MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CBR 1000 RR Fireblade

Test

Nová Honda Fireblade – ješte nikdy nebyla lehcí, sportovnější ani agresivnější. Zvládne však i nyní pro Hondu tak typický kompromis mezi sportovním a každodenním použitím?

Honda Fireblade

Top test Honda Fireblade


V kategorii litrových superbiku otevřela Honda nové dvere: Kdo se na nový Fireblade posadí poprvé, zacne prekvapene kontrolovat, zda se nespletl a na nějakém bočním krytu nepřehlédl oznacení objemu 600. Sestava stupaček, řídítek, krátké nádrže a sedla je totiž tak fantasticky kompaktní, až clovek témer neverí tomu, že by skutečně sedel na litrovém stroji. Řídítka jsou blízko u tela a pilot si chvílemi pripadá, jako by sedel nad hlavou rízení. Presto není pozice sezení nadmerne vysoká, nýbrž velmi dobre integrovaná v motocyklu. Stupačky jsou jako obvykle poněkud více vpredu, řídítka v témer ideální výšce – jak zpívá klasik Jirí Suchý: „Tu krásu nelze popsat slovy…“

Avšak dnes tu nejsme kvuli tomu, abychom opěvovali linie stroje. To jsme ostatne již učinili v představení z prvních jízd na katarské závodní dráze v Losail (viz Motocykl 2/2008) či při srovnání japonských litrových superbiků na dráze v Almerii (viz Motocykl 5/2008). Dnes svoji pozornost zaměříme na hodnotu každodenního použití v rámci Top testu. Šasi, podvozek, brzdy, pohonná jednotka – a týden strávený ve městě a jeho okolí…

Geniální motor byl vyvinut zcela nově a má nyní kratší zdvih než jeho předchůdce. Vrtání bylo zvětšeno o jeden milimetr na hodnotu 76 mm a zdvih zkrácen o 1,5 milimetru na 55,1 mm. 2000 otáček za studena není nadměrně moc, motor jde okamžitě dobře za plynem. Spojka se ovládá prostřednictvím lanka, ruční páčka není nastavitelná – to je u motocyklu za 349 900 Kč vlastně nedopatření. Nastavovací mechanizmus však člověk nepostrádá, což je dáno tím, že páčka má dobrý ergonomický tvar a není daleko od levého řídítka, takže na ni bez problémů dosáhnou i jezdci s menšíma rukama. Zadruhé je potřebná ovládací síla tak malá, že mnozí zkušení piloti by se zprvu mohli domnívat, že je spojka po nějakém tom burnoutu nebo wheelie spálená.

Chyba lávky! Zde konstruktéři odvedli svou práci na výbornou a zabili dvě mouchy jednou ranou: Díky důvtipné konstrukci stlačuje antihoppingová spojka (poprvé namontovaná ve Firebladu) při zrychlování automaticky celý paket spojkových lamel. Díky tomu mohly být spojkové pružiny dimenzovány velmi měkce, což značně snížilo ovládací sílu. A rovnou bychom také měli říci, že antihoppingová spojka pracuje jemně, nenápadně a velmi efektivně.

Zařadíme první rychlost – cvak! Krátká dráha, zaskočení s odezvou a ihned je možné vzít za plyn. U nového modelu Honda proklamuje 178 koní při 12 000 1/min a 112 Nm při 8500 1/min – s těmito hodnotami je Fireblade na úrovni konkurence. Testovaný stroj však na zkušebních válcích tyto údaje ještě překonává a motor vypouští své stádo 180 koní při 12 100 1/min a plných 117 Nm při 10 000 1/min! Co by chtěl člověk víc? Tohle stádo koní se však chová zcela jinak než například u Yamahy R1. Čtyřválec Hondy má krásně, sametově klidný a zároveň výrazně silný nástup již od volnoběhu, jen mezi 3000 a 4000 otáčkami motor krátce zalapá po vzduchu. Tento „nádech“ je v diagramu viditelný, zde klesá točivý moment o deset newtonmetrů na hodnotu 62 Nm. Ale při běžné jízdě to není skoro cítit… Do 4000 otáček je výfuková klapka uzavřena, až do tohoto okamžiku Fireblade přede z malého otvoru tlumiče výfuku jako spokojená kočka. Pak se ale klapka otevírá a zvuk se razantně mění, až zní jako utržený ze řetězu. Krajinou se rozléhá agresivní a hluboké dunění. Fireblade vážící pouhých 200 kilogramů s plnou nádrží se energicky žene vpřed a žádostivě visí na plynu. Otáčky, otáčky, otáčky. První rychlostní stupeň dosahuje až k 145 km/h – to je hodnota, při které písty kmitají nahoru a dolů ve frekvenci 13 400 1/min. Ale tak daleko ještě nejsme. Od 6000 otáček působí Fireblade nesmírně silně. Rychlost při těchto otáčkách: přibližně 80 km/h na první rychlost. Instinkt už to tuší: Tady se děje něco, co způsobuje bušení srdce a současně vyvolává i radostný úsměv na tváři – bez triků se spojkou, bez přesouvání hmotnosti se přední kolo zvedá a ve výšce krabice od bot se vznáší nad asfaltem. A zůstává tam i při dalším vytáčení čtyřválce. Úžasný pocit! Mezi 6000 a 13 400 otáčkami lze stroj na obě první rychlosti bez problémů zvednout na zadní kolo plynem, pokud to ovšem jezdec chce. Ale co to vlastně znamená, když pilot chce? Je to otázka citu? Má skutečně Fireblade o tolik větší zátah než konkurenční litrové stroje?

Ano! Především mezi 6000 a 9000 1/min dává čtyřválec přibližně o šest koní více než konkurence (viz Motocykl 5/2008, diagram na straně 37). To je hodnota změřená na klikové hřídeli. Na zadním kole je rozdíl ještě drastičtější: Za něj tahá honda silou větší o deset až dvacet koní oproti jejím soupeřům. Chcete nějaká čísla? Zrychlení ze 100 na 180 km/h zvládá Fireblade za úžasných 5,6 sekundy na poslední, šestou rychlost. Předchozí model potřeboval na totéž 6,7 vteřiny. Sekundární převod nové Fireblade 16:42 je sice stejný jako dříve, ale primární převod byl zkrácen. Celkový převod odpovídá maximální rychlosti 293 km/h. Zvedání předního kola při zrychlování na dvojku je tedy na denním pořádku. To je dostatečný důvod pro některé skeptiky, aby zpochybňovali ovladatelnost tohoto litrového motocyklu.

Tahle námitka má ale stejnou výdrž jako pouťový balonek při nárazu na špendlík. Honda se totiž chová čistě vypočitatelně. Jediný předmět kritiky: Přechod z brzdění motorem do akcelerace by mohl být jemnější, s ním spojená reakce občas může působit rušivě. Jinak ale platí: V každé jízdní situaci lze výkon využívat s absolutní kontrolou. Ať už jde o dravé průlety zatáčkami nebo průjezd obcí ve tři ráno: Kdo chce, může být na šestku v místech s maximální povolenou rychlostí 40 km/h nenápadnější než řidič Vespy LX 125. Kliková hřídel se přitom povaluje na hranici 1800 otáček a z výfuku jde jen teplý letní vánek. Fireblade nikdy nesvádí k divočení, světlá stránka moci se přenáší i na řidiče a zprostředkovává uvolněnost. Lze jen konstatovat: Motor funguje v každodenním provozu i nadále bezproblémově a se spotřebou 5,1 litru benzinu na 100 kilometrů mimo město není ani nadměrně žíznivý. A pro závodní okruh je dnes vybaven lépe než kdykoli dříve…

###

… zcela v souladu se svým podvozkem. Pružicí prvky mají tužší nastavení než doposud a jsou plně nastavitelné. Základní setup však již odpovídá provozu na závodním okruhu a je také vhodný pro kvalitní silnice. Fireblade zůstává stabilní v každé zatáčce, odezva podvozku je vynikající a obrácená vidlice o průměru 43 milimetrů stejně jako v mohutné kyvné vidlici uchycená pružicí jednotka reaguje velmi citlivě na každou nerovnost.

A co zatáčení? Stroj přechází z jednoho náklonu do druhého s elegantní lehkostí. Díky extrémně středově umístěným hmotám vznikla skvělá ovladatelnost – hluboko dolů protažená nádrž a výfuk pod motorem zajišťují centralizaci hmoty. Zatočit, náklon, vše je dětská hra. Spolupráce obratnosti, ovladatelnosti a kompaktní pozice sezení je ohromující. Podobný pocit by asi byl při jízdě na kulovém blesku: tak kompaktní, tak beztížný. Obvyklý sportovní komfort, kterým modely Fireblade v minulých letech rozmazlovaly své řidiče v běžném provozu, se však poněkud vytratil. K tomu svým dílem přispívá i dosti tuhé čalounění sedla. A tak je s novým strojem na silnicích druhé a třetí třídy o něco méně zábavy.

Avšak ani na takovýchto hrbolatých vozovkách při svižné jízdě nemusí jezdci padat srdce do kalhot... Příklad: Asfaltová rovinka pokrytá jizvami z poslední zimy, na jejímž konci čekají tři velké vlny. Krátce se nadechnout, zkontrolovat uzávěr helmy a jít do toho naplno. Během 3,3 vteřiny je na tachometru 100 km/h. Bez tlumiče řízení by se u každého litrové stroje zmítala vidlice mezi oběma dorazy řídítek. Proto jsou jím dnes všechny solidní litry vybaveny. Elektronicky regulovaný tlumič řízení u Hondy s označením HESD řídí svůj odpor podle otáček. Nejnovější generace HESD reaguje ještě citlivěji a případné nezpůsobné chování dusí hned v zárodku. Nechce se tomu věřit, ale dokonce i když se zvednuté přední kolo při opětném klesání mírně šikmo dotkne zvlnění vozovky, je na tlumič spolehnutí. A velké vlny na vozovce jsou podvozkem téměř vyhlazeny do roviny. Není třeba se obávat divokého rodea, pružicí prvky mají velké rezervy, dokonce i při hrubých akcích tlumí skvěle a drží Fireblade tam, kam patří - pneumatikami na asfaltu.

A brzdy? Komu se nečekaně objeví před očima blížící se zatáčka, může se na brzdy plně spolehnout. Oba přední kotouče o průměru 320 milimetrů ve spojení s čtyřpístkovými pevnými čelistmi odvádějí vynikající práci, mají optimální dávkovatelnost a skvělý účinek. Pro efektivní brzdění stačí dva prsty. Vzadu je ale potřeba důrazného sešlápnutí. Dalším nedostatkem je poměrně brzké zvedání zadní části při silném brzdění. Především pak při jízdě ve dvou trpí stabilita při brzdění, protože tendence ke zvedání zadního kola je ještě větší. Ale upřímně: Tenhle nedostatek převážná většina majitelů Fireblade téměř nepocítí. K tomu je potřeba nejprve najít někoho, kdo dobrovolně zaujme místo za řidičem. Sedlo spolujezdce má velikost dlaně a stupačky jsou připevněny tak, že úhel kolen je optimální pro čtyřleté děti. Vzkaz technikům Hondy: Mezi radikálním a optimálním nastavením by se jistě dala najít střední cesta. Já seděl vzadu cca 7 kilometrů a víc bych ani nevydržel!

Možná, že zadání pro snížení hmotnosti bylo velmi přísné… Ale výsledkem těchto snah se Honda může pyšnit: 199 kilogramů s plnou nádrží. S návodem k použití, servisní knížkou a plastovým krytem místo sedla spolujezdce je jich 200. Na celém podvozku se oproti předchozímu modelu ušetřilo 2,5 kilogramu, velký podíl na tom mají také nová kola. Tenkostěnný, čtyřdílný rám z hliníkového odlitku je podstatně odolnější na zkrut a váží 11,5 kilogramu. Tenkostěnnější vačkové hřídele, lehčí ventilové pružiny, titanové sací ventily a místo v doposud použitých kompozitních keramických vložkách válců kloužou ventily po vložkách povrstvených postupem JCP.

Nový motor Fireblade s hmotností 61,4 kilogramu má přibližně o 2,5 kilogramu méně než starý. Kde se oko zastaví, všude je vidět snaha o snížení hmotnosti. Boční stojan z hliníku, duté upevňovací šrouby, podélně vyfrézované stupačky spolujezdce – téměř nelze najít detail, který by ještě dietu potřeboval, či dokonce snesl. To činí přestávky mezi jízdou téměř stejně zajímavými jako jízdu samotnou. Opravdu třída.

Koneckonců Honda svou Ohnivou čepel nejenom nabrousila, nýbrž s tímto výkonným motorem a superovladatelným, a přesto stabilním podvozkem nově ukovala. Fireblade je trénovanější než kdykoli dříve a radikálně sportovní. Dříve se zavazadlo upevnilo na sedlo spolujezdce, vyrazilo se na dálnici, potom se vše odložilo v hotelu a hurá na divočení do alpských serpentin. Dnes je ovšem nutné poslat zavazadlo do hotelu předem…

###

KLADY A ZÁPORY

na stavení
» Plus
Jednoduché a rychlé tankování
Možnost nastavení podvozku s palubním
nářadím
Integrovaný imobilizér
» Minus
Ztížená kontrola oleje pomocí měrky
Ztížené doplňování oleje kvůli špatně
umístěnému otvoru
Obtížná kontrola stavu chladicí kapaliny
– znečištění od zadního kola, nepřístupnost
Jezdec i případný spolujezdec je velmi
ohazován nečistotami vymrštěnými
zadním kolem…
» Nastavení podvozku
Provoz mimo město
Pružicí jednotka: tlakový útlum povolen
o čtyři otáčky;
tahový útlum povolen o jednu otáčku;
Předpětí: stupeň čtyři
Vidlice: tlakový útlum povolen o 2 1/2
otáčky;
tahový útlum povolen o 2 3/4 otáčky

ZMĚŘENÉ HODNOTY

* Jízdní výkony

Maximální rychlost* 293 km/h
Zrychlení
0-100 km/h 3,3 s
0-140 km/h 4,7 s
0-200 km/h 7,5 s
Elasticita
60-100 km/h 3,5 s
100-140 km/h 2,9 s
140-180 km/h 2,7 s
Odchylka tachometru
Skutečná hodnota (zobrazeno 50/100) 48/95 km/h
Odchylka otáčkoměru
Zobrazení červené oblasti 13 000 1/min
Efektivně 13 000 1/min

* Spotřeba v testu

mimo město 5,1 l/100 km
při 130 km/h 6,1 l/100 km
Teoretický dojezd 347 km
Druh paliva natural 95

* Rozměry a hmotnosti

D/Š/V 2090/830/1130 mm
Výška sedla 820 mm
Výška řídítek 860 mm
Poloměr otáčení 6460 mm
Hmotnost s plnou nádrží 200 kg
Náklad 179 kg
Poměr zatížení kol vpředu/vzadu 52/48 %

* Jízdní dynamika1

Měření brzd
Brzdná dráha ze 100 km/h 39,6 m
Střední zpomalení 9,7 m/s2
Poznámka: Z hlediska dávkovatelnosti
a ovládací síly platí brzda Fireblade i nadále
jako referenční. V důsledku velmi sportovní
pozice sezení a velkého přesunu zatížení
kol při silném brzdění má však Honda velmi
brzy sklon k zvedání zadního kola.
Testovací dráha I (rychlý slalom)
Čas na okruh: 19,6 s
Vmax v měřeném bodu: 116,8 km/h
Poznámka: Podvozek nové Fireblade je
nastaven velmi sportovně a stabilně. Ve
spojení s kompaktní pozicí sezení lze rychlým
slalomem hravě projíždět. V bodu obratu
ale ruší tvrdá reakce na plyn i pokles
točivého momentu mezi 3000 a 4000
otáčkami. Potom výkon narůstá na velmi
vysoké úrovni a konstantně. Jezdec zřetelně
získává metry. Přepracovaný, elektronicky
regulovaný tlumič řízení je jemnější
než u předchozího modelu. (Hodnoty
z testovací dráhy II a kruhové dráhy nebyly
z důvodů špatných povětrnostních
podmínek zjištěny.)

TECHNICKÉ ÚDAJE * Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ř 46 mm, řízený katalyzátor, alternátor 350 W, akumulátor 12 V/7 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (anti-hopping), šestistupňová převodovka, řetěz, sekundární převod 42:16. Vrtání x zdvih 76,0 x 55,1 mm Zdvihový objem 1000 cm3 Stupeň komprese 12,3:1 Jmenovitý výkon 130,7 kW (178 k) při 12 000 1/min Max. točivý moment 112 Nm při 8500 1/min

* Podvozek: Mostový hliníkový rám, vpředu plně nastavitelná obrácená vidlice, Ř 43 mm, elektronicky regulovaný tlumič řízení, vzadu dvouramenná kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvoukotoučová brzda vpředu o Ř 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu o Ř 220 mm, jednopístková plovoucí čelist. Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17 Pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/50 ZR 17 Obutí v testu Bridgestone BT 015 „F“ * Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1405 mm, úhel hlavy řízení 66,8 stupně, stopa 96 mm, dráha odpružení

vpředu/vzadu 120/135 mm, celková povolená hmotnost 379 kg, objem nádrže/rezerva 17,7/4,0 litru. Servisní údaje Servisní intervaly po 6000 km Výměna oleje a filtru po 12 000 km/3,7 l Motorový olej SAE 10 W 40 Zapalovací svíčky NGK IMRC9C-9HES Volnoběžné otáčky 1200 ± 200/min Tlak pneumatik sólo (se spolujezdcem) vpředu/vzadu 2,5 (2,5)/2,9 (2,9) baru Záruka dva roky Barvy černá, červená, červená/černá, bílá/černá Cena 349 900 Kč

* údaj výrobce; 1 testovací dráha, hodnoty zpomalení v testu jsou průměrem tří nejlepších pokusů, 2 výkon na klikové hřídeli. Měření byla prováděna na dynamometru Dynojet 150 a korigována podle normy 95/1/EG. Maximální možná chyba ± 5 %. ZÁVĚR

Nový Fireblade je ze sportovního hlediska milníkem. Nadšení budí enormně silný motor, nejlepší antihoppingová spojka, tuhý podvozek, nádherná ovladatelnost a nízká hmotnost. Pro lepší vlastnosti na závodním okruhu však Honda ubrala ze své staré ctnosti, každodenní vhodnosti pro běžný provoz. Avšak ne zcela.

Bodové hodnocení

MOTORElasticita Zrychlení Maximální rychlost Charakter motoru Reakce na plyn Odezva na změnu zatížení Klidný chod Spojka Řazení Odstupňování převodovky Startování Celkem

TENHLE ČTYŘVÁLEC je prostě špičkový. Nárůst výkonu je oslnivý, spojka stanoví nová měřítka a také stálý převod je dobrý. Kritizované body: V horkém stavu Fireblade někdy nestartuje okamžitě, reakce na plyn a změnu zatížení by mohly být jemnější. To jediné by měla Honda vylepšit.

PODVOZEK Ovladatelnost Stabilita v zatáčkách Chování při zatáčení Odezva Volnost náklonu Stabilita při jízdě po rovině Nastavení podvozku vpředu Nastavení podvozku vzadu Možnosti nastavení podvozku Komfort odpružení Chování při jízdě se spolujezdcem Celkem

TVRDĚ NA HRANICI komfortu je nastaven podvozek. Odezva pružicí jednotky a vidlice je prvotřídní a ani jejich reakci nelze nic vytknout. Tvrdé nastavení je ale optimální pouze ze sportovního hlediska. Na silnicích druhé třídy jezdec postrádá trochu pohodlí. Jak stabilita v přímém směru, tak i volnost náklonu jsou bezchybné.

BĚŽNÝ PROVOZ Ergonomie jezdec Ergonomie spolujezdec Ochrana před větrem Výhled Světlo Výbava Ovládání/údržba Umístění zavazadel Zatížení Dojezd Zpracování Celkem

TA DY SE NÁZORY různí: Extrémně kompaktní pozici sezení je nutné mít rád. To je především při dlouhých cestách čistě věc vkusu. Nový Fireblade byl celkově nekompromisně vyvinut s orientací na sport. U nového stroje se zřejmě téměř vůbec neuvažovalo o věcech, jako je braní zavazadel nebo možnost vychutnat si jízdu ve dvou.

BEZPEČNOST Účinek brzd Dávkování účinku brzd Brzdění se spolujezdcem / Fading Tendence k postavení při brzdění Funkce ABS Rázy do řídítek Světlá výška Celkem

JAK BRUTÁLNĚ Fireblade zrychluje, tak bezpečně je možné i znovu zastavit z hlediska zpomalení není co kritizovat. Především se spolujezdcem však má stroj nepříjemný sklon k zvedání zadního kola. Elektronicky řízený tlumič řízení pracuje dobře.

NÁKLADY Záruka Spotřeba paliva (mimo město) Cena servisních prohlídek Náklady na údržbu Celkem

NA TAKOVÝTO VÝKON je spotřeba přes pět litrů na 100 kilometrů akceptovatelná. Intervaly servisních prohlídek 6000 kilometrů jsou však krátké a náklady na údržbu vysoké.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

Ve srovnání s aktuálními supersporty je 1,5 nejlepší známkou. Nadto si Honda nadprůměrně drží cenu.

ZNÁMKA CENA/VÝKON

Nejlepší známka

1,5


Téměř dokonalý zdroj informací

Noční život: nově uspořádaný kokpit – téměř dokonalý zdroj informací



Všude se šetřily gramy

Všude se šetřily gramy – dokonce i šrouby jsou lehké jako pírko (ve vyobrazení je upevnění zadního rámu).



Přední brzdové kotouče

Přední brzdové kotouče jsou nyní upevněny jen v šesti bodech – úspora hmotnosti 90 gramů!



Dole zatočený výfuk

Dole zatočený výfuk přispívá k centralizaci hmoty, při bočním pohledu je to i pastva pro oči.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: