídele hnané řetězem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou skříní, vstřikování paliva, řízený katalyzátor EU-3, alternátor 400 W, baterie 12 V/14 Ah, mechanicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestirychlostní převodovka, řetěz. Vrtání x zdvih: 82 x 75,6 mm Objem: 798 cm3 Kompresní poměr: 12,0:1 Maximální výkon: 52 kW (71 k) při 7000 1/min Maximální točivý moment: 75 Nm při 4500 1/min

* Podvozek: ocelový příhradový rám, motor jako nosný díl, teleskopická vidlice Ř 43 mm, dvojitá kyvná vidlice z hliníku, centrální pružicí a tlumicí jednotka, nastavitelné předpětí a útlum odskoku, kotoučové brzdy, vpředu jednoduchá Ř 300 mm, dvoupístkový plovoucí třmen, vzadu Ř 265 mm, jednopístkový plovoucí třmen. Litá alu kola: 2,50 x 19, 3,50 x 17 Pneumatiky: 110/80 – 19 59H, 140/80 – 17 69 H * Rozměry a hmotnosti: rozvor 1575 mm, úhel hlavy řízení 64 stupňů, závlek 92 mm, tlumicí dráhy vpředu/vzadu 180/170 mm, výška sedla 820 mm, suchá hmotnost 179 kg, náklad 237 kg, objem nádrže/rezerva 16/4 litrů. Záruka: dva roky Barvy: červená, stříbrná, modrá Cena : 211 600 Kč


Dvojitý světlometPohled až do střev stroje

Předním partiím dominuje dobře fungující dvojitý světlomet, štítek by mohl být trochu vyšší, zato palubka informuje řidiče velmi dobře. Ne všechny detaily jsou na novém F pěkné, pravá část agregátu nabízí pohled až do střev stroje. Samá hadička, kablík, zkrátka vystavuje se tu příliš technického zázemí.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: