MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW G650 Xmoto

Srovnávací test

Nová stavebnicová řada lehkonohých jednoválcových modelů od BMW zahrnuje i ostře řezaný motorad. Jak se projevuje v provozu, jsme měli možnost vyzkoušet, ještě než přišly podzimní plískavice ... a potěšil nás.

BMW G650 Xmoto


S tím, že se BMW pouští v posledních letech do výpadů na území, kde by je nikdo před několika lety absolutně neočekával, jsme se již měli možnost sžít. S tím, že svoje motocykly plní větší a větší porcí elektroniky, ať se to komu líbí nebo ne, s tím se pomalu žít učíme. Ostatně, žádaná pozice technologického leadera potřebuje své oběti, že? A BMW jím chce být – to je jisté, ostatně konstrukční tradice značky si toho žádá. Ale kdo by si před pouhými deseti lety představil, že se Bavoři budou prezentovat jízdou po zadním a jinými divokými kousky – ano, i v továrních materiálech té klidné, cestovatelsky turistické značky. To, že BMW chce (rozuměj potřebuje) nalákat zejména mladé zákazníky, je více než jisté. Nová řada G 650, využívající osvědčeného a téměř bezproblémového agregátu z dílen firmy Rotax, jde tímto směrem s německou důsledností a bere si na mušku právě mladé a přitom finančně zajištěné bikery

BMW G650 XmotoBMW G650 Xmoto

Xmoto, tenhle motard vyžívající se v náročných zatáčkovitých terénech, využívá již zmíněný osvědčený pohon ve spojení s nově pojatým podvozkem. Motoru zůstalo i po uplatnění současných emisních limitů jeho 53 koní, což je mezi současnými civilními jednoválci hodnota z nejlepších. Pro použití v G se mu dostalo odlehčení o dva kilogramy a změněné mapy zapalování. Navíc je výkon stále příjemně ovladatelný a dávkovatelný, třeba i mimo asfalt. Prostě žádné zabijácké závodní nářadí, ale příjemný společník pro každý den. Alespoň pokud se týká motoru. Podvozek a kapotáž jsou již z jiného soudku. Dlouhé nohy téhle slečně v drsném kostýmku sluší, to ano. Však je vpředu k dispozici 270 mm a vzadu 215 mm zdvihu tlumicích drah, takže vskutku dostatek. Přitom je zajímavé uvést, že BMW tu používá nastavování tlumení odskoku v jedné vidlici a regulaci stlačení odděleně v druhé vidli. Různé nepříjemnosti na vozovce se dobře filtrují, ale pokud dojde na brzdný manévr, jdou tlumiče trochu příliš rychle do kolen. Předek se hluboce potápí a přitom v něm poněkud mizí cit. Na doraz se sice normálně nedostanete, nicméně tvrdší nastavení by snad neškodilo. Zejména když se hmotnost stroje po odlehčení a úpravách konstrukce dostala na příjemných – a téměř překvapivých – 147 kilogramů. Jde o suchou hmotnost, pohotovostní je pak 159 kg – stále pěkné! Oproti tradiční F 650 GS jde o úsporu plných 34 kilíček – dobrá práce. Motard je ale velmi jistý (oproti G 650 Xcountry) v rychlých zatáčkách. Tam nezaváhá. Stopu udrží i v pěkném náklonu při přejezdu vyčnívajících kanálů a propadlých děr. Pro vaše pohodlí mu přitom můžete trochu odlehčit přizvednutím se ve stupačkách. Zadní pérování odvádí svou práci dobře a nepozorovaně. Stejně tak fungují brzdy na obou odlévaných kolech, přední kotouč o 320 a zadní o 240 milimetrech osazený, u BMW oblíbenými, brzdiči Brembo vám zajistí bezpečné zastavení. Pokud si příliš nevěříte nebo jezdíte za každého počasí, oceníte i možnost příplatkové montáže ABS (19 530 Kč).

Ovladatelnost celého stroje působí velmi dobře. I nádrž umístěná pod sedačkou, tedy téměř přímo v těžišti, je tomu velmi nápomocna. Po usazení se do sedla umístěného ve výšce 920 mm, nejdřív nahmatáte kdesi hluboko pod sebou zemi a pak hned zjistíte, že ta řídítka jsou nějak blízko. Ostře tvarované, ale přesto pohodlné sedlo totiž nutí pilotovi pozici velmi vpředu, blízko řízení. To je sportovní posaz odpovídající soutěžním strojům a podporující ovladatelnost zatížením předního kola. Zprvu to působí poněkud neobvykle, pokud je člověk zvyklý na běžné motocykly, ale brzy se rozkoukáte a budete si užívat výhledu na silnici nerušenou ničím před vámi. Naopak, po chvilce si najdete pozitiva tohoto stroje a budete se točit pouze smykem, skákat přes výmoly a jinak děsit pokojné spoluobčany... což se nemá! Přitom někde pod sebou možná také naleznete palubní desku s LCD displejem. Ten vám podá standardní sadu informací o situaci na palubě, ale o otáčkách? BMW říká: u našeho jednoválce otáčkoměr nepotřebujete...


Zadní části stroje


Nevyváženost: elegantně řešenou zadní části stroje narušuje pouze masivní tlumič výfuku.


Palubní deska


Dobre čitelná a přehledná palubní deska je shodná u všech modelu G 650. Bohužel bez otáčkoměru.


Rozšírené stupačky


Prostor: rozšírené stupačky jsou pohodlné a poskytují noze dobrou oporu i při jízde vestoje.


Zadní brzda


Zadní brzda má síly dostatek, kotouček ABS zde nalezneme, i když stroj antiblok nemá.


Osvědčený motor Rotax


Osvědčený motor Rotax je uložen v nově koncipovaném rámu z lehkých slitin.






Tagy: bmw, g650, xmoto, test
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: