MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM Super Duke 990

Test


Autor:Foto:

Každá továrna má svou vlajkovou loď. Něco, co si představí všichni motorkáři, když zaslechnou jméno dané značky, nějaký nosič ideálu řekněme. U továrny pojmenované po pánech Kronreiferovi a Trukenpolzovi je to pro mne Super Duke, motorka to opravdu vydařená, dravá a agilní v duchu sportovní image KTM. Přitom s dostatečně velkým motorem abyste se za objem nemuseli stydět vůbec nikde. Jistě, Adventure je daleko praktičtější, ale o praktičnost u ikony nejde. Sportovní silnice označovaná RC8 by mohla na vedoucí pozici značky aspirovat, možná tak byla i myšlena, ale letošní svezení na obou kouscích mne přesvědčilo, že RC8 musí ještě trochu trénovat, aby velkého vévodu dostihla. Možná také proto, že emoce jsou u Duka výraznější. Protože ten se rodičům vydařil ve všech směrech. A to, že ho Hiroši Aojama (pilot KTM GP 250) na firemním videu prohání po okruhu? Na to nevěřte, tohle je pouliční pirát! Streetfighter z tovární produkce.






Silný, dravý, krásně zpívající, super ovladatelný a přesný ve stopě. Jeho dvouválcový motor o objemu 999 cm3 vydá ze svých dvou válců svírajících úhel 75 stupňů mocných 88 kW čili 120 koní, a to bez známek námahy. Maximální výkon je k dispozici při 9000 otáčkách, ovšem síly je dostatek v celém průběhu otáček. Točivý moment vrcholí hodnotou 100 Nm v 7000 otáčkách. Takže žádný líný kliďas, motor je to charakterní s hodně silným zátahem zhruba od tří tisíc otáček a ani za vzhled či technickou výbavu se nemusí stydět. Můžete s ním jet decentní výletnické tempo, když máte náladu, ale nebude to to pravé. Vévoda si žádá téměř bitevní nasazení, teprve pak dokáže projevit své válečnické dovednosti. A není to jen díky motoru, který sice dává motocyklu jméno, ale velkou část charakteru stroji dodává zejména podvozek a zpřevodování. Příhradový rám svařený z chrommolybdenových trubek dává stroji tuhost dovolující velká zatížení. Našroubovaná hliníková podsedlovka potěší. Za dravou ovladatelností tu stojí relativně široká kónická řídítka Renthal a radikální úhel hlavy řízení 66,1°, stopa pak činí 100,7 mm. Také rozvor 1438 mm si přidá své, i když není v této kategorii z nejkratších. Pro srovnání Monstery od Ducati mají 1440, Hypermotard 1455, Tuono 1415, Buelly kolem 1320 a HP2 Megamoto už 1616 mm. Ale není vše jen v rozvoru, jde o jemnou souhru všech prvků konstrukce včetně krásně nízké hmotnosti, 186 kilogramů je hodnota, která byla u tak silného stroje ještě před nemnoha lety téměř fantazií. Musím potvrdit, že Duke se vodí krásně, všechno, nač si vzpomenu, zvládá bez problémů a s překvapivou lehkostí. Na zadní jde přímo za plynovou rukojetí a na přední kolo vás zve každý semafor.






Stopu drží krásně i v hlubokém náklonu, využívajíc přilnavosti dnes již klasických pneumatik o průměru 17 palců, vpředu o šíři 120 a vzadu 180 mm. Odpružení je kompletně svěřeno renomované firmě White Power, dráha přední upside-down vidlice činí 135 mm a vzadu kmitá přímo uchycený centrál se zdvihem 160 mm. Ani brzdy nebyly ošizeny, Brembo je také pojmem v oboru a na dvou předních kotoučích pracují právě čtyřpístky této značky, jejich nástup je silný, ale čitelný, jejich účinek stoupá lineárně se stiskem páčky ovládající radiální pístek. Kupodivu nejsou třmeny brzd uchyceny také radiálně, jak by doba velela. Technici se zjevně soustředí spíše na funkci a ta je tu zaručena i s průměrem kotoučů 310 mm. Také zadní brzda funguje na výbornou, není moc ostrá na začátku, což bývá nepříjemné, ale když chcete smýkat zadkem, zakousne se okamžitě, stačí pomyslet. Kapalinově je ovládána i spojka, také radiálním pístkem. Na ni navazující jemně pracující šestirychlostní převodovka tvoří svým odstupňováním osobnost vévody, právě ona výrazná dravost vychází z převodů a krouťáku. A z nastavení vstřikování a řídící jednotky atd. atd. Je to věda a Rakušáci jsou vlastně poloněmci (víte jak to bylo za války, když chtěli mermomocí do Reichu), takže ani jistá systematičnost a preciznost jim není vzdálená…







Tagy: ktm, super, duke, 990, test
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: